Frans gareel/Comfort borsttuig Ideal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
salome
Berichten: 86
Geregistreerd: 17-10-07

Frans gareel/Comfort borsttuig Ideal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-19 10:45

Wie ment met een Frans gareel? Ik vind het er comfortabel uitzien omdat de druk verdeeld wordt over het gehele borsttuig. Jaren geleden zag je het veel maar nu zie ik bijna niemand meer met dit gareeltuig rijden. Het is nog best wel een aanschaf om het even te proberen dus wil ik graag van jullie ervaringen horen. Daarbij leek het alsof het hoofdzakelijk voor pony's (A en B) gebruikt werd, maar dat kan toevallig zijn.

Ook zag je vaak de Comfort borsttuigen van Ideal die lager uitgesneden zijn, zie ik ook bijna niet meer.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Frans gareel/Comfort borsttuig Ideal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 11:35

Ik kreeg destijds het advies van de tuigmaker om zo een groot ding niet op kleine ponys te doen tenzij je mijn werk of boomslepen met ze gaat doen.
Op de c pony kon het wel omdat deze grof gebouwd is en ik moet zeggen het stond haar destijds goed, ze had er geen hekel aan en gebruikte het graag...maar dan moet je het wel goed onderhouden met oli etc om het zacht te houden...dat ging hier dus mis en leverde al snel schuurplekken op.Toen ging ik daarna met de zilco empathy en ik moet je zeggen dat het tuig nu dus op de 2e pony ligt en enorm goed bevalt, Ook bij onze shet hebben we er een en die draagt het liever dan een standaard borst tuig.
Voor het trekpaard hebben we wel een gareel dat is aangemeten en gemaakt door Paul Parre echt geweldig Kwaliteits- werk. Maar dat kost meer dan een standaard gareel tuig.
Ik kom de franse garelen nog wel eens tegen met name bij forse paarden tinkers,haflingers,shires en trekpaarden. Het is een kwestie van smaak maar nog wel te bestellen vaak ( ook mode gevoelig).
Ik vind ze wel fijn in gebruik maar het vergt meer onderhoud, en je paard is wel sterker dan met een borsttuig gewoon om de verdeling van de druk!