Conditie verbeteren voor de wagen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Conditie verbeteren voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-19 14:51

Hoi,

Sinds 2 jaar hebben wij een een super leuke Welsh A pony Glennys <3
Ze is in eerste instantie als gezelschapspony voor mijn paard bij ons komen wonen
Ons 1e paard stond voor de wagen en maar met ons huidige paard is het geen optie.
Daarom is Glennys voordat ze bij ons kwam, even in training geweest zodat wij weer fijn kunnen mennen.

Vorig jaar deden wij dit af en toe met haar maar dit jaar zijn we wat fanatieker geworden.
In de zomer reed ik zo'n 4-5 x per week met onze sulky (cavaletti) en nu rij ik iedere dinsdagavond en 1 of 2x in het weekend.
De zomer reden we op de wei of af en toe over straat maar nu het snel donker is, rijden we voornamelijk in de buitenbak.

Op de weg, in het bos of op het weiland, houdt Glennys het best goed vol en kunnen we makkelijk 45 minuten/1 uur op pad. Maar ik merk dat ze in de bak veel meer moeite heeft. De eerste keren was 15 minuten meer dan zat. Nu kunnen we ca. 30 minuten rijden. De bak is niet mul en ze zakt er niet in weg.

Ze heeft 1 vrije dag in de week. De andere dagen longeer ik haar (zonder bijzet e.d.) zo'n 25 minuten of we doen lange lijnen. Daarnaast maken we vaak wat extra wandelingen.
Ze staat op vitalbix en bijna onbeperkt hooi en ze krijgt 4 handjes pianissimo.

Graag zou ik haar conditie wat verbeteren en ben benieuwd hoe jullie dit trainen met jullie pony's.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Conditie verbeteren voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 15:35

Klinkt alsof ze niet conditie, maar kracht mist. Als jouw buitenbak echt niet mul is dan moet je tenminste de bocht door en dat is zwaarder dan het lijkt, zeker met gewicht achter/op je. Onderschat ook vooral niet hoe zwaar een zandbak is t.o.v. een wei of de weg, waarin je niet/nauwelijks wegzakt, maar vooral, waarop de sulky erg weinig weerstand heeft!
Wat je kan doen om in dat geval je pony sterker te krijgen, is wat academisch grondwerk: wendingen om de voorhand waarbij de pony met het binnenachterbeen ondertreedt, balkjeswerk en als je heuvels hebt, heuvelwerk, schouderbinnenwaarts (opnieuw zodat het binnenachterbeen ondertreedt), veel overgangen rijden (of het equivalent van rijden in mennen, noem je dat ook rijden?) en die overgangen in eerste instantie alleen op de rechte stukken...
Dit hoef je echt niet lang te doen: krachttraining is zwaar! in het begin is 20 minuutjes echt voldoende!

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-19 19:28

Dank je wel voor je reactie. Ik denk dat jij inderdaad wel de spijker op zijn kop slaat.
De academische oefeningen zijn zeker een goede optie en balkjes ook.
Ik denk dat de oefeningen ook nog leuk zijn in de zin van extra geestelijke uitdaging voor Glennys.
Heuvelsachtige omgeving is hier niet, dat treffen we alleen als we op vakantie gaan met haar :D
Ik neem je tips mee!

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Conditie verbeteren voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 22:03

Ik ga idd mee met nessinator.

Verder zou je wat intervaltraining mee kunnen pakken; toch wel 't liefst en handigste om dat buiten te doen.
Qua krachttraining; dit kun je zowel aan de (dubbele) longe doen, met wat springbalken in stervorm, als ook voor de wagen.
Is er geen bos bij jullie in de buurt met wat heuveltjes? Behalve dat het erg leuk is (en de meeste pony's het helemaal geweldig vinden) , is het ook een prima krachttraining.
Probeer ook eens wat zwaardere paden te rijden; iets muller zand (geen enorm klapzand natuurlijk), of zoals nu wat modderige paden. Normaal gesproken ga je daar in draf of galopje doorheen, omdat het dan minder zwaar trekken is. Wil je meer op kracht gaan trainen, kun je er voor kiezen om het juist in stap te doen.

Let wel; zoals met alles, rustig opbouwen en zeker niet te lang.

Dat ze in de bak sneller "op" is dan buiten, is geheel normaal, helemaal als je ook nog dressuurmatig en gymnastisch bezig bent.
Mijn Welsh A had ik in topconditie, die liep met m'n marathonwagen gerust 30 tot 45 km. in paar uurtjes op relatief hoog tempo in 't bos. (loopt helaas al tijdje niet meer voor de wagen ivm tijdgebrek, moet weer opgepakt). Ik heb geen beschikking over een bak, maar als ik een 45 min. of uurtje echt dressuurmatig bezig ging op een grasveld met veel overgangen, wendingen, soepel maken etc. dan was dat echt wel voldoende om haar relatief "moe" te maken; is een heel andere manier van werken, alhoewel ik ook op rit wel degelijk wil dat ze correct inbuigt met juiste stelling en buiging.

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-19 10:22

JoyCie, dank je wel ook voor je reactie. Bij ons is helaas geen bos o.i.d. in de buurt.
We zitten midden in de polder en alles is zo plat als een pannenkoek :D
Omdat mijn man een flink ongeluk heeft gehad is het afgelopen en komende maanden nog niet mogelijk om met de trailer weg te gaan (hij rijdt).

Bij jou dus ook een verschil met ritten door het bos en dressuurmatig bezig zijn.
Opzich is het ook logisch maar ik heb het verschil denk ik iets onderschat en ben blij dat ik het in de topic bevestigd krijg. Ik ga lekker met jullie tips aan de slag!

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Conditie verbeteren voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 17:25

Veel succes! ik ben benieuwd naar de vorderingen (en natuurlijk een beetje bevestiging dat ik niet uit mijn nek klets O:))

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-19 19:55

nessinator schreef:
Veel succes! ik ben benieuwd naar de vorderingen (en natuurlijk een beetje bevestiging dat ik niet uit mijn nek klets O:))


Dank je wel!
:D Ik zal t.z.t. wel een update geven dan weet je t zeker :P

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-20 18:03

Het is al even geleden maar als beloofd zou ik nog een update geven :)
Werk aan de hand, lange teugelen en het longeren zijn we serieuzer gaan oppakken.
Ik merk dat Glennys vooruit gaat voor de wagen en het makkelijker vol kan houden.
Wel hou ik de max van 30 minuten in de bak aan. De laatste tijd is de bak wat zwaarder en ik wil haar ook niet overbelasten. Met in en uitstappen pakken we nog lekker een stuk verhard pad mee.
Tijdens het rijden pak ik nu meer overgangen mee, we zijn ook aan kleine stukjes galop begonnen.
Dat vind ze nog moeilijk maar als we binnenkort op het land kunnen rijden, zal dat wellicht wat makkelijker gaan. We hebben een lange bak (60 m) dus ik kan meerdere gebroken lijnen op 1 zijde rijden, volte vergroten en verkleinen gaat ook steeds beter. We zetten regelmatig wat kegeltjes neer en dat pakt ze ook super leuk op <3

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Conditie verbeteren voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 09:40

Fijn dat het zo goed gaat!

MarijeCR
Berichten: 53
Geregistreerd: 13-04-17

Re: Conditie verbeteren voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 22:32

Ik men ook met een Welsh A. Vanuit conditie nul ( stond al jaren stil) rustig opgepakt en uitgebouwd. Eerst met cavaletti sulky (licht maar wat klein) en nu met een zwaardere vd Mee sulky. Op de weg geen probleem, gras gaat ook bak is lang toch moeilijker geweest. Maar nu bijna 3 jaar later verbeterd dat nog steeds. Het is toch een kwestie van rustig doortrainen, niet overvragen en lange adem. En zo een leuk om te doen en het resultaat te zien Succes!

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Re: Conditie verbeteren voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-20 15:13

Leuk dat je ook je ervaring deelt MarijeCR. Mijn sulky is al wat ouder en ik twijfel of ik t.z.t overstap naar een vierwielige wagen of toch voor een andere sulky zal gaan. Het grote voordeel van een sulky vind ik dat ze zo makkelijk op te bergen en handzaam zijn. Merk jij dat jouw pony meer moeite met de wat zwaardere sulky heeft? En wat vind jij een voordeel t.o.v. de caveletti?

MarijeCR
Berichten: 53
Geregistreerd: 13-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 13:10

[code][/code]Dat klopt, maar inmiddels echt alleen als we zwaar dressuur trainen in de bak. Met name op de weg is een iets zwaardere sulky veel stabieler. Ik vond met name dat lichte ook veiligheid technisch een risico. Doorslaggevend was dat bij een bokincident met leren galopperen hij met zijn achterbenen mijn benen bleek te kunnen raken. No go dus en gevaarlijk. Gelukkig is de neiging tot bokken inmiddels helemaal over. Zelf heb ik ook de nodige medische beperkingen. Hierdoor kan ik makkelijker een sulky op en af. Vierwieler is heel lastig om te doen en idd de sulky kan ik makkelijk zelf in en uit de trailer rijden. Dus hier bewuste keuze voor tweewieler. Ook rijd ik alleen samen met mijn zoon (buiten rit) of alleen op het terrein. cavalettie vind ik meer om te kijken of je het leuk vindt zonder meteen veel te investeren. Kwaliteit is toch minder en minder degelijk.

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-20 16:38

Dank je wel nog voor je reactie. Fijn dat de wat zwaardere sulky wat veiliger is en je zo met de medische beperkingen kunt blijven rijden. Ik merk wel dat mijn pony galop erg moeilijk vind voor de sulky.
Merk jij nog verbetering tussen je caveletti en de van de Mee? I

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 16:50

Ik vroeg me eigenlijk af waarom je voor Pianissimo hebt gekozen? Dit gaf ik toen mijn paard vanwege een peesblessure stil stond.

Dit is de omschrijving:

Citaat:
Paardenvoer voor temperamentvolle paarden en paarden die het kalm aan moeten doen. Cavalor Pianissimo is speciaal samengesteld voor paarden die last hebben van “stress” of zich moeilijk laten berijden. CavalorPianissimo bevat alle voedingscomponenten voor een evenwichtige en complete voeding voor een sportpaard. Het is uitstekend geschikt voor paarden die op rust staan. Om deze paarden niet te veel energie te geven, wordt gewoonlijk minder krachtvoer gegeven en meer ruwvoer. Hierdoor ontstaat echter een gebrek aan evenwicht in de voeding. Cavalor® Pianissimo heeft een zeer laag eiwitgehalte (7,75 % Vre) waardoor het heel goed te gebruiken is naast ruwvoer, dat zeer rijk is aan eiwit (zoals kuilgras of voorjaarsgras). Immers, overmaat aan eiwit in het voederrantsoen is sterk af te raden. Het lage eiwitgehalte maakt dat Cavalor® Pianissimo ook geschikt is voor paarden die aan het “aftrainen” zijn na een seizoen, paarden die tijdelijk op rust staan (herstel), paarden die gevoelig zijn voor een teveel aan eiwitten en voordrooggras als ruwvoer krijgen. Bovendien werd Cavalor® Pianissimo verrijkt met omega 3 plus, dit ondersteunt de algemene fitheid van het paard. Florastimul draagt bij aan een goed darmevenwicht en een gezond verteringsstelsel.

Ik zou dan eerder voor iets als ponybrok of gewoon basisbrok kiezen?

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Re: Conditie verbeteren voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-20 19:25

De Pianissimo krijgt ze al een poos niet meer. Ik mocht dit testen van een stalgenootje die een vrij temperamentvol paard heeft en Glennys wel kon ontploffen voor de wagen en dat ze niet te heet zou worden.
Ze staat nu op vitalbix, de wei, hooi (nu minder ivm wei) en wat stro om te knabbelen in de nacht en ze krijgt 1 handje slobber met glucobalance.