[HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
happytime

Berichten: 1243
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 07:59

Ips wat is ze leuk <3
Vhu mijn vriend woonde aan andere kant van dorp,5 routes om naar stal te gaan maar allemaal kwartier onderweg,zelfs op de fiets zolang.pff 3x daags niet te doen.en opeens ingeloot dichtbij mijn ouderlijk huis( moeder zal ook steeds meer zorg nodig krijgen) en zo op stal en voor de hondjes meer losloopgebied *\o/*
Leuk te lezen dat iedereen weer onder z'n steen vandaan komt :j

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 08:11

Ik zal zo ook even bij lezen. Maar laat ik het voor nu op houden dat mijn pony's afgelopen zaterdag bijna zijn verzopen in een waterplas. Het was wat dieper dan dat de andere menners dachten dus mijn pony's galoppeerden door borstdiep water. Met af en toe een kuil aan Alex zijn kant, dus die ging ook met zijn neus kopje onder af en toe. :(:)

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 11:13

Ik denk dat mensen zich toch ook echt vergissen in hoe klein die van jou nu echt zijn.

Wat heerlijk HT! Lekker makkelijk nu dus. Zag dat het huis nu wel eindelijk dicht is, blijft jouw plekje gewoon nog een lange tijd van jou?

Morgen heb ik les van Udo de haan. En dan nog 2 van Paul voor we weer op kamp gaan.

happytime

Berichten: 1243
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 12:13

Afbeelding
Hoe begint koningsdag ? Bij 2 hele lieve mensen...janouk haar man paul spande meneer anton in en we gingen rondje mennen en jaaaaa ik kreeg de leidsels in handen,wat heerlijk weer.
Daarna werd Aladin opgezadeld en mocht ik op hem stappen....echt weer gaaf om er na jaaaaren weer op te zitten.wat een bofkont ben ik met zulke lieve mensen om me heen die me dit ' geluk" gunnen

janouk
Blogger

Berichten: 17874
Geregistreerd: 18-04-06

Re: [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 12:15

Graag gedaan *\%/*

Belker

Berichten: 15307
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 13:09

Wat genieten HT en Janouk, mooi begin van de dag.
Hier vanmorgen ook een romdje met die ganze familien gedaan. Daarna mochten ze even op de wei.

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 16:46

Wat fantastisch HT en Janouk!
Veel poetswerk voor de rit op vandaag bij ons. :')
Afbeelding

Hier is Alex nu 16 jaar en we hebben ff 17,5 km met 10km/h gemiddeld gereden. Hij was wat hyper, maar Jorie laat hem niet gek maken en die blijft dus braaf draven als ik niet om galop vraag.


En een fotootje van zaterdag in het Drents Friese Wold met de rit. Waar dus oa de waterplas en een heel mul stuk in zat. Mooie voorbereiding op Epe zo!
Afbeelding

En ja ik heb ze sinds deze week even omgespannen, ik wilde dat al een poosje doen aangezien Jorie op de boom ging leunen bij enge dingen in de berm en vervolgens ging Alex extreem terug leunen in draf en dan bleven ze de rest van de rit zo lopen. -O-

janouk
Blogger

Berichten: 17874
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 05:38



*\o/* Madness wint 1 mei 2023 opnieuw in Gelsenkirchen. *\o/*

Belker

Berichten: 15307
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 09:14

Super, gefeliciteerd Janouk.

marga1
Berichten: 900
Geregistreerd: 11-11-10

Re: [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 10:04

Wowh Gefeliciteerd Janouk.

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 15:14

Wow, gefeliciteerd Janouk

janouk
Blogger

Berichten: 17874
Geregistreerd: 18-04-06

Re: [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 18:53


Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 08:20

VanHuisUit schreef:
Hi, ik zwaai ff voorbij :wave:

Jeetje Gem wat gaaf! Heb schoonfamilie gehad in Sicilie, aantal keer geweest, errrrrug warm in de zomer dus ben benieuwd op welke hoogte je zit / gaat zitten?

We zitten daar op 550 meter hoogte. Wel veel wind op die hoogte en ik denk dat we er in de twee zomermaanden niet zullen zijn. Maar uiteraard wel een keer kijken wat voor ons nog acceptabel is qua warmte.

CAI Lähden weer achter de rug, 'we' hadden een tweespan én vierspan bij ons, maar beiden door T gereden. Dat gaf enerzijds rust (niet de hectiek van heen en weer hoppen) en kon ik alle onderdelen zien. Anderzijds was je dus ook wel de hele bezig met paarden klaarmaken voor trainingen. Druk, fysiek best zwaar, maar erg leuk. Heb steeds wel twee volle dagen nodig om bij te komen :o . Ben geen twintig meer.

Stalhouder heeft een 5-jarig paard op proef als aanvulling op / verjonging van zijn tweespan. Wat een gaaf paard, hopelijk komt hij maandag door de keuring. Gisteren hebben we door het bos tweespan gereden met de andere vijfjarige ernaast. Ging super!

greendragon
Berichten: 516
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 12:42

he allemaal, ik lees al een tijdje mee; leuk om alle verhalen te lezen.

Ik kom nog maar net kijken in het menwereldje dus hoop nog veel te kunnen leren.

Ik heb een vraag voor jullie.
Mijn shetje is ~92 cm en loopt nu voor een HCA sulky 16 inch. Een paar jaar geleden beleerd voor de kar en wij hebben haar overgenomen vorig jaar. We zijn bezig met het opnieuw opleren als menpony, aangezien ze echt veel spanning heeft voor de kar. We stappen nu vooral vaak een rondje of wat door de bak in een veilige afgeschermde omgeving en langzaam maken we vorderingen.

Parallel ben ik aan het kijken naar een vierwieler voor mijn Welsh A met een vergelijkbaar verhaal. En kwam ik een leuk karretje tegen voor de shet op marktplaats. Dit weekend ga ik kijken, maar hebben jullie nog tips om op te letten?

Het gaat om de rode wagen;16 inch, bokhoogte 85cm. Het is al een oudje, gewicht is onbekend.

happytime

Berichten: 1243
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 19:07

Welkom greendragon,leuk dat je ook gaat mennen,hoe groot is je wels A? Dat is wel handig om te weten voor de inch wielen.zelf heb ik 2 Atjes,ene is 119 cm andere 115cm,de grote staat het beste voor een 19 inch maar de kleine kan wel maar voor het mooie net en inch te groot.
Moet wel zeggen dat het rode wagentje best stabiel ligt,ik heb er ook zo'n type wagentje gehad en heel veel plezier van gehad :
Ow,lees nu voor je shet _/-\o_ goed voelen of je hem makkelijk kan trekken of moeite hrb om hem in beweging te krijgen en....verkoper is een aardige man die je wel kan helpen

greendragon
Berichten: 516
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Re: [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 19:23

De Welsh is ongeveer 1.23. De rode wagen is voor hem te klein, dus ik ben nog op zoek naar een mooie vierwieler voor hem, voor niet al te veel geld. Ik weet namelijk nog niet of hij weer voor de wagen wil lopen. Hij heeft al een paar jaar niet voor de wagen gestaan.

Rode wagen is inderdaad voor de shet van 93 cm. Ik hoop dat deze wagen niet te zwaar is, want die info heb ik niet.
Begrijp ik dat je de verkoper van de wagen kende, happytime?

janouk
Blogger

Berichten: 17874
Geregistreerd: 18-04-06

Re: [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 19:45

Green dragon, welkom
Misschien kan je met een instructeur je pony een paar keer naast een ervaren pony zetten in het tweespan. Ze leren vaak het meest van een andere ervaren pony, zeker als er veel spanning is.

marga1
Berichten: 900
Geregistreerd: 11-11-10

Re: [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 21:30

Green Dragon welkom.
De rolwerstand is erg belangrijk, je zou het wagentje eigenlijk met een hand heel makkelijk moeten kunnen trekken. Zelf ben ik meer voor een wagentje met 17" wielen deze rollen makkelijker, hier kan een shet van jou maat ook makkelijk voor.

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 22:56

Gefeliciteerd janouk!

Wat leuk Gem!

En welkom greendragon! Ik denk dat het wagentje wel kan voor je shetlander. Ik wil zelf altijd minimaal 16 inch wielen, maar mijn pony's zijn dan ook een slagje kleiner. Maar ik vind 12 inch gewoon niet bevorderlijk voor de rolweerstand in wat muller zand.

Ik heb woensdag nog een kleine ronde gereden en verder ben ik wat lui met rijden deze week. Woensdag een verstandskies laten trekken. En ja met de verdoving erin gereden. :+

Ik hoop zondag weer op de menwagen te kunnen zitten. Ondertussen heb ik een nieuwe frontriem voor Alex en hun vliegenmaskers zijn ook binnen. En yup ze lijken zelf op vliegen ermee.
Afbeelding
Afbeelding

happytime

Berichten: 1243
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 23:10

2 buitenaardse aliens in je paddock,mooie frontriem <3
Ja ik ken die meneer van het rode wagentje,een kennisje van me verzorgde vroeger een pony van hem.wel heel lang geleden hoor

greendragon
Berichten: 516
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Re: [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 08:46

Dank voor de tips. Ik ga morgenmiddag kijken. Wie weet heeft shetje dan de luxe om te kiezen uit de sulky of een vierwieler. Misschien dat ze met een vierwieler fijner loopt dan met de sulky. En mijn man zou met de vierwieler dan ook met haar kunnen trainen. Ik ben erg benieuwd.

Janouk, ik denk dat dat best zou kunnen helpen, maar ik ben op dit moment instructeurloos. Ook dat is een zoektocht. Ik heb al wel paar keer hulp gehad hoor, maar dat was niet iets wat structureel mogelijk is. Ik heb nog niet echt een netwerk in de menwereld hier in de buurt. Volgende week ga ik even buurten bij de menvereniging.

Zou het al iets helpen als ik de shet inspan en dan de welsh betuigd ernaast laat lopen, terwijl iemand daar achter loopt? Niet helemaal hetzelfde als tweespan.

Rolweerstand controleren dus. Staat genoteerd.
Moet ik nog specifiek kijken naar de rem of de vering?

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 09:07

Die tweewieler lijkt me niks. Zo te zien kun je daar niks aan verstellen dus dan zal hij nooit in balans hangen en altijd op de rug van je pony drukken. Rem zou ik wel checken of ie nog werkt. Zo niet dan kun je lager inzetten als je iemand hebt die daar wel raad mee weet. Ik had mijn vader mee als technisch mannetje en die heeft helemaal zelf bij mijn wagentje de remmen schoongemaakt en de remvloeistof, die zag gewoon zwart, vervangen. Die stond overigens ook al minstens een jaar in het hok toen. Verder heeft mijn wagentje bladvering dus van luchtvering heb ik geen idee.

greendragon
Berichten: 516
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Re: [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 10:00

Jorex, van harte!
En, inderdaad, er staat ook een tweewieler in de advertentie maar die laat ik staan hoor. Ik heb al een hele mooie HCA sulky voor shetje, dus het gaat mij alleen om de rode vierwieler. Die staat ook al een hele tijd stil, dus er zal vast een onderhoudsbeurt nodig zijn. Ik denk niet dat deze wagen luchtvering heeft, maar het is maar lastig om alles goed te zien op de foto's.

happytime

Berichten: 1243
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 19:38

Jorex,van harte gefeliciteerd *\o/*

happytime

Berichten: 1243
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 20:17

Greendragon hoe is het afgelopen met de 4wieler? Heb je hem gekocht?
Hoe gaat het verder met iedereen?