[HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
greendragon
Berichten: 516
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Re: [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 17:10

Wat een plensweer was het he, deze week. Gister en vandaag was het hier gelukkig droog.

Vanochtend een hele nuttige en intensieve menles gehad. Mijn Welshje moest hard werken (voor zijn doen), en ik ook ;-).
Was mijn tweede menles en nu vooral gewerkt aan goed sturen en goede (lees vlotte) tempo aanhouden. Tempo gaat al beter, maar slalom was voor mij wel even een uitdaging. Daarna uitgestapt langs de weg, onder begeleiding en daar wat tips gehad hoe om te gaan met verkeer, berm en sloten. Arme pony weet niet wat hem over komt, maar het doet hem wel goed, want hij had zijn oortjes lekker naar voren.

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 18:43

Muronia schreef:
Ik hoorde altijd dat paarden eerder voor de wagen kunnen (2-2,5) dan onder het zadel, maar jullie wachten eigenlijk best lang allemaal zo lees ik. Mijn merrie is nog jong hoor, maar het plan was wel dat ze er volgend voorjaar echt voor zou staan. Dan is ze 3. Dan zal ze ook gedekt gaan worden, dus het is dan voor een paar maanden en dan gaat ze met verlof. We zijn nu rustig een beetje aan het kennismaken met lange lijnen, gefrutsel aan haar lijf, ze heeft 1 keer haar hoofdstel gepast, gewoon een beetje mak maken zeg maar.

Waarom altijd dat ongeduldige, beestje is maar zo kort jong. Ze moet nog tot haar twintigste -en liefst langer- aan het werk (kunnen) .

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 20:24

Gem schreef:
Waarom altijd dat ongeduldige, beestje is maar zo kort jong. Ze moet nog tot haar twintigste -en liefst langer- aan het werk (kunnen) .


Dat snap ik ook nooit. Bij de IJslander wachten ze tot 5 jaar. Prima, kunnen ze eerst wat uitgroeien. Ik ben daarom ook erg tegen al die jonge paarden competities. Je rijdt ze kapot voor hun lichaam volgroeit is.

happytime

Berichten: 1244
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 15:40

Afbeelding
Vanmorgen Janouk haar man Paul even 'geleend" en samen Sandra ingespannen en naar de manege gereden,even wat in de buitenbak gereden om te kijken wat ze allemaal kan...luisteren naar commando's is perfect maar buiging/stelling enz...heeel veel werk,80% druk op rechter leidsel zal ik maar zeggen.maar wat heb ik genoten en zo fijn dat Paul me even wilde helpen .

marga1
Berichten: 905
Geregistreerd: 11-11-10

Re: [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 15:48

HT misschien een keertje een goed osteo voor Sandra.
Maar fijn dat Paul wilde helpen, geeft jou ook vertrouwen.

Muronia

Berichten: 19587
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 23:05

Ik zie nu pas dat ik ongeduldig werd genoemd, jammer. Hier is nog nooit een paard kapot gereden of moe van het zware werken geweest. Ik beleer ze eigenlijk altijd met 3 onder het zadel, maar dat betekent niet dat ze dan zwaar aan de bak moeten of binnen een paar jaar het Z in. Dat hoeft er niet 1 hier en ze lopen tot nu toe allemaal ruim in de 20 nog steeds tevreden onder het zadel, dus ik leg die conclusies dan ook even naast me neer. Ik stelde de vragen gewoon met interesse, omdat mennen voor mij nieuw is en ik van vroeger weet van de stallen waar ik kwam dat ze vaak rond 2,5 al voor de wagen beleerd werden. Eerder dan onder het zadel.

Genoeg daarover, ik vind dit een leuk en leerzaam topic en ik hoop dat dat zo blijft, want ik wil graag nog veel hierover leren.

Ik had deze week weer les en dat was weer heel interessant. We reden op een veld met allemaal bomen en die konden mooi gebruikt worden, dus mijn stuur-skills zijn een stukje verbeterd :D . Ook ben ik vorig weekend gaan kijken bij een dressuur-men-wedstrijd in Vlagtwedde. Gewoon om te observeren en te leren. Superleuk! Wat een andere sfeer dan op een gewone dressuurwedstrijd ook. Iedereen kent elkaar, veel lol met elkaar en zelfs tijdens de proeven.

Vandaag heb ik eens gek gedaan en mijn (8 jarige) Groninger merrie het tuig omgeknoopt. Had ze nog nooit eerder om gehad, maar ze deed of het de normaalste zaak van de wereld was. Ik denk dat we maar eens met haar gaan beginnen eerst :D .

Ik moet nog leren hoe alles op maat moet hoor, heb de foto's doorgestuurd naar mijn instructrice en tips gekregen hoe ik het op maat moet maken (broek moet lager, borst hoger en ik moet even kijken of de broek nog iets verder naar voren kan). Maar het is een leuk begin toch? En het staat haar goed :) . Ik ga sowieso nog achter een schoftbeschermer aan, want dit lijkt me niet echt comfortabel zo.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

marga1
Berichten: 905
Geregistreerd: 11-11-10

Re: [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 09:22

Hoi Muronia inderdaad samen met jou instructrice het tuig passend maken. Ik heb een bont onderleggen onder het schoftje dit bevalt mij goed. Het lijkt erop dat je een langere rugriem moet zoeken. Het is altijd een hele puzzel voordat het tuig optimaal zit. In ieder geval bij shetten, bij paarden is er meer keus in tuigen en hoe het valt. Maar ook hier is goedkoop is duurkoop.
En eigenlijk als ik goed kijk is jou paard te groot voor dit tuig. Wel een mooi paard trouwens.

Cheytjuh

Berichten: 4028
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 14:35

Doet ze knap Muronia :j ! Dat gaat vast helemaal goedkomen met de juiste begeleiding

Hier een week eerder terug van vakantie, we moesten evacueren onmiddellijk door dreigende overstromingen van de rivier naast de camping, dus besloten maar naar huis te gaan en daar de boel op orde te maken.
Erg fijn om weer thuis te zijn, hoe mooi Oostenrijk ook is, na 2 weken wil ik altijd graag de paarden weer zien :o

De eerste ritjes met Charlotte ook weer gemaakt, het was weer inspannen en wegrijden, wat een wereldpaard is dat ook!
De jonge hond ook voor het eerst meegeweest, die vond het prachtig na even wennen. Dat worden veel mooie kilometers samen met vriendlief verwacht ik zo <3

Reel met een korte compilatie
https://www.facebook.com/reel/1340124759926199

De koets was een beetje rot bij de bok, gelukkig heb ik een hele handige man en zou het nu in principe rotvrij moeten zijn vooraan <3 Nog even afkitten en afwerken en dan issie weer zo goed als nieuw

Afbeelding
'Klein' beetje rot 8-)

Afbeelding
En weer zo goed als nieuw.

Nu nog nieuwe bokstoeltjes op mijn verlanglijstje en een deurtje achterin zodat de honden veilig meekunnen

@Happytime : prachtige combinatie zo hoor! Mooi!

Onyx gaan we binnenkort voor de band spannen en Daisy wil ik ook weer in training hebben voor de wagen. Genoeg uitdagingen dus voorlopig voor mij :o

Muronia

Berichten: 19587
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 14:56

Oostenrijk is prachtig, maar zulk beroerd weer is ook niks.

Heb je daar traanplaat op gemaakt Cheytjuh? De kar die ik krijg (lijkt wel zelfde model) moet ook opgeknapt en ik zat er aan te denken om traanplaat te gebruiken.


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Cheytjuh

Berichten: 4028
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Re: [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 15:10

Ja we hebben er een trespa-plaat en er bovenop een traanplaat gemaakt inderdaad :j Trespa had de stalhouder nog liggen en de traanplaat 3x waren we 150 euro kwijt. En het rot nooit weer weg :)

Lijkt inderdaad eenzelfde model. Erg fijne kar die we hebben, ligt zeer stabiel achter het paard. :j

Muronia

Berichten: 19587
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 15:21

Dat is goed om te horen! Weet je ook zo welke dikte trespa en traanplaat jullie gebruikt hebben? Dan kan ik daar alvast eens naar informeren.

Ik zag dat je die bokstoelen kant en klaar kan kopen (wel een flink duur grapje trouwens). Het stoeltje dat er nu zit vind ik niet echt wat dus ik ben aan het bedenken wat ik daarmee kan.

Cheytjuh

Berichten: 4028
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 15:43

Deze traanplaat hebben we
https://www.praxis.nl/gereedschap-insta ... 50QAvD_BwE

en de trespa plaat hebben we als versteviging eronder omdat de traanplaat dus niet dik genoeg was en het zo ook geen overbodig geluid maakt.
Tresplaat zal 2 a 3 mm dikte zijn :)

Die bokstoeltjes daar was ik al bang voor inderdaad dat het prijzig ging worden. Maar even kijken, anders eerst 1 naast de originele en de ander aan het eind van het jaar ofzo :o Het moet wel leuk blijven 8-)

IpsilonkaJarig

Berichten: 5862
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 20:53

Dames voor een bokkussen ook af en toe marktplaats en fb marketplace in de gaten houden. Ik heb er weleens 1 voor 80 euro op de kop getikt zo :D

Wij zijn op vakantie, als we terug komen de karren maar eens onder het stof vandaan halen en weer goed gaan trainen. Na menkamp was Jendie me een beetje zat Y;(

happytime

Berichten: 1244
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 08:31

Inderdaad marktplaats in de gaten houden voor onderdelen,hoewel een winkel zoals voskamp ze ook wel 2dehands zullen verkopen,kennis kocht een nieuwe wagen maar bokstoel zat niet goed ivm haar rug dus ander model bokstoel erop,zo"n gevalletje
Ips fijne vakantie nog

Muronia

Berichten: 19587
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 09:10

Goeie tip!

Die bokkussens/stoeltjes, zijn die er in verschillende maten? Ik zag al dat ze er geveerd en ongeveerd zijn. Ik ben niet super smal (broekmaat 44) en ik heb zowel een hernia als fibromyalgie dus ik wil er wel goed op kunnen zitten..

En dan nog meteen maar een vraag. Ik wil uiteindelijk mijn kar graag ergens gaan stallen, zodat ik met het paard met de trailer daar naartoe ga en van daaruit kan inspannen en vertrekken omdat ik bij huis geen mooie uitrijmogelijkheden heb EN geen koetsentrailer. Maar voorlopig komt hij aan huis, dan kan ik hem hier opknappen en degene die ze gaat beleren wil dat ook hier gaan doen. Nu heb ik hier geen schuur waar ik hem onder dak kan zetten. Ik zag wel dat er hoezen te koop zijn, maar kan ik hem daar een winter veilig onder laten staan?

happytime

Berichten: 1244
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 09:49

Kennis heeft geveerd ivm ook hernia.als je dik zeil er stormproef omheen wikkeld moet dat kunnen,ik zou hem zelf het zeil neerleggen,kar erop rijden en dan goed inpakken

marga1
Berichten: 905
Geregistreerd: 11-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 11:04

Tranenplaat heb je ook met gaten erin en dan gekarteld, kijk bij de marathonwagens, heb je meer grip met jou voeten als het nat is, en volgens mij kan je het direct aan de koets vast schroeven scheelt weer gewicht. Met renoveren goed op het gewicht blijven letten zodat de kar niet te zwaar wordt.

Cheytjuh

Berichten: 4028
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Re: [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 16:55

Bij ons de kar juist minder zwaar geworden na renovatie omdat er best dik hout op zat :j
Je hebt het inderdaad in allerlei soorten en maten, het is maar net wat je zelf ook prettig vind denk ik.

Ik zal marktplaats eens goed in de gaten houden en misschien eens een oproepje plaatsen op een facebook pagina voor menners of iets. Voor nu kan ik prima touren , maar het fijnst zou zijn 2 bokstoeltjes voorop :j

Cheytjuh

Berichten: 4028
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Re: [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 03:51

Supertrots, vandaag voor het eerst echt zelf een ronde wezen touren met Charlotte. Mijn partner was mee, op momenten dat ik even onzeker was praatte hij me weer moed in en tja, Charlotte, dat is zo'n wereldpaard, die loodst me overal doorheen.

Gewoon echt genieten samen! Korte reel weer gemaakt, we hadden prachtig weer en ondanks veel fietsers en verkeer ging het supergoed :
https://www.facebook.com/reel/515247970787290

Nu me maar eens gaan oriƫnteren aangaande het aansluiten bij een menvereniging en het volgen van lessen

IpsilonkaJarig

Berichten: 5862
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 12:37

Wat een lekker filmpje ! Heb 1 vraagje, waarom hangt het lamoen zo onwijs laag aan het schoftje?

happytime

Berichten: 1244
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 14:07

Leuk filmpje,nu maar fijn kilometers maken,zou inderdaad lamoen hoger hangen.
Ik dacht gisteren ipv jane te longeren (ze moet afvallen dus bewegen,ik moet aankomen en niet teveel bewegen) de kar er maar achter te hangen en op de longeercirkel te mennen...was vergeten dat ze 1,5 jaar er niet meer voor geweest,ze stapte super braaf weg....en toen hollen voor haar leven! Rustig draven,stappen en weer hollen...zucht,stond me nog iets van bij dat ze dat de laatste keer ook deed.maar netjes sessie afgesloten...hijgende pony en ik weer een overwinning gehad.

marga1
Berichten: 905
Geregistreerd: 11-11-10

Re: [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 18:08

HT dit geeft moed toch.

Cheytjuh niets fijner dan een braaf paard.

Vanmiddag toch besloten om mijn PPIDer Pep te scheren, ventje had het warm in de zon zweet stond tussen z'n benen. Dus 2 uur zoet geweest met de tondeuse met een kammetje erop zodat er nog 1cm haar bleef staan. Er kwam een emmer haar af (shet he).

JorexJarig

Berichten: 9969
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 18:12

Marga die van mij beginnen ook alweer flink harig te worden. Onder andere de baard en sokken groeien alweer hard. Maar ik moet mijn messen nog laten slijpen. En dan gaan ze nog voor 9 september beide weer kaal. Ik heb dat weekend een dubbele mendurance gepland staan, dus ze moeten het niet te warm gaan krijgen. Eerst Jorie mee naar Echten en dan Alex de shetdurance op zondag. Dus ze staan nu ik vakantie heb weer minstens 3 keer 20km voor de wagen. Conditie verlies hebben ze nauwelijks gehad na Epe, ook al reed ik toen rustig kleine rondjes.

Biancacoo
Berichten: 1080
Geregistreerd: 27-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 16:55

Ht...wat dapper van je dat je Jane gewoon i ingespannen hebt, een monstertje...beetje te hollen met de kar.... hopelijk zitten alle versnellingen er binnenkort weer normaal op.
Marga, pep al geschoren... goed plan met warme weer..
Jorex, veel succes met de voorbereidingen van de mendurance.

marga1
Berichten: 905
Geregistreerd: 11-11-10

Re: [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 22:00

En dan is het hier nu niet zo warm, maar ja ventje is kaal en die cm die hij overgehouden heeft houd hem warm.