De wondere wereld van het mennen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anomien

Berichten: 7425
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

De wondere wereld van het mennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-20 19:13

Vandaag was het zover. Na jarenlange kriebels voor het mennen vandaag de eerste stap gezet.
In mijn eentje aanklungelen en beleren vond ik onverantwoord, zelfs met een fjord die keer op keer bewijst erg makkelijk te zijn.

Citaat:
Meet mijn Genista (Gnis of dikkie) :list:
* 1,56m
* M1 dressuur
* 100% betrouwbaar op buitenrit.
* Ruinenkampioen
* Reserve ruinenkampioen.
* Best gereden combinatie Veulen, stamboek-& premiekeuring 2017
* Reinar, x Toddy I


Een jonge vrouw tipte mij dat haar vader vast mijn fjord wel wou beleren. Dus na een uitwisseling van gegevens kwam ik inderdaad bij die beste man uit.

Bleek het gewoon een actieve WK-menner te zijn, talloze menwagens, vrachtwagens te hebben. Niet wetende hoeveel paarden hij nu eigenlijk precies op stal heeft staan en zelfs een uitnodiging van Queen Elizabeth heeft ontvangen. :Y) :') Effin, Dit was overduidelijk geen hobby prutser.

Omdat het in de buurt was ben ik er gewoon naar toe gereden onder het zadel.
Dus je begrijpt, eenmaal aangekomen heb ik het proces dus maar laten gebeuren. En mijn dikkie dacht er net zo over.


Afbeelding
Afbeelding
Na wat afstellingen toch die pluk maar ingevlochten :')

We zijn na enkele testjes op het erf meteen het erf afgegaan. En dikkie deed meteen wat van hem verlangd werd.
Zeer licht slingerend en onvoldoende lengtebuiging in de bochten. Zelfs kleine stukjes galop gedaan, die volgens de menner bovengemiddeld goed was.


https://www.youtube.com/watch?v=9lMD_mz ... ture=share
(Gesprek tussen assistente en menner ging over een haflinger)

https://www.youtube.com/watch?v=3LGe08C ... ture=share
Stukjes op het harde

Lengtebuiging gaan we oefenen in zijn parcourtuin ergens op zijn erf. Die ook ergens moet zijn :')

Nadien zelfs tijd voor een bak koffie en dus werd er een stal voor dikkie leeggemaakt. Omdat het begon te onweren heeft deze man mij zelfs nog thuis gebracht met de vrachtwagen. Afsluitend met de woorden dat ik altijd een menwagen mag komen lenen en ik snel weer langs mocht komen om lekker samen te gaan trainen. Of ik nog te enthousasmeren was voor een wedstrijdje tegen het einde van dit jaar.

Weet niet waar ik meer van onder de indruk ben. Een superbrave fjord die ook dit gewoon moeiteloos oppakt Of die aardige menner...die dit geheel belangeloos doet. Ja... je leest het goed.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33873
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: De wondere wereld van het mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 19:21

Wat geweldig! Je paard had nog nooit eerder een bandje gesleept of iets? :oo

Anomien

Berichten: 7425
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: De wondere wereld van het mennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-20 19:38

Niets... ik had gedacht ook met zoiets te starten.
De menner vroeg wel wat hij al kende. Behalve onder het zadel ->niets.

En toch gingen we. Hij had het na een paar testjes al gezien en ingeschat zei hij... Ik heb hem niet tegengesproken

Ingrid_92

Berichten: 2830
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 19:38

Wauw wat is het toch een gouden fjord! Alsof hij het al jaren doet.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 19:48

Wat gaaf zeg, en wat een superfjord heb jij!

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 19:53

Heerlijk joh, zo'n fjord voor de kar :o , Enne niet echt waar toch dat ie dat zomaar doet ??

Nooit eerder tuig om lijf gehad, zware hoofdstel op en gaf ie zelfs geen reactie op de broek ?


Lekker gaan genieten samen _/-\o_
Ook al bitje aan het proeven aan het aparte menner sfeertje ? (Zo anders als in de dressie wereld :j )

Black_Moon
Berichten: 686
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: Waar het goed is

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 19:53

Allereerst leuk Fjord ;) Nu even een vraagje. Waarom heeft de Fjord geen broek aan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 19:56

Dat zijn de mooiste momenten in de mensport! Zo vertrouwd dat je direct de weg op kunt :D Trekken is ook makkelijker op het harde en als je niet steeds bochtjes hoeft te maken. Doe mij ook maar zo'n paard!

Geniet van de komende tijd!


Black_Moon schreef:
Allereerst leuk Fjord ;) Nu even een vraagje. Waarom heeft de Fjord geen broek aan?

Hoogstwaarschijnlijk, ik kan mij niets anders voorstellen, is de wagen geremd.
Ik weet niet waarom hij geen broek om heeft, maar ik kan me voorstellen dat dat komt omdat fjordlief de druk van een broek nog niet kent.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 19:58

Echt, gewoon boem we doen het! Dan is het echt een gouden menner die heel snel paarden kan lezen. Fijn toch ;) dan pakken jij en je pony dit super snel en correct op.
Knap hoor, alsof hij altijd al zo voor de wagen heeft gestaan

Black_Moon
Berichten: 686
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: Waar het goed is

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 19:59

Bubblewrap schreef:
Dat zijn de mooiste momenten in de mensport! Zo vertrouwd dat je direct de weg op kunt :D Trekken is ook makkelijker op het harde en als je niet steeds bochtjes hoeft te maken. Doe mij ook maar zo'n paard!

Geniet van de komende tijd!


Black_Moon schreef:
Allereerst leuk Fjord ;) Nu even een vraagje. Waarom heeft de Fjord geen broek aan?

Hoogstwaarschijnlijk, ik kan mij niets anders voorstellen, is de wagen geremd.
Ik weet niet waarom hij geen broek om heeft, maar ik kan me voorstellen dat dat komt omdat fjordlief de druk van een broek nog niet kent.


Ik heb een wagen die geremd is, maar mijn tinker heeft gewoon een broek aan. Daarom vroeg ik het ook aan Knert ;)

Samo

Berichten: 2114
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Dtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 20:02

Wat een ontzettend leuke Fjord! En wauw, dat ie zo weg loopt voor de wagen, heel gaaf! Genieten!

Anomien

Berichten: 7425
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-20 20:07

Black_Moon schreef:
Allereerst leuk Fjord ;) Nu even een vraagje. Waarom heeft de Fjord geen broek aan?



Geen idee. Echt niet.
Wagen was idd wel geremd.

Anomien

Berichten: 7425
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-20 20:08

Peetstap schreef:
Heerlijk joh, zo'n fjord voor de kar :o , Enne niet echt waar toch dat ie dat zomaar doet ??

Nooit eerder tuig om lijf gehad, zware hoofdstel op en gaf ie zelfs geen reactie op de broek ?


Lekker gaan genieten samen _/-\o_
Ook al bitje aan het proeven aan het aparte menner sfeertje ? (Zo anders als in de dressie wereld :j )



Jep echt waar.. gewoon gegaan. Deze beelden zijn in de eerste minuten gemaakt

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8376
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 20:11

Heerlijk! Zowel dat je paard zo braaf is als de manier waarop de menner je wel even meesleept. Dat gebeurd in het menwereldje nog veel meer dan onder het zadel, geniet er maar van! (En vooral die wedstrijd meedoen natuurlijk ;) )

Zonder broek is waarschijnlijk omdat het anders wel wat veel is in een keer. Pats boem voor de wagen en dan ook nog zo'n ding onder je staart en een wiebelding bij je bovenbeen kan zelfs bij de meest koele kikkers veel worden. En als je een rem hebt is het helemaal niet nodig :D

MoniqueT

Berichten: 8852
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 20:11

Wij hebben ook een paard altijd zonder broek gereden, die was doodsbang voor alles wat aan zijn billen kwam. Met een goede geremde wagen en zeker zo'n ervaren menner, is het niet nodig.

Ben zo benieuwd wie die menner is :-)

Cowgirl

Berichten: 23768
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 20:22

Zo ging het bij mij ook zo.

Nu had ik wel al het pard laten wennen aan het tuig en wat stuur werk aan de dubbel gedaan. Maar uiteindelijk was het ook inspannen en gelijk de weg uit.

Hier ook een fjord.

silverdapple
Berichten: 810
Geregistreerd: 22-07-12

Re: De wondere wereld van het mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 20:27

Wat supergaaf, TS! Je zou inderdaad denken dat je knapperd dit al jaren doet. Maak je weer een topic als je weer langsgaat? Ik ben benieuwd.

Syrianda
Berichten: 1835
Geregistreerd: 28-12-02
Woonplaats: een mooi stadje in het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 20:29

Wow wat super leuk!
Die filmpjes joh. Alsof hij ervoor in de wieg is gelegd.

Mennen is ook nog een droom van mij. Mijn paard kent het niet....dus dat is mijn drempel. Maar als ik dit zie, echt super.
Hoe oud is je fjord?

janouk
Blogger

Berichten: 17921
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 20:32

Welkom in de menwereld :D

Verslavend. Mijn ervaring is dat paarden mennen over het algemeen comfortabeler vinden dan rijden onder het zadel. Lekker los door hun lijf bewegen. :)

Nu lekker doorpakken en zelf les nemen.

De broek komt later wel. Want in de mensport is de broek in het enkelspan verplicht.

jildou1979
Berichten: 318
Geregistreerd: 03-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 20:33

Super gaaf! Wat een dijk van een pony heb jij zeg, het gelijk zo goed aanpakken.

Anomien

Berichten: 7425
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-20 20:44

Syrianda schreef:
Wow wat super leuk!
Die filmpjes joh. Alsof hij ervoor in de wieg is gelegd.

Mennen is ook nog een droom van mij. Mijn paard kent het niet....dus dat is mijn drempel. Maar als ik dit zie, echt super.
Hoe oud is je fjord?


10 jaar. 5 jaar onder het zadel. Later beleerd ivm hoge stokmaat (heb ik mij laten vertellen)

Anomien

Berichten: 7425
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-20 20:45

janouk schreef:
Welkom in de menwereld :D

Verslavend. Mijn ervaring is dat paarden mennen over het algemeen comfortabeler vinden dan rijden onder het zadel. Lekker los door hun lijf bewegen. :)

Nu lekker doorpakken en zelf les nemen.

De broek komt later wel. Want in de mensport is de broek in het enkelspan verplicht.


Ik geloof je meteen. Ik ben zo groen als wat.
Maar die man gaat mij helpen en probeert me te enthousiasmeren voor wedstrijden.

Roosyes
Berichten: 759
Geregistreerd: 02-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 20:53

Leuk om je fjord weer terug te zien! Ik vind hem zo knap en zo mooi donker!

Een fjord is een zeer fijn paard vind ik, voor de wagen, verbaasd me eigenlijk niet dat hij zo weg loopt. In mijn ervaring vinden ze dit werk ook super leuk. Ook vind ik het heel fijn om te lezen, dat er dus toch nog mensen bestaan die dit zo voor een ander doen, dat maakt mijn dag weer een beetje mooier. Nu vol blijven houden en kilometertjes gaan maken. Veel plezier!

VanHuisUit

Berichten: 6690
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 21:03

Helemaal top _/-\o_ +:)+

Als iemand zoveel ervaring heeft weet hij echt wel wat hij doet. En wat gezegd wordt lekker rechtuit, lekker doordraven, dier heeft amper in de gaten wat er gebeurt en kar rolt er lekker achteraan.
Persoon in kwestie kan natuurlijk super sturen en heeft gewoon 100% controle.
Plus 100% materiaal voor elkaar en een omgeving waar je dit kunt doen.
Mooi hoor.
Kun je dan trots zijn op je paard he.


Heb iets dergelijks een keer eerder gezien bij ervaren menner / eigenaar van stalhouderij. Mensen kwamen pony beleren bij hem. Hij dus ook even lange lijnen, tuig erop, nog een keer op en neer lopen en toen voor de wagen en hoppa naar buiten. Ook geen probleem.

Vind het wel een gevalletje don't try this at home maar dat lijkt me duidelijk := :D

Anomien

Berichten: 7425
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-20 21:44

MoniqueT schreef:
Wij hebben ook een paard altijd zonder broek gereden, die was doodsbang voor alles wat aan zijn billen kwam. Met een goede geremde wagen en zeker zo'n ervaren menner, is het niet nodig.

Ben zo benieuwd wie die menner is :-)


Per pb wil ik dit zeggen. Maar vind het niet netjes om zijn naam te noemen zonder toestemming