Paard niet meer met zweep te rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AnnoNiemand

Berichten: 878
Geregistreerd: 16-05-18

Paard niet meer met zweep te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-20 15:40

Een van onze paarden is wegens omstandigheden een tijdje door iemand anders gereden. En ook door diens instructie (gelest bij hem en ook tijdens de les door hem gereden). Nu heb ik het paard terug en is hij onwijs gespannen geworden. Inmiddels heb ik hem de rust weer wat terug kunnen laten vinden. Eén probleem blijft echter. Hij is niet meer met zweep te rijden. En laat ik die nou net wél nodig hebben. Ga je met zweep rijden, dan voel je de spanning opkomen en wil hij alleen nog maar hard. Niet handig met zo'n grote joekel in een (meestal) 20-40 bakje. Al je nette dressuurmatig werk is dan naar de kl*ten. Ik vind dit niet leuk voor mijzelf, maar zeker ook niet voor het paard. Want hij doet dit niet expres, je merkt gewoon dat hij enorm gespannen raakt door die zweep. Voor ons beide is het dus niet meer leuk.
Vooropgesteld: het paard is in het dagelijkse leven niet bang voor de zweep. Je kan hem er prima mee aanraken, aaien, longeren, langelijnen etc. Er is dan geen angst. Maar voor de kar gaat er een knop om. Dit associeert hij klaarblijkelijk met wat de instructie met hem gedaan heeft. Uiteraard ga ik dit oplossen met behulp van mijn eigen instructie. Echter zit deze behoorlijk vol en ik wil hier in mijn laatste vakantieweek mee verder oefenen ipv hem twee weken stil te zetten. Zijn er mensen hier die tegen hetzelfde aangelopen hebben?

Jorex

Berichten: 9933
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Paard niet meer met zweep te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 16:16

Heb je al van die andere menner gehoord wat er precies gebeurt is tijdens die weken? Ik zou hier ook niet blij mee zijn. Ik heb namelijk ook een pony die zeer gevoelig op de zweep reageert en waarmee ik zo min mogelijk met de zweep heb gewerkt en pas de zweep erbij pak als ie echt niet wil luisteren(is nu aan het puberen) en die wordt nu al steeds meer gewend aan de zweep en dan zou ik er echt niet van gediend zijn als iemand hem keihard had aangepakt als ik hem een poosje niet kon mennen. Op welk moment krijgt het paard spanning? Is het als je gaat zwiepen, de zweep aanlegt of al als je hem beet hebt? Ik zou eerst dan gewoon met de zweep op de wagen gaan mennen en dan steeds een klein stapje verder doen met de zweep weer herintroduceren aan het paard voor de wagen aangezien hij er met langelijnen ook niks mee doet. Het liefst inderdaad onder begeleiding, dan zou ik hem de komende weken gewoon anders beweging geven dan met mennen.

Sharel
Berichten: 246
Geregistreerd: 30-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 16:19

Ik zou hem eerst aan de hand aan het rijzweepje laten wennen. Gewoon hem er overal mee aanraken, vliegen wegjagen etc. En dan dat op een gegeven moment overnemen met het rijden. Alleen beethouden en nog niet bijtikken, hoogstens hem er mee aaien op zijn hals ofzo. Hij moet gaan inzien dat het niet eng is, maar alleen een verlengde van jouw lijf. Het kan wel even duren voordat het lukt. Succes iig.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 16:20

AnnoNiemand schreef:
Een van onze paarden is wegens omstandigheden een tijdje door iemand anders gereden. En ook door diens instructie (gelest bij hem en ook tijdens de les door hem gereden). Nu heb ik het paard terug en is hij onwijs gespannen geworden. Inmiddels heb ik hem de rust weer wat terug kunnen laten vinden. Eén probleem blijft echter. Hij is niet meer met zweep te rijden. En laat ik die nou net wél nodig hebben. Ga je met zweep rijden, dan voel je de spanning opkomen en wil hij alleen nog maar hard. Niet handig met zo'n grote joekel in een (meestal) 20-40 bakje. Al je nette dressuurmatig werk is dan naar de kl*ten. Ik vind dit niet leuk voor mijzelf, maar zeker ook niet voor het paard. Want hij doet dit niet expres, je merkt gewoon dat hij enorm gespannen raakt door die zweep. Voor ons beide is het dus niet meer leuk.
Vooropgesteld: het paard is in het dagelijkse leven niet bang voor de zweep. Je kan hem er prima mee aanraken, aaien, longeren, langelijnen etc. Er is dan geen angst. Maar voor de kar gaat er een knop om. Dit associeert hij klaarblijkelijk met wat de instructie met hem gedaan heeft. Uiteraard ga ik dit oplossen met behulp van mijn eigen instructie. Echter zit deze behoorlijk vol en ik wil hier in mijn laatste vakantieweek mee verder oefenen ipv hem twee weken stil te zetten. Zijn er mensen hier die tegen hetzelfde aangelopen hebben?


Dat is echt #$%#@$ , zou echt gaan navragen wat er gebuert is, want ditis raar. En bji het mennen heb je nou eenmaal een zweep nodig. Als je weet in wat voor context het mis is gegaan, kan je er misschein met trainen meer mee, dan nu.
Wat zonde zeg, dat er iets mis is gegaan.

pillow
Berichten: 7792
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Paard niet meer met zweep te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 16:25

Heeft hij geen oogkleppen op? Want dan ziet hij de zweep niet als het goed is.

hagelslag
Berichten: 9014
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 16:25

Hoe lang is hij nu weer terug bij je? Misschien heeft hij nog wat tijd nodig.

Maar wel ontzettend vervelend zeg

janouk
Blogger

Berichten: 17864
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 16:42

Waarschijnlijk is hij zijn vertrouwen voor zweephulpen kwijt geraakt voor de koets, om wat voor reden dan ook. Je komt er toch niet achter wat er werkelijk gebeurd is.

Belangrijker is het om hem weer vertrouwen te geven. We leren de paarden een stemhulp aan als vooraankondiging op de zweephulp. Zo weten ze dat de zweep er aan komt na het commando "let op", dat maakt het voorspelbaar en geeft meer vertrouwen. We hebben een NRPS met veel bloed, die bij elke zweephulp zijn hoofd om hoog deed en van de aanleuning liep. Nu weet hij dat na "let op" de zweephulp komt en blijft hij in de aanleuning, omdat het voorspelbaar is. De hele combinatie is nu veel constanter en relaxter. Na een paar maanden bouwen we de stemhulp als vooraankondiging weer af. Nu maanden trainen kan je hem nu gewoon met de zweephulpen sturen, zonder dat de aanleuning en houding verandert.

hopelijk heb je iets aan deze tip

AnnoNiemand

Berichten: 878
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-20 17:00

Ja, ik baal er ook onwijs van. Ik had dit paard zo fijn voor elkaar. Maar helaas kan ik het niet meer terugdraaien. Ik heb er wel van geleerd dat ik nooit meer een paard uit handen geef.
Ik men bij deze zonder oogkleppen inderdaad. Dat is en bewuste keuze, paard loopt daar beter op. Ik zat er aan te denken om tijdelijk wel oogkleppen te gebruiken, maar ten eerste vind ik dit symptoombestrijding en ten tweede, hij loopt er niet fijn op. Bivendien denk ik dat de reactie dan nog steeds hetzelfde blijft wanneer hij de zweep voelt.

@Sharel, dat hoeft niet, in andere contexten vindt hij de zweep echt niet eng.

@janouk: Ja, zo mennen wij ook. De zweep komt hier nooit zomaar. :)

Ik weet wel wat er gebeurd is. Ze hebben hem scherper willen maken. Helaas, dat is bij dit paard juist totaal de verkeerde aanpak en overigens ook totaal niet nodig bij dit paard.

@hagelslag, een paar weken. Er zit al vooruitgang in hoor. Eerst kon ik de zweep niet eens meer uit de houder pakken. Dan vloog hij al weg. Nu kan ik hem er vanaf de kar alweer overal mee aaien. Maar de zweep in de normale gebruikshouding, of naast hem houden, of gebruiken voor hulpen, dat kan echt nog niet weer.

hagelslag
Berichten: 9014
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Paard niet meer met zweep te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 17:56

Ik zou zeggen maak nog wat kilometers, geef hem weer vertrouwen.

Wat fijn trouwens dat jullie zonder oogkleppen rijden.
Onze oude merrie vond dat vroeger ook het mooist.
Met was opzich mogelijk maar dan draaide ze haar hoofd extreem veel zodat ze alsnog alles kon zien

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Paard niet meer met zweep te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 21:26

Wat vreselijk zuur dat je je paard zo hebt teruggekregen. Arm dier.

Het gaat wel even duren om dit weer recht te breien. Iets afleren is lastiger dan aanleren tenslotte.
Per paard is het ookverschillend wat werkt, maar wellicht een optie om de zweep juist in de menhouding te houden, terwijl jullie stilstaan. Zo gauw hij ontspant, zweep weg, belonen, klaar.
Volgende stap is om dit in stap te doen. Ontspannen=zweep weg en klaar.
Daar ga je een lange adem, met hele kleine stapjes voor nodig hebben.

Een ander idee om het op te knippen. Het zien en het voelen. Je hebt van die 'can't see backs'. Daarmee kan paard wel opzij en vooruitkijken, maar (zoals de naam al zegt) niet naar achteren.
Misschien dat je hem daarmee iig weer de rust kunt geven op de aanraking van de zweep en dan later naar het zien kunt toewerken.

Heel veel succes iig