Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 32 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Tuig doorsnijden ongeval mennen

 
Profiel   

Hai,

Al jaren help ik de buren bij het mennen; Ik heb geholpen met een jong paard, ga regelmatig mee op wedstrijd, buitenritten en les. Ik durf te zeggen dat ik wel al het één en ander meegemaakt heb ;) Momenteel weer een relatief jong paard voor de wagen, dus ik sta als groom weer even scherp ;)

Nu heb ik vroeger een hele handige tip gehoord over het doorsnijden van het tuig na een ongeluk. En ben ik even kwijt wat het meest verstandig is. Ofwel; op welke manier kun je met zo weinig mogelijk snijden/halen het paard losmaken van de wagen?

Ik dacht het borsttuig en staartriem, maar dan blijft het borsttuig waarschijnlijk tussen de binnen en buitensingel hangen. Wie heeft de tip waarvan ik hoop dat ik hem nooit uitvoer?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-20 08:39 



 
Profiel   

Met wat voor mes dacht je tuigleer 'met een paar halen' te kunnen doorsnijden?
Ga daar eerst maar eens over nadenken :+

'Neem een mes mee om in noodgeval tuig los te snijden' vind ik echt zo'n theoretisch advies waarvan ik nog nooit gehoord heb dat het in de praktijk ooit gebruikt is en gewerkt heeft.

Panieksluitingen op de strengen en broek en snelsluiting op het schoftje werkt beter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-20 08:45 



 
Profiel   

Zet alles vast met snelsluitingen :) zowel de strengen als de broek zitten bij mij vast met snelsluitingen. Die krijg je met veel gemak binnen een seconde los!
Ook mijn lamoenen zitten vast in een schoftje met snelsluiting

Je moet namelijk met een mes van goede huizen komen wil je door zulk dik leer heen komen (zonder iemand te verwonden)
Hetgeen wat als eerste los moet komen zijn de lamoenen, strengen en de broek. Dan is je paard volledig los van de kar!

Edit:
Deze sluiting voor de lamoenen:
[ img ]

Deze snelsluitingen die je aan de strengen en de broek kan doen:
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-20 08:47 



 
Profiel   

Als er goed veel kracht op staat en het mes scherp krijg je alle soorten leer zo door denk ik.
Zelfs een zadel singel op het dikke stuk knapt als je er gewoon in prikt met een mes wanneer er een paard van 500 kilo aan hangt

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-20 08:51 



 
Profiel   

In ieder geval een goed mes waarbij je de punt laat 'bolmaken' zodat je niet gemakkelijk in paardlief snijdt en wel goed bij het leer kan komen ;) Gelukkig speelt adrenaline dan ook mee, maar inderdaad: tuigleer is sterk en dik. Dus het is de vraag of het werkt.

Hier zijn ook panieksluitingen bij de strengen aanwezig. Maar wederom vertrouw ik daar niet volledig op; mocht je met het paard en de wagen in de sloot terechtkomen, dan weet ik niet of ik er semi-veilig bij kan ;) Panieksluitingen voor de broek zal ik eens opzoeken, die heb ik niet eerder gehoord.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-20 09:00 



 
Profiel   

Rondom panieksluitingen is niet gezegd dat je ze in paniek loskrijgt.
Ik lag eens ondersteboven in het bos paard lag naast het pad een stuk lager dan de kar.
Panieksluitingen werkte niet doordat het gewicht van de kar er aanhing.
Ik heb toen het tuig door moeten snijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-20 09:05 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Met wat voor mes dacht je tuigleer 'met een paar halen' te kunnen doorsnijden?
Ga daar eerst maar eens over nadenken :+

'Neem een mes mee om in noodgeval tuig los te snijden' vind ik echt zo'n theoretisch advies waarvan ik nog nooit gehoord heb dat het in de praktijk ooit gebruikt is en gewerkt heeft.

Panieksluitingen op de strengen en broek en snelsluiting op het schoftje werkt beter.


Jaren geleden is er bij ons een paard verongelukt van buren in de sloot, toen ie eindelijk los was stierf hij op de kant met water in zijn longen....
Tijdens het ongeval konden we er niet bij komen omdat dat beest in pure paniek was ,een kolkende massa van zwart sloot drek waar ga je snijden dat zie je niet!.Hoe ga je dat doen uberhaubt zonder zelf te gewond te raken of te verdrinken??.
Toen hij het opgaf heeft de andere buurman en zijn zoon het hele spulletje met 1 tractor en een kraan uit het water getild/getrokken. Ze waren er zo bij....maar dat trekt geen enkel paard Zo een ongeluk.Dus redden wat er te redden valt zal niet gaan,ook al heb je je zakmes in je zak!
En mijn opa had een dier dat het overleefde van een 2 span...met toren hoge D.A Rekeningen en het dier was zo getraumatiseerd dat het uitsluitend nog geschikt was om mee te fokken en de kleinkinderen een rondje om het erf te geven En dat was echt het braafste paard van stal!
En dan ging het om formaat paard met water tot de schoft en werktuig van ijzer in een gareel...Dat alles door een wespennest!
Hij heeft me geleerd let op jezelf hoe dierbaar je maat je je ook is!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-20 09:36 



 
Profiel   

Heb je een foto van hoe je de broek vastzet met snelsluitingen? Daar ben ik erg benieuwd naar. Ik heb wel de staartriem met een snelsluiting aan het schoftje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-20 09:49 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Met wat voor mes dacht je tuigleer 'met een paar halen' te kunnen doorsnijden?
Ga daar eerst maar eens over nadenken :+

'Neem een mes mee om in noodgeval tuig los te snijden' vind ik echt zo'n theoretisch advies waarvan ik nog nooit gehoord heb dat het in de praktijk ooit gebruikt is en gewerkt heeft.

Panieksluitingen op de strengen en broek en snelsluiting op het schoftje werkt beter.



Ik zelf ooit 1 keer, bij mijn eigen paard. Ging alleen om teugels in dit geval, dus niet om een compleet mentuig.
Maar het feit dat ik altijd een (scherp) mes op zak heb, heeft wel degelijk een groter ongeluk voorkomen toen.


Terug na het rijden, in de stalgang. Tweet doet hoofd naar beneden om hoofd langs been te schuren. Hoe het kan weet ik nog steeds niet, maar de teugels sloegen muurvast tussen peesbeschermer en been.
Hij had ongeveer 20 centimeter teugel vanaf zijn been, en schoot totaal in de paniek. Probeerde hoofd los te krijgen, stijgeren, stuiteren.

De halve stal kwam mijn kant op rennen, vanwege de herrie. Ik heb altijd een scherp mes op zak. Ik had de tegenwoordigheid van geest om dat te pakken, te zien wanneer hij weer op de grond zou landen en zou starten met de volgende de volgende stijger (Het moment dat ik het meeste ruimte had om te snijden, 20 centimeter is niet veel bij een spartelend paard) en gelukkig haalde ik de teugels in 1 slag door, er stond knetterveel spanning op natuurlijk.

Peesbeschermer deels langs been omhoog geschuurd, en absoluut een paar dagen gevoelige tanden voor Tweet.
Hij was onherroepelijk tegen de vlakte gegaan met zijn hoofd vast aan zijn been als het langer geduurd had, hij ging al twee keer bijna.

Was best griezelig. Sinds die tijd ben ik idioot streng op schuren met het hoofdstel in / peeskappen om. Dat gebeurt echt niet meer.





Bij het eigenlijke tuig, ik denk dat je dat op voorhand niet kunt zeggen.
Je strengen of borsttuig krijg je echt niet doormidden, die illusie heb ik niet. Maar wellicht wel de leidsels, rugriem, riem die over de hals gaat om het borsttuig omhoog te houden, de kruisriem, de riem waarmee je het broek aan de wagen vastmaakt, of in mijn geval het -voor dit doel- dunnere leer op de snelsluiting van mijn lichtogen.

En wie weet geeft dat net de ruimte die je nodig hebt om verder te kunnen. Een ongeval met paard en wagen in sloot wordt lastig, maar ik heb ook al paarden met hun hoofden aan elkaar vast zien zitten (dubbelspan) door een lompe schuuractie. Ook daar ontstond paniek, daar trokken ze zich uiteindelijk zelf los. Maar voor dat soort dingen kan een mes ooit van pas komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-20 09:51 



 
Profiel   

Jaren geleden hebben wij ook een ongeval gehad met de wagen.
Het tuig is toen inderdaad los gesneden. En dat was toch even fijn! Ik weet niet meer precies waar en hoe, maar als het maar los gaat! In ieder geval paard los van de wagen en geknelde riemen. Scheelt al een heleboel als het paard vrij is.


Laatst bijgewerkt door Cioccolato op 11-09-20 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-20 10:11 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Met wat voor mes dacht je tuigleer 'met een paar halen' te kunnen doorsnijden?
Ga daar eerst maar eens over nadenken :+

'Neem een mes mee om in noodgeval tuig los te snijden' vind ik echt zo'n theoretisch advies waarvan ik nog nooit gehoord heb dat het in de praktijk ooit gebruikt is en gewerkt heeft.


Daar ben ik het wel mee eens.
Ik heb het helaas van dichtbij mogen zien (was niet zelf bij het ongeval betrokken, maar heb wel geprobeert te helpen).
Bij ons langs het kanaal was een mencombinatie te water geraakt. De menner en grooms konden zich op het droge hijsen, maar het paard kon niet meer uit het water komen. Één van de grooms had een goed mes bij zich, maar door de paniek van het paard en de kracht van het leer kwamen ze niet door de strengen heen.
Het paard werd helaas door het gewicht van de wagen de diepte in getrokken en heeft het niet overleefd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-20 10:12 



 
Profiel   

Wij hebben een Stanley mes met ronde kop, soort haak. Nou rijd ik grotendeels met Biothane tuigen die ik met dit mes wel door kan snijden, of het bij leer kan weet ik niet.
Verder paniek sluiting op de rug, tussen schoft en staartriem en paniek sluitingen aan de wagen.
Ook heb ik sinds kost een naamplaatje met telefoonnummer op mijn tuig, dit omdat ik veel in de bossen rijd en mocht mijn aanspanning er ooit zonder mij vandoor gaan ik dan makkelijker te vinden ben als ze gevonden worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-20 10:19 



 
Profiel   

Meestal ligt dat ook aan de paniek van de persoon die het mes hanteert en niet zozeer aan het mes zelf. Met een goed scherp mes kan je namelijk echt wel leer doorsnijden en met een flinke dosis koelbloedigheid zou je wel een paard kunnen redden. Ik denk dat dat voornamelijk het verschil maakt tussen theorie en praktijk. De algehele paniek die heerst bij mens en dier maakt kordaat handelen moeilijker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-20 10:20 



 
Profiel   

Ik verplaats dit topic naar Aangespannen rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-20 10:23 



 
Profiel   

Wij hebben een jaar geleden een heftig ongeluk mee gemaakt met onze aanspanning.

Nadat het paard zich vast had gerend in het prikkeldraad hebben we haar ondanks de blinde paniek ( slagaderlijke bloedingen en verstrengelingen in het prikkeldraad en de leidsels) haar met de snelsluitingen aan de broek, de strengen en de bomen razendsnel kunnen bevrijden.

Zonder dit allen durf ik niet te zeggen of we het hadden kunnen navertellen. In basis een ontzettend braaf paard. Maar blinde paniek maakt toch dat het allen vluchtdieren blijven.

Ik denk persoonlijk dat ik met een mes ook niet had geweten waar ik zou moeten beginnen met snijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-20 11:00 



 
Profiel   

Bedenk een paard in paniek staat vooral in de vlucht modus en jij bent dan ook een obstakel waar hij niet op let al ben je nog zo koelbloedig jij bent het kwetsbaarst!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-20 11:28 



 
Profiel   

Maar heeft het dier dan geen last van zo een ijzeren snelsluiting op zijn rug bij de broek?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-20 11:30 



 
Profiel   

Jessica007 schreef
Heb je een foto van hoe je de broek vastzet met snelsluitingen? Daar ben ik erg benieuwd naar. Ik heb wel de staartriem met een snelsluiting aan het schoftje.


als je deze los hebt en de strengen, zit je alleen nog met de lichtogen vast aan de kar..
vraag is natuurlijk of je erbij kan bij een paard in paniek of in het water.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-20 11:38 



 
Profiel   

Haakje op de rug is ter grote van een musketon, het heeft weinig te houden, dus dat is geen grote zware haak zoals aan de strengen. Voelen ze dus niets van.

Ik heb altijd een mes bij me, nooit gebruikt en zal ook niet weten waar te beginnen.
Rugriem is zo los (haakje, of desnoods met een mes), halsriem is ook zo door gesneden (want de strengen achter de achterbenen los maken is vaak geen optie bij paniek). En heb aan al mijn tuigen veiligheids lichtogen, dus die zijn in theorie ook open te krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-20 11:40 



 
Profiel   

Ik heb een mes met aan de ene kant een zeer scherp blad en aan de andere kant een klein zaagje. Ik heb hier al weleens leer mee doorgesneden, dat ging makkelijker. Ik denk, zoals eerder al gemeld, dat het vooral aan de omstandigheden zal liggen als het niet lukt. Het is nu eenmaal moeilijk om zulke dingen te doen als mensen en dieren in paniek zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-20 11:41 



 
Profiel   

die veiligheidslichtogen lijken mij best lastig los te krijgen eerlijk gezegd.
Ik denk dat ik met mijn concourswagentje van vroeger die alleen in de lichtogen hing en alleen een stop had sneller los was, dan nu met die ronde lamoenen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-20 11:43 



 
Profiel   

Wat doormoet is dat wat het paard vastmaakt aan de kar. Dus de lamoenen en de broek. De broekriemen zijn dunner leer die krijg je wel door vrij gemakkelijk met een stevig mes. Je rugriem doorhalen is het snelste gedaan. De strengen is lastiger. Eventueel kun je besluiten je singels van het schoftje en je borsttuig los te snijden als de strengen te dik zijn. Dan is je tuig wel aan gort maar je paar nog heel hopelijk

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-20 11:54 



 
Profiel   

Er zijn natuurlijk ook situaties te bedenken waarbij niet het zwaarste deel van het tuig door gehaald moet worden.
Zie het voorbeeld dat ik gaf.

Paard in de sloot is wel meteen zo ongeveer het heftigste, maar er zijn gradaties van ongelukken waar je misschien wel nog invloed hebt.


En wat Dennis in feite ook zegt, en ik al eerder zei: strengen doorhalen gaat waarschijnlijk heel moeilijk.
Maar de riem die over de hals kruist, en de je borsttuiig (en in feite daarmee strengen...) op hun plek houdt moet in principe wel kunnen.

Wanneer het borsttuig onder de voorbenen kan zakken, ben je natuurlijk al een heel eind vrij... Niet volledig, maar strengen doorhalen is dus NIET de enige optie die je hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-20 12:01 



 
Profiel   

Maar die singel zit strak om de buik, helemaal als het paard ligt. Denk niet dat je er dan met een mes tussen komt. Dan kun je denk ik nog beter gewoon de singel losmaken...mits het paard niet helemaal histerisch is. Die veiligheidsogen zitten hier ook strak (Ideal webtech) ik vraag mij ook af of ik die los krijg als paard ter aarde ligt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-20 12:05 



 
Profiel   

Ik heb het gelukkig nog nooit hoeven doen en heb overal snelsluitingen/panieksluitingen waarvan ik hoop dat ik het los krijg als ooit in nood echt nodig is. Strengen, lichtogen, broekriemen en rugriem.

In een oude mensport heeft ooit een stukje erover gestaan. De afbeelding is in oud topic wel eerder gedeeld hier op Bokt en ik heb hem weer kunnen vinden. Wat je door moet snijden is de halsriem, lenderiem en eventueel boven de lichtogen.
[ img ]
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-20 15:15 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 32 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen