Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 32 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Tuig doorsnijden ongeval mennen

 
Profiel   

Laatst met een net-beleerd paard bijna in de sloot beland. Paard schrok plots van een vlaggetje en dook zo de berm aan de andere kant van de weg in. We hebben een goed mes mee, panieksluitingen aan de strengen en de menner en ik hebben aan een half woord genoeg. Maar toch begin je dan te denken; hoe zou je volgens de theorie kunnen handelen als het wel daadwerkelijk mis gaat? En zo kwam ik bij deze vraag. De praktijk is natuurlijk altijd anders, en het effect van adrenaline bij de menner/groom (fight, flight, freeze) moet ook zeker niet worden uitgevlakt.

Interessant om de verhalen/discussie te lezen over de nut en onzin omtrent veiligheidsmaatregelen. Helaas is ook bij sommigen de kennis ontstaan door ongevallen.

shetlandfan schreef
Ik heb het gelukkig nog nooit hoeven doen en heb overal snelsluitingen/panieksluitingen waarvan ik hoop dat ik het los krijg als ooit in nood echt nodig is. Strengen, lichtogen, broekriemen en rugriem.

In een oude mensport heeft ooit een stukje erover gestaan. De afbeelding is in oud topic wel eerder gedeeld hier op Bokt en ik heb hem weer kunnen vinden. Wat je door moet snijden is de halsriem, lenderiem en eventueel boven de lichtogen.
[ [url=m/SonznP.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ah, dat is een mooie afbeelding! Dan zat ik met mijn eerste gedachte behoorlijk in de goede richting. Bedankt voor het opzoeken en delen!
Uiteraard blijft het situatieafhankelijk en zijn paarden vluchtdieren.

Linda_arnold, pfoeh! Allemaal er goed vanaf gekomen? Zo zie je maar dat ook de braafste menpaarden gewoon paarden zijn...

Cayenne en Kwita, gatsie. Dat lijkt me ontzettend naar om mee te maken. Kippenvel.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-20 23:12 



 
Profiel   

Ik heb om deze reden mijn strengen NIET achter de buitensingel zitten, maar buiten langs. Mocht in de halsriem door moeten snijden dan blijft het borsttuig niet achter de singel hangen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-20 12:47 



 
Profiel   

Ik heb 4 van deze

[ img ]

https://www.agradi.nl/adola-veiligheids ... -175cm.htm

Erg fijn mes, heb het op mijn werk nog wat scherper laten slijpen, zodat het ook met gemak door leer, een halster oid kan snijden.
Heb er één om de voerbakken en balen mee los te snijden, één op de trailer, één bij zijn stal en één in mijn zadeltassen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-20 13:05 



 
Profiel   

[ img ]
Ik heb hier snelsluitingen.
We zijn eens in de sloot beland. Toen had ik de snelsluitingen echt heel snel los, waardoor paardlief los was van de kar. Als ik de rode losmaak, dan hoeven de blauwe al niet meer. Wel moeten de veiligheidslichtogen nog, maar daar komt normaal gesproken geen druk op te staan.

Moest ik snijden dan koos ik hetstukje bij de lichtogen, halsriem van borsttuig en rugriem, alle 3 redelijk dunne stukken tuig waarbij je niet dicht bij benen in de buurt bent.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-20 21:06 



 
Profiel   

Een vervelende ervaring was het zeker. Maar het is jammer dat ik (de dingen op de afbeelding over het doorsnijden) dus niet heb geleerd op mijn koetsiers bewijs enkel en dubbelspan dat is best heel belangrijk om te weten!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-20 10:47 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Met wat voor mes dacht je tuigleer 'met een paar halen' te kunnen doorsnijden?
Ga daar eerst maar eens over nadenken :+

'Neem een mes mee om in noodgeval tuig los te snijden' vind ik echt zo'n theoretisch advies waarvan ik nog nooit gehoord heb dat het in de praktijk ooit gebruikt is en gewerkt heeft.

Panieksluitingen op de strengen en broek en snelsluiting op het schoftje werkt beter.

Het wordt gemaakt en werd vroeger ook gemaakt dus ik ga er maar van uit dat er messen bestaan die er doorheen geraken. Gezien Koeien over het algemeen niet in reepjes van 2.5 a 3cm komen. :?
Dus naar de plaatselijke ledermeneer en daar eentje bestellen of online op zoek naar een mes dat gebruikt wordt voor het versnijden van dit soort tuigen om te voorkomen dat je er niet doorheen raakt? :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-20 11:02 



 
Profiel   

Mijn pony is eens met wagen op hol gegaan, alles hing krom achter haar. Kon toen het snelste lichtogen los, strengen los en idd de broek los. toen kon ze er zo uit stappen. Maar is natuurlijk op de meest 'voordelige' manier dat je er in ieder geval bij kan. Zon mes als Daphara lijkt mij perfect. Die ga ik ook even in mijn winkelmandje gooien :D
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-20 13:16 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 32 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen