Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 30 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Welk Ideal tuig? Of combinatie van?

 
Profiel   

Hallo!

Wij hebben een nieuwe pony gekocht en twijfelen nu welk tuig.
De pony is 1,25

We hadden een Ideal Eurotech gekocht, maar het schoftje is veel te smal. Als je die erop legt, ligt die gelijk 'klem'
Hoofdstel was het kopstuk ook veel te klein van.

Nu geruild voor het luxe leder tuig, maar nu begint de twijfel.

We zullen het recreatief gaan gebruiken, in de bossen. Zal ongetwijfeld nat worden.

Moeten we het dan bij leer houden?
Of het eurotech tuig met een leren hoofdstel en een Zilco schoft?

Ik hoop dat er iemand met ervaringen en advies is.
Ik wil het graag gelijk goed doen. Budget tot €850


Laatst bijgewerkt door S_a_f_a_r_i op 12-09-20 23:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-20 23:38 



 
Profiel   

Misschien je titel even aan passen naar tuig i.p.v. ruig, misschien iets duidelijker dan ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-20 23:42 



 
Profiel   

Ik weet zo 123 niet wat de prijs is van een volledig Zilco tuig maat pony maar daar zou ik gelijk voor gaan als ik jullie was. Ik heb jaren met een Ideal Eurotech tuig en Zilco schofttuig gereden met mijn shet x welsh en ik ben recent volledig overgestapt naar Zilco en daar ben ik erg over te spreken (materiaal en pasvorm). Vooral het borsttuig vond ik erg hard en stug en mijn pony kreeg schuurplekken van de broek, ik gebruik nog wel het leren menhoofdstel van Ideal.

Mocht dat niet binnen je budget passen, zou ik voor een leren Ideal tuig gaan met Zilco schofttuig, al vind ik de Eurotech borsttuigen op wat grotere pony’s vaak wel fijner liggen (mijn pony is 1.06 en niet zo grof gebouwd).

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-20 23:49 



 
Profiel   

[ img ]

Dit is het eurotech tuig, schoftje echt te klein

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-20 23:52 



 
Profiel   

Ik heb zelf ook kunststoffen tuigen gehad van Ideal. Heb ze er een paar keer op gelegd en toen verkocht. Wat een ondingen. Ik vond de pasvorm heel slecht. Nu waren mijn pony's wel een stuk kleiner, maar toch.
Ik ben overgestapt op leer. En ik hield ook van boscrossen. Maar met goed onderhoud bleef dat tuig heel netjes. Ik ben nu uit het mennen, maar ik zou geen kunststof adviseren :n

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-20 07:27 



 
Profiel   

Ik heb al 9 jaar een zilco tuig, is nog steeds goed en mooi!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-20 08:16 



 
Profiel   

Ik zou naar een dealer van ideal gaan.
Hebben wij onlangs ook gedaan, onze haflinger moest een ponyschoftje en de rest is maar cob.
We hebben daar alles mooi kunnen passen en afstellen, en ze kijken gewoon per onderdeel welke maat je nodig hebt. Voor onze haflinger was het schoftje in maat Cob echt veel te groot.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-20 08:38 



 

Ik heb destijds mijn pony op de trailer gezet en meegenomen naar de tuigleverancier. En daar hebben we een tuig samengesteld. Een tuig in één maat was niet geschikt. Hij had bijvoorbeeld een schoftje in cob en een borsttuig in pony.
Edit: precies als hierboven staat.

Nadat hij ouder werd en beter in de bespiering kwam heb ik wel een paar aanpassingen moeten doen.

Ik heb al jaren veel plezier van kunststof, maar wel het hoofdstel van leer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-20 08:42 



 
Profiel   

Neem eens contact op met https://www.nicolevoormenners.nl
Zij geeft super en eerlijk advies.
Ze heeft verschillende soorten en merken tuigen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-20 09:09 



 
Profiel   

Iemand laten komen heb ik ook al aan zitten denken. Wij zitten alleen helemaal in het noorden en heb nog niet iemand gezien die helemaal deze kant op komt.

Zilco tuig zit er helaas op dit moment even niet in. Vind het toch wat prijzig.

Wat ik hier al veel heb gelezen is een combinatie van leren hoofdstel, het eurotech tuig en een Zilco schoftje

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-20 09:55 



 
Profiel   

Voor onze pony's wilde ik ook graag Ideal tuig, omdat ik daar erg goede ervaringen mee had tijdens mijn oude werk. Nu ben ik in contact gekomen met een tuigen-bedrijf dat dezelfde kwaliteit (RBC-tuig) levert en naast de kwaliteit scheelt het mij een paar honderd euro. Het mooie van dit bedrijf is dat hij werkelijk elk los onderdeel kan aanpassen aan de maat van je pony. Zo heb ik nu een tuig dat onderdelen bevat van mini tot pony, omdat die van mij wat breder of smaller op bepaalde punten is. En je mag net zolang passen en meten tot je tevreden bent. Sterker nog: je mag zelfs met je pony bij hem voor de deur parkeren, zodat hij zelf alles voor je bij elkaar pakt en past. En je betaalt geen cent meer, want zijn naam hoog houden vindt hij het belangrijkste. Mocht er onverhoopt iets niet goed zijn, dan kun je kosteloos ruilen of laten repareren. Tenzij het door je eigen toedoen is natuurlijk. Lang verhaal kort: https://www.ruitersportbenjamins.nl.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-20 09:58 



 
Profiel   

S_a_f_a_r_i schreef
Iemand laten komen heb ik ook al aan zitten denken. Wij zitten alleen helemaal in het noorden en heb nog niet iemand gezien die helemaal deze kant op komt.

Zilco tuig zit er helaas op dit moment even niet in. Vind het toch wat prijzig.

Wat ik hier al veel heb gelezen is een combinatie van leren hoofdstel, het eurotech tuig en een Zilco schoftje


Waar in het noorden zit je?
Ik ben bij Bosgra geweest die zit in hurdegaryp

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-20 10:25 



 
Profiel   

Renske_W schreef
S_a_f_a_r_i schreef
Iemand laten komen heb ik ook al aan zitten denken. Wij zitten alleen helemaal in het noorden en heb nog niet iemand gezien die helemaal deze kant op komt.

Zilco tuig zit er helaas op dit moment even niet in. Vind het toch wat prijzig.

Wat ik hier al veel heb gelezen is een combinatie van leren hoofdstel, het eurotech tuig en een Zilco schoftje


Waar in het noorden zit je?
Ik ben bij Bosgra geweest die zit in hurdegaryp


Ik zit in Tynaarlo

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-20 11:09 



 
Profiel   

Ik heb jaren met eurotech, zilco schoft en Ideal leren hoofdstel gereden.
Nu ook over naar Zilco (zowel voor het enkel als 2span) met de zelfde leren hoofdstellen en ben er helemaal blij mee!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-20 11:19 



 
Profiel   

Dennis schreef
Ik heb jaren met eurotech, zilco schoft en Ideal leren hoofdstel gereden.
Nu ook over naar Zilco (zowel voor het enkel als 2span) met de zelfde leren hoofdstellen en ben er helemaal blij mee!


Heb je een link naar het schoftje die je hebt van zilco? Of het type.
Ik denk namelijk dat ik ook voor deze combinatie ga

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-20 11:37 



 
Profiel   

Kieffer heeft fijne kunstof tuigen.
Kieffer moet je wel kunnen vinden binnen jouw prijs , Zilco vind ik te plastic.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-20 11:40 



 
Profiel   

S_a_f_a_r_i schreef
Iemand laten komen heb ik ook al aan zitten denken. Wij zitten alleen helemaal in het noorden en heb nog niet iemand gezien die helemaal deze kant op komt.

Zilco tuig zit er helaas op dit moment even niet in. Vind het toch wat prijzig.

Wat ik hier al veel heb gelezen is een combinatie van leren hoofdstel, het eurotech tuig en een Zilco schoftje



Tweespan zit in boornbergum. Vlakbij drachten. En die gaan heel Nederland door. Die kunnen jullie vast wel helpen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-20 11:47 



 
Profiel   

S_a_f_a_r_i schreef
Dennis schreef
Ik heb jaren met eurotech, zilco schoft en Ideal leren hoofdstel gereden.
Nu ook over naar Zilco (zowel voor het enkel als 2span) met de zelfde leren hoofdstellen en ben er helemaal blij mee!


Heb je een link naar het schoftje die je hebt van zilco? Of het type.
Ik denk namelijk dat ik ook voor deze combinatie ga


Ik heb eerst deze gehad:
https://www.demenner.nl/tuigonderdelen/ ... ander.html

Maar (zeker voor het enkelspan) vind ik deze mooier en heb ik nu ook bij mijn enkelspan tuig:
https://www.demenner.nl/tuigonderdelen/ ... griem.html

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-20 14:01 



 
Profiel   

Hier ook fan van Zilco. Ik had een ideal leren tuig en deze beetje bij beetje vervangen voor zilco, wil nu niks anders meer. Doordat ik onderdeel voor onderdeel vervangen heb, kon ik hem ook helemaal zelf samenstellen. Voordeel van Zilco is dat alle losse onderdelen bij elkaar net zo duur was als in 1keer geheel nieuw tuig. Dat is bij bijvoorbeeld Ideal wel anders.

Ik zou eens kijken naar een Zilco SL plus tuig. Dat is het budget model.
https://nicolevoormenners.nl/product/zi ... e-harness/

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-20 16:23 



 
Profiel   

[ img ]

[ img ]


Dit is het ideal luxe tuig, die vond ik al veel beter liggen.

Heeft iemand al ervaring met het Zilco SL tuig? Daar zit maar 1 riem bij de broek. Zal dat net zo stevig zijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-20 19:13 



 
Profiel   

Ik heb geen ervaring met het SL tuig. Maar wel met de classic versie. Die heeft ook maar 1 riem bij de broek. Dit is net zo stevig.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-20 19:34 



 
Profiel   

Demenner komt ook door heel Nederland. Zij past het tuig perfect aan op je pony en heeft meerdere merken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-20 20:53 



 
Profiel   

Ik vind Zilco echt een heel fijn tuig alleen bij mijn pony’s is een standaard maat tuig niet heel handig.
Hier ook al een aantal jaar de broek met enkele riem (het oude sportz model) maar nog nooit problemen mee gehad.
De enkelspan borst van de shet maat vond ik minder prettig en heb daar nu een 2 span borst voor waar ik de gespen voor het schoftje van af heb gehaald.
En heb een combi borst die ligt echt super alleen met mijn nieuwe sulky werkt het niet met de strengen.

Als je een tuig wilt zou ik je aanraden met nicole voor menners contact op te nemen zijn helpt echt super fijn en maakt het passend voor je als dit nodig is.

Met de menner heb ik hele slechte ervaringen.
Zij neemt nml een standaard bestelling niet terug als het niet past onder het mom van speciale bestelling.
Hierbij moest zelfs rechtsbijstand aan te pas komen.
Ze komt ontzettend aardig over maar zodra je wilt terug sturen is dat alles behalve het geval.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-20 13:43 



 
Profiel   

Ik zelf heb het luxe tuig van Ideal in Notenbruin.
Ik heb er longeeronderleggers van QHP onder tegen het zweet.

Een stalgenoot heeft het Webtech tuig.
Haar paard zweet veel, dus kan ze het makkelijk afspoelen.

over het nat worden van het leer.
Om de zoveel tijd even goed schoonmaken en in het vet zetten lost dat probleem ook op.
(Alleen vind ik dat stiekem wel een hel om te doen :') Is een zadel en hoofdstel toch makkelijker O:) )

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-20 13:51 



 
Profiel   

Ik denk dat ik er inmiddels uit ben, het zilco Sl plus tuig. Maar het hoofdstel vind ik wel heel smal. Hebben jullie liever een kunststof of leren hoofdstel?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-20 19:00 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 30 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen