Vastzetten verstelbaar lamoen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ngoossens
Berichten: 12
Geregistreerd: 17-09-20

Vastzetten verstelbaar lamoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-20 00:34

Eerste post op Bokt, maar al heel lang een trouw lezer!

Op mijn marathonwagen (ECS/Ricker) zit een verstelbaar lamoen. Om het uitgeschoven stuk vast te zetten, zit er een moer op met daarin een inbus bout die je met een inbus sleutel bedient. Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik niet helemaal begrijp hoe dat werkt. Ik snap dat je met de inbussleutel de bout op het lamoen drukt en daarmee het uitschuiven vastzet, maar waar is de moer dan voor?

De reden dat ik dit vraag is omdat het lamoen aan een kant steeds los schiet. De bout kan ik dan niet verder indraaien, maar ik kan het voorste gedeelte van het lamoen er zo uitschuiven. Ik kan eigenlijk niets terugvinden op bokt (of internet) over hoe dit zou moeten werken, maar misschien zoek ik niet goed. Weet iemand hoe het zit?

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 02:36

Foto?
Ik heb een verstelbaar lamoen met 2 inbusschroefjes naast elkaar en ook 1 met 2 bouten naast elkaar. Als die goed aangedraaid zijn gaat het echt niet los.
In jou geval zou ik iemand vragen of de koetsenbouwer een mail sturen of bellen met de vraag hoe je het vast krijgt. Zou normaal niet zo moeilijk moeten zijn.

ngoossens
Berichten: 12
Geregistreerd: 17-09-20

Re: Vastzetten verstelbaar lamoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-20 09:42

Inderdaad een verstelbaar lamoen met inbusschroefjes en daar onder twee bouten. Ik heb inmiddels door hoe het moet, het was een stommiteit van mezelf. Als de inbusschroefjes strak op het lamoen zitten moet er vervolgens een sleutel op de bouten en daarna de inbusschroefjes nog een keer aandraaien. Weer wat geleerd.

ngoossens
Berichten: 12
Geregistreerd: 17-09-20

Re: Vastzetten verstelbaar lamoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-20 09:43

Afbeelding

Sabbientje
stokpaard connaisseur

Berichten: 4693
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Re: Vastzetten verstelbaar lamoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 09:47

Is die moer niet om lostrillen te voorkomen?
Dat je die inbus aandraait en daarna de moer?

Weet je anders het merk van je wagen? Dan kun je bij de fabrikant navraag doen.

MelanieB

Berichten: 25868
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: Vastzetten verstelbaar lamoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 09:57

Die inbus krijg je vaak niet goed strak, is altijd wel een klusje..
Ik vervang het altijd voor bouten, meenemen naar doe het zelf zaak, is makkelijker aandraaien zodat er als het ware een deukje in het lamoen komt zodat ie niet meer kan schuiven en heb je maar 1 sleutel nodig.
Met de inbus ging het hier op den duur toch vaak weer draaien of wat losser.

Peerke_

Berichten: 6643
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 10:11

Ik heb bij een constructie bedrijf dit laten vervangen door een gewone schroef, met extra moer.

Bij het oude systeem bleek tijdens het mennen dat een kant toch niet helemaal goed vast zat.
Bij iedere binnen bocht werd het linker lamoen korter..
Uiteraard geen gereedschap bij, gelukkig was het een braaf paard :')