1 koets voor beide ponys mogelijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Waaslander
Berichten: 338
Geregistreerd: 12-03-16

1 koets voor beide ponys mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-20 18:45

Ik heb 2 tinkers

. Een ruin van 13 van 1m42 en een merrie van nu 2.5 jaar van 1m15. Ik rij nu mijn ruin met een recreatiewagen maat cob/paard. Deze wagen is uiteraard te zwaar voor de kleine. Maar bestaat er een wagen voor allebei geschikt of is dit onbegonnen?

Afbeelding

Afbeelding

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 16:42

nee ! het verschil in stokmaat en type paard is echt te groot.
bij een tinker past een wagen die "zwaar" genoeg is in verhouding met je paard, om veilig mee te rijden en hoog genoeg dat je overzicht hebt. bij een kleine pony wil je dat de wagen licht genoeg is zodat het werk leuk blijft maar ook moet de wagen degelijk genoeg zijn dat het veilig is.

janneke584

Berichten: 1912
Geregistreerd: 29-10-10
Woonplaats: Ingen

Re: 1 koets voor beide ponys mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 16:47

Hangt ervan af wat je er mee gaat doen denk ik. Ik had mijn Fries van bijna 1.68m voor de kar van mijn pony van 1.40m. Mijn buurvrouw heeft bijna dezelfde kar (zelfde merk en maat) en heeft soms haar welsh van 1.23m ervoor (normaal ook een pony van 1.40m). Voor het mooie was de kar voor de Fries te klein, maar ik heb er zonder enig probleem ZZ dressuur mee gereden. Ik had wel lange en korte bomen.

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Re: 1 koets voor beide ponys mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 16:52

Wat is de verwachting van de merrie? Ze is nu met 2.5jaar 1.15 hoog, maar een tinker groeit toch zeker nog wel een paar jaar door. Misschien niet het volledige verschil van bijna 30 cm.

Ik zou voordat je een andere koets erbij koopt eerst wachten totdat je merrie volgroeid is.

Mijn tinker heb ik gekocht met 4jaar, en is vanaf zijn 4e toch nog 7 cm de lucht in gegaan.