Bit schaart te ver door, ander bit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AnnoNiemand

Berichten: 885
Geregistreerd: 16-05-18

Bit schaart te ver door, ander bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-20 15:52

Ik men met een liverpool stang bij een van mijn pony’s. Bij het passen reageerde hij hier het beste op en ik rijd er ook al een tijd mee. Op zich loopt hij er fijn op, ware het niet dat dit bit te ver doorschaart (90 ipv 45 graden). De kinketting strakker doen is niet echt een optie. Wel eens geprobeerd, maar dat vobd de pony echt niet fijn (en het is ook niet zo dat de kinketting heel los zit ofzo). Mijn instructie geeft aan dat ik toch eens een ander bit zou moeten proberen. Maar welke dan?

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Bit schaart te ver door, ander bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 16:11

Waar heb je je bakstukken en je leidsels nu?
En heb je een enkele en dubbele schakel kinketting?

Anoniem

Re: Bit schaart te ver door, ander bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 16:16

Ipv een kinketting zou je ook een riempje kunnen overwegen zoals ze bij western gebruiken.

AnnoNiemand

Berichten: 885
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-20 19:32

Keet schreef:
Waar heb je je bakstukken en je leidsels nu?
En heb je een enkele en dubbele schakel kinketting?

Bakstukken zitten gewoon in het bakstuk oogje. Leidsels heb ik op de bovenste sleuf. Vorige instructie vond het niet goed als ik de Leidsels in de bril deed. Daarna heb ik het eigenlijk uit gewoonte zo gelaten.

Kinketting is enkel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 19:52

AnnoNiemand schreef:
Keet schreef:
Waar heb je je bakstukken en je leidsels nu?
En heb je een enkele en dubbele schakel kinketting?

Bakstukken zitten gewoon in het bakstuk oogje. Leidsels heb ik op de bovenste sleuf. Vorige instructie vond het niet goed als ik de Leidsels in de bril deed. Daarna heb ik het eigenlijk uit gewoonte zo gelaten.

Kinketting is enkel.


Een enkele ketting is best wel scherp. Probeer eens een dubbele (opletten dat hij vlak gedraaid ligt!) of een leren riempje.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 19:55

Je kan ook een kin beschermer om de ketting heen doen. Wil ook wel eens helpen. En anders toch de leidsels weer over de bril heen. Doe ik ook gewoon hoor. En als ik een instructie zou krijgen dat het niet mag zou ik simpel weg zeggen dat die geen les meer mag geven aan mij, toedeloe hoor :evaw: _O-

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 20:15

Heb je toevallig een foto van hoe het nu zit?

En inderdaad, eens een "dubbele" kinketting proberen, met fijnere en kleinere schakels. Goed glad draaien altijd! Verder heb je dunne rubberen kinketting beschermers, maar ook wat dikkere met gel. Die zou je ook eens er onder kunnen doen.
En; gewoon je leidsels door de bril over de hefboom hoor, als dat goed werkt. Hoezo zou dat "niet mogen" |o

Hier ga ik volledig in mee....
Absolem schreef:
Je kan ook een kin beschermer om de ketting heen doen. Wil ook wel eens helpen. En anders toch de leidsels weer over de bril heen. Doe ik ook gewoon hoor. En als ik een instructie zou krijgen dat het niet mag zou ik simpel weg zeggen dat die geen les meer mag geven aan mij, toedeloe hoor :evaw: _O-

MelanieB

Berichten: 25869
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 18:32

Een andere instructrice zoeken als je niet je leidsel anders mag instellen.
Je mag gewoon op de bril of brug rijden.
Blijkbaar is de 1e sleuf te scherp voor je pony als je hem zo bevestigd dat ie dus niet te ver door schaart.
Een kinketting gel hoesje kan iets helpen ivm ruimte wegnemen.
Een ander bit zoeken is dus niet nodig; probeer eerst maar eens de andere 2 opties (bril of brug dus) en dan ben je zo al weer wat weken verder.

AnnoNiemand

Berichten: 885
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-20 20:09

Deze instructie is ook niet voor niets niet meer onze huidige instructie. :+ Er zijn meer dingen die mij erg tegenstonden van deze persoon. Maargoed deze persoon gaf aan dat leidsels in de bril juist niet fijn zijn voor het paard, omdat het bit dat niet schaart/draait, maar alleen naar achteren 'trekt'. Dit is niet fijn voor het paard werd gezegd. Had hier eerlijkgezegd nog nooit van gehoord, want tot dan toe menden wij altijd met de leidsels in de bril omdat dat naar ons weten het meest vriendelijk was. :? En als we naar buiten gingen deden we hem in de bovenste sleuf.

Ik ga eens kijken naar een dubbele ketting of een beschermer! :)

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Bit schaart te ver door, ander bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 23:57

En aan welke kant heb je het geribbelde deel van het bit? Boven of onder?

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 16:37

kennis van ons die al jaren alle mogelijke paarden beleert en zelf wedstrijden rijdt zegt altijd, je begint met de leidsels in de bril. zo zacht mogelijk. en wat lager in de sleuf indien echt nodig.