Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Menbit

 
Profiel   

Met mijn fjord ben ik bezig met de lange lijnen. Het doel is straks voor de wagen. De volgende stap die we nu nemen is menhoofdstel met bit.
Welk bit raden jullie aan: Liverpool pompstang, kunststof stang, gewone Liverpool. Zie foto!

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-21 20:05 



 
Profiel   

Welk bit werk je normaal mee?
Ik zou persoonlijk het bit nemen waar hij het fijnste op loopt en dat is net de voorkeur van je paard

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-21 20:16 



 
Profiel   

Ik had een gewone Liverpool maar mijn pony loopt er niet fijn op helaas :n ik men nu met een dubbel gebroken watertrens en ben de oneindige zoektocht begonnen naar een dubbel gebroken bus of D trens.
Het verschilt zo enorm per paard. Als je ze hebt liggen dan zou ik ze allemaal gewoon eens proberen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-21 20:17 



 
Profiel   

Goh, ik ben geen fan van geen 1 van de drie maar idd, zoals hierboven gezegd, indien je ze hebt liggen, probeer gewoon uit waarop je pony het fijnst loopt.
Welke gebruik je nu aan de lange lijnen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-21 20:37 



 
Profiel   

Ik gebruik nu een dubbelgebroken bit. Daar loopt ze goed op maar voor mennen niet geschikt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-21 21:22 



 
Profiel   

Dat kan opzich wel, maar als je het niet liever wil kan een je ook een ongebroken trens proberen?

Of 1 van de liverpools in de bril zo is hij toch nog licht, om te proberen zou je alle 3 de bitten een keertje met lange lijnen kunnen uitproberen dan merk je waarschijnlijk wel welke hij het fijnst van de 3 vind

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-21 21:30 



 
Profiel   

Persoonlijk zou ik het simpelst beginnen. De rechte metalen liverpool. In de bril. Dat ligt vaak mooi rustig in de mond. Je kunt dan nog flink variƫren in de afstelling om te kijken wat werkt voor jouw paard. Gaatje hoger, lager, neusriem losser, kinketting strakker, gladde ketting, gelonderlegger, grove ketting. Opties genoeg dus. En dat allemaal met 1 bit ;)
Heb je voor de wagen in de bril niet genoeg te zeggen, dan kunnen de leidsels voor in de bril. Of in de eerste sleuf.

Loopt ie er echt niet fijn op, dan zou ik overgaan naar die met de pompwerking. Ook hier met alle opties die ik hierboven noemde.
Het kunststofbit zou ik niet gebruiken, ik heb al te vaak gezien dat paarden daar hele stukken afknagen, tot aan breken van het bit aan toe.

Je zou ook eens naar een vierringstrens kunnen kijken. Die zijn er ook dubbelgebroken. Het mondstuk is dan vergelijkbaar met je huidige bit, maar je hebt toch iets meer een hefboom mocht het nodig zijn.

Tot slot ken ik voor het mennen ook nog een plaatbit. Dat ziet er uit als een enorm martelwerktuig, maar is eigenlijk hartstikke vriendelijk. Het is namelijk heel breed (verdeelde druk op de lagen en tong), maar heel dun (neemt weinig ruimte in de mond).


Laatst bijgewerkt door assie op 03-01-21 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-21 21:36 



 
Profiel   

Uitproberen wat je paard het fijnst vind.

Mijn tinkermerrie loopt heel fijn op een B stang, terwijl mijn tuigpaard die niet aan wil nemen en de hele tijd zijn mond open doet.
Bij hem een liverpool met tongboog geprobeerd en die pakt hij wel aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-21 21:37 



 
Profiel   

Omdat dit topic beter past bij aangespannen rijden verplaats ik het.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-21 10:30 



 
Profiel   

dit is echt een kwestie van uitproberen. ik ben met mijn jonge c-pony begonnen met lijnen met een dually halster. daarna een liverpool met de leidsels in de bril. hij reageert super op kleine hulpen, dus uiteindelijk een ongebroken bustrens. en daar heeft hij altijd mee gelopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-21 16:40 



 
Profiel   

szuidinga schreef
Ik gebruik nu een dubbelgebroken bit. Daar loopt ze goed op maar voor mennen niet geschikt.


En waarom is die om te mennen niet geschikt?

Hier maak ik gebruik van verschillende bitten en afstellingen voor verschillende situaties en verschillende paarden, afgestemd op waar zij het beste op lopen en soms echt wel even een zoektocht geweest. Mijn tuiger loopt over het algemeen op een dubbel gebroken trens (alle onderdelen). Komende weekend gaat hij na 10 maanden weer voor de koets (iets met Corona vakantie :+ ) en dan krijgt hij een liverpool met plat mondstuk in (zoals Assie noemt), alleen deze keer als extra zekerheidje.

Verder ga ik mee met Assie. Gewoon simpel beginnen en kijken hoe je paard daar op loopt en daarin eventueel variƫren. Let daarbij wel op dat je altijd 1 ding tegelijk verandert anders weet je niet wat het effect is. Dus of de leidsels verstellen of de kinketting en niet beide tegelijk. En niet te snel/vaak iets willen veranderen, een paard moet er soms ook gewoon aan wennen..

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-21 17:10 



 
Profiel   

Dank jullie wel voor alle reacties. Ik ben begonnen met de simpele Liverpool stang. Van de week voor het eerst gedaan. Hier reageert ze heel goed op. We moeten nog veel oefenen want ze is nog wat onzeker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-21 18:28 



 
Profiel   

Zijn al die bitten even lang? Ze lijken wat te verschillen ;)

Het bit wat het beste past zou ik gebruiken. Soms lopen ze zelfs op het gebroken bitje beter.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-21 18:33 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen