Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Tuig aanschaffen voor bak slepen ter afwisseling

 
Profiel   

Tja, de titel zegt het eigenlijk al :')
Om mijn merrie wat meer afwisseling te geven, en mijn staleigenaresse een plezier te doen, leek het me leuk om af en toe (1 keer per week of twee weken) de bak te slepen. En we hebben er 3, waarvan op dit moment alleen de binnenbak gebruikt wordt, dus er is genoeg te doen :Y)

Nu wil ik dit wel met fatsoenlijk tuig doen... Dus wend ik me tot de aangespannen rijden kant van bokt. Wie kan mij hierbij helpen?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-21 19:14 



 
Profiel   

Kijk 2de hands Nala. Hercule zijn tuig heb ik voor 100 gulden gekocht (echt leer) van een haflinger en weggegeven aan een tinker.
Is leuk om met Nala te gaan slepen. Misschien kun je haar ook laten beleren voor de wagen als ze dat nog niet is. Dan kan hij of je vader met haar gaan mennen. Leuk hoor!

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-21 19:24 



 
Profiel   

Hey Pien! Ja dat was ik inderdaad al aan het doen, maar hoe weet je nou wat goed (genoeg) is... haha.

Laten beleren staat op de (lange termijn) planning, maar soms is ze nogal explosief als ze schrikt, en draait dan heel snel om. Lijkt me niet zo praktisch met een kar erachter, dus dat ga ik zeker aan de profis overlaten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-21 19:30 



 
Profiel   

Niet te lang mee wachten en inderdaad gaan voor echte prof. Daar wordt ze alleen maar fijner van. Pas daarna met haar gaan slepen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-21 19:37 



 
Profiel   

Wat wil je voor sleep gebruiken ? Als je al aangeeft dat ze snel om draait kun je ook met een sleep nare ongelukken krijgen.
Wat tuig betreft gewoon even op marktplaats kijken. Ideal is wel fijn tuig en tweedehands goed te vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-21 19:38 



 
Profiel   

Letsdunit schreef
Wat wil je voor sleep gebruiken ? Als je al aangeeft dat ze snel om draait kun je ook met een sleep nare ongelukken krijgen.
Wat tuig betreft gewoon even op marktplaats kijken. Ideal is wel fijn tuig en tweedehands goed te vinden.


Dat weet ik nog niet, daar moet ik me nog in gaan verdiepen. In de bak hoef ik me bij haar nooit zorgen te maken om schrikken, eerder om in slaap vallen :')

Maar voor echt buiten mennen vind ik haar dan soms te snel omdraaien als er een tractor oid van achter haar komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-21 19:49 



 
Profiel   

Wat voor laat zoek je? Ik heb nog een cob en een ponymaat liggen die weg mogen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-21 20:21 



 
Profiel   

Voor dit mupje: [ img ]

Ze is een Mérens van zo'n 1.45-1.50 met een brede, compacte bouw en dekenmaat 125 (ruglengte) en 170.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-21 20:26 



 
Profiel   

Ook met slepen kunnen er erg nare dingen gebeuren, ook met een paard dat normaal rustig is, dus wees voorzichtig met je paard en jezelf.
Zorg altijd voor een capabele hulp, gebruik altijd een zweng, verleng je strengen, gebruik strengophouders en zorg voor extra lange leidsels/ lijnen. En je paard moet goed aan de stemhulpen zijn, vooral ho en stilstaan.
Doe de eerste keren slepen met een meninstructeur erbij.
Zelf een keer menles is een aanrader, dan maak je mee hoe het trekken werkt en kun je al je vragen stellen.
Alvast gaan longeren met dubbele lijn is goede voorbereiding.
Maar het is erg leuk werk dus zeker gaan doen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-21 20:35 



 
Profiel   

Hmm, dat klinkt inderdaad allemaal gecompliceerder als ik had gedacht. Dan ga ik er inderdaad mee wachten tot na corona, aangezien ik menles of laten beleren met de huidige situatie niet echt verantwoord vind. Bedankt voor het antwoord!

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-21 20:39 



 
Profiel   

Nala schreef
Voor dit mupje: [ [url=m/huSjhO.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ze is een Mérens van zo'n 1.45-1.50 met een brede, compacte bouw en dekenmaat 125 (ruglengte) en 170.


Ze is erg mooi geworden! Het gaat haar goed.

Ik ga helemaal mee met Jowien. Je zou je al kunnen gaan inlezen bv achenbach men systeem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-21 20:45 



 
Profiel   

Nala schreef
Hmm, dat klinkt inderdaad allemaal gecompliceerder als ik had gedacht. Dan ga ik er inderdaad mee wachten tot na corona, aangezien ik menles of laten beleren met de huidige situatie niet echt verantwoord vind. Bedankt voor het antwoord!

Je hebt een uitstekende beleerder in jouw omgeving wonen: Stan van Eijk in Schinveld :) .

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-21 00:04 



 
Profiel   

Voor beginnen/proberen vind ik het webtech tuig van ideal best goed, is ook een beetje hun "instapmodel". Ik vind het persoonlijk nogal lelijk :o maar ik ken meerdere mensen die het hebben en het is wel een relatief goedkoop tuig wat toch wel goed is voor basis gebruik. Ik ben wel eens jaloers als ik sta te poetsen en olie smeren enzo en zij 2 seconden met de tuinslang sproeien :D

Er is verder veel prima tuig tweedehands te koop, maar vooral met (merkloos) leer kan je je er ook wel echt een flinke buil aan vallen. Soms is de kwaliteit van het leer gewoon matig maar ook als iemand goed leer niet of verkeerd heeft onderhouden dan kan het best onbetrouwbaar worden (en dan heb je gelukt als het ziet en het niet een keer uit elkaar vliegt als je paard een onverwachte beweging maakt #)). Nu natuurlijk erg lastig als je dingen contactloos wilt ophalen nu maar eigenlijk moet je echt wel even een flinke inspectie kunnen doen :o .

Slepen zou ik inderdaad ook niet aan beginnen zonder begeleiding. Maar een keer voelen hoe het tuig voelt, een keer aan de dubbele lijnen enzo kan je met een beetje ervaring vaak ook wel al wat oefenen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-21 01:09 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen