Koetsframe op trailer zetten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amado
Berichten: 1327
Geregistreerd: 22-01-15

Koetsframe op trailer zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-21 11:06

Hallo!

Binnenkort kopen we een nieuwe auto die in trek gewicht gemakkelijk een 2 paards trailer met koetsenframe mag trekken. Nu heb ik een trailer staan en wil die eigenlijk laten ombouwen tot trailer met koetsenframe.

Weet iemand of dit überhaupt mogelijk is? En wat ik daar ongeveer aan kwijt zal zijn?

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 11:21

Ik denk dat dat niet kan. Het zwaartepunt van een koetsentrailer is anders, en daarmee zal het chassis ook geheel anders opgebouwd zijn. Het lijkt me niet dat het een kwestie is van een langere triangel er op zetten, de plaats van de assen zal ook anders zijn bv.

Als het wel mogelijk is, zal het snel een paar duizend euro zijn. Het zou wel eens net zo veel kunnen kosten als het bedrag dat je bij moet leggen om je huidige trailer in te ruilen en een nieuwe koetsentrailer te kopen. Aangenomen dat je huidige trailer redelijk recent is - een oud bakkie is al helemaal de moeite niet waard om te verbouwen lijkt me.

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Re: Koetsframe op trailer zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 14:01

Er is wel een bedrijfje geweest wat dat deed maar of ze nog bestaan weet ik niet, zal eens zoeken. Wij hebben er toen ook naar gekeken maar vonden het veiliger een trailer met frame aan te schaffen.

Jenkins

Berichten: 3558
Geregistreerd: 27-02-07
Woonplaats: Koedijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 18:05

Ik heb een omgebouwde trailer met koetsenframe. Heb m zo gekocht dus geen idee wat de kosten er van zijn geweest.

Afbeelding

Lukasje
Berichten: 11221
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Koetsframe op trailer zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 18:30

@ Jenkins: daar lever je toch ook flink paardenruimte in ?

roekes

Berichten: 753
Geregistreerd: 05-04-14
Woonplaats: Drenthe

Re: Koetsframe op trailer zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 18:54

Ik heb hetzelfde idee trailer als Jenkins. Ik heb er 2 a welshjes in en die hebben genoeg ruimte. Grote c zou ook nog passen maar dan houdt t wel op

Jenkins

Berichten: 3558
Geregistreerd: 27-02-07
Woonplaats: Koedijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 20:45

Lukasje schreef:
@ Jenkins: daar lever je toch ook flink paardenruimte in ?


Mijn pony van 1.21 past er nog net in. Een langere pony zou niet passen denk ik.

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 21:42

De trailer van Jenkins en Roekes is ook niet verlengd. Daar is een stuk "paardengedeelte" afgehaald en opgeofferd voor koetsenruimte. De balans van zo'n trailer en de plaatsing van de wielen wijzigt dan een stuk minder ingrijpend.

Wanneer je echt de dissel (en dus hele trailer) laat verlengen zit je qua kosten redelijk gelijk aan een knappe tweedehands trailer.
Kun je zelf het één en ander, dan wordt het wel goedkoper, maar moet je zelf ook erg goed berekenen dat je e.e.a. op de juiste manier doet zodat je straks niet met enorme kogeldruk zit (of juist te weinig). Het doet namelijk nogal wat met de balans van een trailer zo'n verlenging ;)

speurneusc

Berichten: 5363
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 21:58

trailers met koetsframe zijn gewoon te vinden, hoef je geen trailer om te bouwen

Amado
Berichten: 1327
Geregistreerd: 22-01-15

Re: Koetsframe op trailer zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-21 10:19

Bedankt voor alle reacties!

Ik weet dat trailers met koetsenframe bestaan, maar die zijn amper te koop (2e hands) of echt veel te duur :)

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Koetsframe op trailer zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 10:34

Vanaf 4000 moet je wel een goede trailer met frame kunnen vinden hoor. Met mazzel nog wel wat goedkoper ook.
En voordeel: ze behouden ook best goed hun waarde.

Alexios
Berichten: 14
Geregistreerd: 08-04-20

Re: Koetsframe op trailer zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 10:54

Ik heb hier een aantal jaar terug ook naar geïnformeerd en met meerdere bedrijven contact gehad. Allen (paardentrailerbouwer, aanhangerdealer en carrosserie bouwer) raadde het af vanwege de balans en kogeldruk. Financieel was het ook niet aantrekkelijk. De "verbouwing" zou uiteindelijk net zo veel of meer kosten als de aanschaf van een andere 2e hands trailer.

Uiteindelijk dus een 2-paardstrailer met koetsenframe 2e hands gekocht. Zeker op facebook worden ze regelmatig aangeboden in de prijsklasse €3500 - €5000 en die zien er (op de foto) prima uit. :)