Tong over het bit, zachte mond.. Wat te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LaScar
Berichten: 282
Geregistreerd: 08-05-14

Tong over het bit, zachte mond.. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-21 17:55

Hey iedereen,

ik wend mij na een hele tijd weer eens tot bokt, omdat ik graag jullie mening zou horen over het volgende:

Mijn tinkertje (inmiddels 10 jaar) is alweer een tijd geleden beleerd voor de wagen. Dit heeft hij heel goed gedaan, is allemaal vol rust en vertrouwen gebeurd. Hij was hiervoor geen bit gewend omdat ik verder alles bitloos heb gedaan, maar hier heeft hij goed op gereageerd en was ook erg zacht in de mond met alle hulpen. Leidsels konden altijd ontspannen hangen.

Hij is daar beleerd met een simpel stangetje (bustrens) en ik heb daarom ook gekozen hier zelf mee door te gaan, met het idee dat ik later evt nog kon overstappen naar iets anders mocht dat nodig zijn. Hij heeft nu een licht gebogen bustrens stang.

Nou heeft hij daar in het begin wel de neiging gehad zijn tong over het bit te gooien, en dit hebben ze opgelost door het bitje wat hoger te hangen. Wel droeg hij ook een hoofdstel met sperriem dus weet ik niet zeker of hij het zonder sperriem nog steeds had gedaan. Dit is natuurlijk geen oplossing voor het probleem..

Helaas heeft hij thuis ook vaak zijn tong over het bit gegooid (meerdere malen in een rit en dan ook weer zelf eronder gekregen enzovoort) en dat is tijdens het mennen natuurlijk echt niet fijn. Het mennen ligt mede door dit probleem nu ook al een tijdje stil. Wat erg jammer is want hij vindt het zelf ook echt heel leuk.
Ik wil graag doen wat het fijnste is voor hem, maar het bitje hoger hangen lukt met dit hoofdstel niet (zit op het hoogste gaatje, pony heeft een lastige maat) en ik wil geen dingen zoals een tonglepel of een sperriem aan zijn hoofd hangen.
Vanwege zijn gevoelige mond vraag ik me af of ik nu juist een zachter bit moet gaan proberen (zat zelf aan happy mouth te denken) of dat ik juist een hoofdstel moet gaan zoeken waarbij het bit toch hoger kan hangen.. Wat ook weer lastig is want ik men zonder oogkleppen en daarin is de keus al veel beperkter. Ik zie even door de bomen het bos niet meer.

Misschien zijn er mensen met dezelfde ervaringen? Jullie meningen worden zeer gewaardeerd!

p.s. zijn gebit is volledig gecheckt en op orde, dus dat is het probleem niet. Wel heb ik het idee dat er voor een bit met tongboog o.i.d. weinig ruimte in zijn mond is

DuoPenotti

Berichten: 29455
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Tong over het bit, zachte mond.. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 18:00

Beetje dubbel waar het probleem zit.
Als het bit echt hoger moet, dan is een ander hoofdstel toch de oplossing.
Want dan krijg je dit met elk bit.
Of je moet een onderleg trens nemen met kleine bitringen, dan kan komt het bit automatisch hoger :)

Maar het kan natuurlijk ook het ongebroken zijn.
Mijn vorige paard vond ongebroken geweldig, maar toevallig de 2 die ik nu heb vinden het niets.
Maakt niet uit of het ijzer is of kunsstof , naar voren gebogen, dun of dik, ze vinden ongebroken niks.
Een heeft dan steeds de mond open, de ander gooit ook de tong over het bit.

Voor hen beide is dubbelgebroken de oplossing.
En 1 liep ook voor de wagen en daar ook dubbelgebroken.

Maar wel uiteraard op de juiste hoogte.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33791
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Tong over het bit, zachte mond.. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 18:05

Er zijn ook mensen die zonder bit mennen. Misschien een bitfitter laten komen als je niet bitloos wil mennen?

MelanieB

Berichten: 25869
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 18:36

Losse bakstukken zonder oogkleppen van ideal gewoon maatje kleiner kopen.
Of gewoon een ohz hoofdstel gebruiken.
Want een bit dat te laag ligt is voor je pony niet fijn.

Een bitlifter is ook nog een optie, dan komt het bitje van de tong af en verdeel je de druk over tong en neus.
Een soort half bitloos/half bit systeem dus.
Maar zou eerst kijken voor een hoofdstel/onderdeel waarbij je bit fatsoenlijk past, simpelste oplossing en vanuit daar verder kijken.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Tong over het bit, zachte mond.. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 19:20

Heb je een foto? Dan is het makkelijker te beoordelen of het bit te laag hangt of dat het hoger hangen van het bit ook symptoombestrijding is (maakt het immers lastiger om tong over het bit te krijgen)

En je hebt dus verder helemaal nog geen andere bitten geprobeerd? Kun je niet van iemand een bit lenen om te kijken hoe je paard reageert? Bitten zijn heel persoonlijk, dus we kunnen delen wat voor onze paarden werkt, maar of dat ook voor die van jou is, weet je alleen door het uit te proberen

Lindsey_99
Berichten: 2486
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 19:42

Mijn Tinker gooide ook de tong over het bit. Het hangt al een aantal jaar aan de wilgen omdat het ook zonder kan. Als je paard bitloos goed reageert dan is hij daarmee geconditioneerd. Dan is de oplossing voorhanden. Je zegt zelf al...
Citaat:
met het idee dat ik later evt nog kon overstappen naar iets anders mocht dat nodig zijn
doe dat dan ook... Er wordt veel met nurtural gemend.

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Tong over het bit, zachte mond.. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 20:24

Tong over het bit gooien is bij Jolly verholpen door simpelweg een ander bit. Hij liep eerst op een bokkebitje, nu op een Myler stang voor mini's, zonder kinketting.
De tong is niet meer over het bit geweest.

Dus misschien is het nog een optie om gewoon een aantal bitten te proberen?

LaScar
Berichten: 282
Geregistreerd: 08-05-14

Re: Tong over het bit, zachte mond.. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-21 16:53

Bedankt voor jullie reacties! Ik ga sowieso proberen een hoofdstel te vinden dat toch net wat beter past en niet op de uiterste (bijgemaakte) gaatjes hoeft te zitten, zal zo ook even een foto proberen te vinden waarop je ziet hoe het bit nu hangt. Een ohz hoofdstel wordt lastig aangezien ik alleen bitloze hoofdstellen heb verder :P

Heb helaas weinig mensen om me heen waarvan ik een bitje kan proberen (hij heeft een smal mondje, maat 11,5) maar dat betekent dan gewoon dat ik zelf wat verschillende soorten moet gaan bestellen. Daar ging ik al vanuit, maar vind het toch fijn om wat ervaringen te horen natuurlijk :)

Ik wil heel graag bitloos met hem gaan mennen, dit doen we ook al met ons shetje, maar qua beleren heb ik toen niemand kunnen vinden in de buurt die dit (professioneel) deed en zelf wilde ik daar absoluut niet mee gaan aanklooien. Als hij wat langer voor de kar loopt ga ik zeker proberen deze overstap te maken maar voor nu is het nog eventjes met een bitje in (en uiteraard zo zacht mogelijk).

Dus qua bitten: ik wil sowieso een dubbelgebroken bitje gaan proberen, wellicht ook nog een happy mouth o.i.d. wat zachter zou werken? Ik heb nog een oud ongebruikt enkelgebroken bitje liggen maar daar ben ik zelf niet zo'n fan van.

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Tong over het bit, zachte mond.. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 16:57

Ik heb voor hetzelfde probleem nu een Myler in gebruik. Level II, dat raadden ze me aan ifv haar tongprobleem en een klein mondje, weinig plek. Misschien is dat een optie om te bekijken?

LaScar
Berichten: 282
Geregistreerd: 08-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-21 16:59

Afbeelding
Afbeelding

Foto's gevonden! Dit is hoe het bit nu hangt.
(Zoals te zien een beetje een geïmproviseerd hoofdstel met losse neusriem omdat de originele veel te ruim was..)

Vanillia

Berichten: 7657
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 16:59

Mijn paard met zachte mond en laag gehemelte doet het heel fijn op een Myler bustrens level 1 :)

agee

Berichten: 767
Geregistreerd: 10-06-05
Woonplaats: Velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 17:04

Eigenlijk vind ik je hoofdstel helemaal niet zo verkeerd zitten. Bit lijkt op mooie hoogte. Neusriem zou iets hoger mogen, maar hoeft niet persé. Ik kan niet zien hoe strak je neusriem zit, maar op het eerste gezicht ook niet slecht. Ik heb helaas geen kant en klare oplossing voor je.
Je kunt natuurlijk een sperriem proberen, daarmee beperk je de vrijheid enigszins, maar of dat helpt betwijfel ik.
Heb je een idee waarom hij de tong erover gooit? Is het verzet, zit iets niet lekker, of... ?

LaScar
Berichten: 282
Geregistreerd: 08-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-21 17:10

agee schreef:
Eigenlijk vind ik je hoofdstel helemaal niet zo verkeerd zitten. Bit lijkt op mooie hoogte. Neusriem zou iets hoger mogen, maar hoeft niet persé. Ik kan niet zien hoe strak je neusriem zit, maar op het eerste gezicht ook niet slecht. Ik heb helaas geen kant en klare oplossing voor je.
Je kunt natuurlijk een sperriem proberen, daarmee beperk je de vrijheid enigszins, maar of dat helpt betwijfel ik.
Heb je een idee waarom hij de tong erover gooit? Is het verzet, zit iets niet lekker, of... ?


Ik weet eerlijk gezegd niet of het verzet is. Hij is sowieso altijd een beetje een puber gebleven en wil aan alles friemelen en bezig zijn, dus speelt ook veel met het bit. Maar hij heeft daar toch wel heel ontspannen voor de kar gelopen, met sperriem en hoger gehangen bit dan. Niks gemerkt van enig verzet of dat hij het er niet mee eens was. Ik wil hem alleen liever geen sperriem geven omdat ik het niet eerlijk vind om hem te beperken als er daadwerkelijk iets niet lekker zit..

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 18:13

Goed dat je er een foto bij zet, want uit de tekst dacht ik dat je een stang (een hefboom dus) bedoelde. Je bedoelt dat het een ongebroken bit is?

Zijn die foto’s op dezelfde dag gemaakt? In de ene mondhoek zie ik drie rimpels en in de andere geen, zit het hoofdstel scheef?
Ik kan niet zien hoe strak de neusriem is, hoeveel vingers kan je bovenop de neus leggen (op elkaar, niet naast elkaar).

Ik heb geen aanwijzingen dat het bit heel erg laag hangt, dus hoger hangen zou ik geen optie vinden. Als je het bit ver omhoog trekt in zn mondhoeken, zal hij vast stoppen met het gedrag, maar dat is dan omdat het te oncomfortabel is om het wel te doen, zelfde met een sperriem.

Ik ga er vanuit dat een paard altijd een reden heeft om iets te doen. “Verzet” is geen reden, hij verzet zich wrs omdat hij iets niet fijn vindt.

Ik zou een aantal bitfitters bellen en vragen wie er zulke kleine bitjes heeft liggen en een aantal verschillende uitproberen totdat je een bitje vindt waar hij zich wel prettig bij voelt.

DuoPenotti

Berichten: 29455
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Tong over het bit, zachte mond.. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 18:17

Omdat ze het over een bustrens had ging ik inderdaad wel uit van ongebroken.
Mij viel ook op dat ik aan de ene kant dacht, hangt mooi, aan de andere kant wat laag.
Mij lijkt een ander hoofdstel niet in eerste instantie nodig.
Neusriem mag niet uitmaken verder voor tong over het bit.

Earth

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Tong over het bit, zachte mond.. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 18:55

Ik ken ook genoeg paarden die de tong over het bit gooide door problemen elders in het lijf. Eentje met Ks, eentje met HK, eentje met een beschadigd hoefbeen. Dus het hoeft niet altijd te maken te hebben met het bit.

LaScar
Berichten: 282
Geregistreerd: 08-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-21 20:09

sanne83 schreef:
Goed dat je er een foto bij zet, want uit de tekst dacht ik dat je een stang (een hefboom dus) bedoelde. Je bedoelt dat het een ongebroken bit is?

Zijn die foto’s op dezelfde dag gemaakt? In de ene mondhoek zie ik drie rimpels en in de andere geen, zit het hoofdstel scheef?
Ik kan niet zien hoe strak de neusriem is, hoeveel vingers kan je bovenop de neus leggen (op elkaar, niet naast elkaar).

Ik heb geen aanwijzingen dat het bit heel erg laag hangt, dus hoger hangen zou ik geen optie vinden. Als je het bit ver omhoog trekt in zn mondhoeken, zal hij vast stoppen met het gedrag, maar dat is dan omdat het te oncomfortabel is om het wel te doen, zelfde met een sperriem.

Ik ga er vanuit dat een paard altijd een reden heeft om iets te doen. “Verzet” is geen reden, hij verzet zich wrs omdat hij iets niet fijn vindt.

Ik zou een aantal bitfitters bellen en vragen wie er zulke kleine bitjes heeft liggen en een aantal verschillende uitproberen totdat je een bitje vindt waar hij zich wel prettig bij voelt.


Bedoelde inderdaad een ongebroken bit met het woord ‘stang’, excuses voor de onduidelijkheid.
Foto’s zijn idd op dezelfde dag gemaakt, zal de volgende keer even kijken of het nou scheef hangt of dat het een korte momentopname was..

Je hebt het precies verwoord zoals ik er ook over denk, met verzet bedoel ik dan inderdaad iets doen omdat er iets niet fijn zit/voelt (of dat nou mentaal of fysiek is). Daarom wil ik er ook geen sperriem oid aan toevoegen.

Ik ga in ieder geval meerdere bitjes proberen om te kijken of het daaraan ligt. Zal eens op zoek gaan naar die bitfitters die hier meermaals worden genoemd! Bedankt :)

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 20:17

Voordeel van een bitfitter is om niet -tig bitjes te hoeven kopen om uit te proberen. Je zal de bitfitter moeten betalen, maar dan heb je wel gelijk alles bitten uitgeprobeerd en weet je waar hij wel en niet goed op reageert, dus hopelijk scheelt dat uiteindelijk in kosten. Plus dat bitfitters wel vaker naar dit soort problemen kijken, dus ook hopelijk je kunnen helpen bepalen of dit een bit-probleem is, of dat er misschien (nog) iets anders speelt.

LaScar
Berichten: 282
Geregistreerd: 08-05-14

Re: Tong over het bit, zachte mond.. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-21 12:56

Heb inmiddels een dubbelgebroken bustrensje van marktplaats gekocht om in ieder geval te kijken hoe hij daarop reageert, en dat het wellicht aan het ongebroken zijn ligt. Ik ga kijken of ik een bitfitter kan contacten die wellicht ook ervaring in de mensport heeft :)

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Re: Tong over het bit, zachte mond.. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 13:46

Naast verschillende bitten uitproberen, kan het ook heel waardevol zijn om eens even goed te kijken (dit kan prima vanaf de grond) of je paard de verschillende acties van het bit goed begrijpt. Ik zie vaak paarden de tong over het bit gooien uit verwarring. Veel paarden die eigenlijk de hulpen niet echt goed begrijpen

Je kan bijv. vanaf de grond kijken of je paard op een lichte hulp links en rechts afbuigt op teugeldruk en achteruit gaat op heel lichte druk van twee teugels, dat zegt iets over hoe goed je paard de rem snapt.