Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 9 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Lastige maat hoofdstel, losse onderdelen? Help!

 
Profiel   

Ik heb recent nog een topic geopend over de keuze van een goed menbitje omdat mijn paard zijn tong er soms overheen gooit en het niet helemaal lekker lijkt te zitten. Na een beetje vergelijken en puzzelen ben ik erachter dat ik ook wat aan mijn hoofdstel wil gaan veranderen, mijn probleem is als volgt:

Ik heb twee menhoofdstellen maat cob, eentje die bij mijn huidige tuig hoort (voor zover ik weet merkloos), en eentje zonder oogkleppen die ik tweedehands heb bemachtigd, achteraf bleek dat de oogkleppen hier gewoon van zijn afgesneden en is de neusriem gewoon een losse 'band' is, maar ik gebruik dit hoofdstel omdat zowel mijn paard als ik geen voorkeur hebben voor oogkleppen.

[ img ]

Ik men dus met dit hoofdstel (zie foto hierboven), maar de bakstukken hiervan zijn wat lang en zorgen i.c.m. de losse neusriem dat het allemaal niet zo stabiel en stevig ligt. Ook zijn er al overal gaatjes bij gemaakt en is de kwaliteit gewoon niet geweldig. Daarnaast heeft dit hoofdstel zilveren accenten terwijl mijn tuig koperkleurige gespen en versiering heeft, klein detail maar natuurlijk een beetje jammer voor het geheel.


[ img ]

[ img ]

[ img ]

Het hoofdstel dat bij het tuig hoort (foto's hierboven) is veel soepeler en wat breder, maar lijkt mij gewoon veel te ruim ondanks dat het ook maat cob is. De frontriem sluit niet mooi aan en er is veel ruimte onder de neusriem als deze op zijn strakst zit. Wel ligt het bit hierin een stuk stabieler vanwege de constructie van de neusriem.
Ik zou het liefst hebben dat ik met dit hoofdstel kan mennen, maar dan zou ik veel losse onderdelen moeten vervangen. Het probleem hiervan is dat als ik bakstukken zonder oogkleppen zoek, ze allemaal heel smal zijn en dit hoofdstel juist hele brede riempjes en gespen heeft (zo'n 23mm). Verder zijn de gespen die ik heb gevonden nooit hetzelfde materiaal als die van het hoofdstel, dus staat ook niet erg netjes.

Nu is mijn vraag aan jullie: hoe beoordelen jullie de pasvorm van deze beide hoofdstellen? Zou ik ergens losse bakstukken en een neusriem kunnen vinden voor het tweede hoofdstel, juist beter voor de eerste, of kan ik maar beter helemaal een nieuw hoofdstel gaan kopen? Hoe hebben de mensen dit gedaan met paarden die een lastige maat hebben?
Ik loop een beetje in cirkels voor mijn gevoel en weet niet zo goed wat wijsheid is. Hoor graag jullie mening!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-21 14:47 



 
Profiel   

Heb je al bij de menner gekeken die heeft losse onderdelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-21 14:58 



 
Profiel   

Heb idd al veel rondgezocht, ook bij demenner, voor losse onderdelen.. Zo'n neusriem zoals het hoofdstel met oogkleppen heeft kan ik eigenlijk niet goed vinden?
Bakstukken inderdaad wel al gevonden, maar niet geschikt voor bredere riempjes..

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-21 15:59 



 
Profiel   

is het geen optie om het hoofdstel te laten vermaken bij iemand die tuigen repareert?
dus de neusriem een stukje laten inkorten en de oogkleppen er netjes af laten halen

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-21 16:21 



 
Profiel   

Ik zou eens mailen naar demenner.nl of nicolevoormenners.nl. Vaak kunnen ze fit namelijk gewoon bestellen, maar staat het niet op de site.

Ik heb zelf ook wel eens geïnformeerd naar een tuig met koperen fournituren en dit konden ze gewoon bestellen

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-21 16:26 



 
Profiel   

Ik had bakstukken met halve oogkleppen besteld en daar zaten de riempjes waar de neusriem doorgaat bij. Maar dit was van ideal. Die van jou is een ander merk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-21 17:21 



 
Profiel   

In welke regio woon je? Ik zou met deze foto's naar een tuigmaker gaan en dan kan het vast aangepast worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-21 12:29 



 
Profiel   

Informeer eens bij www.nicolevoormenners.nl
Zij geeft goed advies en kan alles evt los bestellen voor verschillende merken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-21 14:54 



 
Profiel   

Bedankt voor alle tips! Ik heb uiteindelijk een losse neusriem kunnen vinden en toch ook maar bakstukken besteld met het risico dat ze te smal zijn. Heb ook contact met een tuigenmakerij voor het geval dat vorige optie toch niet past, dan laat ik het originele hoofdstel naar m’n wens maken :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-21 20:27 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 9 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen