laten beleren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vandeshetjes
Berichten: 46
Geregistreerd: 14-08-18

laten beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-21 09:27

Dit voorjaar gaat het toch echt gebeuren, ik wil Flip laten beleren, hij wordt nu 4jr. Eerlijk gezegd is dit de 1ste x dat ik dit uitbesteed. Vroeger deed ik het gewoon zelf, 1 span, 2 span, van alles.
Omdat hij best baldadig kan zijn twijfel ik nu, dus ik laat het doen.
Nu moet hij daar 2 wkn staan, ik snap het ook wel. Maar, hij is totaal niet gewend om op stal te staan, hier lopen ze rond met een inloopstal. Bovendien moet ik dan wachten tot hij door de verharing heen is, want op stal met deze vacht, gaat m niet worden.
Hij kan al veel, het gaat om de kar erachter en leren trekken. Hij gaat elke week naast de fiets, aan de lange lijnen door de wijk en doe ook nog longeer/spel werk met m in de bak.
Aardig verkeersmak ook.
Hoe denken jullie erover, maar 2 weken op schoolpension? Of mss paar x per week heen en weer rijden, het is met de trailer een half uurtje rijden.

assie

Berichten: 9487
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 20:50

Dat ligt eraan wat jij en de beleerder afspreken.
Als ie daar staat kan de beleerder hem vaker even kort pakken.
Staat ie thuis dan heb je zelf wat meer zicht op hem.

Net wat je zelf afspreekt dus.
Ik heb mijn merrie toen gewoon 4 weken uit logeren gestuurd.

Hutcherson

Berichten: 7354
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: laten beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 20:58

Ik zou mijn jonkie nooit wegbrengen. Uiteraard ga ik ter zijner tijd zelf proberen hem te beleren. Maar stel ik vertrouw het niet of durf het niet aan (ben geen 18 meer) dan zoek ik iemand die of bij mij thuis wil komen voor de eerste paar keren of ik ga zelf met paard naar de trainer. Des noods elke dag, maar hij blijft niet daar. Dan heb ik geen idee wat er gebeurt, hoe hij zich gedraagt en hoe er gereden wordt.

Dat op stal staan zal echt wel goedgaan, zelfs met een wat dikkere vacht.

Flash111

Berichten: 122
Geregistreerd: 29-10-17
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 21:31

Als je de personen welke uw pony/paard gaan opleren daarvoor voldoende vertrouwd, mag je ook niet bevreesd zijn dat zij uw dier tijdens zijn verblijf aldaar niet de beste zorgen zullen geven. Dat hij tijdens zijn opleiding in stal moet staan zal geen probleem zijn. Als hij daar nog niet mee vertrouwd is wordt het hoog tijd dat hij ook dat leert. Het zal hem in de toekomst ongetwijfeld nog van pas komen.

koend
Berichten: 1256
Geregistreerd: 10-11-03

Re: laten beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 22:20

Als je de beleerder niet vertrouwt, moet je daar je paard niet naar toe brengen. Ze leren er ook veel meer dan alleen hun werk. Het een beetje zoals kinderen die op bosklassen gaan: levenservaring opdoen.

vandeshetjes
Berichten: 46
Geregistreerd: 14-08-18

Re: laten beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-21 18:36

Ik vertrouw dat adres zeker wel, anders deed ik het niet natuurlijk. Hij staat wel eens alleen opgesloten in de loopstal, die is 3 bij 6meter, dat gaat goed. Hij is gewoon rustig. Maar hij staat nooit 23 uur in een stalletje nee, gelukkig niet.
Ja, hij doet idd levenservaring op, dat vind ik dus ook een positief punt. Maar, als ik heen en weer zou rijden, en daar bezig zijn, dan gebeurt dat ook.

MelanieB

Berichten: 25870
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 20:11

Zoeken naar aan adres waar ie wel buiten kan komen te staan als dat is wat je dwars zit, persoonlijk vind ik buiten komen een must.
Zelf bied ik klanten ook de opties om te kiezen tussen 24/7 buiten of overdag buiten snachts stal.
Uit logeren gaan is idd goed voor de levenservaring.
En zo blijft de focus ook bij het werk, en als ze intern staan is het makkelijker om af en toe kort te pakken ipv 1x langer.
Hier komen ze met beleren elke dag even in de hand, max 15-20 minuten zodat ze het goed kunnen verwerken en ook het vertrouwen in de menner kunnen krijgen.

vandeshetjes
Berichten: 46
Geregistreerd: 14-08-18

Re: laten beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-21 17:51

Oh geweldig, je zit ook niet zo ver van mij. Ik ga nog het adres checken of hij idd gewoon op stal gaat, anders neem ik zeker contact met je op. Ook fijn dat je met kleintjes ervaring hebt.

sallinara

Berichten: 371
Geregistreerd: 02-03-21
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 12:44

Ikzelf doe het zelf omdat ik al ervaring heb en doe het zowieso met mensen erbij,
als ik hem zou later beleren zou ik hem wel erg missen, mis de mijne al als ik hem een dag niet zie

vandeshetjes
Berichten: 46
Geregistreerd: 14-08-18

Re: laten beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-21 13:36

Ja, ik ben ook zo'n muts en mis hem ook nu, niet alleen ik, ook zijn vriendjes hier. Maarja, ik heb niet de juiste mensen hier om mij te helpen. Aan het einde van de week ga ik hem weer even zien..stel je voor dat hij mij vergeet <3

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Re: laten beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 15:07

Ik heb de mijne weggebracht en hier thuis staan ze minimaal 13 uur buiten en daar niet....

Paar uur paddock per dag en om de dag aan de arbeid en ja heel jammer maar ze hebben het er maar ff mee te doen. Het is tijdelijk,ze komt buiten en keer een verandering is helemaal niet zo slecht voor ze.

Nu ging dit over een maand dus ook al is het niet datgene wat ik wens , het is prima te doen.

vandeshetjes
Berichten: 46
Geregistreerd: 14-08-18

Re: laten beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-21 18:55

Daar staat hij lig overdag buiten, heel fijn, het is gewoon een buitenbeest. En idd, het is maar tijdelijk he, en ook nog lekker een beetje algemene ontwikkeling opdoen, wat wil je nog meer..