Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 17 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Recreatiewagen of marathonwagen?

 
Profiel   

Wij zijn nu in 't bezit van een mooie recreatiewagen waar we mooie ritten mee maken.. Degelijke wagen, 25" wielen, paard loopt er fijn voor, je kunt met z'n tweeën op de bok zitten en nog twee personen kunnen comfortabel achterop zitten..

Maar nu heb ik m'n oog laten vallen op een marathonwagen met een onafhankelijk lamoen, 25/23" vaste bokstoel in 't midden..

Het onafhankelijk lamoen en de stoel in 't midden spreken me enorm aan, gezien ik het gevoel heb dat in de huidige situatie (bokstoel rechts) dat mijn paard scheef loopt (vooral linksom) omdat de leidsels dus naar rechts lopen..

We doen vooral buitenritten, voor de gein wat vaardigheidsparcourtjes in de bak en zeer af en toe wat dressuren in de bak..

Is een marathonwagen in ons geval beter of is de huidige situatie dikke prima?

Foto van vorige week met mijn man op de bok..
[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-21 00:09 



 
Profiel   

En deze wagen is niet aan te passen met gewenste lamoen en plaatsing bokstoel?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-21 00:19 



 
Profiel   

De meerwaarde van een onafhankelijk lamoen zie ik in dit geval niet. En tegen het scheef lopen kun je ook zo nu en dan op de andere stoel gaan zitten. Ik zou het mooi zo laten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-21 00:24 



 
Profiel   

Bokstoel kan helaas niet verplaatst worden, ander lamoen kan, maar onafhankelijke lamoenstokken zijn voor deze wagen helaas geen optie (denk ik)

@pillow: de voornaamste reden dat ik zo'n onafhankelijk lamoen zo fijn vind, is dst 't zo breed is aan de achterzijde, het geeft het paard zoveel meer vrijheid om z'n kont te keren.. Denk ik..

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-21 00:26 



 
Profiel   

Je zou ook voor deze wagen een breder lamoen kunnen laten maken, ben je veel goedkoper uit denk ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-21 00:51 



 
Profiel   

Voor wat ik zie als semi leek bij de karren bij ons op stal is dat als je wilt kan er een hoop aangepast worden aan zo'n kar. Misschien kan er een ander lamoen op? En ik heb ook een kar gezien met een bokstoel die van rechts naar midden kan schuiven. Misschien zijn die aanpassingen net wat voordeliger dan een nieuwe kar en dan zou je het beste van beide karren hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-21 00:54 



 
Profiel   

Ik heb inderdaad ook hetzelfde soort karren gezien als die van mij, waarvan de bokstoel inderdaad naar het midden verschoven kon worden.. De onze zit echter vast helaas..

Of een breder lamoen kan op onze wagen, moet ik dan maar eens naar kijken, dat is dan wellicht het beste idee.. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-21 01:12 



 
Profiel   

In wedstrijden kan gewicht wagen belangrijk zijn. Weet je het gewicht van deze wagen en je andere optie? Welke rolweerstand?

Mijn voorkeur heeft een positie midden op de bok en onafhankelijk lamoen. Maar we rijden dan ook dressuuur vaardigheid wedstrijden.

Voor buiten rijden hebben we de recreatiewagen, omdat we daar meer personen mee kunnen nemen, met verschuifbare bokstoel plaats

Je zou ie eigen afweging moeten maken. Misschien kan je eens mee rijden op de wagen van jouw keuze, om in praktijk te kijken en vooral voelen wat het verschil is

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-21 14:09 



 
Profiel   

@ Janouk, onafhankelijk lamoen of heel lamoen maakt voor prestaties niets uit. Groot deel van de NL enkelspan paard sport rijd met een de Laat wagen en die heeft echt een vast lamoen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-21 15:35 



 
Profiel   

Ik heb het lamoen van mijn recreatiewagen naar een smid gebracht. Hij heeft hem aan de achterkant uitgebogen, breder gemaakt. Beetje peer-vorm. Kostte weinig en paardje loopt veel fijner.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-21 16:17 



 
Profiel   

jowien schreef
Ik heb het lamoen van mijn recreatiewagen naar een smid gebracht. Hij heeft hem aan de achterkant uitgebogen, breder gemaakt. Beetje peer-vorm. Kostte weinig en paardje loopt veel fijner.

Zo heb ik het ook gedaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-21 22:02 



 
Profiel   

janouk schreef
In wedstrijden kan gewicht wagen belangrijk zijn. Weet je het gewicht van deze wagen en je andere optie? Welke rolweerstand?

Mijn voorkeur heeft een positie midden op de bok en onafhankelijk lamoen. Maar we rijden dan ook dressuuur vaardigheid wedstrijden.

Voor buiten rijden hebben we de recreatiewagen, omdat we daar meer personen mee kunnen nemen, met verschuifbare bokstoel plaats

Je zou ie eigen afweging moeten maken. Misschien kan je eens mee rijden op de wagen van jouw keuze, om in praktijk te kijken en vooral voelen wat het verschil is


Wedstrijden zijn niet van belang, dat scheelt dus.. Het gewicht en de rolweerstand weet ik van beide wagens niet, maar ik gok de onze ergens rond de 280-300 kg, maar ik kan 'm met 1 hand wegtrekken (met een beetje moeite :)) )

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-21 00:01 



 
Profiel   

Ik heb momenteel al zo'n 6 jaar een super fijne marathon wagen, de bokstoel kan naar rechts verplaatst worden en dan past er nog een stoeltje naast. Dit vind ik dan ook echt een must, want als ik een buitenritje ga maken vind ik het wel zo gezellig als er iemand naast mij kan zitten.
Met trainen of wedstrijden zit ik liever in het midden.

Omdat mijn kids nu de leeftijd krijgen dat ze vaker mee kunnen op de wagen ben ik juist opzoek naar een recreatiewagen. De marathonwagen is echt heel fijn, maar de kids kunnen niet achterop zitten omdat er geen rugleuning is.

Dus ik ben opzoek naar een recreatiewagen met onafhankelijk lamoen en een bokstoel die zowel in het midden kan als aan de zijkant. Wellicht voor jou ook de beste optie!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-21 10:48 



 
Profiel   

Ik zou ook kijken of je je huidige wagen aan kunt passen. Het is voor langere ritten echt gezelliger als je als groom mee voorop de bok kunt zitten. De menner waar ik voor groomde had een vergelijkbare wagen als jij had, maar die had voorop een soort van rails constructie waardoor de bokstoel te verplaatsen was naar het midden. Om echt serieus te rijden zette hij de stoel in het midden, voor recreatieve ritjes naar de zijkant zodat ik er naast kon zitten. Misschien dat dat voor jou ook een optie is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-21 10:51 



 
Profiel   

Ik heb een wagen met een bokstoel in het midden. Nadeel is wel dat er nooit iemand naast je kan zitten.
Nu gaat er hier toch bijna nooit iemand mee dus mij maakt het niet uit.

Met inspannen vind ik onafhankelijk lamoen erg fijn. Reden zelfde als hier boven, altijd alleen.
Ook met ongelijke bodem in het bos blijft het lamoen recht en dat vind ik voor het paard wel prettig.

'nieuwe'wagen is een hoop geld dus als het aangepast zou kunnen worden zou ik daar eens naar informeren. Je kun dan altijd nog de pro's en con's naast elkaar leggen en een keus maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-21 10:57 



 
Profiel   

ik heb 25 jaar geleden al op mijn nieuwe marathon/ recreatiewagen, een lamoen laten maken dat achter bijna zo breed was als de wagen en voorkant gewoon . ( naar voorbeeld van een dravers-sulky).
dat had toen bijna niemand en de koetsenbouwer vond het maar apart.
en later heb ik nog eens 1 laten maken voor een andere wagen. altijd blij mee geweest en de paarden ook. ;)
en je kan de stoelen er ook afhalen en er 1 in het midden weer erop maken als je dat wilt.
als je huidige wagen goed bevalt zou ik die aanpassen.



[ img ]

hier is het lamoen te zien op de achtergrond.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-21 16:27 



 
Profiel   

Gewoon je wagen laten aanpassen dat je bokstoel naar het midden kan of permanent naar het midden verplaatsen.
Vervolgens of een breder nieuw lamoen of je huidige laten verbreden.
Goede wagenbouwer kan je vast op weg helpen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-21 18:56 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 17 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen