Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 23 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Paniekerige pony?

 
Profiel   

Hoii
Ik heb een shetlander merrie van 13 jaartjes oud.
Ze was vroeger altijd mijn verzorgpony maar was helaas achter mijn rug om verkocht.
Maaaar ik heb haar laatst na ruim een jaar zoeken teruggevonden en de eigenaar wilde haar verkopen dus ik heb haar kunnen overkopen met geld dat ik had gespaard in de tijd dat ik haar verzorgde!
Maar goed. De handelaar waar de vorige eigenaar haar vandaan had, had hun verteld dat ze voor de kar kon.
Dus ja hun spande haar voor de kar en ze raakte helemaal in paniek. Ze hebben nog veel met haar langen lijnen gedaan maar ze werd zenuwachtig rondom de kar. En is soms wat zenuwachtige voor dingen achter haar. Verder is ze net alles echt SUPER braaf, ze vind echt alles goed en is super chill. De verhalen van het zenuwachtig van de kar en dingen achter haar hoorde ik van de vorige eigenaar, maar ik heb nog niet echt wat gemerkt.
Dus ik vroeg mij af of jullie denken dat ik haar hier overheen kan helpen?
We willen het graag nog proberen, maar als het niet lukt is het ook echt niet erg. Zodra we merken dat ze er geen plezier in heeft stoppen we ermee.
We dachten zelf ik gewoon weer te beginnen met lange lijnen en dan steeds stapje voor stapje meer bijvoorbeeld iemand achter haar laten fietsen terwijl ze we lange lijnen, en dingen slepen enzo.
Wat denken jullie hiervan?
Groetjes mij‍♀️
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-21 20:23 



 
Profiel   

Misschien zou je grondwerkles kunnen nemen om te proberen je pony meer vertrouwen te geven?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-21 20:39 



 
Profiel   

Zeer waarschijnlijk, heeft zij, zoals velen, "ooit eens een keer voor de kar gestaan", en is er toen "ooit eens een keer iets gebeurd".
Als er dan ook nog eens mee geprutst/aangeklooid wordt, door deze of gene en iedereen...

Gezien je vraag, zou ik er absoluut niet zelf mee (nog verder) gaan aanmodderen. Daar komen gegarandeerd ongelukken van.
Wegbrengen naar een professioneel beleerder, die ruime ervaring heeft met "trauma/probleem"gedrag voor de wagen.....
Dat zal uiteraard niet gratis zijn.....

Ik neem hierbij even alles in het algemeen mee; je vraag, je vraagstelling, je leeftijd. En (gebrek aan) ervaring?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-21 20:47 



 
Profiel   

Shetloveerrr schreef
Misschien zou je grondwerkles kunnen nemen om te proberen je pony meer vertrouwen te geven?


:= en dan..... ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-21 20:48 



 
Profiel   

Shetloveerrr schreef
Misschien zou je grondwerkles kunnen nemen om te proberen je pony meer vertrouwen te geven?


Hoi!
Bedankt voor de tip!
Alleen het vertrouwen zit eigenlijk wel helemaal goed.
Ik heb al veel grondwerk en wat vrijheidsdressuur met haar gedaan. En ik kan haar overal aanraken en ze volgt me ook etc. Als ze iets spannend vind komt ze eigenlijk altijd wel naar mij toe om steun te zoeken.☺
En mijn moeder heeft heeeel veel grondwerk met haar zenuwachtige paardje gedaan. Daar heeft ze ook meerdere keren les in gehad, dus met haar kennis helpt ze mij ook wel eens.
Maar nogmaals heel erg bedankt voor de tip!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-21 20:52 



 
Profiel   

Mennen vind ik nog gevaarlijker dan rijden. De pony is al 13, en dat is niet erg, maar mocht je haar weer voor het mennen op willen pakken... Zorg er dan voor dat ervaren mensen je helpen.

Mijn laatste rit achterop de wagen bij een paard wat zenuwachtig kan reageren op geluid achter haar... Had dit als gevolg ;)
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-21 20:56 



 
Profiel   

JoyCiej007 schreef
Zeer waarschijnlijk, heeft zij, zoals velen, "ooit eens een keer voor de kar gestaan", en is er toen "ooit eens een keer iets gebeurd".
Als er dan ook nog eens mee geprutst/aangeklooid wordt, door deze of gene en iedereen...

Gezien je vraag, zou ik er absoluut niet zelf mee (nog verder) gaan aanmodderen. Daar komen gegarandeerd ongelukken van.
Wegbrengen naar een professioneel beleerder, die ruime ervaring heeft met "trauma/probleem"gedrag voor de wagen.....
Dat zal uiteraard niet gratis zijn.....

Ik neem hierbij even alles in het algemeen mee; je vraag, je vraagstelling, je leeftijd. En (gebrek aan) ervaring?



Hoi,
Ja dat kan kloppen. In de advertentie van de handelaar stond ze wel op de foto voor de kar, maar ze zag er heeel duffig uit dus we denken dat ze gedrogeerd was oid, want dingen achter vond ze vroeger mega eng. Dat is pas beter geworden sinds de vorige eigenaar haar had.
Ook was die handelaar echt niet tof, hij sloeg de ponys en ze hadden geen plek om te schuilen en stonden op een klein stukje met veel ponys en er was mega veel modder..
Ik zat inderdaad aan les te denken, maar ik vind het wat spannend om haar aan iemand anders toe te vertrouwen. Ik ben bang dat die misschien te doelgericht zijn en dan minder op haar welzijn zullen letten. Ook wil ik haar liever niet wegbrengen, want ze wordt zenuwachtig van verhuizen en als ze weg is bij haar vriendjes.
Zelf heb ik niet echt ervaring met mennen, maar ik heb me er goed op ingelezen en filmpjes gekeken en rondgevraagd. Dus ik wil eigenlijk sowieso de 1e keer echt voor de kar er wel iemand met ervaring bij hebben.
Zelf ben ik 16 trouwens.
Groetjesss

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-21 20:57 



 
Profiel   

Kookaburra schreef
Mennen vind ik nog gevaarlijker dan rijden. De pony is al 13, en dat is niet erg, maar mocht je haar weer voor het mennen op willen pakken... Zorg er dan voor dat ervaren mensen je helpen.

Mijn laatste rit achterop de wagen bij een paard wat zenuwachtig kan reageren op geluid achter haar... Had dit als gevolg ;)
[ [url=m/5tiVrh.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ja eens hoor Ik wil er sowieso wel iemand met ervaring bij hebben, maar wil haar liever niet verplaatsen.

Oh jeetje wat heftig Gaat het nu weer goed met je? En met de pony?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-21 20:59 



 
Profiel   

Tirza_2379 schreef
Kookaburra schreef
Mennen vind ik nog gevaarlijker dan rijden. De pony is al 13, en dat is niet erg, maar mocht je haar weer voor het mennen op willen pakken... Zorg er dan voor dat ervaren mensen je helpen.

Mijn laatste rit achterop de wagen bij een paard wat zenuwachtig kan reageren op geluid achter haar... Had dit als gevolg ;)
[ [url=m/5tiVrh.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ja eens hoor Ik wil er sowieso wel iemand met ervaring bij hebben, maar wil haar liever niet verplaatsen.

Oh jeetje wat heftig Gaat het nu weer goed met je? En met de pony?

Paard, menner en ik zijn allen oke ;)
Maar ik wou even laten zien dat het erg snel mis kan gaan als het paard het al spannend vind.

Het desbetreffende paard is daarna weer 2 weken naar de stal gegaan waar hij is beleerd. Om even met ervaren mensen te kijken of hij nog voor de wagen kon.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-21 21:07 



 
Profiel   

Oh gelukkig!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-21 21:08 



 
Profiel   

Citaat
Zelf heb ik niet echt ervaring met mennen, maar ik heb me er goed op ingelezen en filmpjes gekeken en rondgevraagd.


Ik wil niet vervelend doen, maar het feit dat je dit hier serieus typt zegt eigenlijk al dat je absoluut te onervaren bent om dit zelf te doen. Huur een goede professional in. Iemand die ECHT goed is in het beleren van een pony. Want een echte vakman/ vakvrouw zal nooit sneller gaan ( te taakgericht zijn) dan een dier aan kan, zéker niet bij het een dier leren voor de wagen te staan.

Maar hoe dan ook:
Niet zelf aan beginnen.... dat is vragen om ongelukken

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-21 21:27 



 
Profiel   

Punz schreef
Citaat
Zelf heb ik niet echt ervaring met mennen, maar ik heb me er goed op ingelezen en filmpjes gekeken en rondgevraagd.


Ik wil niet vervelend doen, maar het feit dat je dit hier serieus typt zegt eigenlijk al dat je absoluut te onervaren bent om dit zelf te doen. Huur een goede professional in. Iemand die ECHT goed is in het beleren van een pony. Want een echte vakman/ vakvrouw zal nooit sneller gaan ( te taakgericht zijn) dan een dier aan kan, zéker niet bij het een dier leren voor de wagen te staan.

Maar hoe dan ook:
Niet zelf aan beginnen.... dat is vragen om ongelukken


Ah oke.
Ik wil ook niet meer doen dan lange lijnen hoor!
De volgende stap gaat zeker met professionele hulp gebeuren!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-21 21:50 



 
Profiel   

Punz schreef
Citaat
Zelf heb ik niet echt ervaring met mennen, maar ik heb me er goed op ingelezen en filmpjes gekeken en rondgevraagd.


Ik wil niet vervelend doen, maar het feit dat je dit hier serieus typt zegt eigenlijk al dat je absoluut te onervaren bent om dit zelf te doen. Huur een goede professional in. Iemand die ECHT goed is in het beleren van een pony. Want een echte vakman/ vakvrouw zal nooit sneller gaan ( te taakgericht zijn) dan een dier aan kan, zéker niet bij het een dier leren voor de wagen te staan.

Maar hoe dan ook:
Niet zelf aan beginnen.... dat is vragen om ongelukken


Dank Punz, dat bedoelde ik dus ook te zeggen.

TS: ingelezen, filmpjes gekeken..... heel goed allemaal, maar daar leer je niet van mennen. En al helemaal niet hoe een pony met "probleemgedrag" voor de wagen te beleren.

Wegbrengen tsja.... gaat ze echt niet dood van hoor; als jij een echt goede, professionele beleerder met ruime ervaring in de arm neemt, dan zal hij/zij vaak juist heel graag de pony op eigen locatie willen hebben; dan worden ze iedere dag "even gepakt". Meestal mag je dan ook er wel bij zijn.

Er is een oud gezegde: "groen + groen = bont & blauw".
In dit geval zelfs dubbel zo gevaarlijk en risicovol; jij kan nog niet mennen, al helemaal niet zelf beleren, pony is niet erg "groen", maar is zoveel mee aangeklooid dat ze zelfs "probleemgedrag" voor de wagen vertoond. Dat is vaak nog heftiger/moeilijker recht te breien of op te lossen, in vergelijking met een "groen" paard zonder eerdere ervaring voor de wagen....

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-21 13:23 



 
Profiel   

Ik zou gewoon lekker beginnen met andere dingen doen, ga een goede band opbouwen met je pony door te poesten, wandelen, etc. :) Als je geen ervaring heb met mennen en ook nog een pony hebt waarvan je weet dat ze niet betrouwbaar is voor de kar moet je hier niet zelf aan willen beginnen! Mennen met een pony die misschien in paniek gaat is gewoon heel gevaarlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-21 13:34 



 
Profiel   

Ja bedankt voor je berichtje JoyCiej007.
Maar ik wil haar ook niet zelf zomaar voor de kar zetten he. Ik ga er sowieso wel professionele hulp bij halen op het moment dat ze voor de kar gaat. Alleen lange lijnen kan ik prima, dat heb ik vaker gedaan.
Maar ze wordt aardig paniekerig als ze opeens ergens anders staat, dus we willen haar niet verplaatsen.
Weet iemand trouwens een goede beleerder in de omgeving van Elburg?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-21 20:05 



 
Profiel   

Botervlootje schreef
Ik zou gewoon lekker beginnen met andere dingen doen, ga een goede band opbouwen met je pony door te poesten, wandelen, etc. :) Als je geen ervaring heb met mennen en ook nog een pony hebt waarvan je weet dat ze niet betrouwbaar is voor de kar moet je hier niet zelf aan willen beginnen! Mennen met een pony die misschien in paniek gaat is gewoon heel gevaarlijk.


Hoi
Ja klopt. Dat ben ik nu ook heel erg aan het doen en ze vertrouwd me inmiddels dan ook 100%. Ze zoekt vaak steun bij me en ik mag haar overal aanraken en ze is erg op me gericht.
Ik ga haar ook niet zelf beleren, daar kotm sws iemand met ervaring bij.
Bedankt voor je reactie

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-21 20:07 



 
Profiel   

Als je echt nog een paar jaar plezier van haar wilt zou ik een maand of twee haar in training zetten. De mijne gaat eind deze maand om ingereden te worden en het is even spannend want je geeft natuurlijk de training uit handen, maar ik denk dat je heel blij zou zijn als ze beleerd, zonder spanning terug komt en jullie nog leuke ritjes kunnen maken in alle vertrouwen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-21 20:10 



 
Profiel   

Ken je menners in je omgeving? Die weten vaak wel de mensen in de buurt die pony's beleren. Hebben ook ervaring met wie dit goed kan.

In feite laat je haar weer vanaf 0 beleren. Persoonlijk zou ik haar daar wel voor wegbrengen. Dan komt ze elke dag door de handen, als het kan ook elke dag of om de dag kort voor de wagen... Spannend wordt het sowieso voor je pony ;)

Maar omdat je pony al angstig reageert op dingen achter haar, zou ik haar daarom juist wegbrengen.
Ik help al jaren met jonge paarden... Maar ben de blauwe plekken zeker niet vergeten :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-21 20:14 



 
Profiel   

En vooral: ga zelf menlessen nemen! Je moet zelf goed weten wat je doet voordat je je pony (na het beleren, maar nog onervaren) goed zelf kunt mennen.
Menles is ook hartstikke leuk en je leert dingen die echt goed zijn om te weten.
Net als met rijden onder het zadel: je kunt iedereen op een paard zetten of op een kar, maar goed rijden als dat het ook goed en fijn is voor het paard, leer je pas met les.
Als je in de buurt woont ben je welkom voor een keertje proefmennen hoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-21 20:19 



 
Profiel   

Anastasia24 schreef
Als je echt nog een paar jaar plezier van haar wilt zou ik een maand of twee haar in training zetten. De mijne gaat eind deze maand om ingereden te worden en het is even spannend want je geeft natuurlijk de training uit handen, maar ik denk dat je heel blij zou zijn als ze beleerd, zonder spanning terug komt en jullie nog leuke ritjes kunnen maken in alle vertrouwen.


Ja dat is zeker waar.
Maar ik wil haar dus niet verplaatsen en dan wordt het lastig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-21 20:20 



 
Profiel   

Kookaburra schreef
Ken je menners in je omgeving? Die weten vaak wel de mensen in de buurt die pony's beleren. Hebben ook ervaring met wie dit goed kan.

In feite laat je haar weer vanaf 0 beleren. Persoonlijk zou ik haar daar wel voor wegbrengen. Dan komt ze elke dag door de handen, als het kan ook elke dag of om de dag kort voor de wagen... Spannend wordt het sowieso voor je pony ;)

Maar omdat je pony al angstig reageert op dingen achter haar, zou ik haar daarom juist wegbrengen.
Ik help al jaren met jonge paarden... Maar ben de blauwe plekken zeker niet vergeten :D



Hoi
Nee ik ken eigenlijk echt niemand die ment in de buurt :(
Ja klopt dat is ook zo, maar juist omdat het al spannend wordt wil ik de spanning niet groter maken dan het is en haar dus niet verplaatsen. Ze houd echt niet van verplaatsen en dat vind ik zo sneu.
Maar bedankt voor je berichtje!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-21 20:22 



 
Profiel   

jowien schreef
En vooral: ga zelf menlessen nemen! Je moet zelf goed weten wat je doet voordat je je pony (na het beleren, maar nog onervaren) goed zelf kunt mennen.
Menles is ook hartstikke leuk en je leert dingen die echt goed zijn om te weten.
Net als met rijden onder het zadel: je kunt iedereen op een paard zetten of op een kar, maar goed rijden als dat het ook goed en fijn is voor het paard, leer je pas met les.
Als je in de buurt woont ben je welkom voor een keertje proefmennen hoor.


Oh ja goede!!!
Bedankt :)
Ik woon zelf in de omgeving van Elburg. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-21 20:23 



 
Profiel   

Ik denk dat de meeste beleerders/menners liever een pony hebben, die ze zelf alles aanleren. Dan gebeurt het meteen goed.
In plaats van een pony, waar allerlei zaken aan geleerd zijn, die tegen je werken in het beleren.

Voorbeeld
Ik zie namelijk geregeld dat iemand lange lijnen zelf aanleert aan de pony zonder kennis van het mennen en daarbij de pony leert / goed vindt dat de pony zich zelf omdraait om achter zich te kijken. Dat kan met lange lijnen niet zo'n gevaar, maar voor de koets is een pony die zich omdraait om achter zich te kijken, heel gevaarlijk.

Zoek een fijne beleerder/menner die je kan helpen en praat samen door wat jij zelf kan aanleren en hoe je dat moet doen. En wat zij daarna doen. Vooral voorwaarts oplossen is bij mennen heel belangrijk.

Ik denk dat stal Hulkesteijn in Zeewolde een fijne beleerstal is voor jou en jouw pony. half uur van Elburg
http://stalhulkesteijn.nl/ Neem zelf een menles met een ervaren pony daar en kijk of het iets voor je is
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-21 17:20 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 23 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen