Paard moeilijk terug van draf naar stap

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IjsShet

Berichten: 51
Geregistreerd: 20-08-15

Paard moeilijk terug van draf naar stap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-21 22:42

Hallo allemaal!

Na wat topics te hebben gelezen heb ik toch niet helemaal mijn antwoord kunnen vinden.

Zoals al te lezen is in de titel gaat mijn paard voor de kar moeilijk of niet terug van draf naar stap.

Van stap naar draf of draf naar galop gaat goed, van stap naar halt gaat ook redelijk en van galop naar draf doet hij ook braaf. Maar dus van draf naar stap gaat niet, behalve met veel kracht en ik wil geen strijd aangaan, hem pijndoen of afstompen.

Met het terug gaan geef ik het stemcommando "ho", hij luistert (als in draait zijn oren) maar komt niet terug in tempo. Hij wordt erg zwaar in de hand en ik kan echt "ho" zeggen wat ik wil of ophoudingen maken, maar hij dendert gewoon door.
Daarnaast neemt hij kort na het aandraven ook flink het tempo over en gaat hij heel hard, waarin hij ook niet terug te nemen of controleren is.

Hetzelfde doet hij met lange lijnen. Inmiddels ben ik al een tijd bezig met veel overgangen rijden en loslaten als hij terugkomt in tempo en belonen (met stem of brokjes) als hij een overgang terug maakt.

Echter lijkt dit niet echt zijn vruchten af te werpen en blijft hij hard gaan en niet te stoppen zijn, enkel als ik echt hard trek (wat ik absoluut niet wil).

Hij laat dit nu ongeveer 3 maanden zien en voorheen had hij dit niet. Wat er veranderd is, is de vraag. Hij lijkt het lopen voor de kar wat leuker te vinden afgelopen maanden en wordt dan ook erg enthousiast voor de kar.

Mijn vraag is hier of iemand dit ook heeft meegemaakt en een gouden tip heeft voor mij. Zit een beetje met mijn handen in het haar :(

Ik laat hem binnekort nakijken door een osteopaat, wellicht zit er toch iets niet helemaal lekker waardoor hij "vlucht", ookal vertoont hij geen pijnkenmerken (als in oren plat of staart slaan), maar wil het graag uitsluiten.

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Paard moeilijk terug van draf naar stap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 23:01

Ik zou eerst goed kijken naar de afstelling. Misschien komt er wat tegen zijn lijf aan wat hij niet fijn vindt.

Het kan ook zijn da thet bit voor hem.niet fijn is.

Osteopaat kan nooit kwaad natuurlijk, evenals eens iemand als een instructeur mee laten kijken.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Paard moeilijk terug van draf naar stap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 23:13

Wat zegt je instructeur er van?

Dat hij in draf ook het tempo over neemt verteld mij dat hij gewoon ongehoorzaam is.
Tempo controle hoort gewoon bij de basis.

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Paard moeilijk terug van draf naar stap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 10:43

Mijn merrie had daar in het begin ook best last van. Zo enthousiast en wiehoe. Daar moet ik soms nog steeds aan het begin van een rit even afstellen dat van draf naar stap ook echt stap is.

Wanneer alle gezondheidsdingen zijn uitgesloten... dan ben ik een beetje lomp en kom ik een aantal keer zo hard in als nodig is totdat hij luistert. Mijn ervaring is dat ik beter een (aantal) keer héél duidelijk kan zijn (en daarin harder dan ik wil zijn) zodat de afspraken weer duidelijk zijn. Dan kan ik daarna weer gewoon normaal rijden.

Het is ook een optie om de kinketting eens een ringetje strakker te doen, het bit wat hoger of juist lager etc. Hoe vaak ik wel niet tijdens een les even ben gestopt om de afstelling iets aan te passen. Het gebeurde zelfs wel eens dat ik de kinketting aan het begin van de les vrij los had (even proberen), dan toch weer eentje strakker om dan halverwege de les weer eentje losser.

Dit doe ik dan wel onder begeleiding van mijn instructeur. Die zorgt er heel goed voor dat ik ook op tijd loslaat en daarmee beloon. Vasthouden en een trekwedstrijdje ga je namelijk verliezen.
Inmiddels weten mijn merrie en ik wat we aan elkaar hebben en zijn onze afspraken helder.

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 20:27

ik zou het woord "ho" alleen gebruiken om je paard echt te laten stoppen.
en voor van draf naar stap zeg ik altijd heel rustig en met een lagere stem, "stappen".
als je paard niet echt luistert naar de commando's en vooral van draf naar stap zou ik dat extra oefenen met longeren of aan de lange lijnen totdat hij dat perfect doet.

het heeft geen zin om een wedstrijdje trekken te gaan doen en je zou ook geen harde correctie's nodig moeten hebben. stukje terug naar de basis zou ik zeggen.

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Re: Paard moeilijk terug van draf naar stap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 20:48

Ik zou ook geen trekwedstrijd beginnen... Wordt het paard alleen maar harder van in de mond.

Wat ik altijd doe bij racende paarden, is hem op een kleine cirkel zetten. Gewoon simpel, alleen met de binnenteugel, echt een klein cirkeltje maken. Niet om zijn as, maar niet zo groot als een "mooie nette" cirkel zeg maar.

Dan wachten tot hij vertraagd, dan ga je weer rechtuit. Zodra hij weer begint te versnellen, direct weer naar een klein cirkeltje totdat hij vertraagd, dan weer rechtuit.

Soms duurt het even, soms snappen ze het snel, maar in mijn ervaring hebben ze het dan vrij snel door en worden ze ook niet hard in de mond :)

Persevero

Berichten: 2349
Geregistreerd: 17-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 21:12

Hoe fris is hij? En hoe is hij al beleerd? Stel dat hij jong en fris is dan is het ook niet gek dat hij looplustig is en er niet aan toe is om rustig te stappen.

Verder Ik zou hem dan meer aan het werk zetten of laten galopperen en dus moe maken. Dan wordt stoppen een beloning, en dan luisteren ze ineens maar al te goed naar het woordje ho..
Je kunt proberen hem in te laten zien dat lopen prima is maar wel onder jouw voorwaarden en dat dit een stuk harder werken is dan wat hij wil. Zo heeft hij een keuze,en zodra ze wat minder reactief worden en weer gaan nadenken valt dat kwartje vaak heel snel.
Weet niet of je in een bak kan met de kar? Maar misschien het trekken wat zwaarder maken met behulp van de rem, en dan mooi laten sjouwen.

Klein voorbeeld, een paard wat steeds naar de uitgang van de baan trekt. Ga maar hij de uitgang flink aan het werk, en aan de andere kant stilstaan om op adem te komen, na paar minuten trekken ze naar de plek toe waar je ze op adem laat komen en niet meer naar de uitgang. Werkt heel goed zonder gevecht of steeds een tik op de schouder oid. Voorwaarde is wel dat rusten een beloning moet zijn dus er wel echt flink gereden moet worden.

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Paard moeilijk terug van draf naar stap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 21:42

@yacintha en Persevero: met mennen is op een kleine cirkel zetten of flink galopperen toch net een ander verhaal dan onder het zadel.

En wat betreft hard in de mond... mijn merrie is heel simpel en licht te sturen en los te maken voor de wagen.
Maar ze is zo fijn omdat we duidelijke afspraken hebben gemaakt over tempo en hulpen.
Ik ben het overigens wel eens dat het absoluut geen trekwedstrijd moet worden.

gerlindie

Berichten: 4640
Geregistreerd: 10-08-10

Re: Paard moeilijk terug van draf naar stap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 21:52

En als je haar terugneemt voordat ze zelf het tempo overneemt in draf?
Dan heeft ze eigenlijk geen tijd om sterk te worden.

Dat is de tip die mijn instructrice aan mij geeft bij een fjord die zich hard in de mond maakt.

Kan best zijn dat je dan de eerste paar keer na drie stappen draf weer terug in stap gaat, maar dan heb je wel zelf de controle gehouden.

Malenka

Berichten: 7562
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Paard moeilijk terug van draf naar stap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 22:09

Hoe is je paard aan de hand? Daar begint het natuurlijk mee. Komt je paard daar goed terug?

En is je paard ook onder het zadel? Hoe gaat het daar?

Als de overgang terug niet soepel gaat gelijk de volgende terug ook pakken. Dus om dit geval naar het halthouden. Nog steeds tegen de hulp? In een beweging nog verder terug tot je paard zachter wordt. Daarbij is wel belangrijk dat jij dan meteen loslaat. Is de reactie van je paard dan om gelijk weer te gaan? Direct weer terug!

Maaik
Berichten: 5669
Geregistreerd: 05-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 18:13

Kleine cirkel en flink galopperen zou ik ook niet aanrader voor de wagen.
Heb je het idee dat het looplust is of raakt hij zichzelf ook wat kwijt in het tempo? Kan hij voldoende in balans lopen of is ‘ie uit balans waardoor hij het tempo overneemt?
Mijn pony kan vanuit onzekerheid het tempo over gaan nemen en als je dan niet ingrijpt gaat het van kwaad tot erger (lees: blinde paniek). Als ik niet snel genoeg anticipeer en de tempocontrole met een simpele ophouding over kan nemen, dan kom ik wel even streng in (en gerust ook vol de rem indrukken op de wagen) en zet ik hem helemaal stil. Dus niet stap, maar gewoon stilstaan. Dan maak ik geen ophouding die ik graag zou willen maken, maar veiligheid boven alles.
Daarbij kan je ook oefenen door maar een paar passen te draven en direct weer terug naar stap en dan is het even afhankelijk hoe ‘fris’ je paard wordt van de korte overgangen, hoe vaak je het kan herhalen. Indien nodig kan je zelfs direct na de overgang weer terug naar stap. Als je controle blijft behouden in de korte stukjes dan kan je het weer verder uitbouwen. Zorg hierbij wel dat je je hand rijkelijk toestaat wanneer je reactie krijgt en er geen trekspelletje van maakt. En niet geheel onbelangrijk, zoek begeleiding van een fijne instructie die mee kan kijken

IjsShet

Berichten: 51
Geregistreerd: 20-08-15

Re: Paard moeilijk terug van draf naar stap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-21 22:25

Sorry heb een tijdje niet kunnen reageren op dit topic, maar bedankt voor al jullie tips!

Qua afstelling is de sulky in balans, maar niet optimaal. Dit krijg ik dan ook al jaren niet voor elkaar (sulky cavaletti). Er is een nieuwe HCA sulky onderweg!

Wij kunnen in de bak als buiten mennen, in de bak doet hij dit niet.. het is echt buiten als we in het bos zijn aangekomen. Het terug nemen als hij het tempo overneemt en dit blijven doen, doe ik elke rit. Dit kan ik heel de rit volhouden, gerust een uur lang, maar nog komt hij niet makkelijk terug. Heel hard uit laten draven of moe maken van te voren heeft helaas ook geen invloed.

Aan de hand buiten is hij ook erg voorwaarts en graag willen draven en hard gaan, echter luistert hij daar wel op minimale druk of stemcommando om terug te komen. Ik heb wel echt het idee dat hij echt geniet van het bos en hij gaat er dan ook heel graag naar toe. Ik wil dit ook graag zou houden en niet het bos koppelen aan de negatieve ervaring van in de mond hangen.

Daarnaast heb ik een beetje het idee dat hij inderdaad niet helemaal in balans loopt, hij loopt wat weg over de linkerschouder. Ik denk dat dit ook wel een grote rol kan spelen. Om dit probleem aan te pakken zijn we bezig met rechtrichten aan de hand, maar ik merk dat hij dit erg lastig vindt.

Genoeg om nog aan te werken dus. Echter weet ik niet zo goed waar ik goed aan doe, of even niet meer voor de kar en focussen op het rechtrichten en wachten totdat de HCA er is (wat nog 6 weken kan duren) of blijven oefenen met overgangen voor de kar.