Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Menbit

 
Profiel   

Hallo.
Sinds kort ben ik bezig met mijn pony met het mennen. Ik heb nog geen kar maar ik speel dan voor kar haha. Alleen ik vind het bit nog heel raar zitten.. ik heb geen idee hoe ik het goed krijg. Misschien hebben jullie een idee of een tip?
Het is een shetlander met een menhoofdstel waarbij de neusriem en het stukje waarbij je het bit vast maakt, aan elkaar zit en krijg dus het bit niet anders.. zie foto's
Ze schudt ook vaak met haar hoofd dus lijkt me dat ze er dan last van heeft.. :\

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-21 07:59 



 
Profiel   

Welke maat is dit bit? Het ziet er namelijk uit als een paarden bit.
Ja even opgezocht, jij hebt een paarden Liverpool. Dan is het stukje boven het bit waar je bakstukken aan zitten langer als bij een mini bitje. Zie foto's.
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-21 08:11 



 
Profiel   

Hierdoor zit je kinketting dus heel hoog en trekt deze je bit naar achteren zegmaar

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-21 08:12 



 
Profiel   

Kinketting zit heel los. Ik heb net via iemand een tip gekregen om een dubbel gebroken menbit te gebruiken..

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-21 08:17 



 
Profiel   

Wpaard schreef
Kinketting zit heel los. Ik heb net via iemand een tip gekregen om een dubbel gebroken menbit te gebruiken..


Ja zoals ik dus al zeg dit bit is te groot, niet qua breedte maar de maat zelf. Het is een paardenbit. Dus je kinketting zit te hoog!, ik zeg nergens dat die strak zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-21 08:21 



 
Profiel   

Hmmm dubbel gebroken menigten. Snap niet dat ze die verkopen. Een hefboomwerking gecombineerd met de instabiliteit van een dubbel gebroken bit is gemeen naar het paard toe vind ik.

Dat ie met z’n hoofd schudt is niet gek als dit bit niet past. Dat voelt naar. Ik zou een passend menbit kopen (ongebroken dus) of anders met je normale bit mennen maar ik zou deze er niet meer in hangen als ik jou was

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-21 08:30 



 

Als je kijkt naar waar het bit vast zit aan het hoofdstel dan zie je: dit is veel te groot. Dat krijg je niet goed aan het hoofdstel. Zit het wel op de juiste hoogte in de mond? Want dit kan je toch haast niet netjes afstellen zo?

Ga op zoek naar een klein bitje dat echt in alle opzichten goed past. Dat hoeft echt niet per se een liverpool te zijn. Zie veel mensen die hun shet gewoon op een (dubbel) gebroken trensje mennen en dat gaat ook hartstikke goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-21 08:32 



 
Profiel   

Veel bitten zijn sowieso gewoon te breed en onstabiel voor een shetlander mondje. Ik men zelf met een ongebroken halve kneveltrens en dat ligt echt het beste van allemaal in die kleine mondjes.

[ img ]


Laatst bijgewerkt door Dustinlover op 16-03-21 08:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-21 08:36 



 
Profiel   

Deze bit gaat de verkoop in.
Heb inmiddels via een shetlander site wat anders kunnen vinden.

Bedankt voor jullie tips. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-21 08:36 



 
Profiel   

Neusriem en bakstuk moeten onafhankelijk van elkaar zijn. Het bit moet, voor er aanleuning is, vrij een hoek van 45 graden met de mondspleet kunnen maken. Het probleem is je hoofdstel, niet het bit.
Een dubbel of enkel gebroken liverpoolstang werkt zeer scherp in; niet doen dus.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-21 08:36 



 
Profiel   

Een gebroken liverpool is een stuk scherper, dus dat zou ik niet doen. Ik snap dat advies ook niet helemaal? Als je weer een bit koopt is het belangrijk om de kinketting juist niet te los te doen. De kinketting begrensd de hefboomwerking, dus met een losse kinketting werkt het bit juist scherper in. De kinketting moet gewoon netjes aangesloten zitte

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-21 08:47 



 
Profiel   

Albert schreef
Neusriem en bakstuk moeten onafhankelijk van elkaar zijn. Het bit moet, voor er aanleuning is, vrij een hoek van 45 graden met de mondspleet kunnen maken. Het probleem is je hoofdstel, niet het bit.
Een dubbel of enkel gebroken liverpoolstang werkt zeer scherp in; niet doen dus.

Dit. :j
Dat is de reden dat je bit zo ligt.
Al heb je daarnaast ook een grof liverpoolbit voor je pony, dus zou zeker kijken naar een pony liverpool die ze tegenwoordig mooi hebben.


Als toevoeging;
Een liverpool ligt mooi stabiel en stil in de mond doordat je aan beide kanten begrenzing krijgt; denk maar aan een kneveltrens die ze vaak bij jonge paarden ohz gebruiken.
En bovendien heb je met een liverpool de meeste manieren van afstelling (Alleen al 4 instellingen van de leidsel, en daarnaast nog eens je kinketting) om voor jouw pony de beste manier te vinden.
Tegenwoordig hebben ze mooie kleine en dunne liverpool bitjes met veel verschillende mondstukken. Bijv via ruitersportbenjamins.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-21 08:53 



 
Profiel   

Ik ga met Albert en Melanie mee.
Grootste probleem is je hoofdstel en niet perce je bit.
Bit kan wel wat kleiner afgewerkt, maar aan dit hoofdstel zal dat geen verschil maken.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-21 18:50 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen