Menbit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
warvel

Berichten: 86
Geregistreerd: 20-11-14

Menbit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-21 21:09

Hoi,
Ik heb een menbit voor mijn shetlander gekocht maar twijfel of het de goede maat is.
Ik heb een 10,5 en een 11,5 gekocht.
De 10,5 zit gelijk tegen de mond, er zit geen ruimte tussen. Ik weet niet zo goed hoeveel ruimte er moet zijn?
De 11,5 heeft wel ruimte, maar ik twijfel of dat niet te veel is.
Welk bit zouden jullie kiezen, of een hele andere?

Dit is de 10,5:

Afbeelding

Afbeelding

Dit is de 11,5 (aan beide kanten ongeveer zoveel):

Afbeelding

pjer
Berichten: 1576
Geregistreerd: 18-03-05

Re: Menbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 21:27

ik zou voor de 11,5 gaan, een menbit moet 1 a 2 cm groter dan het normale bit.
Had jij nou laatst ook foto's dat je liverpoolbit naar voren werd getrokken? want dat lijkt ik op deze foto's ook te zien. Zit er misschien een riempje van je hoofdstel/bakstuk niet helemaal goed?
Even ter voorbeeld, hoe het zou moeten zitten:
Afbeelding
Afbeelding

Albert

Berichten: 5731
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 21:30

Eigenlijk vind ik beide bitjes niks.
Hierom: Waar het bit vast zit aan het hoofdstel, moet ruimte zijn voor het leer om de bocht om te gaan. Als die ruimte niet in het bit gemaakt is, naar buiten gebogen, dan komt dit klem tegen de wang en dus tegen de zijkant van de eerste kiezen aan. Aan dit soort bitten kan je niets uitbuigen, dan breekt het materiaal. Koop een vlakke liverpool van een koperlegering 11,5 want het bit zal ook nog iets naar achter moeten, en investeer in een ideal hoofdstelletje, die zijn echt niet zo duur, maar zitten wèl goed.

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Menbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 21:34

Zo te zien een pony met lastig mondje, als ik jouw was zou ik een bit fitter laten komen. Je pony heeft een heel smal neusje op een best breed hoofdje waardoor je bit boven de mond klemt en in de mond wel de juiste grote heeft.

warvel

Berichten: 86
Geregistreerd: 20-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-21 21:54

Bedankt voor de reacties! pjer, ik was dat niet maar ik begrijp wat je bedoelt. Ik zie niet iets wat ik anders kan doen aan het hoofdstel zodat het beter wordt. Dit is een foto van de zijkant, ik denk dat het bit ook iets hoger moet.
Afbeelding
Albert en Indi_Vito, ik zie inderdaad wat jullie bedoelen, ik ga ze beide terug sturen. Bedankt voor het advies, ik ga even kijken voor wat anders.

Zou een liverpool bit sowieso minder snel op de wangen drukken dan een bokkebit?
Laatst bijgewerkt door warvel op 20-03-21 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

janouk
Blogger

Berichten: 17865
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Menbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 22:03

Eens met advies van Albert, beide bitten passen niet.

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 22:07

Het hoofdstel is ook erg groot voor deze pony.

warvel

Berichten: 86
Geregistreerd: 20-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-21 22:14

Femke_Tweety schreef:
Het hoofdstel is ook erg groot voor deze pony.

Ik denk dat het aan de foto ligt, de neusriem zit op het 1e gaatje en kan dus nog strakker. Als ik het strakker zet kunnen er geen 2 vingers tussen. Ik denk wel dat de bakstukken een gaatje erbij zou moeten zodat het bit iets hoger komt te liggen maar dit is mogelijk.

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Menbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 22:16

Nee, het hoofdstel zelf lijkt te groot en te grof.

Kleppen komen niet lekker uit en zijn niet fijn te stellen, neusriem ligt niet lekker etc.

anniekow

Berichten: 644
Geregistreerd: 21-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 22:23

Afbeelding
Albert, bedoel je met uitbuigen dat je, zoals het groene streepje, de bovenkant uitbuigt zodat er mee ruimte is bij het bot?

En wat bedoel je met een vlakke liverpool? Gewoon een rechte ongebogen stang?

hagelslag
Berichten: 9016
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Menbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 22:28

Mijn vader heeft vroeger bij onze Liverpool stang de bovenkant iets naar buiten gebogen zodat het fijner ligt.
En dit is wel bij een grotere pony geweest. Bitmaat Was goed maar het was bovenaan te smal

Albert

Berichten: 5731
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 22:35

Dat ja, bij het groene streepje. Een vlakke liverpool; zonder tongboog. Een shet kan trouwens vaak ook zonder oogkleppen, dan ziet het er gelijk minder massaal uit.

MelanieB

Berichten: 25869
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 00:52

Ik buig elk bit bovenaan iets uit zodat ze niet klem liggen.
Vaak hebben shetten/kleine ponys namelijk het probleem van smal bekkie en breder erboven.
In dit geval liggen beide bitten niet lekker.
Tegenwoordig zijn steeds meer nieuwer ontworpen bitten al standaard wat uitgebogen. Maar zelf doe ik het altijd nog iets extra als ze snel breed uitlopen.
(Tussen bankschroef en zachtjes duwtjes geven tot gewenste stand. Doe dit met beleid, want anders kan het scheuren.
Zowel met 40,- bitjes als 140,- bitjes meegemaakt namelijk :\ )

Daarnaast wat Albert al zegt. Hoofdstel ga je niet fijn op maat krijgen.
Ideal eurotech hoofdstellen zijn erg fijn voor de kleine koppies, dun materiaal, kleine klepjes, goede los verstelbare neusriem.
Qua bitten heb je tegenwoordig vele soorten pony liverpools, mooi dun mondstuk in combinatie met kleine scharen.
Benjamin ruitersport produceert deze veel. :j
En voordeel van liverpool: 4 soorten hoe je de leidsels kan bevestigen tov 2 van je huidige bokkebitje.

Jorex

Berichten: 9934
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 01:00

Een goed hoofdstel heeft de neusriem en de bakstukken naar het bit apart zitten. Ik zou inderdaad ook investeren in een beter hoofdstel, naar mijn blik ligt het hem eerder aan het hoofdstel dat de bitten net niet lekker zitten dan aan de bitjes zelf. Ik zou inderdaad ook naar een Ideal kijken als je met oogkleppen wilt. Ik heb zelf voor beide een premiere zonder oogkleppen, het enige nadeel aan die is dat de keelriem voor een grote pony bedoelt is en niet voor de kleintjes, maar voor de rest zit het erg fijn.

Brainless

Berichten: 29724
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 02:48

[quote="Jorex"]Een goed hoofdstel heeft de neusriem en de bakstukken naar het bit apart zitten. Ik zou inderdaad ook investeren in een beter hoofdstel, naar mijn blik ligt het hem eerder aan het hoofdstel dat de bitten net niet lekker zitten dan aan de bitjes zelf. Ik zou inderdaad ook naar een Ideal kijken als je met oogkleppen wilt. Ik heb zelf voor beide een premiere zonder oogkleppen, het enige nadeel aan die is dat de keelriem voor een grote pony bedoelt is en niet voor de kleintjes, maar voor de rest zit het erg fijn.[/quote]
Ideal heeft ook bakstukken en neusriem in 1.. dat is juist heel standaard bij een menhoofdstel.
Je kan evt de neusriem eruit halen en een "normale" hele neusriem gebruiken.

Lukasje
Berichten: 11241
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Menbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 07:31

Zou het kunnen dat je het bit onderste boven hebt hangen?

Sowieso zou ik de 11.5 nemen. En je neusriem mag lager maar mss kan dat niet meer? Ik ga meemet mijn voorgangers dat het hoofdstel niet ideaal is.

Poldermenner
Berichten: 101
Geregistreerd: 01-01-20

Re: Menbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 08:32

Ik zou ook kijken naar een ander hoofdstel en dan nog eens kijken hoe de verschillende bitten hangen.

MelanieB

Berichten: 25869
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 19:33

Brainless schreef:
Ideal heeft ook bakstukken en neusriem in 1.. dat is juist heel standaard bij een menhoofdstel.
Je kan evt de neusriem eruit halen en een "normale" hele neusriem gebruiken.

Wat Jorex bedoeld denk ik; je kunt bij ideal de neusriem zelf hoger of lager doen en/of los van je bakstukken.
De goedkope hoofdstellen hebben een neusriem die je niet kunt verstellen en dus ligging van je bit kan beïnvloeden.

Zie hier een goedkope, met dus een losse ronde neusriem alleen vast dmv bakstukken
https://media.s-bol.com/jql1BVyR7G0W/454x840.jpg

Hier een ideal, waarbij je langs de bakstukken dus riempjes ziet lopen om zelf omhoog, omlaag of zelfs los van de bakstukken te laten zitten, zoals een ohz neusriem.
https://nicolevoormenners.nl/wp-content ... .Luxe_.jpg

warvel

Berichten: 86
Geregistreerd: 20-11-14

Re: Menbit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-21 20:34

Bedankt allemaal voor de reacties! Ik ga even kijken naar een nieuw bit en een nieuw hoofdstel.