Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

nieuwe koets, bladvering of luchtvering?

 
Profiel   

Mijn koets is aan vervanging toe en dus ben ik rond aan het kijken voor iets anders.. tweedehands is een optie als ik de juiste tegen kom, maar ik heb eigenlijk toch een beetje mijn zinnen gezet op een nieuwe.. nog even doorsparen maar ben ondertussen wel al aan het rondkijken en rondvragen en ik hoopte dat jullie met mij mee wilden denken.. heb bv ook bij Tjeu gevraagd, en hoewel die fijn advies gaf, wil die natuurlijk uiteindelijk ook gewoon verkopen..

Ik heb voor mijn koets een draver van 1.67 staan.. we rijden geen wedstrijden ofzo.. we rijden voornamelijk door het bos.. we houden ook best wel van wat hoger tempo en wat strakke bochten enz.. sws is het arbeidstempo in draf van mijn draver al een rustige galop voor de meeste andere paarden.. de koets moet dus wel degelijk en stabiel zijn, ook met hogere snelheden.. daarom gaat mijn voorkeur uit naar een recreatie richting marathon wagen.. een koets waar ik een zondagsritje met de familie mee kan doen, maar sportief genoeg om in t bos wat gas te geven..

Wat zijn mijn eisen tot nu toe (dit heeft mijn huidige koets ook en ben ik tevreden over):
25 inch
Onafhankelijk lamoen
Bokstoel verplaatsbaar naar het midden
Verlengde treeplank

Op dit moment heb ik bladvering en eigenlijk ben ik daar tot nu toe tevreden over.. mijn instructeur (rijdt zelf op internationaal niveau dubbelspan) zweert zelf bij bladvering.. maar de koetsenbouwer adviseert luchtvering.. wat zouden jullie doen? Wat is jullie voorkeur?
Bladvering is 150 euro goedkoper ten opzichte van luchtvering, dus daarvoor hoef ik het niet te laten.. maar ik wil er natuurlijk wel blij mee zijn uiteindelijk..

Daarnaast heeft de koetsenbouwer onafhankelijke ophanging achter geadviseerd.. hier heb ik ook geen ervaring mee.. wat zouden jullie daarin adviseren?



Laatst bijgewerkt door C_arola op 06-06-21 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Titel aangepast op verzoek topicstarter

Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-21 22:13 



 
Profiel   

Mijn nieuwe wagen heeft achter luchtvering en voor bladvering, was de wagenbouwer erg over te spreken.
Mijn vorige wagen heeft schokbrekers en daar ben ik eigenlijk wel heel blij mee.

Succes met je zoektocht naar een nieuwe wagen!
Mijn nieuwe wagen is een excellent wagen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-21 17:27 



 
Profiel   

Ik heb met alles gereden en mijn voorkeur gaat uit naar schokbrekers. Heb een Kelders wagen en de Laat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-21 17:31 



 
Profiel   

Schokbrekers is een extra optie naast blad of luchtvering?
Daar heeft de koetsenbouwer mij niets over gezegd namelijk haha

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-21 17:59 



 
Profiel   

Alleen een koning rijdt in een koets. Zo is het mij geleerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-21 18:48 



 
Profiel   

Licor schreef
Schokbrekers is een extra optie naast blad of luchtvering?
Daar heeft de koetsenbouwer mij niets over gezegd namelijk haha


Ja klopt maar die worden vooral voorzien onder wedstrijdwagens :) Ze zorgen voor meer comfort maar zijn duurder.

Bladveren zijn robuuster, maar iets minder comfortabel. Luchtveren vind ik iets minder betrouwbaar maar wel comfortabeler.
Zo heb ik ooit eens over een grote drempel een luchtveer stuk gereden, je moet ze eigenlijk om de paar jaar vervangen omdat het rubber maar beperkt goed blijft. Daar staat tegenover dat je ze een beetje kan bijpompen of lossen afhankelijk van hoe jij graag hebt dat je koets geveerd is.

Als je veel in een bak of over hobbelige landwegen rijdt bijvoorbeeld zou ik voor luchtveren kiezen, puur voor je eigen comfort. Als je een wagen zoekt om veel mee te rijden en waar je liefst zo weinig mogelijk omkijken naar hebt, dan zou ik voor bladveren kiezen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-21 19:32 



 
Profiel   

Ah Dankje Eline!

Ik heb er inderdaad het liefst zo min mogelijk omkijken naar haha
Al heb ik ook n fijn onderhoud adresje in de buurt, dus dat zou opzich geen probleem moeten zijn..

Rijd wel veel over hobbelige landwegen maar heb tot nu toe geen problemen gehad met de bladvering.. maar misschien is dat ook omdat ik niet beter weet haha
Misschien kan ik eens kijken of ik eens met iemand mee kan met luchtvering, of mn paard eens voor zo'n koets kan zetten om het eens uit te proberen

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-21 21:11 



 
Profiel   

Ipsilonka schreef
Ik heb met alles gereden en mijn voorkeur gaat uit naar schokbrekers. Heb een Kelders wagen en de Laat.


Die schokbrekers zijn in combinatie met bladvering dan?
Want ik begrijp dat schokbrekers ook kan icm luchtvering

Ik lees in oudere topics vooral een voorkeur voor bladvering icm schokbreker.. maar wellicht is de luchtvering tegenwoordig beter? Of iig wordt tegenwoordig de luchtvering ook gecombineerd met schokbrekers waardoor t verschil minder groot is..

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-21 22:33 



 
Profiel   

Ik zweer bij schokbrekers, maar heb ook wagens met bladvering waar ik prima tevreden over ben.
Heb ook een wagen met achter schokbrekers en voor 3punt bladvering wat ook fijn werkt.
Schokbrekers onafhankelijke ophangen is het meest comfortabele, daarmee kun je in volle draf over ongelijke grond en je hebt er maar weinig last van :D

Nadeel/risico is dat bladveren kunnen afbreken door moeheid wat weleens voor komt en ze niet in kan stellen.
En ze kunnen wat stugger zijn (wat ik voor marathon heel fijn vind, maar door de bossen minder)
Luchtvering moet je dan wel nemen icm een schokdemper (let op, dat is dus wat anders dan een schrokbreker) ernaast of erboven; zie je tegenwoordig al veel bij de betere wagenbouwers.
Luchtvering kan je helemaal naar wens inzetten en is fijner als je veel de bossen in gaat bijv.
Echter is juist het afstellen dus ook soms weer lastig. Voor recreatie wil je m graag wat zachter maar marathon harder.
Neem je 1 of 2 personen achterop dan kan dat ook weer van invloed zijn. Met schokdemper erbij is dit al wel beter dan alleen luchtvering.
De luchtballen kunnen uitdrogen en scheuren (of erger, klappen) en moet je wel goed in de gaten houden of ze goed afgesteld staan.

Dus zo past bij iedereen weer wat anders, maar gaat het vooral om wat je zelf het fijnste vind rijden, en dat doe je door te testen en te proberen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-21 22:59 



 
Profiel   

Ah ik dacht idd dat schokbreker en schokdemper hetzelfde was..

Maar eigenlijk is er dus keuze uit: bladvering, luchtvering en schokbrekers..

Waarbij die laatste bij de meeste de voorkeur heeft zo te lezen..
En bij de blad en luchtvering kan er dan nog wel een extra demper op..

Ja uitproberen is natuurlijk t fijnste.. maar merk dat dat toch lastig is.. ik heb niet zo maar een koets die ik even kan uitproberen met mn paard ter beschikking.. maar kan daar natuurlijk wel de koetsenbouwer naar vragen

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-21 23:09 



 
Profiel   

Maar is het een koetsenbouwer of verkoper?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-21 00:28 



 
Profiel   

Ipsilonka schreef
Maar is het een koetsenbouwer of verkoper?


Ik heb nu een offerte gevraagd bij Tjeu van de Meulengraaf.. hij bouwt zijn eigen 'merk' koetsen en verkoopt deze.. hij verkoopt dus geen andere merken ofzo..
Ik kan gewoon aangeven wat ik wil op mijn wagen qua opties en kleur enz..

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-21 00:35 



 
Profiel   

Voor dat geld kan er in Nederland geen koets gebouwd worden, hoogst waarschijnlijk besteld hij ze voor je in het buitenland.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-21 06:41 



 
Profiel   

Ipsilonka schreef
Voor dat geld kan er in Nederland geen koets gebouwd worden, hoogst waarschijnlijk besteld hij ze voor je in het buitenland.


Zou kunnen, ik heb geen idee hoe hij het precies doet.. ik weet wel dat bij hem helemaal op maat is met wat jij wilt.. en de wagens die ik van hem gezien heb, vind ik er tot nu toe goed uit zien.. voor de pony's heb ik een sulky van hem en daar ben ik zeer tevreden over.. ook ken ik verschillende mensen net pony's die tevreden zijn over zijn wagens dus vandaar dat ik daar ook een offerte gevraagd heb.

En ik zit natuurlijk nog in de oriƫnterende fase dus kan nog alle kanten op.. vandaar dat ik hier ook
dit bericht geplaatst heb

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-21 08:11 



 
Profiel   

Tjeu bouwt volgens mij niets maar verkoopt wat hij laat bouwen in het buitenland.
Ik heb vorig jaar voor een sulky gekozen naar HCA te gaan ipv Tjeu.

Ik heb nu bladvering met achter schokbrekers en ben hier blij mee. Voorheen luchtvering en dat was altijd rommelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-21 09:20 



 
Profiel   

Op zich is er niks mis met een Poolse wagen maar er zit gruwelijk veel verschil tussen de wagens. Dat is ook terug te zien in de prijs. Voor een wagen van 3000 kan je niet verwachten dat ie net zo stil en comfortabel is als een wagen van 6000 euro. Sowieso geen rondom luchtvering nemen (zonder demper), ik had een Leica en vond de vering niet geweldig, stuiterde als een gek en vond de wagen niet stil. Rijd nu met een Techno rond van GJ van Boven. Super fijne stabiele comfortabele wagen met rondom schokbrekers. Ik rijd ook veel door het bos en het is fijn om een veilige wagen onder je te hebben. Het is ook super als de wagenbouwer zelf veel menervaring heeft en dus echt het beste advies kan geven uit eigen ervaring.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-21 09:34 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen