Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 72 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paarden/ponies die in 2021 voor de kar beleerd gaan worden

 
Profiel   

Ik kom me dan ook maar melden :D

Mijn haflinger heeft ongeveer 10 jaar geleden eens in het tuig gestaan maar er is verder nooit wat mee gedaan.

Inmiddels is hij 16, een stuk volwassener en betrouwbaarder en gaat hij alsnog voor de koets!

[ img ]
Ik heb een prachtig Ideal tuig overgenomen van een vriendin die me ook helpt met beleren (zij heeft hier veel ervaring mee).


[ img ]
[ img ]

Hij heeft afgelopen weekend dus voor het eerst weer een tuig opgehad en hij deed het perfect. Kleine/grote stapjes. Omdat hij onwijs cool en makkelijk is hebben we meteen lekker gelongeerd en dit ging perfect. Helaas was toen het mooie weer weer weg en is onze "bak" sindsdien niet meer begaanbaar.

Dus oefenen we nu op de weg.

Vanmiddag ga ik bij mijn (hopelijk) nieuwe koets kijken en neem deze in het geval dat hij bevalt meteen mee! Dan kunnen we binnenkort beginnen met de volgende stap.

Maar eerst nog even oefenen op dag stilstaan en wachten :')
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-21 08:57 



 
Profiel   

Mijn paard is van het voorjaar beleerd voor de wagen, het gaat om de 3 jarige Gisolt.
[ img ]

Van het wennen aan het tuig tot aan slepen alles zelf gedaan. Hij is dan ook erg leergierig en totaal niet gemeen. I.v.m. zwangerschap heb ik het daadwerkelijk voor de kar zetten laten doen door een goede stal hier in de buurt. Mijn vriendin werkt hier ook. Gisolt heeft er 1 week gestaan en hun hebben hem 3 keer gereden waarvan 1 keer samen met mij. Hierna is hij naar huis gekomen en is mijn vriendin hem gaan mennen ( tot aan week 22 er zelf ook achter gezeten). 1 keer in de week traint zij hem voor de wagen en daarnaast longeer ik hem 1 keer in de week. Beide keren wordt hij maximaal 20 minutjes getraind.



September ben ik uitgerekend en tot die tijd houden we deze constructie (longeren neemt ze nu ook al af en toe over) en krijgt hij ook een aantal weken verlof. Hopelijk kan ik hem in december zelf weer oppakken en dan maken we ook het begin onder het zadel.

We zijn nu bezig er meer lengte in te rijden en de hand te laten volgen alles met babystapjes maar toch zien we elke keer millimeters verschil.

[ img ]
4e keer achter de wagen


[ img ]
6e keer achter de wagen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-21 12:49 



 
Profiel   

Dat doet hij netjes lobkewikjem, hopelijk gaat dat bij die van mij net zo soepel.

Ik heb vandaag mijn wagen opgehaald en ben er heel erg blij mee!
Direct nog wat geoefend met het tuig, eerst even lekker longeren ermee en daarna de weg op.
Ging heel super soepel. Hij begrijpt het stilstaan nu een stuk beter. Is wel 1x omgedraaid(ik beloon hem verbaal nog heel sterk omdat hij dit nodig heeft, maar hierdoor draait hij zich dan om om aandacht te komen halen, dat moet er nog even uit) maar dat was makkelijk op te lossen gelukkig.


[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-21 19:20 



 
Profiel   

Dat is een mooie wagen! Ik zie leuke setjes met gele onderleggers onder het tuig :o

Dat draaien is logisch in de lange lijnen, voor de wagen lukt dat niet door het lamoen en heeft ie daar ook steun aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-21 10:34 



 
Profiel   

Dat omdraaien bij het lange lijnen doen ze bijna allemaal wel eens in het begin. Wat vaak helpt is de leidsels in het begin door de lichtogen laten lopen in plaats van door de ogen. Eenmaal voor de wagen gaat draaien ook niet meer natuurlijk. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-21 11:19 



 
Profiel   

Zo leuk om jullie verhalen te lezen, weinig mensen die mennen in mijn omgeving. Voel je je toch iets minder een einzelgänger :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-21 11:25 



 
Profiel   

Ik zit ook stuiterend te wachten op volgende week dinsdag. Van de ene kant super goed dat onze instructeur het met kleine stapjes doet, meer kans op succes zo, maar ik wil zooooo graag beginnen met het "echte werk" en kijken wat ze ervan vindt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-21 11:28 



 
Profiel   

swartbeessie schreef
Zo leuk om jullie verhalen te lezen, weinig mensen die mennen in mijn omgeving. Voel je je toch iets minder een einzelgänger :-)


Hier juist veel menners in de omgeving. 'Jongere' menners zie ik heel weinig. Wij proberen wel mensen enthousiast te krijgen, maar dat is toch erg lastig. Zelf alweer 10 jaar ervaring en meerdere paarden beleerd, blijf het toch altijd een bijzonder proces vinden. Het lezen van andere verhalen vind ik altijd intressant

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-21 11:40 



 
Profiel   

Ik heb net een cursus gedaan bij de Paardengroep in Wageningen/Ellecom, en vanwege hun link met de universiteit zitten daar vrij jonge mensen bij en vooral vrouwen. Best uitzonderlijk begreep ik, in de men wereld. Ikzelf sta met paardje in de buurt van Loenen op een kleine privéstal, dus vandaar dat ik best een loner ben. En dat maakt dit soort verhalen van anderen volgen nog leuker!

Zoals gezegd staan wij helemaal aan het begin. Komend weekend wandelen met tuig op, en nog eens laten voelen met iemand die tegenwicht geeft op het borsttuig. De eerste keer met instructeur trok ze traploos tegen, daar was ik wel blij mee. Net zoals Nala ben ik superbenieuwd hoe ze op vervolgstappen gaat reageren!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-21 12:08 



 
Profiel   

Ow grappig, Robert is nu mijn instructeur/ hulp bij het beleren. Mijn ouders mennen al jaren recreatief dus het is voor mij niet zo nieuw. Ik kan me wel voorstellen dat jonge mensen liever rijden, mennen ga je volgens mij ook sneller doen als dat niet meer (zo makkelijk) gaat.

Mooi paard die Gisolt, geen problemen tegen gekomen tijdens het beleren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-21 12:27 



 
Profiel   

Ik kom net terug van les en zit nog helemaal te stuiteren omdat ik zo trots ben op sjef! We hebben echt heeeeerlijk rond gestuurd(zonder wagen), als we zo door gaan is het beleren snel in zicht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-21 15:19 



 
Profiel   

Top om te horen Tirza! We stuiteren gezellig samen rond hier hahaha, leuk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-21 15:23 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Ow grappig, Robert is nu mijn instructeur/ hulp bij het beleren. Mijn ouders mennen al jaren recreatief dus het is voor mij niet zo nieuw. Ik kan me wel voorstellen dat jonge mensen liever rijden, mennen ga je volgens mij ook sneller doen als dat niet meer (zo makkelijk) gaat.

Mooi paard die Gisolt, geen problemen tegen gekomen tijdens het beleren?



Nee geen grote problemen. Merkte wel omdat hij nogal heel erg werkwillig is en dat hij snel over zijn grenzen gaat betreft werk. Hij doet het zo knap dat we zelf ook wel eens vergeten hoe jong die eigenlijk is. Hier zijn er nu erg waakzaam op en we zijn erg bezig met rust en lengte. Hij is heel licht in de mond dus we rijden hem nu op een omhooggebogen liverpool met zeemleer en dan in de bril. Dit past het beste bij hem op dit moment.

Hoe een vuurvreter het is in het werk zo lief en sullig is hij in omgang.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-21 17:10 



 
Profiel   

Lori schreef
Dat omdraaien bij het lange lijnen doen ze bijna allemaal wel eens in het begin. Wat vaak helpt is de leidsels in het begin door de lichtogen laten lopen in plaats van door de ogen. Eenmaal voor de wagen gaat draaien ook niet meer natuurlijk. :)

Bij de 2e keer was het draaien al een stuk minder! Ik wordt zelf handiger met de leidsels en had de menzweep even erbij gepakt zodat ik hem kan begeleiden qua stuurwerk zonder teveel met de leidsels te kloten.

Hij wordt namelijk voornamelijk gereden met neckreining(leuk, een westernpaard voor de kar zetten haha) dus het bit is hij echt Pietje precies op nog!
Maar het halthouden en sturen gaat echt veel beter. Bewust flinke verbale commando's aan gekoppeld al en dat helpt hem onwijs.

Als het meezit gaat hij dinsdag echt in de wagen! Zo spannend!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-21 13:34 



 
Profiel   

lobkewikjem schreef
Elisa2 schreef
Ow grappig, Robert is nu mijn instructeur/ hulp bij het beleren. Mijn ouders mennen al jaren recreatief dus het is voor mij niet zo nieuw. Ik kan me wel voorstellen dat jonge mensen liever rijden, mennen ga je volgens mij ook sneller doen als dat niet meer (zo makkelijk) gaat.

Mooi paard die Gisolt, geen problemen tegen gekomen tijdens het beleren?



Nee geen grote problemen. Merkte wel omdat hij nogal heel erg werkwillig is en dat hij snel over zijn grenzen gaat betreft werk. Hij doet het zo knap dat we zelf ook wel eens vergeten hoe jong die eigenlijk is. Hier zijn er nu erg waakzaam op en we zijn erg bezig met rust en lengte. Hij is heel licht in de mond dus we rijden hem nu op een omhooggebogen liverpool met zeemleer en dan in de bril. Dit past het beste bij hem op dit moment.

Hoe een vuurvreter het is in het werk zo lief en sullig is hij in omgang.


Klinkt ideaal :D behalve dat over zijn grenzen gaan natuurlijk. Maar liever iets te ijverig dan niet willen werken denk ik.

Denken jullie dat sommige rassen makkelijker te beleren zijn dan andere? en hoe snel zijn jullie paarden voor de wagen gegaan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-21 13:41 



 
Profiel   

Leuk topic! Ik ben de mijne ook aanhef beleren voor de kar. Ze heeft er nu 2x voorgestaan en pakt het super op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-21 14:23 



 
Profiel   

@Equisync, Het is inderdaad ook wel handigheid. Veel succes dinsdag hopelijk gaat alles goed.

Vandaag met wat hulp de rem aan de praat gekregen van de vierwieler, met de sulky kan er geen groom mee en met eentje die nog in de doorleer fase zit heb ik toch al graag iemand achterop. Deze die nog in de beleer fase zit gaat dan ook enkele keren meegaan als handpony naast de wagen om zo aan de geluiden te wennen. Het is enkel heel ongeduldig op het hoofdstel wachten nog, die is met wat geluk bijna klaar nu en het lamoen wordt ook nog even aangepast naar een gesloten lamoen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-21 16:08 



 
Profiel   

Nou, model paard heb ik hoor :')
Gister begonnen met oefenen met de wagen, beetje klooien met de lamoen, wagen achter m aan rollen, tegen hem op botsen(zachtjes) etc. Gaf geen kik. Dus stoute schoenen aangetrokken en hup ingespannen. Eerste paar meters waren heel onzeker, uiteraard liep ik er naast/voor met lang touw om te begeleiden.
Na een kleine 100 meter had hij de smaak te pakken en ben ik op de wagen gehupst(voren op de bok met benen overboord zodat ik meteen eraf kon springen).

Ging allemaal vanzelf dus 2x op en neer op straat en klaar.

Vandaag stapte hij meteen zelfverzekerd weg en na een paar minuten zaten we met z'n 5en op de wagen!
Hij heeft 15 minuutjes gelopen en toen kwam was het weer klaar voor vandaag.

Volgende week gaan we verder. Mijn hulp/leraar/instructeur gaat even lekker er tussen uit dus Andor krijgt wat tijd om na te denken <3

[ img ]
Eerste passen
[ img ]
Al wat meer vertrouwen
[ img ]
En vandaag lekker relaxed!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-21 20:00 



 
Profiel   

Wat goed equisync!

Ik had afgelopen maandag nog even verder geoefend met het goed in contact lopen en dat is iets wat meneer lastig vind! Ik trouwens net zo goed, ook omdat het allemaal nieuw is voor mij. Hierboven ergens zag ik iemand draven met de band er achter en dat leek mij ook een uitstekend idee! Dit wil ik binnenkort ook gaan doen maar dan moet hij eerst in contact blijven lopen en uit zichzelf willen lopen. Hij houd nu heel erg in omdat hij wat onzeker is, dit komt omdat hij het moeilijk vind en ik zelf een commando moet afleren. Ik zeg nu iedere keer 'kom op, ga door' maaar als ik in het land loop en zeg 'kom op, jaaa kom maar' betekent dat snoep. Ik zie dat hij hierdoor error krijgt maar ik doe het perongeluk...

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-21 21:36 



 
Profiel   

Ja, "voice cues" zijn leuk :+ Vooral als je net wat anders bedoelt als je normaal gesproken wilt.

Gaaf Equisync! Maar dat had ik al laten weten ;)

Hier vandaag maar gewoon weer een rondje gaan droogmennen. De instructeur kreeg onderweg naar ons toe autopech en zag de kans klein dat hij het vandaag nog tussen zijn andere afspraken zou redden... Dus dan maar verschoven naar donderdag! Balen, maar achja. Dan is het minder lang wachten op de volgende les :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-21 21:38 



 
Profiel   

Het beleren staat hier even stil. Afgelopen maandag is Sjef zijn grootste vriendin(mijn merrie) naar de eeuwige groene weides gegaan. Ik had gehoopt dat met goed afscheid nemen het mee zou vallen maar hij is helemaal van slag. Mijn altijd enthousiaste en super vrolijke pony is nu een chagrijn en heeft nergens zin in. De eerste 2 dagen liet hij zelfs zijn eten staan, ja een shet die zijn eten liet staan... hij krijgt nu op wat wandelen na een tijdje vakantie.
Normaal een eerste klas sukkel die alles overzich heen laat komen.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-21 08:07 



 
Profiel   

Ah wat sneu, sterkte met het verlies!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-21 09:01 



 
Profiel   

Ik meld mij ook!
Ik ben mijn shetlander van 95cm aan het beleren.
We hebben al een Fries voor de wagen lopen, die heeft mijn vriend grotendeels zelf voorbereid en uiteindelijk voor de wagen met een expert.

Nu met de pony wil ik het graag zelf proberen. Tot nu toe gaat het best goed, ze wil alleen af en toe flink bokken naar de broek/staartriem? Vandaag ook, alles ging goed, lekker rond gestuurd, bandje gesleept. Bandje weer losgemaakt en weer weggestapt. Stond nog even stil, maar wilde toen de bak gaan verlaten. Ik vraag haar aan de hand weer mee te stappen en ik zie dat ze zich focused op de achterkant en ze begint te bokken.
Mijn inziens is er niks veranderd aan het tuig voor, tijdens en na het slepen.

Het is een shetlander met een pittig karakter. Soms probeert ze uit, dan moet ik echt even boos worden en houdt ze op, maar hiermee blijft ze toch aan de gang.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-21 19:25 



 
Profiel   

Gewoon wat meer laten wennen er aan, longeren met tuig etc. Bokken is niet zo erg volgens mij, slaan wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 13:57 



 
Profiel   

Leuk! ik ga me ook aanmelden!
Ik heb een 3 jarige Welsh A merrie die ik dit jaar wil (laten) beleren.
Ik heb meerdere paarden onder het zadel beleerd maar deze gaat voor de kar. Echter ben ik alleen al bezig met een hele zoektocht voor goed tuig voor haar.
Is er iemand die ervaring heeft wel een pony van ongeveer 1.18 waar je dan het beste het tuig ed kan kopen? Ik heb tot nu toe een gewoon hoofdstel en een longeersingel gekocht maar bij alles moet ik wel 2 of 3 keer terug omdat maat pony te groot is en maat shet te klein. Toch zie ik veel welsh A pony's voor de wagen en vraag me dan af waar je goed passend tuig voor ze kan kopen.
Die van mij loopt al netjes aan de longe en ik loop minimaal 1 keer in de week buiten met haar om haar verkeersmak te laten worden.

En weet iemand ook nog een goede instructeur in de omgeving van twente of is er een site waar je instructeurs kan opzoeken?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 14:08 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 72 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen