Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 72 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paarden/ponies die in 2021 voor de kar beleerd gaan worden

 
Profiel   

Aangezien er wel een topic is voor [PP] Paarden die in 2021 beleerd gaan worden maar nog geen topic voor paarden en ponies die voor de kar beleerd gaan worden. Het is toch leuker om met mensen te praten die echt met precies hetzelfde bezig zijn.

Wie en waar zijn wij?

Ik heb mijn 13 jarige Mérens merrie Nala nu 2 jaar, en we rijden al heel veel (solo) buitenritten, dus de stap van erop zitten naar erachter lopen ging vrij soepel! Ze pakte het meteen super goed op, maar voor het echte werk hebben we er toch maar een professional bij gehaald.

Zo zijn we begonnen:





Onze eerste menles... Ze verbaasde me met hoe goed ze de oogkleppen accepteerde, en hoe braaf en voorwaarts ze liep!



Onze tweede menles, een bandje slepen. Dit ging heel goed, alleen de hele krappe van hand veranderingen waren nog wat teveel gevraagd en zorgden voor een beetje paniek.



En ondertussen hebben we ook ons eigen tuig, en zijn we vandaag in vol ornaat een rondje gelopen om te wennen aan alle onderdelen die om en aan haar zitten en klapperen. Vooral de druk van de broek was een belangrijke, want die heeft ze tot nu toe tijdens de menlessen en andere wandelingen nog niet gevoeld.




Dus... Wie is er op dit moment nog meer bezig met het voor de kar beleren van zijn of haar paard/pony?!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-21 17:34 



 
Profiel   

Super idee! Mijn inmiddels 4 jarige zou dit jaar voor de kar gaan maar helaas ligt hier alles qua voorbereiding even stil. Voor nu wandelen we alleen of gaan we op pad met de scootmobiel van mams. Volgend jaar maar weer hihi

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-21 17:41 



 
Profiel   

meganvr schreef
Super idee! Mijn inmiddels 4 jarige zou dit jaar voor de kar gaan maar helaas ligt hier alles qua voorbereiding even stil. Voor nu wandelen we alleen of gaan we op pad met de scootmobiel van mams. Volgend jaar maar weer hihi


Wat jammer! Maar jullie komen er zeker ook wel. En wandelen en erachter lopen en met veel dingen "alleen" laten dealen is ook al een hele grote voorbereiding.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-21 17:46 



 
Profiel   

Leuk! Ik ben momenteel ook bezig mijn hackneyxshetlander te beleren nouja het voor traject dan. Het ligt momenteel wel een beetje op een laag pitje door drukte maar over een week of 2-3 wil ik het weer oppakken.
Hij kan al lekker in het tuigje lopen en een band trekken. De band hebben we zowel op het zand, gras en de straat geoefend. Hij(Sjef) heeft nog wat moeite met alle geluiden waardoor er wat meer tijd nodig is. Zodra hij alles goed gewend is wil ik hem weg brengen om hem voor de kar te laten zetten.
Zelf heb ik 0 ervaring met mennen dus we zijn samen aan het leren en hebben les met het er achter lopen :)
[ img ]

Verder is hij actief met eten :+ , mee gaan met alle activiteiten met mijn andere paard en zo af en toe word hij gereden door 2 meiden.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-21 12:08 



 
Profiel   

Leuk! Ook al bij het slepen aangekomen zie ik. Wij zijn het gras en de straat nog niet op geweest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-21 14:20 



 
Profiel   

Vandaag dan voor het eerst voor de band gedraafd :D het eerste filmpje was na 2 minuten, het tweede was het eerste aandraven en nog wat onzeker.


Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-21 20:16 



 
Profiel   

tirzasarah10

Super leuke pony heb jij !


Als jullie al slepen staan ze zo voor de wagen toch?

Ik ga er dit jaar ook nog een beleren; helaas is een van mijn pony's overleden vorige maand, dus we hebben een nieuwe moeten zoeken. 3 jarige; komt over een week en dan beginnen! September had ik nog een 'plekje' bij de trainer om te beleren die bedoeld was voor de overledene, dus ik hoop dat hij beetje makkelijk is en ik hem zo snel al een basis kan bijbrengen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-21 20:50 



 
Profiel   

Eilatan schreef
tirzasarah10

Super leuke pony heb jij !


Als jullie al slepen staan ze zo voor de wagen toch?

Ik ga er dit jaar ook nog een beleren; helaas is een van mijn pony's overleden vorige maand, dus we hebben een nieuwe moeten zoeken. 3 jarige; komt over een week en dan beginnen! September had ik nog een 'plekje' bij de trainer om te beleren die bedoeld was voor de overledene, dus ik hoop dat hij beetje makkelijk is en ik hem zo snel al een basis kan bijbrengen.


Het idee is inderdaad volgende week ook in draf bochten maken met de band, en dan de week erop de kar introduceren en erachter zonder eraan vast te zitten. Als dat goed gaat gaat de kar erachter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-21 21:03 



 
Profiel   

Nala schreef
Vandaag dan voor het eerst voor de band gedraafd :D het eerste filmpje was na 2 minuten, het tweede was het eerste aandraven en nog wat onzeker.

[ Video ]


Ziet er goed uit!


Eilatan schreef
tirzasarah10

Super leuke pony heb jij !


Als jullie al slepen staan ze zo voor de wagen toch?

Ik ga er dit jaar ook nog een beleren; helaas is een van mijn pony's overleden vorige maand, dus we hebben een nieuwe moeten zoeken. 3 jarige; komt over een week en dan beginnen! September had ik nog een 'plekje' bij de trainer om te beleren die bedoeld was voor de overledene, dus ik hoop dat hij beetje makkelijk is en ik hem zo snel al een basis kan bijbrengen.



Dankjewel :D

Ik gok dat sjef idd heel makkelijk er snel voor staat maar ik moet nog even wachten aangezien wij vervelend zitten met ons huis. We hadden een jouw huis gekocht maar de mensen van wie het is hebben zich terug getrokken op hun eigen voorwaarden. Helaas is ons eigen huis ook al verkocht en zijn wij eind september dakloos. Daarom wacht ik nog op zekerheid voor ik een kar koop en hem laat beleren. Ik wil nl als hij beleerd is gelijk een weekend veel km maken zodat het er ook echt in zit. Een stal zoeken waar je paard trailer en kar kunnen staan is natuurlijk een dingetje :+

Wat sneu van je pony:(
Hopelijk gaat het met de andere pony leuken in september. Gewoon rustig beginnen met de basis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-21 06:14 



 
Profiel   

Leuk topic! ben ook bezig met m'n hackney c pony (net 4) voor de wagen te beleren. Helaas is deze er op 2.5 jarige leeftijd met geweld en zweep voorgeknoopt en het was al een hele sensibele pony. Ik weet dus niet precies of dat goed gegaan is en waarom ze verkocht is.

We zijn nu iets meer dan een jaar verder en in het begin was poetsen al een drama, hoeven uitkrabben was gaan zitten op de kont van angst. Kopschuw en vangen was een ramp haha.
Nu is het een hele andere pony, heel ontspannen, beetje ondeugend..zo'n 100 kilo aangekomen maar blijft wel een sensibele. Inmiddels kent ze het tuig, longeren, bandje slepen, bandje slepen aan de dubbele longe en het een en ander aan grondwerk. Ik heb zelf veel ervaring met africhten ohz maar niet voor de wagen dus daar hebben we prof hulp bij. Het is een heel eenkennig dier dus alleen iemand anders erbij geeft al weer meer spanning en alles moet in babystapjes.

https://www.youtube.com/watch?v=qqcnszS3lOg
Filmpje van het voorjaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-21 08:23 



 
Profiel   

Ik doe ook graag mee met dit topic. Mijn paardje gaan we ook beleren voor de koets. We staan nog aan het begin, ben aan het wennen aan tuig en we starten nu met wennen met tegengewicht aan longeerlijnen aan het borststuk. Verder veel wandelen, ook in menpositie. Ik wil komende week starten met dubbele lijnen aan een leerbit, nog op zoek naar een passend bit.

Welk bit hebben jullie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-21 13:16 



 
Profiel   

Wij hebben een rechte Liverpool van Tjeu van de Meulengraaf. Heel tevreden mee. Ik heb hier nog eentje met vaste zijstukken en tongvrijheid liggen die ik al had besteld maar die maar niet aankwam, vandaar dat ik nu de rechte heb.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-21 13:22 



 
Profiel   

Ik heb tweemaal een enkelspan dat ik nog graag in tweespan wil gaan zetten. Jorie is nu 6 jaar en Alex 14 jaar, beide zijn ruinen. Ze zijn beide al een sulky gewend en ik kan het aan de hand naast elkaar lopen ook afvinken. Dus het enige wat nog moet gebeuren is een kar erachter. Het probleem is dat ik die niet heb voor ze, in ieder geval mijn huidige is helaas niet geschikt voor tweespan, want die is te licht en heeft geen rem en Jorie vindt m doodeng want hij rammelt nogal wat (houten wagen). Ik moet nog steeds even contact op nemen met de kennis die ze wel naast haar ervaren merrie wilde hebben om ze tweespan te leren.

Even een fotootje van mijn wandelspan, niet de meest gelijkmatig lopende foto, sinds dat mijn jongste voor het eerst in het bos liep en dus overdondert was en mijn oudste vindt t bos geweldig dus die wilde wel een versnelling hoger.
[ img ]

@Swartbeessie, ik heb mijn jongste nog steeds op een bokkebitje lopen, dat is eigenlijk in het bovenste gat weinig stang aan. Die heeft heel erg weinig hefboomwerking. Mijn andere bit is een liverpool met ribbels, want mijn oudste heeft iets meer hefboom nodig en hij vindt de ribbels ook wel prettig. Maar het hangt wel echt heel erg van het paard af wat ze prettig vinden, zo kan een paard met een dikke tong bvb beter een bit met tongboog hebben. En dan heb je ook nog liverpools met een smaakje, wat mijn jongste denk ik wel prettig zou vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-21 13:25 



 
Profiel   

Nala schreef
Wij hebben een rechte Liverpool van Tjeu van de Meulengraaf. Heel tevreden mee. Ik heb hier nog eentje met vaste zijstukken en tongvrijheid liggen die ik al had besteld maar die maar niet aankwam, vandaar dat ik nu de rechte heb.


Ha. Grappig... Ik heb dus een merrie met een smal mondje die een dun bit nodig heeft mét tongboog omhoog. Maar de meeste bitten lijken de tongboog naar voren of schuin naar voren te hebben. Ben wel benieuwd wat je precies hebt liggen, ik pb je even!

Jorex - ja precies. Degene die me begeleidt adviseerde een bokkenbit met vaste stangen en een tongboog, en niet te dik. Laat dat nu een nagenoeg onbegonnen zoektocht zijn!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-21 13:31 



 
Profiel   

Bit is hier ook nog een dingetje. Zowel voor rijden als voor de kar. Ik heb nu een stangetje met rubber er om heen maar die is eigenlijk te dik. Hij heeft maat 10.5, heel krap mondje en dat is bijna onmogelijk lijkt wel... dus mochten daar nog tips voor zijn hoor ik het graag :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-21 16:07 



 
Profiel   

tirzasarah10 schreef
Bit is hier ook nog een dingetje. Zowel voor rijden als voor de kar. Ik heb nu een stangetje met rubber er om heen maar die is eigenlijk te dik. Hij heeft maat 10.5, heel krap mondje en dat is bijna onmogelijk lijkt wel... dus mochten daar nog tips voor zijn hoor ik het graag :)

Dat is echt een rotmaatje haha, weet ik alles van.

Zit met mijn sensibele stressbal ook zo te rommelen met bitjes in die maat. Vooral ook omdat hij, terwijl ik dat eigenlijk liever niet heb, het beter doet op 'hefboom' bitten, omdat die juist door te kantelen iets druk in zn mond weghalen. Maar die zijn vaak meteen heel grof.
Ik heb een aardige verzameling, begin normaal altijd met een ongebroken appelbitje, maar bij die stressbal was dat niet echt het bitje. De rest deed het er altijd wel goed op eigenlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-21 16:20 



 
Profiel   

Mijn bitten zijn nog relatief oud en dus dik, maar tegenwoordig zijn er ook bokkebitjes van 12mm en liverpoolstangen van 10mm te vinden, ook in die kleine maatjes, bvb deze maar dan moet de pony wel van koper houden: https://www.demenner.nl/menbitten/ponyb ... -3400.html en dit is een bokkebit 12mm: https://www.minihorseshop.nl/harry-s-ho ... haren-12mm
Mijn pony's zitten volgens mij ook op 10.5 qua bit grootte allebei. Je zou de menner ff kunnen vragen hoe dik hun pony liverpool is, maar ik vermoed dat die ook 10mm is. Maar dat is het enige bit waar het niet specifiek bij vermeld staat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-21 16:24 



 
Profiel   

swartbeessie schreef
Nala schreef
Wij hebben een rechte Liverpool van Tjeu van de Meulengraaf. Heel tevreden mee. Ik heb hier nog eentje met vaste zijstukken en tongvrijheid liggen die ik al had besteld maar die maar niet aankwam, vandaar dat ik nu de rechte heb.


Ha. Grappig... Ik heb dus een merrie met een smal mondje die een dun bit nodig heeft mét tongboog omhoog. Maar de meeste bitten lijken de tongboog naar voren of schuin naar voren te hebben. Ben wel benieuwd wat je precies hebt liggen, ik pb je even!

Jorex - ja precies. Degene die me begeleidt adviseerde een bokkenbit met vaste stangen en een tongboog, en niet te dik. Laat dat nu een nagenoeg onbegonnen zoektocht zijn!


Ik heb nog geen PB ontvangen ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-21 16:27 



 
Profiel   

Jorex schreef
Mijn bitten zijn nog relatief oud en dus dik, maar tegenwoordig zijn er ook bokkebitjes van 12mm en liverpoolstangen van 10mm te vinden, ook in die kleine maatjes, bvb deze maar dan moet de pony wel van koper houden: https://www.demenner.nl/menbitten/ponyb ... -3400.html en dit is een bokkebit 12mm: https://www.minihorseshop.nl/harry-s-ho ... haren-12mm
Mijn pony's zitten volgens mij ook op 10.5 qua bit grootte allebei. Je zou de menner ff kunnen vragen hoe dik hun pony liverpool is, maar ik vermoed dat die ook 10mm is. Maar dat is het enige bit waar het niet specifiek bij vermeld staat.


Ik ga eens even kijken! Ik heb nu wel een bitje te proberen gehad van een vriendin maar ook die lijkt wat te dik voor hem ondanks dat het echt een dun bitje is. Ik zou graag een helemaal leren bitje willen omdat hij extreem gevoelig is op zijn mond maar dat is ook niet te vinden.
Misschien als we straks heel serieus bezig zijn is een bitfit niet een verkeerd idee voor hem

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-21 17:38 



 
Profiel   

MHS heeft een leren bitje van FRA ook in het assortiment zitten in maat 9,5 en 10,5. Ik heb trouwens ook nog een 9,5 bokkebitje liggen. Mijn jongste is nogal wat breder geworden in zijn mond en is rond zijn 4de jaar van het 9,5 bitje naar het 10,5 bitje gegaan. Ik heb echt van die grote hoofd rastypische shetlanders dus ze hebben best wat ruimte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-21 17:51 



 
Profiel   

Nala schreef
Ik heb nog geen PB ontvangen ;)


Klopt, drukke dag met tussendoor stiekem bokt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-21 17:57 



 
Profiel   

Ik ga waarschijnlijk vooral meelezen maar hier ook nog bezig met eentje beleren en eentje die doorgereden wordt binnenkort. Deze in de beleer fase kent eigenlijk zo goed als alles maar hij accepteert het lamoen nog niet helemaal. Ook heb ik bij hem niet gesleept maar aan de strengen gehangen in te plaats. Deze die doorgereden gaat worden doet het super voor de wagen en ga ik hopelijk leuke kilometers mee kunnen maken. Ik ben enkel in afwachting van mijn hoofdstel om dat verder te doen allemaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-21 18:36 



 
Profiel   

Jorex schreef
MHS heeft een leren bitje van FRA ook in het assortiment zitten in maat 9,5 en 10,5. Ik heb trouwens ook nog een 9,5 bokkebitje liggen. Mijn jongste is nogal wat breder geworden in zijn mond en is rond zijn 4de jaar van het 9,5 bitje naar het 10,5 bitje gegaan. Ik heb echt van die grote hoofd rastypische shetlanders dus ze hebben best wat ruimte.


Dat is wel interessant! Ik zoek denk ik toch niet goed genoeg :+
Dan hoop ik dat zijn hoofdje nog wat groter gaat worden aangezien hij in september 4 word haha. Past hij ook beter zijn collectie eskadron halstertjes :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-21 19:32 



 
Profiel   

Hier ook een bokkebitje op aanraden van instructeur geeft dat de fijnste verbinding, je kan er een dunne zeem omheen doen eventueel om zachter te maken.

https://www.divoza.com/nl/sealtex-bit-b ... KgQAvD_BwE

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-21 08:22 



 
Profiel   

Bokkenbit is mijn eerste keus maar heb ze nog niet met een dunne stang en tongboog gevonden.. Een zeem maakt het alleen maar dikker.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-21 08:39 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 72 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen