Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 39 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Voor het eerst starten mennen dressuur

 
Profiel   

Hallo menners op bokt :D

Ik ben van plan aankomend indoorseizoen te starten met mennen dressuur op B niveau. In het verleden heb ik onder het zadel dressuur gereden op M2 niveau en sinds 2016 heb ik een hele ruige tuiger in mijn bezit. Deze tuiger is echter zo ruig, dat ze de prikkels van de tuigpaardenconcoursen nog niet zo goed kan verwerken. We zijn dit seizoen voor het eerst echt op concours geweest en ik merk dat ze nog wat te weinig (zelf)vertrouwen heeft. Hier wil ik graag in een rustige setting aan kunnen werken, dus wel op concours maar met net wat minder externe prikkels. Volgend voorjaar ga ik eens bekijken of we dan weer een tuigpaardenconcours gaan proberen :)

Maar nu.. Ik heb echt geen kaas gegeten van het mennen, ik hoop daarom dat jullie mij misschien kunnen helpen met wat tips en trics.

Ik weet dat een broek bij het paard verplicht is, in tegenstelling tot bij het tuigen. De broek heb ik en daar gaan we mee trainen zodat ze dat kent.

Even praktisch: ik had gelezen dat je een groom mee mag nemen, moet de groom beslist mee op de wagen?

Het rijden voor de wagen gaat goed, dit doen we ook al een hele poos en we hebben goede begeleiding voor het tuigen. Ik zou het wel fijn vinden om een geschikte meninstructeur te hebben waar ik eens in de 2 a 3 weken les van kan hebben. Wij zitten in de regio Leeuwarden, heeft iemand nog een tip voor geschikte instructie? Het is een super scherpe merrie, daarom wel handig dat de instructeur daar raad mee weet ;)

Zijn er overall nog tips voor het starten?

Bedankt alvast!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-09-21 10:59 



 
Profiel   

Super leuk dat je verder wil in de mensport.

Dressuur voor de koets is niet zo veel anders als dressuur onder zadel.

Je groom hoeft in enkelspan niet mee op de wagen. Mag wel. In tweespan en vierspan wel verplicht.
Kledingkeuze is vrij, als het netjes is. Je hoeft niet in rijwedstrijdkleding.
Wel verplicht om met zweep in de hand te rijden in de ring. Dat is waarschijnlijk iets wat je jezelf ook moet aanleren
https://www.knhs.nl/top-sport/disciplin ... gave-2016/

Hier vind je de te rijden proeven.

Ik woon niet in jouw regio, dus ik ken niet echt goede instructie in de buurt. Je kan kijken of er menvereniging is, waar je wekelijks kan lessen. Dan kan je veel leren van andere combinaties. En ook gezellig.

Ipsilonka hier op bokt ment ook met een tuiger. Ze heeft vast wel tips verder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-09-21 13:52 



 
Profiel   

Jelle van der Weide woont in Tjerkwerd heeft veel ervaring met tuigpaarden.
Ria Hettinga.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-09-21 15:48 



 
Profiel   

Je groom mee op de wagen is fijn hoor, dan versta je hem/haar beter dan wanneer die langs de kant staat. Dat viel mij hard tegen na altijd dressuur onder zadel gereden te hebben, hoe erg het geluid van de wagen stoort. En ik vind de wagen altijd net wat rustiger liggen. Je hebt een concourswagen neem ik aan, misschien kijken of daar een dressuurzitje achterop kan? Geen idee eigenlijk. Let er op dat als je voorlezer toch langs de kant staat dat het erg gewaardeerd wordt als die daar ook in net tenue met hoofddeksel is. Je mag natuurlijk ook uit je hoofd rijden!
Qua outfit kun je prima aan waar je ook de tuigwedstrijden mee rijdt, denk er alleen wel aan dat sinds dit jaar ook in dressuur cap verplicht is.

Is er inderdaad geen menvereniging in de buurt waar je kunt gaan lessen? Daar leert ze ook weer veel van door met meer aanspanningen in de baan rustig te trainen. Het is verder totaal mijn regio niet dus geen tips qua instructie verder.
Veel plezier in ieder geval vast!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-09-21 21:39 



 
Profiel   

Silke van horseprofesional. Super fijne instructeur. Ook voor menlessen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-09-21 21:48 



 
Profiel   

@karina je mag tegenwoordg met oortje langs de ring voorlezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-09-21 21:49 



 
Profiel   

Hier voor het eerst 2 wedstrijden in de B gereden vorige maand. Ik vind het vooral veel gezelliger op wedstrijd! Ik heb maar een kleintje dus rijdt alleen, en heb m'n proeven op m'n wagen geplakt.
Voordeel vind ik ook dat outdoor 30x60 is, zooooveel tijd om alles netjes voor te bereiden, maargoed ik heb thuis alleen 20x40 dus moet wel ff opletten hoe ik mijn figuren inzet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-09-21 21:53 



 
Profiel   

janouk schreef
@karina je mag tegenwoordg met oortje langs de ring voorlezen.


Ah dank je wel voor de aanvulling! Dat wist ik nog niet, heb paar jaar niet kunnen starten en hoop ook weer te beginnen. Moet je voorlezer dan naast de jury staan? Kan me voorstellen dat ze willen controleren of je geen andere aanwijzingen krijgt? Ik vond het voor enkelspan met A-pony wel beter mijn voorlezer op de grond, maar wat een drama soms om te kunnen verstaan. Ik heb nu een span A's en voor enkelspan net begonnen met mijn lusitano, dan wil ik echt liever voorlezer mee op de wagen. Maar als ik toch nog eens enkelspan met een van de welshjes wil doen is dat wel super optie, ik heb zelf een instructieset van het lesgeven.

@Ladygiroc, ik heb om die reden heel luxe een 30x60 grasbaan geintegreerd in het paddock paradijs van mijn paardjes, we zitten hoog en droog op zand dus kan ik in principe hele jaar gebruiken, terwijl ze 'm ook regelmatig mogen leeggrazen, zo blij mee! Letters opgehangen en gaaaaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-09-21 22:01 



 
Profiel   

Wauw, bedankt voor de reacties!

Ik heb - heel decadent :') - twee wagens: een concourswagen en een trainingswagen. De trainingswagen is een hele nette Kelders recreatiewagen met een goede stoel, een rem en een bankje achterop. De concourswagen stelt niks voor. Dat is net een fietsje en is zonder enige vorm van comfort vind ik. Ik was daarom van plan m'n Kelders mee te nemen. We hebben er een speciale aanhanger voor.

De proeven had ik al gevonden, maar toch bedankt voor het linkje!

Menlessen: ik ben lid van een vereniging waar ze ook vh mennen zijn. Daar kan ik trainen in de hal en er staan wagens klaar om te gebruiken. Echt perfect! De menlessen zitten nogal vol. Jelle geeft er ook les, maar op een avond dat ik niet kan.

De andere avond zat vol met veel marathonrijders. Ik ga wel even kijken wat ik er van vind. Ze is bekend met andere aanspanningen in de baan en dat is echt geen probleem :)

Ik draag al een cap. Wat voor hoofddeksel moet de groom langs de zijlijn op? Een hoed?

Zijn er meer mensen die voorheen ohz reden en nu met de wagen? Wat vinden jullie het grootste verschil met rijden? Ik las al dat de sfeer beter is, dat is al snel zo denk ik :') maar wel een heel fijn vooruitzicht!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-21 10:50 



 
Profiel   

Als jij een echte concours wagen hebt.. zo'n houten zonder rem enz? Die zou ik niet pakken voor de dressuur want die kunnen niet krap de bocht om (tenminste onze niet dan, zal ook verschil in zitten)

Verder, je groom hoeft niet mee op de wagen, mag wel. Wij deden dit in het begin ook maar kregen van meerdere jurys te horen dat ze dit minder mooi vinden. (Wij rijden ook in Friesland)
Broek dient inderdaad aan het tuig te zitten (wij tuigen ook) in tegenstelling tot tuigen.
Correcte aanleuning word meer gewaardeerd als de typische "tuighouding".

Een oortje kan ik je echt aanraden! Zoveel fijner :D
Oh Ja en sinds kort is een cap verplicht ipv een hoedje.

Is udo de haan niet wat voor je om te lessen? Of Paul versluis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-21 11:01 



 
Profiel   

Ik zal Udo en Paul eens vragen. Paul komt in Bergum las ik.

De concourswagen vind ik veel te fragiel. Op de andere wagen voel ik me meer safe :) die ligt ook stabieler. Ze kunnen overigens beiden kort de bocht om.

Ik was juist niet van plan mn groom mee te nemen. Wil de wagen zo licht mogelijk houden. We trainden al in een fijne aanleuning, ik train thuis juist klein en op lossigheid. Met tuigen gaat ze als vanzelf, dat hoef ik niet te oefenen :D

De proeven lijken me nog niet bijzonder ingewikkeld. Bij ons zal het vooral aan komen op tempocontrole.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-21 11:17 



 
Profiel   

Het tuigen is heel iets anders dan dressuur voor de wagen. Maar Dat wist je vast wel al :o
Ik ga met mijn voorgangers mee dat het verstandig is om les te nemen.
Misschien kan je een paar keer met iemand mee naar een wedstrijd? Dan kan je zien hoe het allemaal gaat op een wedstrijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-21 11:20 



 
Profiel   

Ik les al jaren het allerliefst bij Paul, alleen voor mij woont hij 150 km weg :D Dus zeker met jouw dressuurmatige achtergrond en de hete tuiger die hij zelf ook in de stal heeft staan zou dat zomaar een goede match kunnen zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-21 11:24 



 
Profiel   

Tuigen is zeker anders! Mijn achtergrond ligt bij dressuur ohz. Ik ben daar echt bekend mee, heb bij oa Peter Spahn getraind. Alleen dressuur voor de wagen op wedstrijd is voor mij nog onbekend.

Krijg nu bijna het idee dat sommigen denken dat ik geen idee heb van dressuurmatig rijden met de wagen, dat is niet zo :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-21 11:40 



 
Profiel   

Ipsilonka schreef
Ik les al jaren het allerliefst bij Paul, alleen voor mij woont hij 150 km weg :D Dus zeker met jouw dressuurmatige achtergrond en de hete tuiger die hij zelf ook in de stal heeft staan zou dat zomaar een goede match kunnen zijn.


Ja dat vermoeden had ik zelf ook :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-21 11:41 



 
Profiel   

SophievdV schreef
Ik draag al een cap. Wat voor hoofddeksel moet de groom langs de zijlijn op? Een hoed?

Zijn er meer mensen die voorheen ohz reden en nu met de wagen? Wat vinden jullie het grootste verschil met rijden? Ik las al dat de sfeer beter is, dat is al snel zo denk ik :') maar wel een heel fijn vooruitzicht!



Groom mag aan de zijlijn gewoon in zijn boerenkloffie voorlezen.

Ik reed eerst ook altijd o.h.z. en nu ook voor de wagen wedstrijden. Combineer dit graag.

Wel merkte ik dat er in sommige menjury's niet altijd goed gekeken worden naar de soeplesse en dressuur goed voor elkaar gereden paard. Soms wanneer die van mij door de baan ging als een hert had ik 200 punten en o.h.z. had ik een verliespunt gekregen. Gelukkig is dit de laatste tijd wel erg verbeterd.

De sfeer op wedstrijden vind ik leuker ook de bereidheid om elkaar te helpen is groter dan o.h.z.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-21 12:04 



 
Profiel   

SophievdV schreef
Krijg nu bijna het idee dat sommigen denken dat ik geen idee heb van dressuurmatig rijden met de wagen, dat is niet zo :D


Echt? Waar maak je dat uit op want ik lees dat echt niet terug, en je komt zo ook echt niet over. Het was mij wel duidelijk dat het je vooral om het wedstrijdrijden ging. Ik heb ook een serieuze dressuur onder zadel achtergrond en toch echt dingen moeten leren, proefgericht mennen jaar of zes geleden mee begonnen en ik weet nog lang niet alles. Bijvoorbeeld zoals halthouden, welk deel van je aanspanning op de X staat op de lijn A-C of E-B bijvoorbeeld, en hoe je lijnen rijdt. Onder zadel vind je info zat maar qua mennen niet (of ik kan het niet vinden).

Wbt gewone kloffie voor de groom aan de zijlijn, ja het mag, een voorlezer op de grond wordt niet aangemerkt als groom volgens de reglementen, maar is i.m.o. toch ook een kwestie van respect en het kan ook terugkomen in je laatste punt, voor presentatie. Ik heb daar in ieder geval wel waarderende opmerkingen over gehad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-21 18:07 



 
Profiel   

Ik zag Paul en Udo al voorbij komen, beide goede lesgevers.
Je zou Tonnie Cazemier ook nog kunnen vragen.
Wij hadden heel fijn les van hem op de club, kijkt ook echt naar het paard en niet alleen naar het plaatje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-09-21 22:50 



 
Profiel   

Ik denk dat dat vooral komt omdat wij altijd onze bedenkingen hebben als we kijken naar zo'n tuigwedstrijd, handen hoog, achterover hangen en daar gaan ze op full speed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-21 11:30 



 
Profiel   

Grainey schreef
Ik denk dat dat vooral komt omdat wij altijd onze bedenkingen hebben als we kijken naar zo'n tuigwedstrijd, handen hoog, achterover hangen en daar gaan ze op full speed.


Dat is wel generaliserend gedacht, maar ik snap het wel.

@Karina: op yt staan ook veel videos over mennen. Bijv van een Amerikaan die uitleg geeft hoe je de wendingen handig kunt rijden. Inclusief grafisch beeld. Best interessant, ook al is het geen Nederlander. Daarnaast kan je allerlei evenementen van de FEI driving bekijken. Ook interessant vind ik.

Vandaag op het land getraind. Merk dan dat ze spanning op bouwt zoals op concours, gelukkig sloeg ze niet af en kwam ze mooi in de aanleuning.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-21 13:45 



 
Profiel   

Kleine update: instructie is inmiddels geregeld!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-21 12:47 



 
Profiel   

SophievdV schreef
Zijn er meer mensen die voorheen ohz reden en nu met de wagen? Wat vinden jullie het grootste verschil met rijden? Ik las al dat de sfeer beter is, dat is al snel zo denk ik :') maar wel een heel fijn vooruitzicht!

Ik was eerst een ruiter op de koets. Je zit, balans en benen willen gebruiken, maar er niks mee kunnen.
Nu, wanneer ik onder zadel rij, een menner op een paard. Stemhulpen erbij :D .

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-21 20:17 



 
Profiel   

Gem haha :D Daar heb ik nooit 'last' van gehad gelukkig. Het rijden met de wagen voelt als thuis komen. Heel raar eigenlijk, want ik had er voorheen helemaal niks mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-21 01:27 



 
Profiel   

Goedemorgen!

Kleine update: inmiddels hebben we twee keer les gehad. Mijn paard verandert super snel ineens, in hele positieve zin. Echt bijzonder.

Met trainen zet ze enorme stappen vooruit. En waar we vorige week tijdens de les nog als een soort losgeslagen tuigpaard door de baan gingen, zo beheerst liep ze gisteren. En dan ondanks het feit dat ze met optuigen zich een hoedje schrok van een roldeur die omhoog ging.

Ik heb heel sterk het gevoel dat mijn instructeur mijn paard volledig snapt. Die zegt niet: dat dier moet overal maar gewoon doorheen en aan wennen, maar: mensen moeten gewoon even wachten met die roldeur als je daar staat in te spannen.

Hij deelt ook volledig mijn visie op hoe we nu de keuze hebben gemaakt om even te stoppen met het tuigen. Het levert mijn merrie zoveel stress op dat als ik week op week op concours was gegaan, de kans groot zou zijn geweest dat het alleen maar erger werd ipv beter. Dat denk ik ook echt!

Het lijkt alsof het mennen voor haar voelt als thuis komen. Ze doet onwijs haar best, zoals altijd eigenlijk, maar heeft nu rust in haar hoofd. Na het schrikken van de deur kon ik mijn training alsnog heel rustig beginnen. Bovendien, en dat vind ik helemaal apart, staat ze nu ook weer stil op de trailer. Muisstil, dat je je afvraagt of ze er nog wel op staat. Dat deed ze al tijden niet meer..

Oh man.. Ik wil niet te vroeg juigen, maar dit voelt wel echt als een heel goed besluit!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-21 07:15 



 
Profiel   

Wat prachtig om te lezen! Genieten van het paard dus. Fijn dat het meteen goed klikt met de instructeur.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-21 08:20 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 39 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen