Pech onderweg.. Wat nodig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nine1987

Berichten: 8322
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Pech onderweg.. Wat nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-21 21:59

Mijn man en ik staan sinds een tijdje op de Veluwe en we mennen veel in de bossen met onze tinker.. Nu zijn we makkelijk een uur of drie/vier weg en maken rondes variërend van +/- 15-30 km, dus we zijn geregeld ver van onze stal vandaan.. Gezien de ondergrond in de bossen natuurlijk niet altijd even egaal is, ligt een klapband of andere schade altijd op de loer..

Wat is handig om bij je te hebben als pechkit?

We hebben nu:
- Tiewraps verschillende lengtes en diktes
- Ducttape
- Scharen
- Plaksetje

Nog te halen:
- Tyre leaks
- Schroevendraaiers
- Imbussleutels
- Evt (nijp)tang

Zijn er nog zaken die nog meer handig zijn?

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Pech onderweg.. Wat nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 22:08

Een goed erg scherp zakmes waarmee je in 1 haal de stregen door kunt snijden in je zak.
Een paar strotouwtjes. Die synthetische. Daar kan je bijna alles tijdelijk mee repareren.
Halster touw en hoevenkrabber.
EHBO setje met in ieder geval verband, pleisters en desinfectie.

axel_1997

Berichten: 1790
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: Pech onderweg.. Wat nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 22:13

zo'n schel alarmfluitje voor noodgevallen.

nine1987

Berichten: 8322
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Pech onderweg.. Wat nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-21 22:21

Halstertouw, zakmes etc heb ik sowieso altijd bij, het gaat me puur om schade/pech met de koets..

Strotouwtjes had ik nog niet et aan gedacht, goede tip!!

snorkel1986

Berichten: 3008
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 22:21

Een halster en touw en een dekentje/ zn ehbo ding werkt ook en geenngewicht/ ruimte in beslag wel je paard daar ook aan laten wennen

En een fles houdbaar water ( 1 x per jaar vernieuwen)

nine1987

Berichten: 8322
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Pech onderweg.. Wat nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-21 22:23

Halster en touw heb ik, dekens gebruik ik nooit.. :)
Fles water is inderdaad ook nooit gek..

Onali

Berichten: 18457
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Pech onderweg.. Wat nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 22:28

Pomp?

moonsparkle
Berichten: 21711
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 22:30

Een telefoon met goed bereik

Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 22:31

Wij hebben altijd een reserveband voor voor en een voor achter bij ons, een opvouwbare pomp, bandenlichters, reserve snelsluiting en verder alle bovenstaande dingen die al zijn genoemd en die je zelf al zei.

Owjah en wat te eten en drinken voor onszelf, en water met flex emmer voor paardlief. En ik heb ook altijd een powerbank op zonne energie en snoertje bij me.

Jenkins

Berichten: 3558
Geregistreerd: 27-02-07
Woonplaats: Koedijk

Re: Pech onderweg.. Wat nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 22:37

Bij de action verkopen ze een goede voetpomp met bar meter. Die heb ik ook altijd mee.
O en spanbandjes.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110655
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Pech onderweg.. Wat nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 22:41

Gaatjestang!

snorkel1986

Berichten: 3008
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 22:45

nine1987 schreef:
Halster en touw heb ik, dekens gebruik ik nooit.. :)
Fles water is inderdaad ook nooit gek..


Kan ook voor je zelf.. onderkoeling gebeurd snel..

ikke

Berichten: 37539
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 22:51

nine1987 schreef:
Mijn man en ik staan sinds een tijdje op de Veluwe en we mennen veel in de bossen met onze tinker.. Nu zijn we makkelijk een uur of drie/vier weg en maken rondes variërend van +/- 15-30 km, dus we zijn geregeld ver van onze stal vandaan.. Gezien de ondergrond in de bossen natuurlijk niet altijd even egaal is, ligt een klapband of andere schade altijd op de loer..

Wat is handig om bij je te hebben als pechkit?

We hebben nu:
- Tiewraps verschillende lengtes en diktes
- Ducttape
- Scharen
- Plaksetje

Nog te halen:
- Tyre leaks
- Schroevendraaiers
- Imbussleutels
- Evt (nijp)tang


Zijn er nog zaken die nog meer handig zijn?

Zou het, in plaats van lukraak ijzerwerk inladen, niet verstandiger zijn om die stukken gereedschap mee te nemen waarmee je ook daadwerkelijk iets kunt doen aan je wagen?

Ductape, kabelbundelbandjes (ty-wrap is een merk!) en een setje om een band te repareren en enkele cruciale tuigdelen. Met wat strotouw erbij moet je wel hele rare dingen doen wil je stranden.

Ten slotte begint het voorkomen van problemen bij goed onderhouden materiaal, toch?

nine1987

Berichten: 8322
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Pech onderweg.. Wat nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-21 23:07

Ikke, de schroevendraaiers en imbussleutels zijn natuurlijk wel op grootte van de schroeven op de kar.. :)
Mijn kar en tuig worden beide prima onderhouden, want ik ben problemen ook liever voor.. Maar er kunnen altijd problemen onstaan door welke reden dan ook.. En tiewrap of kabelbinder.. Als men maar weet wat ik bedoel.. :)

onali, crista, jenkins en cayenne, jullie hebben inderdaad ook goede tips, bedankt!!

Dekjentje voor onszelf zit sowieso al in de kar, dat dan weer wel.. Ik ben een enorme koukleum.. :))

Kookaburra

Berichten: 5386
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 23:26

De keer dat wij met pech zijn gestrand was het op de locatie niet op te lossen.
Dus bereid je ook voor op het moment dat je wel stil komt te staan. Neem in ieder geval een telefoon met goede gps, water, warmtedeken, halster en mes mee.

Qua techniek kan ik je helaas niet helpen.

janouk
Blogger

Berichten: 17864
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 19:37

https://www.internet-bikes.com/167640-s ... pEALw_wcB#

Dit is handig. Je kan je band repareren zonder het wiel los te moeten maken of gereedschap te gebruiken. Werkt snel in geval van nood / lekke band.

Voetpomp

Goede zaklantaarn, want niets zo ellendig als reparatie uitvoeren in het donker {:}

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Pech onderweg.. Wat nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 00:18

Goede wandelschoenen, als er wat mis is lopen we terug naar stal en halen we de kar later wel op. Enige wat ik bij me heb is een leaderope en een halster. Leadrope kan ook 1 helft van het leidsel vervangen.

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Pech onderweg.. Wat nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 09:17

Een stuk ijzer zodat je de boom kan laten vallen vanaf de buitenkant. Om die ringen te draaien zeg maar

Ibbel

Berichten: 49102
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 10:27

Horseloverl schreef:
Een stuk ijzer zodat je de boom kan laten vallen vanaf de buitenkant. Om die ringen te draaien zeg maar

Misschien eerst even lezen voordat je wat schrijft? :))

Ibbel

Berichten: 49102
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 10:37

Ipsilonka schreef:
Goede wandelschoenen, als er wat mis is lopen we terug naar stal en halen we de kar later wel op. Enige wat ik bij me heb is een leaderope en een halster. Leadrope kan ook 1 helft van het leidsel vervangen.


Dat dus.

Banden plakken onderweg? Zou niet weten hoe dat makkelijk zou kunnen. Als je binnenband dusdanig kapot is dat je het gat met blote oog zonder water kunt zien, valt er niets te plakken, en wiel er af, band er af, nieuwe binnenband er in? In je eentje, want je groom moet je paard bezig houden? Hoe dan? Krik mee, bandenlichters mee?
Zit er een klein gaatje in, dan vind je dat niet zonder een bak water, dus dat is ook een utopie.

Doorrijden op de velg (bij een dusdanige klapband dat alles er af ligt) kan in noodgevallen sowieso, is niet heel veel anders dan wat show/concourswagentjes er onder hebben liggen.

Heb ooit onderweg een kapot lager gehad. Paard schrok zich in eerste instantie de tandjes van de herrie, toen ze doorhad dat het niks was zijn we gewoon naar huis gereden. Kar zal wel wat zwaarder hebben gelopen, maar ze had er niets van.

Vanillia

Berichten: 7657
Geregistreerd: 22-09-02

Re: Pech onderweg.. Wat nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 11:12

Ik ga mee met Ibbel, een band ga je echt niet plakken onderweg. Wij hebben altijd een scherp zakmes, ductape en tie wraps bij ons. Halstertouw hangt ook standaard aan de kar.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8287
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 11:32

ikke schreef:
nine1987 schreef:
Mijn man en ik staan sinds een tijdje op de Veluwe en we mennen veel in de bossen met onze tinker.. Nu zijn we makkelijk een uur of drie/vier weg en maken rondes variërend van +/- 15-30 km, dus we zijn geregeld ver van onze stal vandaan.. Gezien de ondergrond in de bossen natuurlijk niet altijd even egaal is, ligt een klapband of andere schade altijd op de loer..

Wat is handig om bij je te hebben als pechkit?

We hebben nu:
- Tiewraps verschillende lengtes en diktes
- Ducttape
- Scharen
- Plaksetje

Nog te halen:
- Tyre leaks
- Schroevendraaiers
- Imbussleutels
- Evt (nijp)tang


Zijn er nog zaken die nog meer handig zijn?

Zou het, in plaats van lukraak ijzerwerk inladen, niet verstandiger zijn om die stukken gereedschap mee te nemen waarmee je ook daadwerkelijk iets kunt doen aan je wagen?

Ductape, kabelbundelbandjes (ty-wrap is een merk!) en een setje om een band te repareren en enkele cruciale tuigdelen. Met wat strotouw erbij moet je wel hele rare dingen doen wil je stranden.

Ten slotte begint het voorkomen van problemen bij goed onderhouden materiaal, toch?



Zeker de imbussleutels hebben mij meerdere keren midden in het bos al gered. En ja, ik kijk altijd mijn tuig en wagen na voor ik ga rijden maar toch rammelt er soms wat los midden in het bos. Toen was ik blij dat ik het een en ander weer vast kon draaien.

Een extra set splitpennen is hier ook al eens de redder van de dag geweest en weegt ook geen drol.

Verder zou ik geen banden gaan plakken of wat dan ook midden in het bos. Dan ga ik wel aan de andere kant zitten en rechtstreeks naar huis.

nine1987

Berichten: 8322
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Pech onderweg.. Wat nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-21 08:54

Klopt, bandenplak hebben we in feite niks aan, maar was 2.50 dus hee, dan maar mee.. Neemt geen plek in.. :)



Zakmes heb ik idd ook, niet aan gedacht..
Zaklantaarn en splitpennen zijn ook nog een goeie!! Bedankt.. :)

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 08:55

Ibbel schreef:
Horseloverl schreef:
Een stuk ijzer zodat je de boom kan laten vallen vanaf de buitenkant. Om die ringen te draaien zeg maar

Misschien eerst even lezen voordat je wat schrijft? :))

:') Dom haha