Liverpoolstang met pomp werking

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
StableHS
Berichten: 44
Geregistreerd: 05-12-22

Liverpoolstang met pomp werking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-22 13:34

Hoi,

Ik heb recent een aantal bitten gekregen. En daarbij zit een liverpoolstang met pomp werking. En nu ben ik eigenlijk heel benieuwd naar het verschil met een gewone liverpoolstang. Ik weet niet of hier iemand is die veel kennis heeft van deze bitten? Want er is zoveel verschil. Ik ben heel benieuwd wat het verschil is voor het paard.
Je hebt met en zonder tongboog en vaste of losse scharen.
Ik moet nog even kijken welke precies bij mijn paard aan zijn menhoofdstel zit. In ieder geval een liverpoolstang met 3 sleuven. Maar ik ben nog geen ervaren menner. En wil graag wat meer leren over dit soort dingen.

janouk
Blogger

Berichten: 17875
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Liverpoolstang met pomp werking

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 14:17

Met pompwerking kan het paard zelf met de tong het bit op en neer bewegen, en druk op tong verlagen. Ons paard zit daar echt de hele tijd mee te spelen en geeft een hele onrustige aanleuning
Uitproberen of het voor jouw paard werkt, maar dat geldt voor elk bit: kijk of het past bij jouw manier van rijden, en wat het paard prettig en vertrouwd vindt om aanleuning op te durven nemen

StableHS
Berichten: 44
Geregistreerd: 05-12-22

Re: Liverpoolstang met pomp werking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-22 16:52

Dankjewel voor je antwoord. Ik heb gekeken op welk bit hij loopt en dat is er toch ook een met pompwerking. Heb daar nog nooit opgelet. Voorlopig gaan we in ieder geval nog even zo verder en dan zien we in de toekomst wel of dit goed is of dat het beter kan.

hagelslag
Berichten: 9038
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Liverpoolstang met pomp werking

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 17:33

Wij gebruiken ook de "simpele" Liverpool stang.
De merrie van mn zusje vind dat bit echt geniaal.
Ze vind hem zelfs fijner dan een gewone watertrens

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Liverpoolstang met pomp werking

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 21:12

Zowel mijn Welsh A pony als mijn Shet merrie liepen allebei het fijnste en lekkerste op een liverpool met (lichte) pompwerking. Bij de shet zit er nog meer pompwerking dan bij de Welsh. Shet kreeg vrij snel veel druk op haar tong door een bit zonder pompwerking. Zelfs blauw aangelopen tong. Deed eerder ook vrij vaak haar tong over het bit gooien; bit met pompwerking hielp daar meestal ook wel tegen.

Maar er zijn inderdaad ook zat paarden die er juist heel onrustig in de aanleuning van worden en die meer gebaat zijn bij een bit zonder pompwerking.....
Is dus echt een kwestie van uitproberen.

Lukasje
Berichten: 11262
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 21:42

De pompwerking is hierboven al duidelijk uitgelegd.

Ik probeer even terug te komen op de andere.
Een tongboog geeft de tong wat vrijheid waardoor er minder druk op komt, maar anderzijds komt er meer druk op de lagen. Je hebt lichte tongbogen (beetje gebogen) en grote. Net zoals bij de pompwerking is het uitproberen wat je paard fijn vindt.
Losse scharen worden aangeraden bij 2span omdat het leidsel aan de binnenkant van het andere paard, maw van de zijkant komt ipv langs achter zoals bij enkelspan het geval is, en doordat ze naar buiten toe draait, stoort de schaar dan niet.
Bij enkelspan worden doorgaans vaste gebruikt maar losse/beweegbare kan ook.