Zit ons tuig goed?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Iris82

Berichten: 39851
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Zit ons tuig goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-23 18:33

We zijn inmiddels al weer een half jaar aan het mennen met ons arabje nadat hij professioneel beleerd is. Zij hebben ook het tuig afgesteld. Inmiddels is de pony (20 jarige ex endurance) behoorlijk aangekomen qua bespiering en waren we benieuwd of Bokt misschien even een blik kon werpen op het tuig.

Indien nodig is een afspraak bij de beleerder zo gemaakt natuurlijk maar mocht er iets een gaatje losser of strakker mogen dan kan dat wellicht ook prima via een foto.

Alvast bedankt!

Tis niet de meest voordelige foto want hij keek net naar zn vriendin en het terrein loopt wat af, maar ik beloof dat t een hele knappe pony is. :')
Afbeelding


Afbeelding

xSCWx
Berichten: 7060
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 18:44

Dat is echt heel lastig te beoordelen vanaf een foto. Gebaseerd op de eerste foto zou ik adviseren het borsttuig 1 of 2 gaatjes omhoog te doen, op de onderste foto lijkt hij al iets minder laag te zitten. En daar lijkt de broek teveel naar voren te zitten (achterste riempje word naar voren getrokken) maar ook dat is op de onderste foto al beter. Daar zou ik de strengen een gaatje langer doen. Ik kan niet goed inschatten of de broek te strak/los zit… Er is gewoon geen exact advies op te geven omdat foto’s een moment opname zijn en het gewoon niet goed te zien is.
Laatst bijgewerkt door xSCWx op 12-02-23 18:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Berichten: 39851
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Zit ons tuig goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-23 18:48

Het verschil met beide fotos is dat we de riem die aan de burry zit 1 gaatje losser gedaan hebben. Dus er zit idd verschil in, dat was ik even vergeten, sorry.

Maar duidelijk, dan laten we nog een keer iemand meekijken.

xSCWx
Berichten: 7060
Geregistreerd: 21-02-07

Re: Zit ons tuig goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 18:52

Dat kan inderdaad wel verklaren waarom je borsttuig te laag zit. Je wil dat de bovenkant van het borsttuig aansluit op de overgang naar de hals.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 15:01

Ik ga mee met het advies van xSCWx; het borsttuig mag best ietsjes hoger hangen, zodat het de schouder niet belemmerd in de beweging. Veel mensen denken dat een borsttuig al gauw te hoog zit en dat dit bij de luchtpijp kan gaan knellen, maar wil je dat voor elkaar krijgen dan moet je hem wel écht heel absurd hoog hebben hangen. :+

Edit: oh en het is zeer zeker een knappe pony hoor, dat geloof ik graag! <3

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 15:28

Mijn gevoel zegt dat je schoftje aan de bovenkant wat krap is. Weinig ruimte tussen schoft en tuig, maar wellicht lijkt dat maar zo. En ja, alles zit wat aan de lage kant.