Met welke kar beleren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
TinkerTreas

Berichten: 3672
Geregistreerd: 03-08-04

Met welke kar beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-23 11:01

Wat voor soort kar is het fijnste om een pony te beleren? Een 2 of een 4 wieler.
Ik heb nu een dame van bijna 2 jaar, zij is 85 cm.
Volgende week gaan we bij een dame van 3 jaar kijken, zij is rond dezelfde hoogte.
Ik denk dat ik het te klein vind om in enkelspan voor een 4 wieler te zetten.
Maar ik heb ook nog geen idee of ze ooit samen in 2 span gaan passen. Ik weet niet wat alle 2 de dames nog gaan doen met groeien (van alle 2 zitten de ouders rond de 90cm, maar ik denk dat de kans klein is dat de 3 jarige dat nog gaat halen).

Op zich hoeven ze van mij niet perse in 2 span. Dus ik zat te denken om in eerste instantie een 2 wieler aan te schaffen. En als ze daar alle 2 netjes voor kunnen lopen, kan ik altijd kijken of ze bij elkaar in 2 span kunnen. En dan voor een 4 wieler gaan kijken.

Maar ik heb ook weer ergens gelezen dat een 4 wieler fijner is met beleren.

Als de 3 jarige mee naar huis gaat, wordt ze trouwens sowieso niet voor haar 4 jaar beleerd. Maar ik ben rond aan het kijken wat voor wagens geschikt zijn en wat ik mooi vind :D

Tzt ga ik ook hulp inschakelen, want ik heb al bijna 20 jaar niet meer gemend. Nadat ik een ongeluk heb gehad met een shetlander met kar.

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Met welke kar beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 13:58

Ik zou gaan voor een vierwieler met rem omdat het gewicht daarvan verdeeld is over de wagen zelf.

Een tweewieler moet echt perfect in balans liggen, heeft vaak geen rem en klapt veel sneller om.

Maar goed, hulp inschakelen met beleren is verstandig en wellicht hebben zij ook goede tips.

dierenfan
Berichten: 9618
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Met welke kar beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 14:10

Het bedrijf waar onze oudste beleerd is deed de eerste stappen altijd voor 2 wieler omdat die nooit kunnen scharen enz vast nog meer redenen.
Onze jongste hebben we zelf beleerd afgelopen najaar en voor 4 wieler omdat hij sowieso mega relaxt was met bandje slepen enz. Maar onze zijn trekpaarden heel wat anders dus.

Nimmy

Berichten: 3945
Geregistreerd: 01-02-03

Re: Met welke kar beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 14:22

Degene die mijn mini's (beide rond de meter) heeft beleerd zet ze eerst in 2 span met een ervaren pony, daarna enkelspan met een vierwieler en als dat safe genoeg is pas voor een sulky.

Met die hele kleintjes is het gewicht erachter wel een uitdaging om een degelijke en lichte vierwieler te vinden.

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 14:24

Zou de eerste paar keer doen met 4 wieler. Dit ivm rem en dat degene die paard begeleid aan de voorkant dan ook achterop kan stappen. De mijne is recent beleerd, hebben we 3 keer voor de 4 wieler mee gereden. De laatste keer hadden we de Broek we bij gedaan om te kijken of hij daar oké op bleef omdat hij bij mij voor de sulky zou moeten en die geen rem heeft. (normaal doen we de paarden met beleren eerste tijd altijd zonder broek omdat paarden daar soms in begin wat moeite mee bebben en ze eerst de wagen leren accepteren)

TinkerTreas

Berichten: 3672
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Met welke kar beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-23 14:28

Ik zal eens informeren bij diegene die ik wil vragen om te beleren. Hij ment ook met pony's. Dus misschien wil hij ze wel eerst voor een 4 wieler van hem zetten.

Momo94
Berichten: 1113
Geregistreerd: 05-07-18
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 14:29

Waar ik les beleerd altijd als eerste met een 2 wieler. Dit mocht de pony van links naar rechts springen dan gaat de wagen niet scharen. Als je een 4 wieler hebt die gaat scharen en geheid dat je om gaat. Zo heeft hij het mij uitgelegd. Hij heeft 30 jaar ervaring en heeft wel eens geprobeerd met een 4 wieler, tot hij dus omlag omdat de kar schaarde.

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 14:38

Bij die maat zou ik kijken naar een sulky of tweewieler. Een vierwieler kan in theorie als je enkel over platte verharding gaat en niet te ver maar je bent veel meer beperkt. Deze van 82cm zit hier soms al tegen zijn grenzen met een hca en ik ben zeker de zwaarste niet. Stel je gaat toch voor een vierwieler zou ik kijken naar zo eentje van 85/90cm zithoogte met maar 2 zitplaatsen. Vanveluweputten verkocht zo iets dacht ik.

Kijk je bewust voor een 2de in de zelfde maat? Als je nu al weet dat je wil mennen zou ik persoonlijk kijken naar eentje van +95cm. De ervaring is hier toch dat het enorm scheelt in kunnen ondanks dat het maar enkele centimeters zijn en als je ene richting 90cm gaat en de andere dan bijvoorbeeld 95cm kan dat nog altijd in dubbelspan met elkaar later. Natuurlijk als je helemaal verliefd op die merrie bent, ga ervoor maar stel je moet toch verder kijken zou ik dat wel overwegen.

Over de eerste keren dat was van de pony te zien hier. De ene voor de hca en de andere voor de 4 wieler, beetje te zien hoe groot ze zijn. Je hebt er ook die standaard eerst in dubbelspan zetten en dan pas enkel. Wel zijn ze hier allemaal direct met broek beleert en tegenwoordig slagriem (voor het zekerste).

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Met welke kar beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 15:05

Mijn kleintje heb ik voor de 2 wieler beleerd (ben nog bezig hoor), omdat een 2 wieler niet kan gaan scharen.
Woon hier tussen sloten met smalle bermen en moet wel eens kort kunnen keren of een stukje achterwaarts kunnen.
Ook met achterwaarts gaan, kan de wagen niet scharen.
Wel met 2 personen erop, de kar is geremd en hij heeft een broek aan.

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Met welke kar beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 13:34

Hier 2 van 85cm. De oudste is beleerd op de ouderwetse manier. Kar erachter knopen, longeerlijn eraan en hij went vanzelf eraan dat die kar erachteraan vliegt. Iets met 2 jonge tieners die niet wisten wat ze deden. Pony heeft er niks aan over gehouden overigens, die loopt met veel plezier voor de wagen. Mijn 2de heb ik eerst aan de hand eens meegenomen langs de sulky en tegen de tijd dat hij oud genoeg was was het gewoon doodnormaal dat de sulky erachter kwam. En nu afgelopen zomer heb ik ze omgeleerd naar tweespan voor een vierwielertje. En daarbij hebben ze beide eerst langs een doodbrave merrie gelopen van de beleerder, die zitten met hun shetten rond de 1 meter. Dus dat kwam erop neer dan hun merrie praktisch alleen de kar moest trekken. En het was voor de mijne wel wat sneu, wat die trekken beide heel fanatiek dus die reageerden wat vlotter. Maar die kregen die kar gewoon niet van zijn plek in hun eentje. Daarna maar meteen voor mijn eigen wagentje gegooid, want ze deden het helemaal prima. Met die kleintjes is het inderdaad beter om enkelspan een sulky te hebben en voor tweespan pas een vierwieler. Maar mijn tip is, smijt ze eerst bij een beleerder in tweespan langs een andere shet, want dat helpt ze echt enorm om te begrijpen wat ze moeten doen. Had ik mijn tweespan karretje eerder gehad, dan had ik dat zeker ook mijn jongste gedaan. Hij is namelijk alleen nogal onzeker en een vriendje helpt daar echt heel erg bij.