Strengen bevestigen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Darliiing7
Berichten: 332
Geregistreerd: 22-01-19

Strengen bevestigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-23 12:23

Hallo allemaal!

Wij hebben een superlieve shetlander die we aan het ´beleren´ zijn voor de kar. <3
Ik zet het tussen haakjes want mevrouwtje heeft voorheen al 7j voor de kar gestaan (zijn we pss achter gekomen via de vorige eigenaar), maar dat is alweer een hele tijd geleden. :P

Nu hebben we dus haar oude kar kunnen overnemen, wat heel leuk is.
Alleen zie ik hierbij dat de strengen enkel aan het lamoen bevestigd kunnen worden? Het is dan ook een kar zonder draaibaar as, maar toch vraag ik me af of dit dan zo wel goed zit? :?

Ps: foto is van aan ons huis, wij wonen op het jaagpad van het kanaal, wij zijn dus NIET zo de baan opgegaan natuurlijk. Ik wil eerst zeker zijn dat dit correct zit. En JA de strengen zijn te lang op de foto, dat is ook al aangepast ;p


Afbeelding

Lukasje
Berichten: 11262
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 12:25

Hier is wat misgelopen bij het plaatsen van de foto.

Oke, inmiddels staat hij er !

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 12:27

Strengen moeten aan de zweng, niet aan het lamoen.
Dus nee, die zitten niet goed zo.
Het heeft niets met de as te maken, maar met dat het borsttuig niet gaat schuren op de borst.

Je zweep mag ook wel iets langer, ik denk dat je z'n billen niet eens kan aanraken. Je hoort met je hand op zijn plaats hem netjes net achter het schoftje te kunnen aanraken.

Lukasje
Berichten: 11262
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 12:33

Welk soort tuig heeft ze? Een gareeltuig of een borsttuig? Volgens mij kan je een borsttuig niet combineren met een vaste streng.

Darliiing7
Berichten: 332
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-23 12:48

Dennis schreef:
Strengen moeten aan de zweng, niet aan het lamoen.
Dus nee, die zitten niet goed zo.
Het heeft niets met de as te maken, maar met dat het borsttuig niet gaat schuren op de borst.

Je zweep mag ook wel iets langer, ik denk dat je z'n billen niet eens kan aanraken. Je hoort met je hand op zijn plaats hem netjes net achter het schoftje te kunnen aanraken.


Er is geen zweng aan deze kar, dus er is geen enkele andere plaats om de strengen vast te maken...

suusje26

Berichten: 2428
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 12:49

Dennis schreef:
Strengen moeten aan de zweng, niet aan het lamoen.
Dus nee, die zitten niet goed zo.
Het heeft niets met de as te maken, maar met dat het borsttuig niet gaat schuren op de borst.

Je zweep mag ook wel iets langer, ik denk dat je z'n billen niet eens kan aanraken. Je hoort met je hand op zijn plaats hem netjes net achter het schoftje te kunnen aanraken.


Precies dit. Strengen moeten aan de zweng, die zorgt dat het mee beweegt met de beweging van je pony. Al zou je een gareel omhebben kan je de strengen niet bevestigen waar ze nu zitten.

suusje26

Berichten: 2428
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 12:49

Darliiing7 schreef:
Dennis schreef:
Strengen moeten aan de zweng, niet aan het lamoen.
Dus nee, die zitten niet goed zo.
Het heeft niets met de as te maken, maar met dat het borsttuig niet gaat schuren op de borst.

Je zweep mag ook wel iets langer, ik denk dat je z'n billen niet eens kan aanraken. Je hoort met je hand op zijn plaats hem netjes net achter het schoftje te kunnen aanraken.


Er is geen zweng aan deze kar, dus er is geen enkele andere plaats om de strengen vast te maken...


Dan zal je deze er aan moeten laten zetten, of een ander lamoen bevestigen met een zweng eraan.
Lamoen is ook wel erg lang voor deze pony.

Darliiing7
Berichten: 332
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-23 12:51

Lukasje schreef:
Welk soort tuig heeft ze? Een gareeltuig of een borsttuig? Volgens mij kan je een borsttuig niet combineren met een vaste streng.


Dit is een gareeltuig wat ze draagt, maar ik snap even niet hoe en waar de strengen dan moeten.
Ik heb voorheen vaak gemend met mijn grote paard. Maar dat was een heel andere kar.
Deze kar heeft geen zweng waar de strengen aan kunnen, dus dan snap ik even niet waar de strengen dan wel aan bevestigd moeten worden? :/

Darliiing7
Berichten: 332
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-23 13:01

Dennis schreef:
Strengen moeten aan de zweng, niet aan het lamoen.
Dus nee, die zitten niet goed zo.
Het heeft niets met de as te maken, maar met dat het borsttuig niet gaat schuren op de borst.

Je zweep mag ook wel iets langer, ik denk dat je z'n billen niet eens kan aanraken. Je hoort met je hand op zijn plaats hem netjes net achter het schoftje te kunnen aanraken.


Ja ik heb ook nog niet met der gemend zoals ik al zei, dit was puur om te kijken hoe ze de kar opneemt.
Dus gewoon een zweng aan de kar laten zetten dan? Want de lesgeefster zei wel dat het met een gareeltuig soms kan zijn dat de strengen aan een ´vast´ onderdeel komen, maar dan nog lijkt het lamoen mij niet de juiste plaats voor de strengen? :=

Darliiing7
Berichten: 332
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-23 13:03

suusje26 schreef:
Darliiing7 schreef:
Er is geen zweng aan deze kar, dus er is geen enkele andere plaats om de strengen vast te maken...


Dan zal je deze er aan moeten laten zetten, of een ander lamoen bevestigen met een zweng eraan.
Lamoen is ook wel erg lang voor deze pony.


Is een kar met vaste lamoenen, dus die zijn helaas niet te vervangen. Maar dan lijkt een zweng laten plaatsen me de beste oplossing?
Want ze zeggen wel dat het met een gareeltiug soms kan zijn dat de strengen aan een ´vast´ onderdeel zitten, maar dan nog mag dat natuurlijk niet aan het lamoen zijn lijkt me?

suusje26

Berichten: 2428
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Gelderland

Re: Strengen bevestigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 13:15

Met een gareeltuig heb je een vaste zweng nodig. Deze kan wel aan het lamoen, maar dan echt aan de "achterkant" zeg maar, jij hebt ze nu aan de zijkant bevestigd en het ziet er eerder uit dat die haken voor de broekriem bedoeld zijn.

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Strengen bevestigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 13:25

Ik denk dat de hele kar wat te groot is voor de pony. Ik zou eerlijk gezegd op zoek gaan naar een andere kar als dit lamoen niet kleiner kan, pony staat veel te ver van de wagen.

Momo94
Berichten: 1113
Geregistreerd: 05-07-18
Woonplaats: Oss

Re: Strengen bevestigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 13:40

Maak eens een foto van de pony in span en dan vanuit de zijkant.

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 13:41

Persoonlijk als ik zo een foto zie zou ik zeggen van doe deze wagen maar terug weg en kijk voor een tweewieler/vierwieler waar het lamoen wel gewoon verstelbaar is en er gewoon een zweng en dergelijke opzit. :o

Verder kan ik je enkel veel menplezier toewensen. :D

Darliiing7
Berichten: 332
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-23 14:37

Lori schreef:
Persoonlijk als ik zo een foto zie zou ik zeggen van doe deze wagen maar terug weg en kijk voor een tweewieler/vierwieler waar het lamoen wel gewoon verstelbaar is en er gewoon een zweng en dergelijke opzit. :o

Verder kan ik je enkel veel menplezier toewensen. :D


Heb geen van de zijkant, maar dit is de kar waar ze altijd voor heeft gestaan.
De lesgeefster zei me dat dit nog net moet kunnen voor der, omdat ze deze sowieso ook gewoon is. Maar ik twijfel toch wel... ga het even nakijken ;)


Afbeelding

Darliiing7
Berichten: 332
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-23 14:40

Jorex schreef:
Ik denk dat de hele kar wat te groot is voor de pony. Ik zou eerlijk gezegd op zoek gaan naar een andere kar als dit lamoen niet kleiner kan, pony staat veel te ver van de wagen.


Ja de lesgeefster zei dat deze gewoon kan hoor, ook maar net, maar het kan. Omdat ze deze ook gewoon is zei ze. Nu het is sowieso de bedoeling om op termijn een andere kar te kopen, maar deze kon ik nu vor een appel en een ei overnemen van de vorige eigenaar. Dus ging er gewoon van uit dat ie in orde zou zijn en haar zou passen :/

Maar ga het volgende week even bekijken met mijn andere, nieuwe lesgeefster wat zij ervan zegt ;)

Darliiing7
Berichten: 332
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-23 14:42

Momo94 schreef:
Maak eens een foto van de pony in span en dan vanuit de zijkant.


Heb geen echt van de zijkant,enkel deze.


Afbeelding

De lesgeefster zei dat dit gewoon kon voor der omdat ze deze gewoon is en er altijd voor heeft gestaan, maar ik twijfel nu toch...
Volgende week komt er een nieuwe lesgeefster, ga het met haar eens allemaal bekijken.

Was sowieso de bedoeling op termijn een andere kar te kopen, maar deze kon ik nu overnemen voor een appel en een ei. En aangezien ze hier al voor had gestaan dacht ik dat deze wel in orde zou zijn :/

pjerJarig
Berichten: 1579
Geregistreerd: 18-03-05

Re: Strengen bevestigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 14:56

Dit is geen gareeltuig maar een borsttuig. Pony staat idd wel ver van de wagen en behoorlijk klem tussen het lamoen (kan ze nog wel een krappe bocht maken? of veegt ze zichzelf van de voeten?). Over het geen zwengprobleem. Deze wagen ziet er voor mij uit als een zelfbouwer en het kan dus dat er inderdaad nooit een zweng is gemaakt, maar het lijkt me tijd om dat te veranderen. Sommige menwagens hebben ipv een zweng een systeem met kabels aan de onderkant waar dan de strengen aankunnen, heeft deze wagen dat misschien? zo niet dan zou ik het een en ander aan deze wagen verbouwen: zweng erop, lamoen korter maken en iets breder buigen.

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 14:58

Zouden de strengen niet aan die onderste balk van de kar moeten in dit geval, maar dan blijf je het probleem houden dat de zweng niet heen en weer kan en dit trekt voor haar echt niet lekker. Ze heeft overigens geen gareel tuig, maar gewoon een normaal borsttuig om. Een gareel tuig is zoals bvb belgen om hebben als ze bomen trekken en die zit over de schouders. Ik zou als je heel erg handig bent dit karretje aanpassen of anders door zoeken naar iets wat beter past.

Lukasje
Berichten: 11262
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 15:08

Dit is idd geen gareeltuig maar een borsttuig , zoals hierboven gezegd , en mag niet icm een vaste streng (zal het maar even zo noemen want er is geen zweng) gebruikt worden!
Normaal hangen strengen aan een vaste of losse zweng die aan de kar hangt, en niet rechtstreeks aan het lamoen. Ik ben helemaal niet technisch dus ik zou niet weten hoe dit 1-2-3 op te lossen.

Darliiing7
Berichten: 332
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-23 15:19

Jorex schreef:
Zouden de strengen niet aan die onderste balk van de kar moeten in dit geval, maar dan blijf je het probleem houden dat de zweng niet heen en weer kan en dit trekt voor haar echt niet lekker. Ze heeft overigens geen gareel tuig, maar gewoon een normaal borsttuig om. Een gareel tuig is zoals bvb belgen om hebben als ze bomen trekken en die zit over de schouders. Ik zou als je heel erg handig bent dit karretje aanpassen of anders door zoeken naar iets wat beter past.


Oeps, sorry. Zo zie je dus maar dat ik er nog niet helemaal in thuis ben :/

Mijn man is gelukkig wel heel erg handig, dus aanpassen zou nog wel moeten lukken ;p
Sowieso ga ik even wachten op onze nieuwe lesgeefster, zodat zij meteen kan zeggen welke aanpassingen en hoe, want zoals je wel al gemerkt hebt, ik ben er zelf geen held in. Ik volg enkel wat men mij verteld, wat dus blijkbaar ook niet altijd correct is zo te zien :/

Darliiing7
Berichten: 332
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-23 15:21

pjer schreef:
Dit is geen gareeltuig maar een borsttuig. Pony staat idd wel ver van de wagen en behoorlijk klem tussen het lamoen (kan ze nog wel een krappe bocht maken? of veegt ze zichzelf van de voeten?). Over het geen zwengprobleem. Deze wagen ziet er voor mij uit als een zelfbouwer en het kan dus dat er inderdaad nooit een zweng is gemaakt, maar het lijkt me tijd om dat te veranderen. Sommige menwagens hebben ipv een zweng een systeem met kabels aan de onderkant waar dan de strengen aankunnen, heeft deze wagen dat misschien? zo niet dan zou ik het een en ander aan deze wagen verbouwen: zweng erop, lamoen korter maken en iets breder buigen.


Ja zou inderdaad kunnen dat het een zelfbouwer is, heb ik eigenlijk niet over doorgevraagd.
Er zit ook geen zweng op katrol aan nee.
Gelukkig is mijn man wel enorm handig, dus ga even samen met hem en nieuwe lesgeefster kijken welke aanpassingen er exact nodig zijn, zodat het karretje helemaal perfect is voor mijn meisje <3
Een zweng ga ik hem er wel al op laten monteren dan :p

Bochten maken lukt probleemloos. Lijkt idd heel erg klem te staan tussen de lamoenen, maar dat valt eigenlijk echt nog heel goed mee. De foto geeft daarbij wel een heel vertekend beeld moet ik zeggen :=

Voorlopig heb ik zelf toch bedrust (dit weekend met spoed geopereerd) dus oefenen zit er nu even niet in. Dan hebben we even alle tijd om de aanpassingen te doen voor we weer aan het werk gaan <3

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Re: Strengen bevestigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 15:29

Eerlijk gezegd kun je dan beter je geld uitgeven aan een cavaletti.

Deze sulky ga je nooit in balans kunnen brengen, gezien hij op geen enkele manier te verstellen is in hoogte/lengte/bankje etc

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 16:01

Eerlijk? Na het zien van de foto van de tweewieler die er achter hangt denk ik nog meer van doe maar terug weg. Het is de bedoeling dat een tweewieler/sulky zo kan ingesteld worden dat hij "zweeft" in de lichtogen. Lijkt mij niet dat je hier het bankje kan naar achter zetten en het lamoen kan je ook niet korter zetten. Dan kan je er wel een zweng op gaan zetten in theorie of katrollen maar dat maakt het nog altijd niet fijn voor de pony.

Het is natuurlijk niet omdat ze bij een vorige eigenaar hier voorstond dat het daarom goed is, ik ken ook iemand die met een (oud ijzer geval) tweewieler rijd die compleet op de rug hangt. Pony is er doodbraaf onder maar fijn en gezond is het niet.

cinniz123

Berichten: 4399
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 16:14

Geen verwijt absoluut niet ,ik denk dat er meerdere hier wel door schade en schande wijs zijn geworden.
Ook ik knoopte als tiener mn pony zo voor een wagen en ging ermee de weg op.

Maar dit wagentje moet je niet achter je (kleine) pony willen hangen.
Ik vermoed nml ook dat dit om een zelfbouw gaat en dat je hem nooit niet in balans zal krijgen.
Dat je les krijgt is super maar heeft diegene zelf niets gezegt over je aanspanning?

Wat ik zie zo van de foto zit er betonplek op de wagen dat is al heel zwaar hout,bandjes die vrij dik lijken en hij lijkt naar voren te duiken en dan indd je strengen die je zelf al benoemt.
Ik ben geen fan van cavalettie maar denk dat dat een beter alternatief is als dit wagentje.
Ik kan me voorstellen dat deze wagen voor een appel en een ei is weggegaan.