Mennen minder belastend voor de pezen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Mennen minder belastend voor de pezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-23 12:45

Hoi.

Ik ben net wezen lange lijnen met mijn fjord die peesblessures heeft gehad. Nu is ze volgens mij beleerd voor de kar en leek het mij misschien handiger om te gaan mennen net haar. We hebben namelijk al aantal keer opgebouwd en steeds gaat het mis. Laatste keer was ze in december kreupel, maar voelde niks aan de pezen. Ik heb haar stilgezet tot juni.

Nu ben ik nog met haar aan de hand aan het wandelen, maar misschien als tussenstap te kijken voor een kar. Behalve als het juist belastend is.

Dus mijn vraag, is mennen minder belastend voor de pezen?

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Mennen minder belastend voor de pezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 12:52

Mennen is minder belastend dan rijden maar nog steeds natuurlijk een belasting.

Ik mis wat info:
wat voor blessure qua pees
mag ze weer opbouwen van de DA
wat voor opbouw schema heb je
wanneer gaat het 'weer mis'? in welke fase

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 12:57

MarliesV schreef:
Mennen is minder belastend dan rijden maar nog steeds natuurlijk een belasting.

Ik mis wat info:
wat voor blessure qua pees
mag ze weer opbouwen van de DA
wat voor opbouw schema heb je
wanneer gaat het 'weer mis'? in welke fase


En het belangrijkste ongeveer, is ze überhaupt nog gescand? Want je hebt haar stil gezet tot juni, maar was de pees wel hersteld?
En idd, hoe heb je opgebouwd?

Als jij gewoon weer aan de gang gaat zonder te weten of ze echt hersteld is, kan het heel goed zijn dat de pees juist nog niet hersteld was. Zo beschadig je hem telkens opnieuw. Kreupel is namelijk bij een peesblessure helemaal niet standaard. Ze kunnen weer volledig regelmatig lopen terwijl de pees nog aan stukken ligt. Kreupel zijn ze vaak alleen in de acute fase (als ze het dan al zijn want dat hoeft ook niet)
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 29-06-23 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-23 12:59

MarliesV schreef:
Mennen is minder belastend dan rijden maar nog steeds natuurlijk een belasting.

Ik mis wat info:
wat voor blessure qua pees
mag ze weer opbouwen van de DA
wat voor opbouw schema heb je
wanneer gaat het 'weer mis'? in welke fase



2020 - oppervlakkige buigpees rechts
2021 - checklignament rechts
2022 - checklignament links

Ik mocht steeds weer opbouwen. Ik heb geen schema gekregen. Moest met draf kijken niet op de minuut nauwkeurig. Dus heb ik een schema hier op bokt gevonden. In 2022 hele schema voltooit. Ging steeds mis voor galop. In 2022 eindelijk keer goed en toen wist ik niet hoe ik verder moest.


@mywishmax
Nee heb niet gescand, de pezen voelde niet dik en warm. Pees was hersteld. Aug 2022 kregen we groen licht om op te bouwen. En kregen als schema mee. Draven hoefde niet op de minuut nauwkeurig en moest maar kijken hoe ze voelde

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 13:01

Maar hoe weet je dat de pees hersteld was als je niet gescand hebt? Dik en warm hoeft ook helemaal niet. Ze kunnen ook weer een peesblessure hebben zonder dik en warme benen.

En tijdens opbouw kan er nog van alles mis gaan. Wij laten juist controleren totdat we volledig aan het werk zijn weer. Juist omdat je wilt weten dat de pees de opbouw en het werk aan kan.

saarie

Berichten: 2148
Geregistreerd: 22-02-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Mennen minder belastend voor de pezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 13:32

Vind ik ook een aparte gang van zaken ja. Juist tijdens je opbouwtraject is het belangrijk om regelmatig te scannen zodat je weet of je teveel (of juist te weinig) doet en hoe de pees zich herstelt. Mennen en rijden kan beide belastend zijn voor pezen, dat ligt er maar net aan wat je doen. Ook om te trekken moet een paard zich afzetten tegen de grond, misschien nog wel meer dan met rijden. Oke er zit geen gewicht bovenop maar het gewicht van een ruiter tikt niet zoveel aan ten opzichte van wat een paard zelf al weegt meestal. Bij peesletsel blijft meestal het advies om op goede bodems, veel rechtuit te werken. Dus ga jij met een licht karretje voornamelijk op vlakke paden naar buiten voor rustige ritjes, dan zal dat waarschijnlijk niet heel veel extra problemen opleveren. Met een marathonwagen door de bochten heen scheuren lijkt me dan weer geen goed idee.

Maargoed, ik zou dus eerst eens gaan scannen. Zeker aangezien er terugkerend peesletsel is (ookal zijn het andere plekken). Daarna in overleg met je dierenarts de belastbaarheid bepalen. Niet warm of dik zegt helaas heel weinig over of de pees volledig hersteld is, dat geeft eigenlijk alleen acuut letsel aan. Net als of je paard kreupel toont, meestal tonen ze na een paar weken weer rad ondanks dat er wel letsel zit op de pees. Zo kun je een paard ongemerkt steeds verder kapot trainen.

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-23 13:44

Ik ben nu op het punt had ik dit topic maar niet geplaatst. Dus bedankt voor de reacties. Maar ik ga hier verder niet meer op in. Voel mij nogal in de grond gedrukt door jullie reacties dat ik het fout doe nu allemaal.

Mijn vraag was alleen is mennen minder belastend. Niet dat ik had moeten scannen tussen door. Is tegen mij ook nooit gezegd dat moet. Ik ga gewoon zelf rustig aan opbouwen. Dan maar alleen wandelen.


Edit: volgens mij begrijpen jullie het verkeerd. Ze heeft blessures GEHAD. In december was ze weer kreuepel in draf en heb ik haar dus stil gezet tot juni. Nu ben ik alweer aan het wandelen en als afwisseling hen ik vandaag lange lijnen gedaan. Nu was mijn gedachten of het minder belastend zou zijn als ik zou mennen en niet rijden. En nee ik niks mee doen qua springen etc. Gewoon rustige ritjes.

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 14:21

Maar weet je wat ze had in december dan? En weet je of ze genezen was in juni? Niet meer kreupel lopen zegt dus niks, dat is juist de waarschuwing. Ook bij de vorige peesblessures, zonder scan weet je niet of ze echt genezen waren en of ze het werk aan kunnen. Je hebt ook paarden die op echo genezen zijn en dan zonder controles ook opbouwen, maar vervolgens dus weer diezelfde blessure terug hebben of ernstiger, omdat de pees het werk dus niet aan kon. En paard pas kreupel werd toen het al heel erg ver was.

Belastend ligt er helemaal aan wat de blessures zijn en of het überhaupt genezen is, wat voor ondergrond, wat de staat van de oude blessures is. Niet klinisch maar op scans. En ook hoe ze lopen.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 29-06-23 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Dieuwke_
Berichten: 4543
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 14:22

Ik zou dat overleggen met je dierenarts, die kan bepalen wat wel en niet kan. Dan weet je zeker dat je de juiste manier van bewegen kiest en niet weer de pees triggert. Bokkers kunnen vanachter de pc de situatie niet inschatten zoals een dierenarts naast het paard dat kan en dat is ook wel logisch natuurlijk.

Hier hebben we bijvoorbeeld na 3 echo's en een rits laserbehandelingen groen licht gekregen om aan de hand te werken, kleine voltes te vermijden en galop zoveel mogelijk te beperken onder het zadel.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 15:12

MyWishMax schreef:
Maar weet je wat ze had in december dan? En weet je of ze genezen was in juni? Niet meer kreupel lopen zegt dus niks, dat is juist de waarschuwing. Ook bij de vorige peesblessures, zonder scan weet je niet of ze echt genezen waren en of ze het werk aan kunnen. Je hebt ook paarden die op echo genezen zijn en dan zonder controles ook opbouwen, maar vervolgens dus weer diezelfde blessure terug hebben of ernstiger, omdat de pees het werk dus niet aan kon. En paard pas kreupel werd toen het al heel erg ver was.

Belastend ligt er helemaal aan wat de blessures zijn en of het überhaupt genezen is, wat voor ondergrond, wat de staat van de oude blessures is. Niet klinisch maar op scans. En ook hoe ze lopen.

Maar dat is hier niet aan de orde want het paard heeft op 3 verschillende plekken peesproblemen gehad

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 15:43

Ik vind 3 verschillende blessures in 3 jaar tijd best veel.

Kan zijn dat jouw paard gevoelig is aan z'n pezen.
Maar is er buiten een scan ook een RX genomen ? Artrose kan ook kreupelheid geven of misschien speelt er wat anders wat steeds die blessures veroorzaakt.

Mennen kan wel leuk zijn. Zolang je maar kijkt naar je paard en rustig opbouwt.
Ik zou mul zand wel vermijden.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Mennen minder belastend voor de pezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 16:18

Ik snap dat het lastig is om dit soort dingen te lezen.

Maar we vinden je echt geen slecht baasje!
Alleen is je kop in het zand steken en nu dus gaan opbouwen want qua tijd moet het kunnen, ipv op bevindingen (echo's) of de pees genezen is, helaas niet de beste manier om hier mee om te gaan.

Juist bij een peesblessure wil je weten wat de staat is, is het daadwerkelijk dicht gegroeid/genezen? Of ga je aan het werk met een dier wat niet hersteld is en maak je het misschien erger.

Klein voorbeeldje, vriendin van mij, paard met een peesblessure, duidelijk afwijkende echo.
Maanden gekoeld, niet belast, rust op de wei enz. Opnieuw echo na een half jaar, pees was wel deels beter en hij toonde klinisch goed, maar was niet goed genoeg om weer te belasten.
Dier is uiteindelijk weer de weide op gegaan en bleek na een half jaar nog steeds niet verbeterd.

Helaas kan je er van buiten niet in kijken. Dus om te weten of belasting (of het nu mennen/rijden/wandelen/longeren is) tot de mogelijkheden behoort, moet je zeker weten dat de pees het aan kan. Ergo, eerst scannen, dan opbouwen.

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-23 16:31

Ik heb elke keer echo's gemaakt, anders weet ik niet dat het genezen is. En nee ik weet niet wat ze in december had. En met half jaar kan best genezen zijn. Was in 2020 ook zo.

Kabayo

Berichten: 13988
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Mennen minder belastend voor de pezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 17:03

Je weet niet zeker dat ze beleerd is voor de kar? Wat nou als ze dat niet is en uit haar stekker gaat als je haar inspant? Denk dat je dan verder van huis bent :=

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-23 17:19

Kabayo schreef:
Je weet niet zeker dat ze beleerd is voor de kar? Wat nou als ze dat niet is en uit haar stekker gaat als je haar inspant? Denk dat je dan verder van huis bent :=


Ze is beleerd, maar weet niet meer hoever. Ze heeft aantal keer voor de kar gestaan. Heb met haar geholpen, maar weet niet meer zeker aangezien dat in 2011/2012 was. We moesten haar onder het zadel beleren, omdat ze geen rem en stuur had voor de wagen, volgens mij en natuurlijk ga ik dat nog even vragen. Denk je echt dat ik zo stom ben


Heb nog niet eens een kar

Edit; en als ze wel beleerd is, ga ik niet meteen een wagen achter spannen, aangezien het zo lang geleden is.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 17:41

Ik vraag me af in hoeverre "mennen is minder belastend dan rijden" een wetenschappelijk gemotiveerde wijsheid is of een stelling waar we simpelweg mee zijn opgegroeid.

Naar wat ik me kan herinneren heeft janouk vroeger met hartslagmonitor een voorzetje gedaan dat het mennen daar behoorlijk intensief uit kwam.
Mijn eigen ervaring is ook dat mennen eerder ander belast dan minder belast. En dan kijk ik bij mennen vooral naar de hoeveelheid blessure rond het schoudergebied. Waar het bij het rijden meer lijkt te zitten in de onderbenen en/of rug.

Ik kan er wetenschappelijk niets over vinden (behalve dan natuurlijk stukje natuurkunde met krachtverdeling), dus deze post is puur anekdote en gevoel.
Ben wel benieuwd of iemand daar meer weet van heeft.

prompter

Berichten: 11108
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Mennen minder belastend voor de pezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 17:47

Het ligt er aan op welke bodem je dat doet :). Op de weg voor de kar is uiteraard minder belastend dan onder het zadel in een bak, maar voor de kar in een bak is ook belastend omdat de wagen daar minder lekker rolt. De bodem is voor pezen echt doorslaggevend :j

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Mennen minder belastend voor de pezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 18:01

Zou de weg juist niet belastender zijn voor de pezen vanwege de harde ondergrond?

Anyway, ik zou zeggen..overleg het met de dierenarts.

Varenka
Berichten: 42
Geregistreerd: 16-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 18:04

In algemene zin wordt aangegeven dat veel rechtuit stappen op harde ondergrond goed is voor pezen.

Daarnaast is trekken minder belastend dan dragen voor een paardenlichaam.

Wat dat betreft zou ik het denk ik aandurven om heel voorzichtig het mennen op te pakken, mits je dat op (semi-)verharde wegen kunt doen. En dan veel stappen, vooral niet in de bak!

Ik denk dat niemand een garantie kan geven, maar als je weer wilt/mag opbouwen, dan zou ik mennen zeker overwegen!

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: Mennen minder belastend voor de pezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 18:49

Rijden en mennen is in de belasting niet te vergelijken. Ook is het ene niet minder belastend dan het ander maar de belasting zitten op andere punten. Ik had een paard die onder zadel zo een paar uur kon lopen maar vor de wagen 15 min was heftig. Ze gebruiken de spieren anders. Overleg vooral met je dierenarts wat zijn inzicht hierin is. Die kan jou paard controleren en uitspraak doen of die goed genoeg bevonden word om voor de menwagen te staan.