Als beginner gelijk een mencursus (voor menbewijs) of eerst lessen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ibbel

Berichten: 49141
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 15:46

dierenfan schreef:
Idd misschien in de gebieden waar geldt dat je verplicht koetsiersbewijs moet hebben dat dit geldt. Echter waar je niet verplicht bent dit te hebben kunnen ze niet eisen dat je het moet hebben ivm je verzekering. Je staat er wel sterker mee


Er zijn maar een paar natuurgebieden waar ruiterbewijs en menbewijs verplicht zijn.
Op de openbare weg is het ruiter- of menbewijs niet verplicht. Verzekering is ook níet verplicht (niet op de openbare weg en niet in welk natuurgebied dan ook, want dat zou dan een aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren (AVP) moeten zijn, en die zijn nou eenmaal niet verplicht), hoewel het verstandig is een AVP af te sluiten.

Omdat veel mensen al een AVP hebben/hadden en met het oude ruiterbewijs/menbewijs vervolgens dubbel verzekerd waren tegen dezelfde risico's, resulteerde dit vroeger in verzekeraars die het klusje en de kosten op elkaar afschoven. Vandaar dat er geen (vaak overbodige en daarmee alleen maar lastige) verzekering meer gekoppeld is aan ruiter/menbewijs.

Femke_Tweety

Berichten: 11985
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Als beginner gelijk een mencursus (voor menbewijs) of eerst lessen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 15:52

Even overleggen met degene die de cursus aanbiedt,

Maar het is op zich best gebruikelijk om met 0 ervaring een mencursus te doen.
Is echt niet gek, vaak is het de echte basis namelijk.

Zie het als een 10 of 15 rittenkaart met theoretisch achtergrond en leren optuigen/aftuigen.
Dat is het meestal namelijk.

Het is leuk om te doen.
En een goede instructeur kan oom wel wat niveauverschil binnen een groep opvangen.

Ik deed enkelspan toen ik 14 was geloof ik, met 0 ervaring.
Dubbelspan paar jaar later.

Pas véél later kocht ik een eigen paard (allrounder, zowel aangespannen als onder het zadel)

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 16:04

Als ik jou was zou ik eens in Ouddorp gaan kijken, daar zijn ze echt goed bezig met mennen en ook een veel leukere omgeving dan in Stadje. En je kan er vanuit Rotjeknor ook gewoon goed komen over de dam die nog wèl open is := Kan je gelijk een lekker ijsje halen bij de Mekkerstee of bij de visboer super lekkere kibbeling, de lekkerste uit de regio :9

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Als beginner gelijk een mencursus (voor menbewijs) of eerst lessen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 16:59

Iemand nog een idee waar je in de regio Tiel/Culemborg/Leerdam je menbewijs zou kunnen halen? Mijn schoondochter kan niet echt iets in de regio vinden.