Als beginner gelijk een mencursus (voor menbewijs) of eerst lessen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Livie
Berichten: 6
Geregistreerd: 04-07-23

Als beginner gelijk een mencursus (voor menbewijs) of eerst lessen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-23 20:18

Vroeger heb ik dressuur gereden en ook een eigen paard gehad. Doordat ik het destijds niet meer met werk en studie kon combineren en me echt schuldig voelde naar mijn paard dat ik te weinig tijd aan hem besteedde heb ik hem toen verkocht naar een fijne andere eigenaar.
Al een aantal jaar zit ik te denken om te gaan mennen, dat trekt me meer dan weer in een manege op een zadel te gaan zitten. Ik heb in mijn leven hooguit 2x meegereden in een koets met een rondrit en verder geen ervaring met mennen.

Ik woon in Rotterdam en heb flink gezocht naar leslocaties. In Zoetermeer kun je een mencursus volgen met examen voor menbewijs. Ik zie dat daar veel theorie en achtergrond bij zit.
Is het verstandig om dat als beginner te doen? Of beter eerst een paar lessen nemen?

Ik heb de FAQ bekeken en zag daar staan dat een menbewijs een goede eerste stap is. Die post is echter uit 2007 en ik ben benieuwd of jullie dit nog steeds zo zien.

har166

Berichten: 2039
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Re: Als beginner gelijk een mencursus (voor menbewijs) of eerst lessen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 20:21

Je kunt zeker de cursus voor je menbewijs doen. Maar wat is daarna je doel? Een paard kopen om te gaan mennen?

Livie
Berichten: 6
Geregistreerd: 04-07-23

Re: Als beginner gelijk een mencursus (voor menbewijs) of eerst lessen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-23 20:27

Nee, misschien ooit een eigen paard weer, maar voorlopig nog niet. Ik zou daarna eerder nog meer ervaring op willen doen met lessen en wellicht met mensen mee die zelf een combinatie hebben en hulp zoeken.

dierenfan
Berichten: 9628
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 20:33

Ik men al zonder bewijs. Mijn man (met menbewijs) leert mij het en heb de volledige theorie doorgenomen. Waarschijnlijk dit najaar men curus volgen ergens in de buurt van Noordwelle volgens mij. Wel gericht op koudbloeden. Via het menbewijs is het kennelijk makkelijker indien je schade rijdt om je verzekering aan te spreken. Het is echter hier (sommige gebieden wel) nog niet verplicht hem te hebben. Ik wil hem halen ivm eigen onzekerheid hoewel het mennen erg leuk gaat!
We hebben inmiddels ook een 2 span en daarvoor geen bewijs. Wel heeft mijn man die ze ment de theorie al doorgenomen en is het plan ook hiervoor bewijs te halen. Mogelijk tzt samen doen
Laatst bijgewerkt door dierenfan op 04-07-23 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt

jowien
Berichten: 978
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 20:34

De meeste mencursussen kun je vanaf nul beginnen meen ik.
Anders even informeren?
Ik zat op een cursus waar het in ieder geval bij nul begon, al is het wel een voordeel als je het wezen 'paard' al een beetje kent.
Het is sowieso leuk om als cursus te doen, ook al doe je er daarna niet wekelijks wat mee.

Als je zin hebt, het is wat ver, maar mag je best een (paar?) keer mee met mij, kun je er even aan proeven. Vind ik gezellig en heb ik meteen een groom. Mijn paard (grote fjord) staat in Santpoort-Noord, met auto en trein goed te bereiken. Ik men 's zomers meestal 1xpw, 's winters wat minder want het is toch fris, stilzitten op de bok. Dan ga ik meer rijden onder het zadel.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15922
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 20:36

Livie schreef:
Vroeger heb ik dressuur gereden en ook een eigen paard gehad. Doordat ik het destijds niet meer met werk en studie kon combineren en me echt schuldig voelde naar mijn paard dat ik te weinig tijd aan hem besteedde heb ik hem toen verkocht naar een fijne andere eigenaar.
Al een aantal jaar zit ik te denken om te gaan mennen, dat trekt me meer dan weer in een manege op een zadel te gaan zitten. Ik heb in mijn leven hooguit 2x meegereden in een koets met een rondrit en verder geen ervaring met mennen.

Ik woon in Rotterdam en heb flink gezocht naar leslocaties. In Zoetermeer kun je een mencursus volgen met examen voor menbewijs. Ik zie dat daar veel theorie en achtergrond bij zit.
Is het verstandig om dat als beginner te doen? Of beter eerst een paar lessen nemen?

Ik heb de FAQ bekeken en zag daar staan dat een menbewijs een goede eerste stap is. Die post is echter uit 2007 en ik ben benieuwd of jullie dit nog steeds zo zien.

Een mencursus is toch lessen….

Henrike5

Berichten: 776
Geregistreerd: 26-02-13

Re: Als beginner gelijk een mencursus (voor menbewijs) of eerst lessen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 20:47

Ik heb zelf geen bewijs en heb gewoon menlessen genomen en neem deze nog steeds, moet eerlijk zeggen dat gewoon lekker zou gaan lessen als ik jou was een goede instructeur kan je alles leren ook hoe je een paard goed voor de wagen kan laten lopen.

Met de cursus leer je de basis wel goed zoals bijv. optuigen, hoe zit je tuig goed en omgang met het verkeer etc. maar met lessen leer je dit ook. Een goede instructeur zal je tuig checken en eventuele aanpassingen doen met uitleg er bij. Wel super leuk dat je wil gaan mennen ik wens je in welke keuze je ook maakt heel veel plezier in deze geweldige tak van de sport!

Livie
Berichten: 6
Geregistreerd: 04-07-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-23 06:30

jowien schreef:
De meeste mencursussen kun je vanaf nul beginnen meen ik.
Anders even informeren?
Ik zat op een cursus waar het in ieder geval bij nul begon, al is het wel een voordeel als je het wezen 'paard' al een beetje kent.
Het is sowieso leuk om als cursus te doen, ook al doe je er daarna niet wekelijks wat mee.

Als je zin hebt, het is wat ver, maar mag je best een (paar?) keer mee met mij, kun je er even aan proeven. Vind ik gezellig en heb ik meteen een groom. Mijn paard (grote fjord) staat in Santpoort-Noord, met auto en trein goed te bereiken. Ik men 's zomers meestal 1xpw, 's winters wat minder want het is toch fris, stilzitten op de bok. Dan ga ik meer rijden onder het zadel.


Ik heb nog even gemaild met de vraag of zonder menervaring het praktijkgedeelte ook te halen is.

Heel erg bedankt voor het aanbod, erg lief! Ik hou het zeker gedachten, moet even kijken of ik het komende tijd kan inplannen.

Livie
Berichten: 6
Geregistreerd: 04-07-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-23 06:31

janderegelaa schreef:
Livie schreef:
Vroeger heb ik dressuur gereden en ook een eigen paard gehad. Doordat ik het destijds niet meer met werk en studie kon combineren en me echt schuldig voelde naar mijn paard dat ik te weinig tijd aan hem besteedde heb ik hem toen verkocht naar een fijne andere eigenaar.
Al een aantal jaar zit ik te denken om te gaan mennen, dat trekt me meer dan weer in een manege op een zadel te gaan zitten. Ik heb in mijn leven hooguit 2x meegereden in een koets met een rondrit en verder geen ervaring met mennen.

Ik woon in Rotterdam en heb flink gezocht naar leslocaties. In Zoetermeer kun je een mencursus volgen met examen voor menbewijs. Ik zie dat daar veel theorie en achtergrond bij zit.
Is het verstandig om dat als beginner te doen? Of beter eerst een paar lessen nemen?

Ik heb de FAQ bekeken en zag daar staan dat een menbewijs een goede eerste stap is. Die post is echter uit 2007 en ik ben benieuwd of jullie dit nog steeds zo zien.

Een mencursus is toch lessen….


Zeker, dat staat ook in de info.
Alleen toen ik mijn ruiterbewijs haalde was dat ook met een cursus, maar was rij-ervaring toch echt wel nodig.

Livie
Berichten: 6
Geregistreerd: 04-07-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-23 06:36

Henrike5 schreef:
Ik heb zelf geen bewijs en heb gewoon menlessen genomen en neem deze nog steeds, moet eerlijk zeggen dat gewoon lekker zou gaan lessen als ik jou was een goede instructeur kan je alles leren ook hoe je een paard goed voor de wagen kan laten lopen.

Met de cursus leer je de basis wel goed zoals bijv. optuigen, hoe zit je tuig goed en omgang met het verkeer etc. maar met lessen leer je dit ook. Een goede instructeur zal je tuig checken en eventuele aanpassingen doen met uitleg er bij. Wel super leuk dat je wil gaan mennen ik wens je in welke keuze je ook maakt heel veel plezier in deze geweldige tak van de sport!


Dank je!
Ze bieden ook lessen aan. Ik zit beetje in dubio doordat die cursus in augustus start en anders pas in februari weer. Vind het ook leuk dat die cursus dan ook iets is om echt naar toe te werken, maar of het meteen handig is twijfel ik dus over. En of het misschien een overload is qua kennismaking.
De lessen voorafgaand aan de cursus zouden dan nog beperkt zijn, maar zou ik ook wel kunnen doen nog.
Keuzestress :+

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: Als beginner gelijk een mencursus (voor menbewijs) of eerst lessen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 07:45

Ik zou je zeker adviseren om de mencursus te doen! Iig degene die bij ons op stal gegeven werd waar ik stond met de paarden kon je echt goed meedoen als je geen ervaring had. Je werd echt klaargestoomd voor het mennen. Ik vond het zeker van meerwaarden en zou adviseren om
eerst de cursus te doen en daarna evt verder met lessen ed.

Kookaburra

Berichten: 5401
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Re: Als beginner gelijk een mencursus (voor menbewijs) of eerst lessen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 07:50

Hier met beiden geen ervaring (ik hielp de buurman altijd met zijn menpaarden, en ik mocht zelf de pony pakken :D )

Maar is er in de omgeving ook gewoon prima menles te krijgen zonder eigen paard? Anders ben je straks door de cursus helemaal enthousiast, en loop je daarna vast.. ;)

Sabbientje

Berichten: 4710
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 08:26

Ik heb ook gelijk mijn koetsiersbewijs/menbewijs gedaan. Vind het juist een goede cursus om alles goed te leren.

Wij waren van plan ons paard voor de wagen te beleren en mijn man had zijn koetsiersbewijs al.
En we vonden het handig als ik het ook eerst goed zou leren.

Het paard van toen is helaas overleden, maar haar opvolger hebben we wel voor de wagen staan.

Moet wel zeggen dat het handig is om na de cursus wel zo nu en dan een lesje te blijven pakken.
Want bij mij was het toch weer een beetje weggezakt toen we uiteindelijk met mijn huidige paard aan de gang gingen.


Overigens weet ik niet waar je in Rotterdam woont, maar in Ouddorp (PCS de Dijkgraaf) en Stad aan het Haringvliet (Manege Oostmoer) geven ze ook menlessen zonder eigen paard.
Je hebt ook nog Stal de Ronde in Zwartewaal, maar die is alleen voor eigen paarden.

assie

Berichten: 9488
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Als beginner gelijk een mencursus (voor menbewijs) of eerst lessen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 09:18

De cursus menbewijs is een hele mooie basis waarin je alle stappen leert.
Zie het als autorijles. Daar leer je ook de basics. En als je die goed genoeg kent, dan krijg je een rijbewijs.
De échte rijervaring doe je echter pas daarna op, met je rijbewijs op zak. En als het goed is heeft dat halen van het rijbewijs je dan de vaardigheden gegeven om op onverwachte situaties te reageren en je ervaring uit te breiden.

Dus zorg dat je na het halen van het menbewijs af en toe even kunt blijven lessen om de kennis op peil te houden. Zeker in het begin.

Moonlight17
Berichten: 2345
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Re: Als beginner gelijk een mencursus (voor menbewijs) of eerst lessen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 09:40

Bij de mencursus die bij onze vereniging wordt geadviseerd om wel tussen de lessen door te blijven oefenen. Maar die lessen zijn ook niet wekelijks, waardoor de cursus langer duurt. Echter wel altijd een 100% slagingspercentage daardoor.

Het kan zeker als basis/begin dienen, maar lessen tussendoor als je geen eigen paard hebt om mee te oefenen is wel verstandig. Daarna zou ik ook nog een tijdje blijven lessen. Goede basis is bij het mennen het halve werk.

pjer
Berichten: 1586
Geregistreerd: 18-03-05

Re: Als beginner gelijk een mencursus (voor menbewijs) of eerst lessen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 10:26

Ik zou beginnen met de mencursus dat is echt een mooie basis waarin je van alles leert over het paard, het optuigen het mennen en hoe om te gaan met mennen in het verkeer. Dus een mooi compleet geheel. Zelf ben ik daarna pas losse lessen gaan nemen meer gericht op dressuur.

MoniqueT

Berichten: 8847
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 10:27

Bij ons waren er veel echte beginners in de groep hoor, ook zonder eigen paard. Gewoon doen!

Ibbel

Berichten: 49189
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 10:40

Ik begon 40 jaar geleden met een Fjord voor een zelfbouwkar, heb ik jaren zonder les mee gemend en mezelf Achenbach geleerd, gewoon uit een boek. Is ook zo moeilijk niet, die leidselvoering.

Daarna jarenlang niet gemend, en toen ik weer wilde beginnen mijn menbewijs (toen nog koetsiersbewijs) gehaald. Viel me op dat dat echt Achenbach-mennen was, en er eigenlijk idiote onderdelen in het examen zaten. Eenhandig een bocht door in een dorp, ja joh, dat doe je in de praktijk, tuurlijk. Ja, je moet je hand (of menzweep) uitsteken om richting aan te geven, dus je hoort eigenlijk idd je leidsels dan in 1 hand te hebben, maar voor richting aangeven heb je je groom op de kar. Want welke automobilist snapt dat je als koetsier naar links af wilt slaan als jij met je menzweep (in je rechterhand) boven je hoofd naar links wijst? Geen hond, dus laat je je groom lekker z'n linkerarm uitsteken.

Maar goed, dat was dus een gedegen menopleiding qua mennen, waarbij ook bij het examen echt die Achenbach leidselvoering werd gevraagd, inclusief alle 'bijzondere verrichtingen' zoals een keertwending met de kar (wat natuurlijk wél praktisch is om te kunnen)

In de praktijk met m'n eigen paard men ik een soort van hybride Achenbach en altijd tweehandig.

Ik heb trouwens ook een tijd een tweespan gehad, en tweespan is niet moeilijker dan enkelspan, als je het tuig eenmaal goed hebt ingesteld. Je hebt nog steeds 2 leidsels in je handen, de leidselvoering is precies hetzelfde. Pas met langspan wordt het lastiger.

Livie
Berichten: 6
Geregistreerd: 04-07-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-23 19:15

Oh mensen, wat veel reacties met veel informatie. Wauw, dank _/-\o_

Fijn te lezen dat deze cursus ook een goede eerste stap kan zijn.

Er is in Rotterdam een locatie voor lessen en ik heb online gezien dat het ook in Zoetermeer kan.

@Sabbientje ik woon ongeveer zo noordelijk mogelijk in Rotterdam, tegen Berkel aan. Goeree Overflakkee best goed te doen in het weekend, mits de Haringvlietbrug weer open is ;)

Spaikey

Berichten: 1308
Geregistreerd: 19-01-04

Re: Als beginner gelijk een mencursus (voor menbewijs) of eerst lessen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 20:04

Ik zou wel koetsiersbewijs halen als je dat hebt ben je ook verzekerd.

Verder zou ik naderhand of tegelijkertijd zeker lessen gaan nemen.

Ik heb eerst jaren geleden mijn enkelspan gehaald voor het geval dat ik ooit niet meer op een paard kon rijden. Daarna 6 a 7 jaar geleden dubbelspan bewijs.

Nu sinds 5 jaar men ik fanatiek ook wedstrijden

Brainless

Berichten: 29746
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 20:38

Spaikey schreef:
Ik zou wel koetsiersbewijs halen als je dat hebt ben je ook verzekerd.

Als je een AVP-verzekering hebt ben je al gewoon verzekerd.

Ik lees ook dat er geen verzekering meer bij zit omdat je al verzekerd bent.
Je betaald eenmalig 30E voor een pasje wat levenslang geldig is.

cobiie

Berichten: 7307
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Als beginner gelijk een mencursus (voor menbewijs) of eerst lessen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 21:25

Gewoon de locaties benaderen wat zij vinden. Meestal kan je wel vanaf "nul" starten met de cursus.

Wij hebben ruim 10 jaar terug een tijdje gelest (privelessen) bij hanemaayer in Zoetermeer. Eerst met ons eigen paard daarna met een paard van hun. Beviel toen prima.

Spaikey

Berichten: 1308
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 10:19

Brainless schreef:
Spaikey schreef:
Ik zou wel koetsiersbewijs halen als je dat hebt ben je ook verzekerd.

Als je een AVP-verzekering hebt ben je al gewoon verzekerd.

Ik lees ook dat er geen verzekering meer bij zit omdat je al verzekerd bent.
Je betaald eenmalig 30E voor een pasje wat levenslang geldig is.


Oke, dan lig ik achter. Destijds was mij dit verteld.

dierenfan
Berichten: 9628
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 14:24

Brainless schreef:
Spaikey schreef:
Ik zou wel koetsiersbewijs halen als je dat hebt ben je ook verzekerd.

Als je een AVP-verzekering hebt ben je al gewoon verzekerd.

Ik lees ook dat er geen verzekering meer bij zit omdat je al verzekerd bent.
Je betaald eenmalig 30E voor een pasje wat levenslang geldig is.


Idd misschien in de gebieden waar geldt dat je verplicht koetsiersbewijs moet hebben dat dit geldt. Echter waar je niet verplicht bent dit te hebben kunnen ze niet eisen dat je het moet hebben ivm je verzekering. Je staat er wel sterker mee

MoniqueT

Berichten: 8847
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Als beginner gelijk een mencursus (voor menbewijs) of eerst lessen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 15:11

Het koetsiersbewijs is in 2017 vervangen door het permanente menbewijs. Iedereen die ooit een koetsiersbewijs gehaald heeft, kan dat omwisselen voor het nieuwe menbewijs. Daarin zit geen verzekering meer, wat voorheen dus wel zo was.

Zie hier: https://www.levendehave.nl/nieuws/stich ... levenslang

Nieuwe cursisten krijgen dus een menbewijs, het koetsiersbewijs bestaat officieel niet meer.