Goede sulky zoeken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
26279
Berichten: 1
Geregistreerd: 15-08-23

Goede sulky zoeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-23 14:38

Mijn mini shet die heeft een maat in tuig mini mini shet, maar kan ik dan als sulky shetlander doen? Of moet ik echt 1tje die er bij past?

har166

Berichten: 2035
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 14:48

Zoek een sulky met 16 inch wielen en eentje die lichter is dan je pony.

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Goede sulky zoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 16:07

Het moet passend zijn.
Wagens hebben perce maten zoals mini shet, shet, pony. De wielmaat word benoemd, maar ook dan is het niet altijd duidelijk, want wat voor wagen er op die wielen zit kan ook hoger of lager zijn.

Er is niet heel veel keus in sulky's, dus denk dat je op een HCA sulky met 16" wielen uit ga komen, of eventueel iets wat door iemand zelf gemaakt is.

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 16:15

Je komt dan uit bij of een hca of een sulky van Tjeu model Pien of de mini Ellen. Je zou ook voor cavalettie kunnen gaan, maar die is goedkoop omdat het ook bagger kwaliteit is. Dus als je echt door bvb bos enzo wilt gaan crossen is die laatste niet aan te raden. Ik heb zelf pony's van 85cm voor een hca lopen en daar al genoeg meegemaakt waar een cavalettie kapot was gegaan. En hca rijdt echt super comfortabel vooral met een lederen stoeltje. Dit is mijn kleinste pony van 84 cm en op de foto woog hij ook maar 84kg. Hij was hier aan de lichte kant, hoort tussen de 90 en 100 te wegen.
Afbeelding

Mijn pony's hadden van hun oude tuig ook maat mini mini met gaten bijgeknipt. En nu tweespan ook maat mini en dat moest door de tuigmaker nog kleiner aangepast worden. :')

Rover_Bibi
Berichten: 9
Geregistreerd: 15-07-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 16:47

har166 schreef:
Zoek een sulky met 16 inch wielen en eentje die lichter is dan je pony.

+:)+

Rover_Bibi
Berichten: 9
Geregistreerd: 15-07-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 16:48

Dennis schreef:
Het moet passend zijn.
Wagens hebben perce maten zoals mini shet, shet, pony. De wielmaat word benoemd, maar ook dan is het niet altijd duidelijk, want wat voor wagen er op die wielen zit kan ook hoger of lager zijn.

Er is niet heel veel keus in sulky's, dus denk dat je op een HCA sulky met 16" wielen uit ga komen, of eventueel iets wat door iemand zelf gemaakt is.

+:)+

Rover_Bibi
Berichten: 9
Geregistreerd: 15-07-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 16:50

Jorex schreef:
Je komt dan uit bij of een hca of een sulky van Tjeu model Pien of de mini Ellen. Je zou ook voor cavalettie kunnen gaan, maar die is goedkoop omdat het ook bagger kwaliteit is. Dus als je echt door bvb bos enzo wilt gaan crossen is die laatste niet aan te raden. Ik heb zelf pony's van 85cm voor een hca lopen en daar al genoeg meegemaakt waar een cavalettie kapot was gegaan. En hca rijdt echt super comfortabel vooral met een lederen stoeltje. Dit is mijn kleinste pony van 84 cm en op de foto woog hij ook maar 84kg. Hij was hier aan de lichte kant, hoort tussen de 90 en 100 te wegen.
[ [url=m/z2UYzl.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mijn pony's hadden van hun oude tuig ook maat mini mini met gaten bijgeknipt. En nu tweespan ook maat mini en dat moest door de tuigmaker nog kleiner aangepast worden. :')

+:)+ +:)+

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Goede sulky zoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 17:58

Een Tjeu (mini) Ellen of een Cavalettie zijn geen sulky's.

De Pien en de Sabine zijn namaak van Maier en HCA dus dan zou ik altijd voor het origineel gaan en niet voor de namaak.

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Re: Goede sulky zoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 18:05

De kwaliteit van Tjeu is anders erg goed hoor is mijn ervaring!

Modw

Berichten: 172
Geregistreerd: 23-04-10
Woonplaats: Berkelland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 18:12

Ik heb voor mijn minis een gig van Maier en een sulky van hulsmann. Voorheen had ik een HCA was oke maar ik moet zeggen ik wil deze niet meer kwijt. Ben er zeer tevreden mee. De hulsman is geheel RVS . Door dit ontwerp is het veel makkelijker opstappen. Ook de vering is een stuk beter. Er staat volgens mij er nu een te koop op de Deutse e-bay bij "klein anzagen" . Daar staat ook een tweede hands HCA sulky en een gig van Maier. Het verwonderd mij steeds dat daar veel meer voor die kleintjes te koop is.Op mijn
profiel rijd ik met een pirouette maar daar is het staal van geknapt.

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 18:16

Ik vind de Pien sowieso eng omdat er geen rekje tussen jou en pony zit. Vooral als een pony dan al onverhoopt eens naar achteren schopt, dan heb je geen enkele bescherming. Ik zie dat dat die Duitse merken dat ook niet hebben, dus dan zou ik daar ook al nooit voor gaan. Oh wauw hulsmann heeft zelfs een tweespan sulky, echt jammer dat ze zonder rekje zijn. Dat zou ik wel praktisch vinden voor op zwaar terrein. Dan merk ik dat mijn vierwieler en groom erbij soms toch wat te zwaar is. Daarom dat ik als ik ooit een nieuwe sulky koop ik sowieso voor een hca blijf gaan. Ik heb namelijk een pony die bij spanning of een vlieg nog wel eens losse achterbenen wil hebben dus dan ben ik blij met dat rekje. Naast dat het gewoon makkelijker is om spullen mee te nemen.

Modw

Berichten: 172
Geregistreerd: 23-04-10
Woonplaats: Berkelland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 18:19

ik weet niet of je ver weg woont maar je mag altijd komen kijken. Beide wagentjes hebben de wooldse vierdaagse gereden. Een vriendin reed met de sulky en ik met de gig. Mocht je ze willen zien dan staan we op hun face book pagina

Modw

Berichten: 172
Geregistreerd: 23-04-10
Woonplaats: Berkelland

Re: Goede sulky zoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 18:23

ja Jorex ik begrijp je standpunt, maar als ze slaan komen ze niet over de dissel. Amy wil dat ook nog wel eens doen maar misschien is het verschil ik rijd met broek. Ik denk als je een rekje zou willen ze dit ook nog wel zouden aanbrengen. Ik heb echter een tasje voorop en soms een mandje achterop , waar ik dan de hoevekrabber mes hoefschoenen etc in meeneem. Ik ben voor het prettige opstappen en de goede vering gegaan.

Modw

Berichten: 172
Geregistreerd: 23-04-10
Woonplaats: Berkelland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 18:24

ja Jorex ik begrijp je standpunt, maar als ze slaan komen ze niet over de dissel. Amy wil dat ook nog wel eens doen maar misschien is het verschil ik rijd met broek. Ik denk als je een rekje zou willen ze dit ook nog wel zouden aanbrengen. Ik heb echter een tasje voorop en soms een mandje achterop , waar ik dan de hoevekrabber mes hoefschoenen etc in meeneem. Ik ben voor het prettige opstappen en de goede vering gegaan.

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 18:31

Ja Jorie doet altijd extra dramatisch dus die doet een bok en dan zijn hoefje recht achteruit tegen het rek aan. Ik heb ze zo'n 15 cm van het rek staan. Ik rij ook altijd met broek, zelfs in tweespan met een rem. In tweespan doet ie niks, dus misschien heeft hij het inmiddels ook wel afgeleerd. Geen idee, ik pak ze inmiddels eigenlijk altijd tweespan. En thuis heb ik alleen makkelijke ondergrond, dus dan is een vierwieler gewoon fijner tweespan. Voor een sulky hebben ze dan alweer teveel kracht. Helaas zit ik aan de andere kant van Nederland in Friesland. :P
Wel mooie sulkys zo van Facebook gezien.

Rover_Bibi
Berichten: 9
Geregistreerd: 15-07-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 20:31

Mijn mini shet die heeft een maat in tuig mini mini shet, maar kan ik dan als sulky shetlander doen? Of moet ik echt 1tje die er bij past?
Link er bij zou fijn zijn!