Aangespannen beleren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jackylove
Berichten: 80
Geregistreerd: 09-12-21
Woonplaats: Enschede

Aangespannen beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-23 07:40

Hallo ik heb een 3 jarige welsh die ik voor de kar beleren wil.

Hij kan longeren, lange lijnen, hij kan lopen in mentuig ook als iemand druk op de strengen zet. Na de vakantie willen we langzaam band gaan slepen.

Hoe lang zal het vanaf dit punt ongeveer duren?

Ps kar erachter laat ik proffesional doen

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Aangespannen beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 07:43

Denk dat je daar veel verschillende antwoorden op gaat krijgen, de een pakt het sneller op dan de ander. Je hebt ze die lopen er zo mee weg en gaat heel vlot en anderen houden er lang spanning bij.

magicmist

Berichten: 3336
Geregistreerd: 10-09-05

Re: Aangespannen beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 07:54

Dat is erg wisselend. Mijn huidige pony was binnen drie weken zodanig ver dat ik zelf kon rijden. Maar heb al enige jaren ervaring.
Een andere pony heeft 8 weken geduurd.
En hoor ook drie maanden.
Dus hier kan je niets van zeggen

Ibbel

Berichten: 49134
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 08:20

Ik zou heel voorzichtig zijn met dat 'bandje slepen'. Dat heb ik meermaals goed fout zien gaan doordat de band niet handig was vastgemaakt, paard over de strengen draaide, band ging stuiteren en tegen paard aankwam. Ik ben er geen voorstander van, het is geen noodzakelijke tussenstap om te beleren, imo.

Áls je het al doet, maak dan een goede zweng aan de band en doe de strengen door strengophouders of de broek, want die strengen hangen bij slepen veel lager dan uiteindelijk de bedoeling is, en een laag langs de achterbenen kietelende streng is een recept voor paniek.

Oefen sowieso eerst nog met de strengen binnenlangs het achterbeen (maw, doe 'over de streng stappen' na), mocht dat een keer gebeuren dan geeft dat geen paniek. Dat is belangrijker dan dat slepen.

Als je paard dat allemaal niet meer eng vindt, is dat voor de kar zetten zo gepiept, en zou een prof normaalgesproken binnen een week klaar zijn.

Zelf zou ik overigens m'n paard iets verder 'doorgemend' willen terughebben, net als dat ik een zadelmak paard iets verder doorgereden terug wil hebben. Profs kunnen net wat meer dan gewone sukkels zoals ik, dus als er iets raars gebeurt lig ik van de bok of uit het zadel, terwijl een prof op tijd heeft ingegrepen.

Jackylove
Berichten: 80
Geregistreerd: 09-12-21
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-23 08:45

Ibbel schreef:
Ik zou heel voorzichtig zijn met dat 'bandje slepen'. Dat heb ik meermaals goed fout zien gaan doordat de band niet handig was vastgemaakt, paard over de strengen draaide, band ging stuiteren en tegen paard aankwam. Ik ben er geen voorstander van, het is geen noodzakelijke tussenstap om te beleren, imo.

Áls je het al doet, maak dan een goede zweng aan de band en doe de strengen door strengophouders of de broek, want die strengen hangen bij slepen veel lager dan uiteindelijk de bedoeling is, en een laag langs de achterbenen kietelende streng is een recept voor paniek.

Oefen sowieso eerst nog met de strengen binnenlangs het achterbeen (maw, doe 'over de streng stappen' na), mocht dat een keer gebeuren dan geeft dat geen paniek. Dat is belangrijker dan dat slepen.

Als je paard dat allemaal niet meer eng vindt, is dat voor de kar zetten zo gepiept, en zou een prof normaalgesproken binnen een week klaar zijn.

Zelf zou ik overigens m'n paard iets verder 'doorgemend' willen terughebben, net als dat ik een zadelmak paard iets verder doorgereden terug wil hebben. Profs kunnen net wat meer dan gewone sukkels zoals ik, dus als er iets raars gebeurt lig ik van de bok of uit het zadel, terwijl een prof op tijd heeft ingegrepen.


Dat is wel een goede tip van de strengen. Bandje slepen doe ik sws niet alleen maar met mijn trainster. Zoals alle stappen gedaan zijn. Ik wil niks verpesten. Ik men zelf nog maar een jaartje dus alles stap voor stap :)

Zijn er meer dingen wat handig zijn even te oefenen?

Ibbel

Berichten: 49134
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 09:07

Wat ook handig is te oefenen is achteruit 'inparkeren'. Leg een 'lamoen' op de grond (paar springbalken oid) en laat je paard daar stap voor stap achteruit tussen gaan staan, zonder op of over de balken te stappen.
Leg daarna 1 kant van de balken in een lepel van een staander, zodat ze schuin omhoog gaan lopen, zodat je 'lamoen' je paard links en rechts even kan raken bij het achteruit inparkeren.

Beetje hetzelfde idee van oefenen met smalle doorgangen in voorbereiding op een trailer inlopen, alleen doe je het nu achteruit zonder dat je paard ziet wat-ie doet.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Aangespannen beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 19:09

Bandje heb ik ook nooit gedaan bij het beleren. Gewoon iemand die flink druk geeft op de strengen is vaak al voldoende om je pony te leren omgaan met druk op de borst en daar doorheen willen lopen

Jackylove
Berichten: 80
Geregistreerd: 09-12-21
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-23 19:45

Napie schreef:
Bandje heb ik ook nooit gedaan bij het beleren. Gewoon iemand die flink druk geeft op de strengen is vaak al voldoende om je pony te leren omgaan met druk op de borst en daar doorheen willen lopen


Dat doet hij al zonder problemen

FernandoO
Berichten: 104
Geregistreerd: 21-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 20:56

Jackylove schreef:
Napie schreef:
Bandje heb ik ook nooit gedaan bij het beleren. Gewoon iemand die flink druk geeft op de strengen is vaak al voldoende om je pony te leren omgaan met druk op de borst en daar doorheen willen lopen


Dat doet hij al zonder problemen


Dan door een prof de kar erachter gooien :D

Kost misschien wat geld, maar dan heb je de basis in ieder geval goed. Wij krijgen soms wel eens pony’s die überhaupt nauwelijks in de hand zijn geweest en met 3 weken kunnen ze al heel veel. Gewoon doorpakken met de kar nu dus. Anders is er alleen maar meer risico dat je ergens een verkeerd iets aanleert. En afleren is altijd moeilijk dan aanleren ;)

muriel_aj
Berichten: 1
Geregistreerd: 19-08-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 21:04

super leuk!

ik ben mijn shet nu ook aan het beleren,
vanaf 3 jaar mag je al gerust bandje slepen hoor
maar op je vraag.. niet elke pony is het zelfde dus het is moeilijk te zeggen sommige vonden lange lijnen misschien heel lastig maar vanaf dat ze het snapte boeide de kar ze niks meer.. sommige worden gestresst van da kar etc
de tijd er opplakken is heel moeilijk t zeggen

Jackylove
Berichten: 80
Geregistreerd: 09-12-21
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-23 21:40

FernandoO schreef:
Jackylove schreef:
Bandje heb ik ook nooit gedaan bij het beleren. Gewoon iemand die flink druk geeft op de strengen is vaak al voldoende om je pony te leren omgaan met druk op de borst en daar doorheen willen lopen


Dat doet hij al zonder problemen


Dan door een prof de kar erachter gooien :D

Kost misschien wat geld, maar dan heb je de basis in ieder geval goed. Wij krijgen soms wel eens pony’s die überhaupt nauwelijks in de hand zijn geweest en met 3 weken kunnen ze al heel veel. Gewoon doorpakken met de kar nu dus. Anders is er alleen maar meer risico dat je ergens een verkeerd iets aanleert. En afleren is altijd moeilijk dan aanleren ;)[/quote]

Geld heb ik er al voor liggen ik ga uit van 1000€. Maar mocht het meer worden ook goed. Heb iemand gevonden die 125€ per week vraagd heb goede recencies gelezen

Jackylove
Berichten: 80
Geregistreerd: 09-12-21
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-23 21:41

muriel_aj schreef:
super leuk!

ik ben mijn shet nu ook aan het beleren,
vanaf 3 jaar mag je al gerust bandje slepen hoor
maar op je vraag.. niet elke pony is het zelfde dus het is moeilijk te zeggen sommige vonden lange lijnen misschien heel lastig maar vanaf dat ze het snapte boeide de kar ze niks meer.. sommige worden gestresst van da kar etc
de tijd er opplakken is heel moeilijk t zeggen


Ja het maakt me niet uit hoe lang hij nodig heeft gaat me er meer om zodat ik kan uitrekenen of ik aan 1000€ genoeg ga hebben :)

FernandoO
Berichten: 104
Geregistreerd: 21-03-20

Re: Aangespannen beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 22:02

Zat. Daar haal je het makkelijk mee.
Zo snel mogelijk laten doen! Succes, hij ziet eruit als een leuke pony!