Drukplekken van het tuig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Allejandro
Berichten: 18540
Geregistreerd: 21-09-03

Drukplekken van het tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-23 19:40

Hallo allemaal

Mijn shetlander van inmiddels alweer 15 jaar oud, waarvan hij al 12 jaar voor de sulky loopt met hetzelfde combinatie tuig en wagen, heeft sinds maart dit jaar flinke drukplekken ontwikkeld.

Deze zijn niet heel oud, gezien ik hem vandaag geschoren heb (en mij rotgeschrokken ben! Arme pony :(:) ) en ze dus tevoorschijn zag komen. In zijn al dik aangegroeide wintervacht zaten ze nog niet, dus ik denk vrij recent?!
Pigment verlies is er al wel.


Zoek eigenlijk wat tips of ervaringen. Het tuig laat ik even rusten, even niet mennen voor zijn sulky.
Maar ja, waar ga ik zoeken naar een ander tuig? Of beter drukverdeling? Alle tips zijn welkom!


Afbeelding

groet..

Nyaleti

Berichten: 6153
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Drukplekken van het tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 19:46

Ik zie op de foto al een mooie verzameling van bontjes.. Dat is echt niet altijd nodig en kan juist ook de drukverdeling veranderen of het tuig laten knellen.

Heb je foto's van de plekken en een foto van het tuig van de zijkant (zonder bontjes) ?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37247
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 19:56

Heb je betere fotos? En van de drukplekken waar die precies zitten?

Op deze zie ik een scheve neusriem een bontje bij het schoftje dat naar achter is geschoven deels daardoor zit er een rand ergens onder het schoftje. Borststuk lijkt wat laag te zitten en niet helemaal recht ook. Dat kan natuurlijk een moment opname zijn

Wel goed dat je nu eerst gaat uitzoeken wat de oorzaak is van de drukkingen. Hopelijk ben je er op tijd bij :j

bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 20:14

Het borsttuig zit sowieso te laag.
Bontjes zou ik eronder vandaan halen, of als je er perse iets onder wilt geschikte onderleggers kopen want dit past gewoon niet.
De niet passende bontjes kunnen ook voor een slechte drukverdeling zorgen.

Waar zitten de schuurplekken precies en zijn de plekken aan beide kanten gelijk?

Schoftje lijkt ook naar achteren getrokken te worden.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 21:15

Obv de foto vraag ik me af of je sulky wel zweeft in de lichtogen.
Behalve dat: een schofttuig kan ook knellen en zo drukplekken geven. De Shet van een vriendin had dat icm haar Ideal-tuig. Vermoedelijk een combinatie van iets te krappe boom, wat harde kussens en een draagriem die niet vrij bewoog.
Bij het verharen na de winter hadden we dezelfde schrik als jij. Daarna een schofttuig van Zilco gaan gebruiken; flexibele boom, verstelbare klittenbandkussens en een losse draagriem die echt meebeweegt met de bewegingen van sulky en pony. De drukplekken zijn na het verharen niet meer teruggekomen.

Lukasje
Berichten: 11262
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Drukplekken van het tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 21:34

Het eerste wat bij mij opkomt is of je sulky wel in balans is, eerder dan er wat met je tuig mis is ?

pillow
Berichten: 7808
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Drukplekken van het tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 23:05

Waarom in vredesnaam die brede onderlegger voor de borst. Dat schuurt en broeit als gek.

Allejandro
Berichten: 18540
Geregistreerd: 21-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-23 21:25

Nyaleti schreef:
Ik zie op de foto al een mooie verzameling van bontjes.. Dat is echt niet altijd nodig en kan juist ook de drukverdeling veranderen of het tuig laten knellen.

Heb je foto's van de plekken en een foto van het tuig van de zijkant (zonder bontjes) ?

Bedankt voor je tip. Ik zal straks foto's uploaden. Het bontje op deze foto is mijn reserve, als de rest in de was zit. Geen goede keuze voor foto.



karuna schreef:
Heb je betere fotos? En van de drukplekken waar die precies zitten?

Op deze zie ik een scheve neusriem een bontje bij het schoftje dat naar achter is geschoven deels daardoor zit er een rand ergens onder het schoftje. Borststuk lijkt wat laag te zitten en niet helemaal recht ook. Dat kan natuurlijk een moment opname zijn

Wel goed dat je nu eerst gaat uitzoeken wat de oorzaak is van de drukkingen. Hopelijk ben je er op tijd bij :j

Je hebt gelijk hoor, komen zo betere foto's. De scheve neusriem is jammer, maar niet oorzaak van drukplekken ga ik vanuit.



bcd94 schreef:
Het borsttuig zit sowieso te laag.
Bontjes zou ik eronder vandaan halen, of als je er perse iets onder wilt geschikte onderleggers kopen want dit past gewoon niet.
De niet passende bontjes kunnen ook voor een slechte drukverdeling zorgen.

Waar zitten de schuurplekken precies en zijn de plekken aan beide kanten gelijk?

Schoftje lijkt ook naar achteren getrokken te worden.

Bedankt voor je tip!
Nogmaals, deze onderlegger is idd niet goed, overige zaten in de was.
De drukplekken bevinden zich trouwens niet op zijn borst maar op zijn rug, onder het schoftje.



Hilary schreef:
Obv de foto vraag ik me af of je sulky wel zweeft in de lichtogen.
Behalve dat: een schofttuig kan ook knellen en zo drukplekken geven. De Shet van een vriendin had dat icm haar Ideal-tuig. Vermoedelijk een combinatie van iets te krappe boom, wat harde kussens en een draagriem die niet vrij bewoog.
Bij het verharen na de winter hadden we dezelfde schrik als jij. Daarna een schofttuig van Zilco gaan gebruiken; flexibele boom, verstelbare klittenbandkussens en een losse draagriem die echt meebeweegt met de bewegingen van sulky en pony. De drukplekken zijn na het verharen niet meer teruggekomen.

Bedankt voor je tips!
Ik heb ook foto's gemaakt van de sulky op zijn rug (zonder belasting) maar ik kan er niet precies uithalen of hij wel of niet goed zweeft. Feit is wel dat we al 12 jaar met deze combinatie mennen. (paard, tuig, menner en sulky)

pillow schreef:
Waarom in vredesnaam die brede onderlegger voor de borst. Dat schuurt en broeit als gek.

Bedankt voor je feedback, dit is inderdaad niet de goede. Normaal draagt hij andere, maar die zaten in de was. Verkeerde keuze van foto van mijn kant.

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Drukplekken van het tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 21:32

Ook met belasting moet een sulky zweven, :j, letterlijk in de lichtogen, dat moet je tijdens het rijden ook kunnen zien; zo niet, dan hobbelt het ook ontzettend en komt er druk op de plekken waar hij nu drukplekken heeft. Als tuig netjes zit, niet te strak is aangesingelt, lijkt het me niet dat er zomaar drukplekken zitten. Dan gok ik zo dat het de sulky is met gewicht dat zit te duwen. Misschien een goed idee om iemand met (meer) kennis te laten komen kijken? Zowel de sulky als het tuig, borsttuig zit indd ook wat laag. Hopelijk kom je eruit, :) Goed van je dat je even stopt tot je de oorzaak weet.

Allejandro
Berichten: 18540
Geregistreerd: 21-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-23 21:33

Afbeelding
Ty met zijn tuig, met zijn beide normale onderleggers.


Afbeelding
De foto waarop je de drukplekken met witte haren duidelijk ziet. (tuig er even los op maar tis duidelijk van het schoftje). Schoftje ligt op deze foto iets meer naar achteren geplaatst dan normaal.
Moet er even bijzeggen, het witte puntje op de schoft + stipje in de manen heeft hij al jaren, dit is van dekens (helaas)



Afbeelding
De drukplekken even los in beeld.
Moet er even bijzeggen, het witte puntje op de schoft + stipje in de manen heeft hij al jaren, dit is van dekens (helaas)


Afbeelding
Gehele combinatie even op de foto. Maar het is met de groothoeklens gemaakt, dus het vertekend wat.

Hoe kom ik er nu achter wat het probleem kan zijn. Of mijn tuig met een goede drukverdeler gaan gebruiken, een nieuw tuig of de sulky die niet (meer) genoeg zweeft.

Bedankt, ik waardeer jullie input zeker en wil het graag goed doen voor mijn my little pony. <3

Allejandro
Berichten: 18540
Geregistreerd: 21-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-23 21:38

Anastasia24 schreef:
Ook met belasting moet een sulky zweven, :j, letterlijk in de lichtogen, dat moet je tijdens het rijden ook kunnen zien; zo niet, dan hobbelt het ook ontzettend en komt er druk op de plekken waar hij nu drukplekken heeft. Als tuig netjes zit, niet te strak is aangesingelt, lijkt het me niet dat er zomaar drukplekken zitten. Dan gok ik zo dat het de sulky is met gewicht dat zit te duwen. Misschien een goed idee om iemand met (meer) kennis te laten komen kijken? Zowel de sulky als het tuig, borsttuig zit indd ook wat laag. Hopelijk kom je eruit, :) Goed van je dat je even stopt tot je de oorzaak weet.


Hij ligt inderdaad heel licht in de lichtogen van het tuig, als ik op de wagen stap zakt hij wel wat maar dat lijkt me logisch met gewicht in de sulky.

De (binnen)singel zit vaak wat los, omdat hij dit niet echt prettig vind. Het zou kunnen dat het schoftje daardoor (te)veel kan bewegen en zodoende schuurt. Maar nogmaals, al 12 jr deze combinatie met iets lossere singel en nooit problemen zoals dit.


Ik sta op een stal waar veel gemend wordt, ik ga eens vragen of ze mee willen kijken bij de sulky. Maar ik blijf mij er over verbazen dat het zo ineens na 12 jaar zo heftig is met de drukplekken. Ik heb hem in maart ook geschoren en er zat helemaal niks. En 6 maanden later is het dit.

We doen dit jaar wel iets meer KM's dan voorgaande jaren, moet het daar in zitten...?!

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 21:41

Ik als leek vraag me af of je sulky niet te groot is. Hij lijkt nu voorover te kantelen. Het lamoen steekt flink uit en de lichtogen worden nu naar voren getrokken en hangen volgens mij te laag. Dus volgens mij zou je pony veel verder naar voren moeten maar dan staat ie te ver voor je wagen. En het gewicht meer op de achterkant van de sulky. Maar eigelijk moet je hem afstellen met jouw gewicht erop.

Kan je bank verder naar achter toe?
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 08-09-23 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt

yvje86

Berichten: 2697
Geregistreerd: 18-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 21:48

Zo ver ik kan beoordelen van deze foto's lijkt me dat je sulky niet in balans is. Op de onderste foto lijkt het ook dat je sulky ht schoft naar voren duwt. Tevens lijken je onderleggers veel te groot, dat kan niet fijn zijn voor je pony en lijkt het erop dat je schoftje ook echt op de schoft van de pony ligt. Al met al kun je beter eens een deskundige naar je uitrusting laten kijken voordat je weer gaat mennen want ik vermoed dat er toch een hoop aanpassingen gemaakt kunnen worden zodat het voor je pony fijner gaat zijn.

marga1
Berichten: 900
Geregistreerd: 11-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 21:50

Is je pony slanker dan voorgaande jaren? zo ja een bontonderlegger onder het schoftje gaan gebruiken die vult wat hij slanker is op.

Allejandro
Berichten: 18540
Geregistreerd: 21-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-23 22:12

capopjekop schreef:
Ik als leek vraag me af of je sulky niet te groot is. Hij lijkt nu voorover te kantelen. Het lamoen steekt flink uit en de lichtogen worden nu naar voren getrokken en hangen volgens mij te laag. Dus volgens mij zou je pony veel verder naar voren moeten maar dan staat ie te ver voor je wagen. En het gewicht meer op de achterkant van de sulky. Maar eigelijk moet je hem afstellen met jouw gewicht erop.

Kan je bank verder naar achter toe?


Dat moet iemand met meer kennis maar gaan beoordelen inderdaad, ik heb daar ook te weinig kennis van en kan het niet beoordelen als ik aan het mennen ben.


yvje86 schreef:
Zo ver ik kan beoordelen van deze foto's lijkt me dat je sulky niet in balans is. Op de onderste foto lijkt het ook dat je sulky ht schoft naar voren duwt. Tevens lijken je onderleggers veel te groot, dat kan niet fijn zijn voor je pony en lijkt het erop dat je schoftje ook echt op de schoft van de pony ligt. Al met al kun je beter eens een deskundige naar je uitrusting laten kijken voordat je weer gaat mennen want ik vermoed dat er toch een hoop aanpassingen gemaakt kunnen worden zodat het voor je pony fijner gaat zijn.


De schoft ligt echt vrij, hoewel de foto's dat inderdaad niet tonen.
De foto's zijn niet heel representatief omdat het tuig er maar losjes op ligt op de foto. Het is meer voor het beeld even.
De onderleggers zijn niet zo zeer veel te groot maar bewust wat groter om alle riemen fijn te laten lopen via de onderleggers. De strengen liggen normaal naar achteren en zo mooi in de lengte van de onderlegger.
Dit geld ook voor de singel.


marga1 schreef:
Is je pony slanker dan voorgaande jaren? zo ja een bontonderlegger onder het schoftje gaan gebruiken die vult wat hij slanker is op.

Nee, misschien zelfs wel iets voller. HIj is recentelijk verhuisd (febr 23) en sindsdien is het even zoeken naar zijn juiste dieet-balans.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Drukplekken van het tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 22:30

Iets voller kan wel net zorgen dat het klemt.

Naar mijn mening is dit schofttuig niet geschikt voor een sulky. De draagriem (waar de lichtogen aan vast zitten) kan niet vrij bewegen, wat bij een sulky wel nodig is.

Licor

Berichten: 2950
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 22:36

Allejandro schreef:
Anastasia24 schreef:
Ook met belasting moet een sulky zweven, :j, letterlijk in de lichtogen, dat moet je tijdens het rijden ook kunnen zien; zo niet, dan hobbelt het ook ontzettend en komt er druk op de plekken waar hij nu drukplekken heeft. Als tuig netjes zit, niet te strak is aangesingelt, lijkt het me niet dat er zomaar drukplekken zitten. Dan gok ik zo dat het de sulky is met gewicht dat zit te duwen. Misschien een goed idee om iemand met (meer) kennis te laten komen kijken? Zowel de sulky als het tuig, borsttuig zit indd ook wat laag. Hopelijk kom je eruit, :) Goed van je dat je even stopt tot je de oorzaak weet.


Hij ligt inderdaad heel licht in de lichtogen van het tuig, als ik op de wagen stap zakt hij wel wat maar dat lijkt me logisch met gewicht in de sulky.



De sulky zou eigenlijk juist omhoog moeten gaan als je op de wagen stapt/zit. Het gewicht van jou zorgt er namelijk voor dat de sulky in balans komt. Dus als jij achterover gaat leunen met je gewicht komt de sulky omhoog en als je voorover leunt komt ie naar beneden.. en als je in een neutrale positie zit, moet de sulky dus eigenlijk in de lichtogen in de lucht hangen en niet naar beneden of naar onderen drukken.. dan is de sulky voldoende in balans

Als ik t goed zie is dit een cavaletti, die staan er wel om bekend om moeilijk in balans te krijgen

Nyaleti

Berichten: 6153
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 22:38

Maar op een foto zoals dit, die met sulky, kun je niet veroordelen of hij goed hangt toch? Omdat ie in balans moet hangen met persoon (dus gewicht) er op?

Het lijkt erop dat je hetzelfde schoftje hebt dan die ik even heb gehad. Ontzettend stug en beweegt absoluut niet mee. Zoiets kan bijna onmogelijk goed zitten. Het lijkt me dan ook niet verkeerd om te investeren in in iedergeval een nieuw schoftje (en veiligheids clipjes en open ogen, alsjeblieft.)

Licor

Berichten: 2950
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 22:39

Hilary schreef:
Iets voller kan wel net zorgen dat het klemt.

Naar mijn mening is dit schofttuig niet geschikt voor een sulky. De draagriem (waar de lichtogen aan vast zitten) kan niet vrij bewegen, wat bij een sulky wel nodig is.


Hoe zie jij dat die niet vrij kan bewegen?

Bij mijn tuig loopt de draagriem gewoon boven door en zit die nergens vast en kan die dus ook bewegen.. zou bij dit schofttuig ook zo kunnen zijn toch?

_Lente

Berichten: 306
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Noordwest Veluwe

Re: Drukplekken van het tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 23:00

Je geeft zelf aan dat de binnensingel altijd vrij los zit, dan is de kans dus heel groot dat het schoftje beweegt en schuift.
In combi met best heel grote onderleggers, etc...
Wat vindt je instructeur hier van en/of heb je er wel eens een goede tuigpasser bij gehad?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 07:14

Licor schreef:
Hilary schreef:
Iets voller kan wel net zorgen dat het klemt.

Naar mijn mening is dit schofttuig niet geschikt voor een sulky. De draagriem (waar de lichtogen aan vast zitten) kan niet vrij bewegen, wat bij een sulky wel nodig is.


Hoe zie jij dat die niet vrij kan bewegen?

Bij mijn tuig loopt de draagriem gewoon boven door en zit die nergens vast en kan die dus ook bewegen.. zou bij dit schofttuig ook zo kunnen zijn toch?

Ik ben er nog geen een tegengekomen die net zo losjes beweegt als de losse draagriem bij de Zilco. Alles wat binnendoor loopt bovenop heeft te veel weerstand voor zover ik tot nu toe heb kunnen voelen. Volgens mij heeft TS eenzelfde soort tuigje als waar een kennis van me mee mende vroeger, die bewoog alleen als je er flink aan ging hangen, en dat is juist niet de bedoeling.

welmoedz

Berichten: 1569
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 07:58

Ik denk dat het aan de sulky ligt die niet zweeft waardoor er teveel gewicht in de lichtogen komt en het schoftje in de rug duwt. Als je op je sulky zit moet iemand met 1 vinger hem in de lucht kunnen houden ivm evenwicht. Ik zou een goede lesgever laten meekijken.
Hier een foto met mijn pony en terwijl ik op de sulky zit, dit is dus "zweven" en het heeft me aardig wat uur gekost met afstellingen van de sulky om dit voor elkaar te krijgen (lamoen korter/langer, stoeltje naar voren/achter, druppel onder de stoel). Als ik jouw sulky zie lijkt het alsof je er weinig aan kunt verstellen maar mss heb ik het mis.


Afbeelding