Menhoofdstel: tips gezocht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Menhoofdstel: tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-23 18:35

Met mijn merrie Sadira zijn we langzaam aan aan het beginnen te mennen.

Afbeelding

Bij Tjeu hebben we tuig gekocht, een complete set in biothane. Ik ben daar erg tevreden mee, het is mooi spul, maar ik zit toch te puzzelen met het hoofdstel. Net als de meeste menhoofdstellen is het dik, stug en sterk, wat op zich heel goed is, maar Sadira heeft als arabier zijnde natuurlijk een smal en gevoelig koppetje. Ik merk dat het hoofdstel niet helemaal mooi om haar hoofd heen vormt. Bovendien lijkt het achter de oren wat te trekken, en ligt het vrij dicht langs haar ogen.

Ik ben vast niet de enige die daar ooit tegen aan gelopen is. Hebben jullie tips voor hoofdstellen die misschien goed bij Sadira en haar hoofdvorm zouden kunnen passen, die niet te zwaar en stug zijn?

Hieronder nog een (zeer ingezoomde, sorry voor de slechte kwaliteit) foto van haar huidige hoofdstel.

Afbeelding

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Menhoofdstel: tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 18:53

Ik denk dat een langer frontriem al een hoop kan doen.
En eventueel in het kopstuk wat ruimte voor de oren uitsnijden als dat mogelijk is. Ik denk dat het dan al een heel ander beeld geeft.

jowien
Berichten: 977
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 19:04

Probeer even hoe het hoofdstel zit zonder deze frontriem eraan, gewoon even zonder frontriem. Bij mijn paard (fjord, erg breed voorhoofd) zit het menhoofdstel zonder frontriem prima, maar met totaal niet. Het schuift bij haar niet naar achteren, en ik rij geen wedstrijden, dus ik laat het zo.

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 19:07


eshz
Berichten: 189
Geregistreerd: 16-09-09

Re: Menhoofdstel: tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 19:25

Ik vind de luxe Ideal lijn hoofdstellen(met uitsparingen oren, soepel en zacht onderlegd leer) het mooist zitten bij dit soort koppies.

KirstenChes

Berichten: 1155
Geregistreerd: 15-06-06

Re: Menhoofdstel: tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 19:27

Zilco hoofdstellen zijn ook erg fijn soepel en smal.

bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 19:43

Ik heb hetzelfde tuig en het hoofdstel zat bij mijn pony ook niet fijn, vooral de neusriem niet en achter de oren.
Heel jammer want verder ben ik wel tevreden met het tuig.
Ik heb een ideal hoofdstel aangeschaft en deze past veel mooier

Nimmy

Berichten: 3945
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 19:47

KirstenChes schreef:
Zilco hoofdstellen zijn ook erg fijn soepel en smal.


Zilco paste op mijn merrie absoluut niet (smal lang hoofd) de ideal luxe zit wel heel mooi!

Bij een merrie echt 5 hoofdstellen geprobeerd voor er 1 was die paste, soms is het even zoeken wat werkt.

vierspan

Berichten: 293
Geregistreerd: 08-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 19:48

Bij mijn arabier is een hoofdstel van Zilco samengesteld met sommige onderdelen maat Cob en sommige maat Pony. Op jouw foto lijken de windriemen te lang te stug, waardoor het kopstuk achter haar oren duwt en de neiging lijkt te hebben van haar hoofd af te vallen. Wanneer dat zou gebeuren heb je een zeer gevaarlijke situatie. Kijk of je (zolang je met dit hoofdstel rijdt) iets verzint zoals een vlecht of een verbinden met een extra halsriem zodat het hoofdstel niet af kan. Daarnaast is een verbindingsriemje tussen neusriem en keelriem voor mij altijd vast onderdeel van het tuig, zodat je een halster idee hebt.
De keelriem moet wel een stuk korter, wanneer je dit riempje hebt, even checken of het hoofstel stevig zit, kan je het makkelijk over haar hoofd trekken, dan moet de keelriem of de verbindingsriem korter worden gemaakt.

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 19:49

Ondanks dat ik altijd reed met kunststof tuig, had ik er een leren hoofdstel bij van Ideal. Deze was bij het kopstuk achter de oren een stukje uitgesneden + ik had er een maatje grotere frontriem op, waardoor het geheel een stuk mooier zat. Wellicht kun je daar wat mee.

pillow
Berichten: 7809
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 19:51

Dennis schreef:
Ik denk dat een langer frontriem al een hoop kan doen.
En eventueel in het kopstuk wat ruimte voor de oren uitsnijden als dat mogelijk is. Ik denk dat het dan al een heel ander beeld geeft.

Deze frontriem ziet lang niet tegen het hoofd dus die is lang genoeg. Hij wordt naar voren gedrukt door de oogkleppen, dus die er onder vandaan halen zal al veel schelen.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8310
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 19:55

Zou inderdaad eens kijken of je de oogkleppen zo kan vouwen dat ze niet zo veel druk op je frontriem zetten. Meestal zit er ijzerdraad in en kan je het een en ander in model buigen. Het riempje van de kleppen korter of langer doen wil daar ook wel in helpen trouwens.

Heeft je neusriem ook verstel mogelijkheden? Dan kan je die misschien ook een gaatje naar achter zetten (als dat past natuurlijk), dan loopt je bakstuk al een stukje lager onder de ogen.

Henrike5

Berichten: 775
Geregistreerd: 26-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 20:15

Lastig die smalle hoofdjes ja, mijn arabiertje heeft een mix van ideal en kieffer. Hij heeft niet zn smal neusje als die van jou maar wij hebben het als volgt gedaan;

Kopstuk van kieffer (terug gesneden bij de oren), neusriem is een losse neusriem van een rijhoofdstel gezien die niet aan de bakstukken zit en vaak wat smaller te vinden zijn. Ook de frontriem is van een rijhoofdstel wat aangepast voor de oogkleppen. De rest is van ideal en we hebben kleinere oogkleppen zo ziet hij wat meer en het ziet er ook wat mooier uit.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-23 20:49

Ten eerste: onwijs bedankt voor de vele reacties al! Wat fijn! Ik probeer even wat te reageren op de belangrijkste punten die gevraagd werden:

- Een langere frontriem lijkt het eerste om aan te denken wanneer je een hoofdstel hebt wat trekt bij de oren en wat te dicht langs de ogen loopt, maar daar ligt het niet aan, want de frontriem laat echt genoeg ruimte, die komt los van het hoofd.

- Het zijn inderdaad de windriemen die maken dat de frontriem zo naar voren gedrukt wordt. Dat komt omdat de windriemen eigenlijk niet lang genoeg waren voor Sadira's brede voorhoofd, en de oogkleppen daardoor eigenlijk te dicht langs de ogen zaten. We hebben geprobeerd de windriemen net iets verder door de frontriem heen te trekken dan eigenlijk de bedoeling was, zodat we ze verder opzij konden buigen en meer ruimte te creëren. Dat werkte prima voor de oogkleppen, maar dat maakt dus dat de frontriem wat omhoog en naar voren geduwd wordt. Ligt niet aan het hoofdstel an sich dus, maar wel aan de combi met de pony. We krijgen de oogkleppen/windriemen niet zo gemanoevreerd dat dat niet gebeurt.

- Het hoofdstel lijkt gelukkig wel stevig aan haar hoofd te zitten, ik heb niet het idee dat het makkelijk af zou kunnen gaan over de oren. Maar ik wil natuurlijk niet wachten tot het wel een keer misgaat, dat is ook waarom we kijken naar een ander hoofdstel ;)

- De neusriem kun je los door het bakstuk heen halen, dus die kun je niet op die manier verstellen als dat ik denk dat jij bedoelt, Muiz.

Verder wil ik jullie onwijs bedanken voor de tips, ik ga het allemaal opschrijven en bekijken. Er zitten veel dingen tussen die ik graag meeneem :) Ik ben prima thuis in de wereld van hoofdstellen, maar menhoofdstellen zijn toch allemaal weer een stukje anders :+

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8310
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: Menhoofdstel: tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 20:56

Volgens mij is een los Ideal kopstuk ook verder teruggesneden om de oren heen. Dan heb je daar in ieder geval al weer wat meer ruimte. Maar als je windriemen ook een beetje iffy zijn is dat misschien ook een goede om dan te vervangen voor een andere pasvorm/maat. Hier werken halve of marathon kleppen heel fijn voor een paard met datzelfde brede voorhoofd probleem maar dat verschilt wel wat natuurlijk. Mocht je willen passen, ik heb geloof ik nog marathonkleppen liggen in het zwart die ik nu niet gebruik omdat mijn huidige hoofdstel bruin is.

pjer
Berichten: 1579
Geregistreerd: 18-03-05

Re: Menhoofdstel: tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 21:52

ik blijf maar raar aankijken naar die foto. Het hoofdstel zit zo raar, ook met die knik in de bakstukken. en ik zie dat je de frontriem al lager hebt gedaan. Zou het niet zo zijn dat het kopstuk te klein is en je bakstukken te lang? Als je kopstuk groter is dan kan de frontriem helemaal bovenin in het nokje (en kunnen de oren nog bewegen) en dan met een kleiner maatje bakstukken komen de oogkleppen en neusriem ook beter op hun plek. Ik denk dat je dus iets zelf moet samenstellen uit meerdere maten.
Verder zou ik een leren hoofdstel zoeken want dat zit vaak net wat mooier. En bij het peerdewinkeltje van letty uit veenendaal hebben ze een merk wat wat fijner en smaller is dan die ideal hoofdstellen. Ik weet het juiste merk even niet meer. Maar daar zou ik naar kijken.

pillow
Berichten: 7809
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Menhoofdstel: tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 09:49

Je kunt de windriemen toch over de frontriem doen. Alles zit te ver naar voren. De kleppen en de neusriem zouden wat hoger moeten. Een hoofdstel goed passend krijgen is lastig, ik heb voor de mijne een full met de bakstukken in de cob maat en nu past het prima.

Fangio

Berichten: 2560
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Re: Menhoofdstel: tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 17:11

Ik heb hetzelfde tuig en ook wat stukken moeten omwisselen om het lekkerder passend te krijgen. Neem evt eens terug contact op met Tjeu? Bij mij deed hij daar niet moeilijk over.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-23 21:27

Nogmaals bedankt voor alle tips die iedereen me gegeven heeft. We zijn inmiddels een poosje verder, en na een hoop puzzelen zijn we inmiddels bij een werkbare oplossing gekomen. Bij deze een update, voor het geval er ooit anderen zijn die tegen hetzelfde aanlopen.

Ik heb eerst contact met Tjeu opgenomen, die zoals altijd snel en fijn reageerde met tips. Helaas hielpen de tips voor mij alleen niet afdoende om het hoofdstel echt goed te laten liggen. De issues bleven dat het kopstuk niet echt lekker lag, de windriemen aan de krappe kant bleven en dat de bakstukken erg dik en stug waren.

We zijn erna een keer bij de Menner in Barneveld geweest, en daar hadden we een Ideal hoofdstel van leer in handen wat verder erg op ons hoofdstel leek, maar van veel dunner en soepeler leer, en met veel langere windriemen. Dat was al een enorm grote vooruitgang. Geen draaiende bakstukken en drukpunten (op de plek van de neusriem), maar ook dit kopstuk zat nog niet fijn. Uiteindelijk hebben we nog een kopstuk bijbesteld in een maat groter, en nu lijken we eindelijk de winnende combi te hebben. Sadira is er ook veel blijer mee.

Voor:
Afbeelding
Afbeelding


Na:
Afbeelding
Afbeelding

vierspan

Berichten: 293
Geregistreerd: 08-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 20:00

Leuk dat je een update geeft! Het is 1000x beter zo.

Ik zelf zou de windriemen onder het frondeel wat platter en wat smaller duwen, ze lijken nu het frondeel nog een beetje omhoog en naar voren te trekken. Daar waar de windriem onder het frondeel uitkomt, heb je dan nog volop de mogelijkheid om de oogkleppen mooi breed te maken. (Ze maken dan meer een S-vorm dan een rechte lijn. )

En: “ better safe then sorry”, altijd een verbindingsriempje tussen keelriem en neusriem.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-23 20:47

Fijn te horen dat anderen dat ook vinden! :D

Ik zal er nog wat aan frummelen! Heb ik recent ook al een keer gedaan (na die foto) maar ik zal er nog eens goed naar kijken.

Het verbindingsriempje zit er inmiddels ook al aan, die was ten tijde van die foto nog in bestelling :)

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Menhoofdstel: tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 16:00

Zijn halve oogkleppen niet iets voor jullie? Ze heeft een elegant hoofd die totaal achter de kleppen lijkt te verdwijnen.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: Menhoofdstel: tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-23 17:09

To be fair vraag ik me bij haar wel eens af of ze oogkleppen überhaupt nodig heeft. Ze is vrij nuchter en niet zo snel onder de indruk en ik heb ook het idee dat ze soms juist een beetje in de war is doordat ze ons helemaal niet kan zien. Dus ja, ik heb zeker overwogen of we niet eens halve of geen oogkleppen zouden kunnen proberen.

Wat zouden jullie op dat vlak aanraden? En waarom?

WendyBZ

Berichten: 13135
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 22:58

Ik had mijn beide dravermerries met halve klepjes (en een dravershoofdstel) omdat ik ze eigenlijk alleen nodig had zodat ze mijn zweep niet zagen. Vooral de donkere wilde graag meedenken als ze de zweep zag :+ Een 'gewoon' menhoofdstel was voor hun zo grof, en hele hoofd viel dan weg. Zou voor die van jou ook wel een oplossing kunnen zijn denk ik:

Afbeelding

Afbeelding

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Menhoofdstel: tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 12:56

Ik denk dat de kleppen op de laatste foto wel een oplossing kan zijn ipv zonder kleppen. Helemaal zonder kleppen ben ik niet echt een voorstander van gezien er heel veel dingen kunnen gebeuren op de kar wat net buiten het gezichtsveld valt van je paard: iemand trekt een jas uit, steekt een paraplu op of gaat staan om af te stappen.