Menbewijs halen shetten zuid holland/noord brabant

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JustMePris
Berichten: 82
Geregistreerd: 27-07-22

Menbewijs halen shetten zuid holland/noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-23 00:46

Goedendag lezers!

Ik wil eigenlijk toch wel mijn menbewijs halen. Voornamelijk omdat ik het fijn vind zo veel mogelijk kennis te hebben. Nu heb ik 1 mini shet en 1 shet kruising van 2 jaar en nu boven de 1.10..
De bedoeling is om mijn 2 jarige kruising te beleren in de TOEKOMST. Voordat mensen denken dat ik al ga beginnen haha. Absoluut niet.

Het begin proces zal zeker niet voor 3.5 zijn. En het wennen aan een wagen/sulky zal niet voor zijn 4e jaar zijn.. fanatiek mennen komt stap voor stap later wel maar echt fanatiek zal het ook weer niet worden.

Nou nu word dit bericht weer veel te lang natuurlijk..


Mijn vraag:
Aangezien ik zelf niks met grote ponys/paarden doe, vind ik het onnodig om mijn menbewijs met grotere ponys te halen. Het liefste wil ik natuurlijk een shet of iets groter maar dit zal waarschijnlijk minder snel aangeboden worden haha. Dus gewoon geen ponys van boven de 1.40 of iets vind ik genoeg indien mogelijk.

Weet iemand heel toevallig een plek waar je menlessen en evt je menbewijs kunt halen in de omgeving van zuid holland/noord brabant.

Aangezien mijn 2 jarige uiteraard niet beleerd is, en ik mijn mini shet toch wel aardig klein vind om hier fanatiek mee te lessen, heb ik toch echt liever les met een andere pony!


Bedankt voor het meedenken!

roekes

Berichten: 755
Geregistreerd: 05-04-14
Woonplaats: Drenthe

Re: Menbewijs halen shetten zuid holland/noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 04:57

Waarom ga je niet ergens lessen? Daar heb je meer aan dan een menbewijs. Of is dat verplicht om te halen in het gebied waar je buiten wilt rijden

JustMePris
Berichten: 82
Geregistreerd: 27-07-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-23 09:15

roekes schreef:
Waarom ga je niet ergens lessen? Daar heb je meer aan dan een menbewijs. Of is dat verplicht om te halen in het gebied waar je buiten wilt rijden




Geen idee of het verplicht is, maar lessen wil ik sowieso maar niet met mijn eigen ponys. En als ik dan toch bezig ben wil ik uiteindelijk maar gewoon mijn menbewijs mocht het ooit handig zijn.

Dus het zou fijn zijn als er een locatie in de omgeving is die lessen aanbied met eigen ponys en het liefste dus ook examen van het menbewijs eventueel aanbied. Dit laatste is geen must maar het zou wel fijn zijn aangezien ik dan ook gewoon weet of ik alles correct onthouden heb haha.

BeFunny

Berichten: 10545
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Menbewijs halen shetten zuid holland/noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 09:29


JustMePris
Berichten: 82
Geregistreerd: 27-07-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-23 09:55


yvje86

Berichten: 2697
Geregistreerd: 18-09-12

Re: Menbewijs halen shetten zuid holland/noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 10:32

Ik zie het probleem eigenlijk niet zo. Als je met een Shire kan mennen (bij wijze van spreken) kun je het met een shetlander ook. Het gaat om de kennis en de handelingen.
Daarnaast, waarom zou je niet met je eigen pony op les gaan? Juist daar leer je ontzettend van. Je kunt dan onder begeleiding de punten oplossen waar je met je pony tegenaan loopt als je rijdt.

JustMePris
Berichten: 82
Geregistreerd: 27-07-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-23 10:59

yvje86 schreef:
Ik zie het probleem eigenlijk niet zo. Als je met een Shire kan mennen (bij wijze van spreken) kun je het met een shetlander ook. Het gaat om de kennis en de handelingen.
Daarnaast, waarom zou je niet met je eigen pony op les gaan? Juist daar leer je ontzettend van. Je kunt dan onder begeleiding de punten oplossen waar je met je pony tegenaan loopt als je rijdt.



Ik zelf ben maar 1.58, dus een groot groot paard is niks voor mij want daar kan ik niks mee haha.

Een grotere pony is een optie. Maar ik zelf heb het niet perse met grote paarden/ponys. Ik vind de kleintjes veel leuker haha. Het is niet dat ik het absoluut niet wil hoor, een grotere. Maarja ik zou het zelf leuker vinden als het mogelijk is om met iets rond/onder de 1.40 aan de slag te gaan.

En mijn mini shet vind ik niet geschikt om fanatiek mee te lessen, om meerdere redenen maar ook zeker haar grootte..
En mijn 2 jarige is nog lang niet aan de beurt en dit is juist een proces wat ik het grootste gedeelte zelf wil doen. Dus daarmee altijd te moeten lessen hoeft van mij ook niet..


En mocht mijn 2 jarige beleerd zijn uiteindelijk, zal ik ook echt wel indien nodig een lesje hier en daar met hem doen. En zeker in het begin lijkt mij dit handig. Maar ik heb liever al zo veel mogelijk kennis voor dat ik er aan begin dan dat ik iets fout doe, waar hij extreem gevoelig voor kan zijn.

Dus er zijn redenen voor de keuzes die ik vertel in mijn vraag..

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Menbewijs halen shetten zuid holland/noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 13:09

Je kan natuurlijk zoeken op adressen die het menbewijs aanbieden en vragen dmv bellen of mailen of ze mennen met kleinere paarden/ pony's.

Ik acht je kans vrij klein want bij grotere paarden kan je meer mensen meenemen voor het leren en uiteindelijk het examen.
Maar niet geschoten is altijd mis.

Ik denk dat je via de SRR of de KNHS websites wel achter adressen kan komen.


Enne je kan prima lessen met minishetlandets ;)

butengeweun

Berichten: 3654
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Re: Menbewijs halen shetten zuid holland/noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 13:17

Ik weet dat psc de dijkgraaf te Ouddorp ook een vierspan Shetlanders heeft en meerdere kleine pony’s voor de wagen heeft lopen. Of deze ook gebruikt worden voor de cursussen of lezen zou je ze even voor moeten bellen.

JustMePris
Berichten: 82
Geregistreerd: 27-07-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-23 13:22

Onali schreef:
Je kan natuurlijk zoeken op adressen die het menbewijs aanbieden en vragen dmv bellen of mailen of ze mennen met kleinere paarden/ pony's.

Ik acht je kans vrij klein want bij grotere paarden kan je meer mensen meenemen voor het leren en uiteindelijk het examen.
Maar niet geschoten is altijd mis.

Ik denk dat je via de SRR of de KNHS websites wel achter adressen kan komen.


Enne je kan prima lessen met minishetlandets ;)



Jaa tuurlijk kan je prima lessen met mini shetjes haha. Niks op tegen. Maar dan zou ik nu nog alles moeten aanschaffen, en weer moeten opbouwen. Ik heb nauwelijks verstand van mennen/tuig oid. En dan moet zij het ook maar net leuk vinden om 1x per week te mennen zoiets. Want ja lessen is ook tussendoor zelf oefenen haha.

Maar bedankt voor je tip! Ik ga eens verder kijken inderdaad :)

JustMePris
Berichten: 82
Geregistreerd: 27-07-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-23 13:23

butengeweun schreef:
Ik weet dat psc de dijkgraaf te Ouddorp ook een vierspan Shetlanders heeft en meerdere kleine pony’s voor de wagen heeft lopen. Of deze ook gebruikt worden voor de cursussen of lezen zou je ze even voor moeten bellen.



Bedankt! Ik ga eens informeren :)

Wie weet is er een kans haha

veranadautje
Berichten: 1288
Geregistreerd: 12-02-10

Re: Menbewijs halen shetten zuid holland/noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 13:44

Ik ben zelf ook maar 165 en heb mijn men bewijs gehaald met een Groninger waar ik toch echt niet overheen kon kijken. Maar het zijn maar een x aantal lessen en een examen. Verder altijd met mijn hafje gement en straks met mijn mini

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 13:45

Mijn pony's hebben wel koetsiersbewijs examens gelopen met andere mensen.
Cursussen die toen door mijn instructrice gegeven werden en waarbij echte shetten menners of jonge tieners zo'n grote toch te groot vonden om comfortabel mee te sturen (waar ze in de cursus zelf mee reden, maar voor het examen sta je graag liever steviger in je schoenen).

Maar dit was in de kop van Noord-Holland en Friesland dus daar heb je niet veel aan helaas.

JustMePris
Berichten: 82
Geregistreerd: 27-07-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-23 13:48

veranadautje schreef:
Ik ben zelf ook maar 165 en heb mijn men bewijs gehaald met een Groninger waar ik toch echt niet overheen kon kijken. Maar het zijn maar een x aantal lessen en een examen. Verder altijd met mijn hafje gement en straks met mijn mini




Ik heb bepaalde lichamelijke problemen die niet uit te leggen vallen, waardoor bijvoorbeeld een paard/grote pony optuigen voor mij na een tijdje echt zwaar word. Als ik mijn armen te lang omhoog houd om even alle riempjes goed te doen bij een paard zo groot als ik qua Schoft, ja sorry maar dan doe ik de rest van de dag niet meer..

Dus wellicht, dit is niet perse voor jou maar voor iedereen, alleen reageren als je echt kan helpen.. want het is niet dat ik anti grote ponys/paarden ben maar er zitten bij mij altijd redenen achter waarom ik iets wel of juist niet wil..

Prima dat jij dit wel kan, maar mijn lichaam zegt nee. En ik luister liever naar mijn lichaam dan dat ik maar met een groot paard aan de slag ga want ik "moet en zal" dat menbewijs hebben. Als het echt niet te vinden is aan mijn eisen kan ik altijd nog samen het beleerproces doen met iemand met verstand.. maar voor nu wil ik eerst dit uitgezocht hebben..

JustMePris
Berichten: 82
Geregistreerd: 27-07-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-23 13:50

Dennis schreef:
Mijn pony's hebben wel koetsiersbewijs examens gelopen met andere mensen.
Cursussen die toen door mijn instructrice gegeven werden en waarbij echte shetten menners of jonge tieners zo'n grote toch te groot vonden om comfortabel mee te sturen (waar ze in de cursus zelf mee reden, maar voor het examen sta je graag liever steviger in je schoenen).

Maar dit was in de kop van Noord-Holland en Friesland dus daar heb je niet veel aan helaas.




Het is niet dat ik mij niet comfortabel voel maar meer dat mijn lichaam een groot paard gewoon niet aan kan om even voor een lesje/examen alle riempjes goed te doen. Maar inderdaad helaas te ver haha.

Maar bedankt voor je berichtje!

veranadautje
Berichten: 1288
Geregistreerd: 12-02-10

Re: Menbewijs halen shetten zuid holland/noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 17:44

Oow dat is inderdaad wel balen dan. Hopelijk vind je een bedrijf in de buurt met maatje fjord Haflinger of kleiner.

germie

Berichten: 25952
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 09:04

Ouder topic, maar ik heb ooit mijn menbewijs gehaald omdat je dan 10 menlessen inbegrepen had. Je had de keuze uit of een Fries paard, of een shetlander toen. Dus degene die de lessen gaf had meerdere dieren. Er werd gerouleerd zodat je altijd een keer de pony had of 1 van de Friezen. Voor het examen mocht je zelf kiezen.

Mijn paard was toen net 3 en ik heb tegelijkertijd de menlessen gebruikt om thuis mijn paard voor de wagen te beleren (had wel ervaring met inrijden van paarden).
Na het examen heb ik uiteindelijk zelf een wagen gekocht en toen het laatste stukje met mijn paard afgemaakt.
Dus 10 menlessen kunnen een goede basis geven.

De paar stallen hier die menlessen geven hebben dus zowel ponies als paarden. Ik zou gewoon even een rondje bellen.