Beginnen met mennen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
WupWinnie
Berichten: 26
Geregistreerd: 07-11-18

Beginnen met mennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-23 21:22

Afgelopen zomer wilden wij onze pony laten beleren, helaas is dit niet doorgegaan doordat we er de tijd niet voor hadden. Nu wil ik het volgend jaar alsnog laten doen. Ik ben op zoek naar ervaringen met betuigen. Onze pony heeft best wel een rugzakje, dus ik wil niet dat ze bij iemand terecht komt die haar straft voor het communiceren wat zij doet. Het liefst laat ik haar hier beleren, maar dat lijkt vrijwel onmogelijk ivm geen kar, tuig, etc etc. Ik ben echt op zoek naar iemand die de tijd neemt, haar rustig de kans geeft om te wennen & verwerken, niet meteen eerste dag al tuig erop, stang erin, oogkleppen etc en wagen erachter knallen. Lange lijnen kent ze al, het gaat echt puur om de stap van het langelijnen naar daadwerkelijk een wagen trekken (ze heeft al verschillende voorwerpen getrokken, incl kinderen op skates). Wie o wie kent iemand die aan deze eisen voldoet?

Wescha
Berichten: 734
Geregistreerd: 12-12-17

Re: Beginnen met mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 22:45

Welke omgeving zoek je iemand?

Varenka
Berichten: 42
Geregistreerd: 16-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 22:58

Misschien toch eerst een tuigje aanschaffen? Dan kun je zelf in de winter al wat oefenen met zaken als de staart riem, strengen tussen de benen, oogkleppen etc. Hoe werd het kind op skeelers getrokken? Trekken aan strengen, vanuit de borst, is echt anders dan vanaf een singel/zadel/halster.

Als je wilt gaan mennen heb je uiteindelijk toch een tuig nodig, en je hebt van deze voorbereiding straks profijt.

Ik begrijp dat je iemand zoekt die vanuit rust en met beleid beleert, toch is het echt mijn ervaring dat goede beleerders vanuit rust en vertrouwen grote resultaten kunnen behalen in slechts enkele keren! Dit uiteraard afhankelijk van de voorbereiding en eventuele trauma’s. Ik stond er echt versteld van en was erg blij dat ik het niet zelf geprobeerd heb.

In welke regio zoek je?

WupWinnie
Berichten: 26
Geregistreerd: 07-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-23 00:16

Varenka schreef:
Misschien toch eerst een tuigje aanschaffen? Dan kun je zelf in de winter al wat oefenen met zaken als de staart riem, strengen tussen de benen, oogkleppen etc. Hoe werd het kind op skeelers getrokken? Trekken aan strengen, vanuit de borst, is echt anders dan vanaf een singel/zadel/halster.

Als je wilt gaan mennen heb je uiteindelijk toch een tuig nodig, en je hebt van deze voorbereiding straks profijt.

Ik begrijp dat je iemand zoekt die vanuit rust en met beleid beleert, toch is het echt mijn ervaring dat goede beleerders vanuit rust en vertrouwen grote resultaten kunnen behalen in slechts enkele keren! Dit uiteraard afhankelijk van de voorbereiding en eventuele trauma’s. Ik stond er echt versteld van en was erg blij dat ik het niet zelf geprobeerd heb.

In welke regio zoek je?


Het trekken deden we met een longeersingel en dan een longeertouw aan de ene kant vastklikken, voor de borst langs en aan de andere kant vastknopen (borsttuig imitatie) en het uiteinde bij de klip vastmaken zodat ze vanuit de borst trok. Wij zitten in regio Arnhem. Ze is van zichzelf heel stil waardoor ze met angst etc verstijft, ze laat bvb het opzadelen wel toe maar krimpt ineen als je met het zadel aan komt. Totaal geen dominante pony oid, en het heeft haar 2 jaar gekost om eindelijk haar mening een beetje te uiten, daarom ben ik wel wat voorzichtiger qua beleren/verplaatsen etc

bora

Berichten: 1387
Geregistreerd: 30-07-03

Re: Beginnen met mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 09:12

Zit niet in de regio maar wel fijne mensen.
www.vdbstables.nl
Zitten in Someren in noord-Brabant

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Beginnen met mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 09:26

Ik zou ook zeggen, schaf eerst zelf tuig aan en laat haar daar aan wennen. Als ze reactie geven is het vaak op de staartriem/ broek.

https://www.in-de-hand.nl/mennen.html

Deze man kan wel helpen op locatie om het samen te doen, de voorstappen en uberhaupt kijken of het wat voor haar is.

En ook Edwin Stok van SAME mentuigen kun je een berichtje doen, hij zit vlakbij in Doorwerth. Beleerd op locatie en heeft veel ervaring.

Varenka
Berichten: 42
Geregistreerd: 16-03-10

Re: Beginnen met mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 14:54

Een beetje ver, maar de knollentuin in Bornebroek is een fijn adres voor ponies. Alleen komen ze niet aan huis voor zover ik weet.

Gezien het karakter en de ervaringen van de pony zou ik toch echt lekker oefenen met een eigen tuigje. Broek/staartriem/strengen tussen de achternamen/trekken vanuit de borst etc. Dat kun je prima zelf oefenen, en als dat vanuit ontspanning gaat scheelt dat met het beleren.

Fangio

Berichten: 2560
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Re: Beginnen met mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 22:08

Ik heb al het voorwerk zelf gedaan met mijn pony, met behulp van youtube en wat topics op bokt lezen over beleren. Toen ik dacht dat dat allemaal voldoende beheerst werd heb ik een meninstructrice gezocht die aan huis is gekomen. Zij heeft alles toen goed afgesteld, alle stappen nog even kort overlopen om te kijken of het indd voldoende bevestigd was en de kar erachter gehangen.
Uiteindelijk heb je toch een tuig en wagen nodig als je wil gaan mennen, dus dan kan je het maar al beter aanschaffen.
Ik had trouwens ook geen enkele kennis van mennen hiervoor, maar wou mijn pony ook niet wegbrengen ivm de stallingsmogelijkheden op locatie

Heidi1989
Berichten: 19
Geregistreerd: 11-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 22:23

Andre ebbers in Doetinchem (stal groenzicht)