Warm blijven op de koets

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Warm blijven op de koets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-23 18:28

Hi menners op bokt!
Hoe blijven jullie warm op de koets?
Ik zoek vooral tips qua schoeisel, maar alle tips mogen genoemd worden!

Licor

Berichten: 2950
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: Warm blijven op de koets

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 18:30

Een skibroek!

En een thermosjaal en muts.. ik heb die van de boerenbond en ben daar tevreden over

Ik ben ook op zoek naar tips want warm op de koets is in de winter een uitdaging :+

cissy

Berichten: 19823
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Warm blijven op de koets

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 18:39

Electrische schoenzooltjes met powerbank?

jowien
Berichten: 977
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 18:39

Ik lees ook mee!
Warm beginnen helpt, als ik het al koud heb wordt het niet beter. Dus eerst even uitmesten bv.
En de rit zo doen dat we eerst wind tegen hebben, en terug wind in de rug.

Dan de kleding. Een goede winterjas, muts, sjaal.
Goede gevoerde maar niet al te dikke handschoenen.
Ik heb een thermo-rijbroek die ik over mijn gewone broek aan doe.
Schootkleed met fleece aan de onderkant.
Voeten zijn de grootste uitdaging. Dunne sokken en dikkere/ warme erover en dan schoenen (ruim kopen) aan. Ik wil nog uittesten of plastic zakje om je sok (in je schoen) helpt. Is er iemand die dat al geprobeerd heeft?

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 19:31

Als je voeten in een plastic zakje zitten gaan ze alleen maar zweten en krijg je juist koude voeten.
Laarzen een maat groter, zooltje erin en dikke sokken (wol). Zo lukt het mij aardig om warme voeten te houden.

Verder idd:
Skibroek, thermoshirt, vest en jas . Sjaal, hoed en handschoenen. Ik heb de keepershandschoenen van Kipsta (decathlon).

DieL_Zor

Berichten: 3883
Geregistreerd: 04-04-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 19:32

Ik volg ook :brr: Warm beginnen is inderdaad een goede. Een thermosfles warme thee mee om onderweg even op te warmen met wat slokken. Thermokleren en daarnaast gebruik ik een scooterkleed. Behoorlijk stevig en dik, water- en vooral winddicht. Scheelt heel veel! (Zoiets https://www.mkcmoto.com/nl/held-scooter ... pwQAvD_BwE)

Koude tenen blijven alleen een ding :(

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 19:36

Zouden overschoenen iets kunnen zijn? Die wielrenners ook gebruiken.
Alleen passien die vast niet over mijn laarzen.

Maar ik rijd in de winter max rondjes van 45 minuten.

_Margarita_

Berichten: 2333
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Opperdoes

Re: Warm blijven op de koets

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 21:08

Ik heb verwarmde handschoenen, verwarmde schoenzolen, verwarmde zitting en een menschort ☺️ en als het heel koud is nog een fleece deken onder het menschort

Prairy
Berichten: 9076
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 21:25

Ik men niet maar ben wel vaak buiten.

Ik ben erg blij met mijn sokken met accu, en mijn gevoerde overall van Van Cranenbroek. Bij Decathlon heb ik fleece gevoerde rijbroeken gekocht, niet te duur. Als je die onder de overall doet zit je denk ik redelijk gebakken voor de onderkant.

cissy

Berichten: 19823
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 12:50

Cowgirl schreef:
Zouden overschoenen iets kunnen zijn? Die wielrenners ook gebruiken.
Alleen passien die vast niet over mijn laarzen.

Maar ik rijd in de winter max rondjes van 45 minuten.


Zag ik pas voorbij komen :D

Afbeelding

asjemenou

Berichten: 9002
Geregistreerd: 02-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 13:32

Bertschat elektrische schoenzolen in goed isolerende en een maatje grotere schoenen/laarzen met een elektrische bodywarmer.

Santos_05

Berichten: 3073
Geregistreerd: 23-12-04

Re: Warm blijven op de koets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 14:16

Skibroek en deken over je knieen benen en voeten. Ik heb leren outdoorlaarzen / werklaarzen, maat te groot met wollen werksokken over mijn gewone sokken.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Warm blijven op de koets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 14:30

Wij hebben rij-overalls gekocht voor op de wagen. Ik heb er al een aangehad om te passen, wat fijn was dat zeg! Dinsdag het bos in geweest met thermolegging onder een thermorijbroek, thermoshirt, gewoon shirt, fleecetrui en dikke jas en muts van de Decathlon met van die flappen. Menschort en 2 fleecedekentjes, maar het was nog koud. Vooral mn tenen. Morgen mn bergschoenen aan met beenwarmers. Kijken of dat beter helpt.

criollo_yess

Berichten: 1074
Geregistreerd: 11-11-12

Re: Warm blijven op de koets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 14:45

Vorig jaar heb ik een broek van het merk Mira gekocht. Deze is 100% water- en winddicht en gevoerd. De broek trek ik over mijn jeans aan, daarbij een dikke warme winterjas en warme laarzen. Wat een verschil met vroeger toen ik het nog deed met jeans en extra legging eronder, nu blijf ik heerlijk warm. Mede omdat de broek heel hoog over je buik/onderrug zit. Mira is een merk dat kleding maakt voor de drafsport, dus voor mensen die echt in weer en wind op de bok/sulky stappen. (zoiets als deze: https://www.trotdirect.com/nl/winter-overall-mira.html ).

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 22:48

Maddox - rijoverall en dan flink oversized kopen. Mijn Hanwag wandelschoenen zijn top voor de warmte, maar stiekem vind ik het zonde om die te gebruiken in de stal en in de bagger

atilla

Berichten: 651
Geregistreerd: 06-05-05

Re: Warm blijven op de koets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 23:04

draag je al wel wollen sokken?

Hatsikidee89
Berichten: 196
Geregistreerd: 03-05-19

Re: Warm blijven op de koets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 01:13

Ik men eigenlijk altijd buiten. Heb handschoenen met verwarmingselement en ook sokken met verwarmingselement daarbij draag ik een doorwerk overall en een broek en trui. Gaat altijd prima

Zolala

Berichten: 75
Geregistreerd: 10-09-22
Woonplaats: Under a rock

Re: Warm blijven op de koets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 22:36

Verwarmde handschoenen en zolen (Bertschat), wollen sokken, thermo shirt en gevoerde broek, gevoerde fleece deken. wollen muts en sjaal, gevoerde winterjas. Hete thermosfles is ook fijn!

assie

Berichten: 9487
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Warm blijven op de koets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 23:04

Wat fijn om alle tips te lezen.

Ik sla altijd de winterdeken van mijn paard om mijn lijf heen.
Die is nog lekker warm van haar. En als ik er van mijn voeten tot mijn middel onder zit, blijft dat heerlijk warm.

Verder een goede muts en minimaal 2 jassen. Qua handschoenen heb ik hele dunne stoffen rijhandschoenen met daaroverheen merinowollen handschoenen zonder vingertopjes, maar met een extra flap die ik er eventueel overheen kan vouwen. Daarmee heb je wel het dunne (en dus gevoel) in je leidsels, maar toch de warmte.

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 23:10

Ik raad een thermo overall aan.
Zelf heb ik thermolaarzen van redhorse gekocht. Met wollen sokken er in krijg ik het niet koud.

Tevens doe ik mijn rijhandschoenen aan met daarover waterdichte tuinhandschoenen, van die flexibele.

Sjaal om, muts op.

Ik zit overigens niet op de menwagen, maar sta in een open bak les te geven, sta je ook stil.

Licor

Berichten: 2950
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: Warm blijven op de koets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 23:27

Ik heb bij de legerdump merino wollen sokken gekocht.. ik ben fan.. ze zijn echt perfect! Geen koude voeten meer..

Handschoenen vind ik lastiger want als t te dik wordt kun je je leidsels niet meer vast houden :+
Heb via ali verwarmde Handschoenen gekocht en ben voorzichtig positief.. ze zijn iig warm en mooi dun.. maar de maat is eigenlijk te groot en niet winddicht.. dus ik twijfel nog of ik een maat kleiner nog ga bestellen of t gewoon hier mee doen en er nog een wind/waterdicht handschoen overheen aan doe

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Warm blijven op de koets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 23:35

Een rij-overall, warme schoenen en een ouderwetse rijschort (evt. deken om de benen)

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 00:24

senna21 schreef:
Een rij-overall, warme schoenen en een ouderwetse rijschort (evt. deken om de benen)


Welke rij overall heb jij?

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 01:27

Iris82 schreef:
senna21 schreef:
Een rij-overall, warme schoenen en een ouderwetse rijschort (evt. deken om de benen)


Welke rij overall heb jij?

Merk weet ik niet meer. Is al wel heel wat jaar geleden. :P Op een sulky wil je echt wel een warme overall aan. Met mijn eigen paard (mennen) was een rijschort meestal wel voldoende. Die kun je ook zelf maken van een deken.

Henrike5

Berichten: 775
Geregistreerd: 26-02-13

Re: Warm blijven op de koets

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 08:47

Wat een handige tips hier zeg!

Ik men zelf bijna altijd zonder handschoenen dus daar kan ik je niet bij helpen maar voor de rest; hoge laarzen met warmte zooltjes, thermo legging met een dikke broek en daar over een rijrok/deken. Thermo shirt aan en dan 2 lange mouwen t-shirts, daarover een trui en winterjas met een dikke sjaal. Wat ook heel fijn is is een moterpak super warm en kan een flinke bui hebben