Mennen met halfblinde pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lillian__

Berichten: 3274
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Apeldoorn

Mennen met halfblinde pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-24 20:59

Ik plaats echt bijna nooit meer iets op bokt. Na een minder positief bezoek van de dierenarts waag ik me er weer eens aan. Ik heb heel veel vragen en twijfels.

Zijn hier ook menners die met een halfblinde pony rijden?
Mijn pony heeft een beschadiging aan zijn oog die niet goed geneest. De dierenarts sprak al over het verwijderen van het oog.
Ik heb hem voornamelijk voor het mennen en wij rijden alleen buiten.

Wat zijn jullie ervaringen?
Mennen jullie door of helemaal met pensioen gezet?

Mijn pony is inmiddels 16. Kunnen ze hier aan wennen? Ik ken namelijk wel paarden die vanaf jonge leeftijd een oog missen, maar alleen rijpaarden.

Naast dat de kans groot is dat het oog eruit moet heeft hij ook athrose in zijn SI gewricht, hoe regelt dat zich? Gaan paarden niet compenseren in het lijf om hun blinde vlek op te lossen?

Henrike5

Berichten: 775
Geregistreerd: 26-02-13

Re: Mennen met halfblinde pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 21:18

Ten eerste wat heftig zo voor je, ik weet sommige dat wel doen zowel enkelspan als meerspan dat deden ze heel braaf.
De fries in het enkelspan had het zelfde verhaal als de jouw pony, een oogbeschadiging waardoor hij aan een kant geen zicht meer had. Op dacht ik 7 jarige leeftijd verloren en ze mende altijd buiten door het verkeer etc ging allemaal goed, hij kon soms wat sneller schrikken op zijn zichtloze kant. Hoe het met de atrose in het si zit zou ik niet weten maar misschien weten andere bokkers dat wel en anders zal de dierenarts het vast weten, die fries is er in iedergeval oud mee geworden en liep wekelijks voor de wagen

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 22:34

Mijn super Roos heeft bijna haar hele werkende leven maar met 1 oog kunnen zien (maanblind vanaf jonge leeftijd), en haar laatste jaar is haar oog er zelfs uit gegaan.
Roos heeft ZZ dressuur, ZZ vaardigheid, mendurance wedstrijden, ABOP onder het zadel incl B/L parcours springen en koetsierbewijs examens met verschillende mensen gelopen.
Enkelspan, 2span, 4span, tandem, maakte niet uit. Zonder oog door andere pech helaas weinig meer uitgebracht.

Oog er uit had ik achteraf eerder moeten doen(ze was bijna 16 dat hij er uit ging). Juist regelmatig pijn en ongemak gaf meer (scheve)belasting in haar hele lijf dan het missen van haar oog.
Afbeelding
Afbeelding

Lukasje
Berichten: 11262
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 22:39

Dat is minder goed nieuws om te verwerken.

De artrose op het SI-gewricht zou me eerder afschrikken om te mennen dan het blinde oog. Heel vaak passen ze zich erg goed aan aan het zicht aan 1 kant.

Lillian__

Berichten: 3274
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-24 23:49

Lukasje schreef:
Dat is minder goed nieuws om te verwerken.

De artrose op het SI-gewricht zou me eerder afschrikken om te mennen dan het blinde oog. Heel vaak passen ze zich erg goed aan aan het zicht aan 1 kant.


We mennen niet meer in de bak, alleen nog buiten en voornamelijk in goed te rijden bermen, grind/puinpaden en asfalt, tuig ligt goed, ik heb een schoft met losse draagriem die bovenlangs loopt, sulky zweeft en mijn pony is erg ehh duidelijk in wat hij wel en niet tof vindt.
Osteopaat komt ook elk half jaar om te controleren/behandelen en die vind dat hij het nog makkelijk moet kunnen.
In de bak werken we aan de hand of aan de (dubbele) longe.

Lillian__

Berichten: 3274
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-24 23:53

Dennis schreef:
Mijn super Roos heeft bijna haar hele werkende leven maar met 1 oog kunnen zien (maanblind vanaf jonge leeftijd), en haar laatste jaar is haar oog er zelfs uit gegaan.
Roos heeft ZZ dressuur, ZZ vaardigheid, mendurance wedstrijden, ABOP onder het zadel incl B/L parcours springen en koetsierbewijs examens met verschillende mensen gelopen.
Enkelspan, 2span, 4span, tandem, maakte niet uit. Zonder oog door andere pech helaas weinig meer uitgebracht.

Oog er uit had ik achteraf eerder moeten doen(ze was bijna 16 dat hij er uit ging). Juist regelmatig pijn en ongemak gaf meer (scheve)belasting in haar hele lijf dan het missen van haar oog.
[ [url=m/0YCKeM.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/SMjPok.jpg]Afbeelding[/url] ]


Fijn dat het bij Roos wel goed ging met 1 oog.
Maanblindheid word steeds erger toch? Het lijkt mij dat een pony hier aan "went"?
Mocht het echt nodig zijn dan gaat floor ineens van volledig zicht naar half zicht. Het is ook niet dat de weg aan de stal autoluw is. Hij hoeft maar 1 keer in paniek te raken en we liggen onder een auto.

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Re: Mennen met halfblinde pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 02:08

Vraag dat maar eens aan MelanieB hier op bokt, haar Jimmy raakte midden in zijn mensport carriere een jaar of 6 geleden een oog kwijt maar liep tot afgelopen jaar fluitend EK's en WK's marathon.
Dat oog niet druk om maken, en goed zo doorgaan met die artrose managen zoals je al doet want dat is belangrijker. No worries.
Ze knappen er vaak ook heel erg van op. Een paard wat wij gefokt hebben springt L met 1 oog ook trouwens.
De eerste periode na de operatie is even lastig voor ze in het dagelijkse leven omdat het operatieveld natuurlijk helemaal kaal gemaakt moet worden en ze dan de tastharen even missen. Maar die gebruikt ie met mennen toch ook niet. Echt ze kunnen zich super aanpassen. Ik zou er een leuk paard niet voor laten staan, voor 1 oog. Ze zijn gewoon nog net wat specialer moet je maar denken.

Lillian__

Berichten: 3274
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Mennen met halfblinde pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-24 10:56

Helaas is hij gisteren zo hard achteruit gegaan, ik heb de keuze gemaakt hem te laten gaan.

Coco4life
Berichten: 1217
Geregistreerd: 03-11-22
Woonplaats: Naast de buurman

Re: Mennen met halfblinde pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 11:12

Sterkte Lillian Y;(

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 11:18

Wat verdrietig. Veel sterkte met het gemis. Y;(

Henrike5

Berichten: 775
Geregistreerd: 26-02-13

Re: Mennen met halfblinde pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 11:59

Heel veel sterkte Y;(

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Re: Mennen met halfblinde pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 12:05

:(:)

Simsannah

Berichten: 111
Geregistreerd: 18-10-23

Re: Mennen met halfblinde pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 12:29

Y;( sterkte

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Mennen met halfblinde pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 12:52

Och wat sneu en verdrietig, sterkte!

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Mennen met halfblinde pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 13:02

Heel veel sterkte Y;(