Wedstrijddoelen mennen 2024

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Wedstrijddoelen mennen 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-24 23:23

Assie dank voor de tips! Hoe werkt dat met dat mld? Hoe vaak moet dat dan? Of moet zoiets na elke zware belasting?

nijland

Berichten: 1221
Geregistreerd: 04-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 07:36

Mijn doel is dit jaar voor het eerst te gaan starten in de dressuur enkelspan.

Hebben jullie nog tips wat je aan moet/mag qua kleding? En zijn handschoenen verplicht?

Nog andere dingen waarop ik moet letten?

assie

Berichten: 9487
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Wedstrijddoelen mennen 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 08:39

@SophievdV, ik ben zelf geen MLD expert, maar hoor er enthousiaste verhalen over van vriendinnen. Ik durf dus niet te zeggen hoe vaak en of het juist voor of na de inspanning moet. Barb op bokt heeft er veel ervaring mee, ik denk dat zij je meer kan vertellen.

Nijpend, leuk! Mijn advies: ga eerst een keer kijken op wedstrijd, mee groomen, vraag je instructeur en/of lees het reglement eens door.
Dat laatste zou ik zelf ook eens vaker moeten doen :+ (want er verandert ieder jaar wel iets).

Handschoenen en schort zijn niet langer verplicht, maar worden wel gewaardeerd.
In het mennen mag je met oortje starten. Langs de kant hoeft de groom niet in tenue. Gaat je groom mee op de kar, dan is tenue wel gewenst.

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Wedstrijddoelen mennen 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-24 09:06

Assie: dankjewel! Ik ga me oriƫnteren :)

Nijland: voordeel van het tenue van mennen is dat je bijvoorbeeld een mooi broekpak aan kunt. En de kleur mag je ook zelf bepalen, al moeten het geloof ik wel rustige kleuren zijn.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Wedstrijddoelen mennen 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 15:07

Wat leuk, ik wil dit jaar ook gaan starten in dressuur en vaardigheid. Ik heb een shet van 1.04 voor een HCA. Ben sinds een paar weken aan het lessen op de vereniging en dat doet hij heel goed. Onder het zadel wel wedstrijden gereden maar aangespannen nog nooit. Heb er zin in!

assie

Berichten: 9487
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Wedstrijddoelen mennen 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 10:34

Leuk Nelleke! Ben benieuwd of je het mennen net zo leuk gaat vinden als de onder het zadel wedstrijden.

Ik ben vanochtend in Burgum bij districtskampioenschap vaardigheid van Noord. Niet om te rijden hoor, zo dapper ben ik nog niet. Maar het is wel mooi om iedereen door de baan te zien gaan.
Iedereen die start, veel succes :) .

Beetje onhandig wel dat tegelijkertijd ook de mooie wedstrijd in Vlagtwedde is. Daar had ik ook wel even willen kijken. Moet het district gewoon wat beter naar kijken *leermoment* :')

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Wedstrijddoelen mennen 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-24 11:59

Wij zijn vanmiddag in Burgum. Ben benieuwd hoe het gaat :D

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Wedstrijddoelen mennen 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-24 10:02

Wij zijn derde geworden in het kampioenschap paarden enkelspan klasse L :D echt zo gaaf!!

assie

Berichten: 9487
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Wedstrijddoelen mennen 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 10:30

Gefeliciteerd! Dat is zeker gaaf.

Spaikey

Berichten: 1307
Geregistreerd: 19-01-04

Re: Wedstrijddoelen mennen 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 12:08

Gaaf Sophie gefeliciteerd super resultaat!

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Wedstrijddoelen mennen 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-24 12:28

Ja ik zit echt nog op een roze wolk haha! Ben zo mega trots op Jody!

Hier nog een video voor de liefhebbers:

https://youtu.be/SpiafCfF_bI?si=M0eJK3lkvs_9GwLY

We hadden in het tweede parcours een bal, als we foutloos waren dan waren we 1e want er was maar 1 iemand sneller dan ons, maar die had ook een bal.

Jody was vanmorgen alweer vrolijk en goed gehumeurd. Vandaag heeft ze rust, ze loopt lekker de hele dag buiten. Morgen aan de longe en verder ook de hele dag buiten en dinsdagavond weer les.

Fangio

Berichten: 2560
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 13:09

Oh, ik was het topic al kwijt, maar er is een nieuwe

Ik heb dit jaar niet zo heel veel mendoelen.
Met mijn haf mag ik in augustus naar het EK, dus staat het mennen even op een laag pitje en volle focus op onze dressuur onder het zadel. 24 maart nog wel dressuur/vaardigheid aangezien de vereniging ein-de-lijk een wedstrijd aan onze kant van het water organiseerd, dus ik voel me moreel verplicht om mee te doen, maar dat zal misschien wel de eerste en enige zijn dit jaar. (in de winter zijn mijn grooms altijd iets minder enthousiast om mee te gaan :+ )

Verder hoop ik wel dit kleine monster te gaan beleren, sulky hebben we al, maar een tuigje zoeken we nog. Maar aangezien hij een heel ander karakter heeft dan mn grote denk ik niet dat ik daar dit jaar al mee op wedstrijd ga verschijnen :+


SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Wedstrijddoelen mennen 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-24 07:27

Fanglo wat een prachtige pony!!

Wij zouden niet op wedstrijd. De organisatie had ons alleen wel gewoon op de startlijst gezet, ondanks mijn afmelding. De merrie was weer helemaal fris en fruitig dus nou oke.. vooruit dan maar.

Het was een drama. Zo heet en zoveel gedoe. Hadden beter thuis kunnen blijven :')

ankem

Berichten: 2463
Geregistreerd: 26-03-04
Woonplaats: Ergens in Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 12:13

Ik ga eind deze maand starten met mijn Fries in de dressuur en vaardigheid.
Heb al eens gekeken bij dressuur en een onderlinge vaardigheid gedaan (waar ik vergat te finishen :D )
Wat zijn belangrijk dingen om als beginner te weten?

Stel ik zou met vaardigheid een groom op mijn kar willen, moet die dan ook helemaal in netjes of mogen we ook beide een sportieve jas dragen, die wel gelijk is?

assie

Berichten: 9487
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Wedstrijddoelen mennen 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 12:56

Beginnersdingetje bij vaardigheid is niet vergeten te groeten voor je begint en ook wachten op het signaal dat je mag *spreekt uit ervaring :') *

Qua tenue: het moet passend zijn. Beide dezelfde jas en broek bijv is prima. Maar groom in "ruiterwedstrijdtenue" (=witte rijbroek plus zwart rijjasje) mag ook.

Veel succes iig.

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Wedstrijddoelen mennen 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-24 13:27

Maar de groom mag niks doen bij vaardigheid toch? Alleen stil zitten..

In het begin gaat het vooral om controle bij het sturen en het rechtrichten. Heb je al eens een les gehad in vaardigheid? Het lijkt gewoon een rondje tussen de pionnen sturen, maar het is echt meer dan dat. Ik vind het overigens super leuk en mijn merrie ook :D laatst hebben we een les gehad van Rudolf Pestman en dat is echt een absolute aanrader!

ankem

Berichten: 2463
Geregistreerd: 26-03-04
Woonplaats: Ergens in Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 14:38

assie schreef:
Beginnersdingetje bij vaardigheid is niet vergeten te groeten voor je begint en ook wachten op het signaal dat je mag *spreekt uit ervaring :') *

Qua tenue: het moet passend zijn. Beide dezelfde jas en broek bijv is prima. Maar groom in "ruiterwedstrijdtenue" (=witte rijbroek plus zwart rijjasje) mag ook.

Veel succes iig.


Hele goede om te noemen. Ik zou het zo vergeten. Groet je ook weer af als je klaar bent?
Ik moet ook zeggen dat je maar weinig info kunt vinden en uit de reglementen word ik ook niet altijd wijzer.

ankem

Berichten: 2463
Geregistreerd: 26-03-04
Woonplaats: Ergens in Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 14:43

SophievdV schreef:
Maar de groom mag niks doen bij vaardigheid toch? Alleen stil zitten..

In het begin gaat het vooral om controle bij het sturen en het rechtrichten. Heb je al eens een les gehad in vaardigheid? Het lijkt gewoon een rondje tussen de pionnen sturen, maar het is echt meer dan dat. Ik vind het overigens super leuk en mijn merrie ook :D laatst hebben we een les gehad van Rudolf Pestman en dat is echt een absolute aanrader!


Ik geloof dat hij niet mag wijzen e.d.
Het is meer voor mijn gevoel dat ik het fijn vind dat er iemand achterop zit. Wordt de eerste keer officieel starten en het kan wat een hittepetit zijn. En misschien dat hij in mijn oor kan fluisteren dat ik niet moet vergeten te finishen :)

Ik les zo nu en dan bij Udo en hebben laatst een paar poortjes gedaan.
De onderlinge ging de eerste vrij rustig en 3 ballen, maar de tweede was een stuk sneller en foutloos.
De uitdaging voor mij is dat ik een vrij grote, langgelijnde Fries heb (1.69). Soms zijn de bochtjes echt heel krap. Ik moet dus echt ruimte nemen om mooi uit te komen.

assie

Berichten: 9487
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 16:12

De groom mag tegenwoordig wel meepraten in de vaardigheid, maar niet wijzen. Dus niet: "daarheen *wijst*".
Maar wel: "na poortje 2 linksaf om poort 6 heen richting de 3".

Je hoeft niet te groeten na je vaardigheidsproef.

Udo kan je dat vast ook wel uitleggen, en anders is idd Rudolf ook echt een aanrader.

Fangio

Berichten: 2560
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 18:17

Oh, ik groet voor en na mn vaardigheid :o? Ben ook nog een echte nono :+
Ik doe vaardigheid altijd het eerste rondje voor netjes en het tweede rondje proberen we iets meer snelheid. Goed het parcours lopen, en niet vergeten de barrage ook te lopen mocht je die mogen/willen rijden.

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 19:02

Groom mag tegenwoordig mee praten. Niet groomen zoals in de marathon en niet wijzen enzo, maar wel zoals gezegd, mee tellen, links, rechts, denk er om scherpe bocht, volgende hindernis vanaf de andere kant oid mag wel.

Groeten, wachten op de bel, en ik groet wel altijd af (of maak iig even contact met de jury), maar vaak zwaait de jury je al de baan uit.

Foutloos rijden is lastiger dan hard. Dus wel lekker naar voor draven, maar je niet druk maken over de tijd maar gewoon lekker rijden.

Ik heb over 2 weken met Ebje ons ZZ debuut, in de dressuur EN vaardigheid. Ze gaat verhuizen, dus daar waar ik eerst alle klasses rustig uit reed gaan we nu even versnelt promoveren om te kijken of we nog een puntje in het ZZ kunnen scoren.

ankem

Berichten: 2463
Geregistreerd: 26-03-04
Woonplaats: Ergens in Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 14:34

Kom ik weer met een aantal beginnersvragen. Als je zoekt naar informatie over dressuur(wedstrijden) onder het zadel, kun je de wereld aan info vinden. Voor het mennen is dat een heel ander verhaal.

Ik sta op stal bij iemand die al tientallen jaren ment en talloze paarden voor de wagen heeft beleerd, dus kennis genoeg, behalve dus wedstrijdervaring. Lessen kan ik helaas niet structureel elke week vanwege de aard van mijn werk. Dus ik hoop dat jullie me even op weg kunnen helpen.

Mijn vragen gaan over:

- proef 74 en dan de HGE rechtsomkeert en de EXH linksomkeert.
- proef 73 FXG wenden en GHX linksomkeert

Hoe rijd je deze het beste? Tot hoever rijd je door?
En hoe doen jullie het groeten met die vishengel in je handen?

Fangio

Berichten: 2560
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 20:17

@ Ankem, ik heb een oude proef 74 online staan met mn punten en jury commentaar erbij, geen super kwaliteit, maar misschien heb je er iets aan.
Ik groet door mn rechterhand (incl zweep) omhoog te steken


pjer
Berichten: 1579
Geregistreerd: 18-03-05

Re: Wedstrijddoelen mennen 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 21:03

Ik begin die wendingen zodra het hoofd/nek van mijn paard bij de letter is dus bij de G bijv. dan een halve kleine volte naar de H (dus niet tot aan de hoefslag maar ergens tussen de letters en de hoefslag (korte zijde) dan vanaf de H gelijk insturen naar de X alsof je een gebroken lijn rijd. En voor het groeten eerst netjes stilgaan staan, oogcontact maken en dan leidsels in linkerhand, rechterhand met zweep rechtop opsteken. eventueel nog een hoofdknik erbij. Maar ik heb het wel eens opgezocht en ook wel eens aan een jury gevraagd maar hoe je precies groet is aan jou, dus al zou je uitbundig zwaaien dan is dat ook goed :) alleen minder gebruikelijk. Er staat alleen dat je moet groeten en niet hoe.

ankem

Berichten: 2463
Geregistreerd: 26-03-04
Woonplaats: Ergens in Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:05

Fangio schreef:
@ Ankem, ik heb een oude proef 74 online staan met mn punten en jury commentaar erbij, geen super kwaliteit, maar misschien heb je er iets aan.
Ik groet door mn rechterhand (incl zweep) omhoog te steken

[ Video ]


Ik had hem gezien, heel fijn om hem zo te delen.