Hoefschoenen ervaringen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Spaikey

Berichten: 1307
Geregistreerd: 19-01-04

Hoefschoenen ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-24 15:57

Even een vraag wbt hoefschoenen.

Mijn hoefsmid geeft aan dat hij veel blessures tegen komt door het gebruik van hoefschoenen. Omdat de het hoef mechanisme niet goed kan werken in een hoefschoen en deze ook drukt op pezen etc boven de hoef. Zelfs hoefballen die veranderd zijn qua vorm.
Jullie ervaringen als gebruikers zijn?

Katyatje

Berichten: 1862
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 16:06

Ik moet wel een beetje lachen. Het hoefmechanisme kan niet werken in hoefschoenen? :P Wat heeft hij dan te zeggen over ijzers?

Maar goed, ik heb goede ervaringen met hoefschoenen mits ze passen. Als ze niet passen raak je ze kwijt onderweg en dat is dan ook direct het enige negatieve dat ik erover te zeggen heb. Soms is het een zoektocht om te vinden wat past bij je paard. Maar ik heb al twee paarden gehad die er echt bij gebaat waren om buiten te rijden (gevoelige hoeven) en ook één keer om medische redenen. Paard had een hoefzweer die uitgebroken was en met de schoen konden we de wonde relatief proper houden.

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 16:27

ik heb sinds 2014 hoefschoenen voor mijn grote en kleine pony's, ( mennen), en vanaf dag 1 nooit problemen gehad. we rijden tussen de 2000 en 2500km per jaar. ik ken meerdere rijders en menners met hoefschoenen en ook die hebben nooit problemen.
ik denk dat problemen vooral voorkomen bij niet goed passende schoenen. zomaar hoeven opmeten en hoefschoenen kopen werkt niet. de hoef moet altijd goed bekapt zijn en dan ga je meten. het model van de hoef ( rond, ovaal, plat of wat steiler) bepaalt mede het model hoefschoen.
en omdat een hoef groeit kan het zijn dat een schoen na een aantal weken niet meer zo goed aangaat of past. ik zou dus aanraden dat je zelf leert de hoeven iedere paar weken bij te vijlen zodat je schoenen altijd goed zitten. doen we al jaren en dan zitten de schoenen altijd perfect.
schoenen zijn veel beter voor het hoefmechanisme dan een ijzer. en ze zijn schokdempend op het asfalt.

we hebben in al die jaren hoefschoenen nog niet 1 keer een wondje gehad of een kreupel paard.

de eerste keer ben ik naar klaas feuth van "hoofwear" geweest om schoenen te passen en te bepalen wat voor ons het beste werkt. ik heb altijd de equine fusions gehad. en nu de scootboots voor 1 pony.
voor de grotere pony heb ik renegades, die super passen bij zijn hoeven.
de klittenband van de fusions wil nog wel eens los gaan, maar daar deed ik altijd isolatietape omheen.
nu heb je de equine fusions active met een sluiting die niet los kan gaan. ideaal.

dus wil je hoefschoenen? ga indien mogelijk ergens heen waar je verschillende modellen kan passen. leer de hoeven zelf tussentijds bij te houden zodat de schoenen goed blijven zitten. dan is dit een ideale oplossing. paard fijn op blote voeten en alleen met rijden bescherming door schoenen.
kijk ook eens op de site van hoofwear en lees ook de info over hoeven in "kennispunt".

Spaikey

Berichten: 1307
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-24 13:21

Katyatje schreef:
Ik moet wel een beetje lachen. Het hoefmechanisme kan niet werken in hoefschoenen? :P Wat heeft hij dan te zeggen over ijzers?

Maar goed, ik heb goede ervaringen met hoefschoenen mits ze passen. Als ze niet passen raak je ze kwijt onderweg en dat is dan ook direct het enige negatieve dat ik erover te zeggen heb. Soms is het een zoektocht om te vinden wat past bij je paard. Maar ik heb al twee paarden gehad die er echt bij gebaat waren om buiten te rijden (gevoelige hoeven) en ook één keer om medische redenen. Paard had een hoefzweer die uitgebroken was en met de schoen konden we de wonde relatief proper houden.


Klopt ijzers inderdaad ook beperkte werking maar beter dan hoefschoenen zei hij.

Bedankt voor je reactie.
Ik overweeg hoefschoenen omdat de pony vrij gevoelig is met buiten rijden en wij hier helaas veel zandpaden hebben met puin erop.

Spaikey

Berichten: 1307
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-24 13:24

dingogirl schreef:
ik heb sinds 2014 hoefschoenen voor mijn grote en kleine pony's, ( mennen), en vanaf dag 1 nooit problemen gehad. we rijden tussen de 2000 en 2500km per jaar. ik ken meerdere rijders en menners met hoefschoenen en ook die hebben nooit problemen.
ik denk dat problemen vooral voorkomen bij niet goed passende schoenen. zomaar hoeven opmeten en hoefschoenen kopen werkt niet. de hoef moet altijd goed bekapt zijn en dan ga je meten. het model van de hoef ( rond, ovaal, plat of wat steiler) bepaalt mede het model hoefschoen.
en omdat een hoef groeit kan het zijn dat een schoen na een aantal weken niet meer zo goed aangaat of past. ik zou dus aanraden dat je zelf leert de hoeven iedere paar weken bij te vijlen zodat je schoenen altijd goed zitten. doen we al jaren en dan zitten de schoenen altijd perfect.
schoenen zijn veel beter voor het hoefmechanisme dan een ijzer. en ze zijn schokdempend op het asfalt.

we hebben in al die jaren hoefschoenen nog niet 1 keer een wondje gehad of een kreupel paard.

de eerste keer ben ik naar klaas feuth van "hoofwear" geweest om schoenen te passen en te bepalen wat voor ons het beste werkt. ik heb altijd de equine fusions gehad. en nu de scootboots voor 1 pony.
voor de grotere pony heb ik renegades, die super passen bij zijn hoeven.
de klittenband van de fusions wil nog wel eens los gaan, maar daar deed ik altijd isolatietape omheen.
nu heb je de equine fusions active met een sluiting die niet los kan gaan. ideaal.

dus wil je hoefschoenen? ga indien mogelijk ergens heen waar je verschillende modellen kan passen. leer de hoeven zelf tussentijds bij te houden zodat de schoenen goed blijven zitten. dan is dit een ideale oplossing. paard fijn op blote voeten en alleen met rijden bescherming door schoenen.
kijk ook eens op de site van hoofwear en lees ook de info over hoeven in "kennispunt".



Bedankt voor je reactie.
Ik heb al contact gehad met een hoefschoen passer. Welke kan komen aanmeten. Ik ga zelf niet zomaar meten en bestellen.
Bijvijlen kan ik zelf wel. Doe ik nu ook bij beschadigingen

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 13:29

Wat een rare smid.
Die wil duidelijk ijzers verkopen en ziet zijn klanten verdwijnen naar de hoefschoenkant :D

Een ijzer beperkt juist de beweging en in een goede schoen kan de hoef lekker uitzetten en inkrimpen en alles wat een hoef kan qua beweeglijkheid ;)

Ik heb ze ook al jaaaaaren en ben er zeer over te spreken.
Heb inderdaad wel veel verschillende types (voor werk en vrije tijd, verschillende weersomstandigheden etc) en verschillende maten!
Juist omdat je ze maar één keer aanmeet op het meest gunstige tijdstip en ik net een pony had waarbij de hoeven heel snel groeiden en een beetje vreemd van vorm waren.
Dus meerdere schoenen tussen de bekapbeurten door.

Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 13:33

Spaikey schreef:
Katyatje schreef:
Ik moet wel een beetje lachen. Het hoefmechanisme kan niet werken in hoefschoenen? :P Wat heeft hij dan te zeggen over ijzers?

Maar goed, ik heb goede ervaringen met hoefschoenen mits ze passen. Als ze niet passen raak je ze kwijt onderweg en dat is dan ook direct het enige negatieve dat ik erover te zeggen heb. Soms is het een zoektocht om te vinden wat past bij je paard. Maar ik heb al twee paarden gehad die er echt bij gebaat waren om buiten te rijden (gevoelige hoeven) en ook één keer om medische redenen. Paard had een hoefzweer die uitgebroken was en met de schoen konden we de wonde relatief proper houden.


Klopt ijzers inderdaad ook beperkte werking maar beter dan hoefschoenen zei hij.


Wij van WC eend…

Ik gebruik al vier jaar hoefschoenen voor op buitenrit en ik vind ze fantastisch. Nog geen blessure of wondje gehad.

Celebi
Berichten: 3658
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 13:41

Mijn smid is niet pro ijzer. Hij heeft de voorkeur voor blote voeten, maar beslaat wat nodig is. Hij is een onwijs goede smid met veel kennis en is tevens werkzaam bij een grote kliniek. Toch vind hij hoefschoenen maar ondingen geloof ik. Zo heeft iedereen zijn eigen voorkeuren en meningen. Maar het is zeker dus niet altijd dat ze pro ijzers zijn als ze hoefschoenen afraden. Ik heb ze wel 2 jaar lang gebruikt tot mijn paard ze kapot ging lopen. Langzaam laten wennen aan blote voeten achter (voor moet hij op ijzers) en nu gaat dat goed. Na het ontijzeren van zijn achter voeten was het lange tijd echt ideaal. Maar ze moeten inderdaad wel goed passen. Heb al die tijd met scoot boots gereden en echt heel tevreden over, maar nu hij wat ouder wordt en iets minder goed zijn voeten gaat optillen slijt hij iedere rit de sluitingen stuk of kwijt dus ik heb het inmiddels opgegeven. :')

De reden die je smid geeft vind ik maar raar. De hoeven blijven er prima door, juist doordat ze alleen om hoeven met arbeid. Maar ze moeten inderdaad wel echt goed passen en de tijd van dragen moet langzaam opgebouwd worden om schuurplekken en wondjes te voorkomen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Hoefschoenen ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 14:40

Ik heb met mijn welsh b zo veel gemend met hoefschoenen dat we zelfs in de top 20 van de bokt endomondo bokaal zijn beland, 3 tot 4 keer in de week iets van 20 km. Nooit problemen gehad in de zin van peesblessures oid. Enige reden dat we nu niet meer mennen is omdat ze van mijn wei steeds hb raakte en ze daarom naar een vriendin verhuist is met een schrale wei. Daar loopt ze nu op haar 25e nog strandritten waarbij ze soms flink pittig kan zijn dus ik denk dat ik wel mag zeggen dat ze er prima gezond oud mee is geworden.

Spaikey

Berichten: 1307
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-24 16:18

Shirley schreef:
Wat een rare smid.
Die wil duidelijk ijzers verkopen en ziet zijn klanten verdwijnen naar de hoefschoenkant :D

Een ijzer beperkt juist de beweging en in een goede schoen kan de hoef lekker uitzetten en inkrimpen en alles wat een hoef kan qua beweeglijkheid ;)

Ik heb ze ook al jaaaaaren en ben er zeer over te spreken.
Heb inderdaad wel veel verschillende types (voor werk en vrije tijd, verschillende weersomstandigheden etc) en verschillende maten!
Juist omdat je ze maar één keer aanmeet op het meest gunstige tijdstip en ik net een pony had waarbij de hoeven heel snel groeiden en een beetje vreemd van vorm waren.
Dus meerdere schoenen tussen de bekapbeurten door.


Hij is zeker niet pro ijzers hoor. Ook hij vind blootsvoets beter net als mijn instructeur trouwens.

Pony heeft meer dan 8 jaar op ijzers gestaan maar ik wilde er van af.

Bedankt voor al jullie reacties

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Hoefschoenen ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 17:01

Ik heb hier al 4 jaar ofzo hoefschoenen voor mijn haflinger en alleen positieve ervaring mee. Ga er binnenkort ook laten passen voor mijn andere.