Tweepaards trailer, kar en 2 pony's

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
welmoedz

Berichten: 1580
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Tweepaards trailer, kar en 2 pony's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-24 13:07

Ik zoek een oplossing voor mijn trailer probleem.

Het "probleem"/situatie:
* Mijn auto mag 1500 kg trekken
* Ik heb een haflinger die ik af en toe moet vervoeren
* Ik heb 2 shetlanders (beide 200 kg) die ik samen met een wagen (200 kg, afmeting 1,25 bij 1,80) ook graag wil vervoeren op een veilige manier
* na allerhande gezeur met trailers ben ik er enorm klaar mee en wil ik een aluminium trailer.

Mogelijke optie die eigenlijk geen optie is;
*Mentrailers van aluminium zijn vaak leeggewicht minimaal 950 kg, dan houd ik 550 kg over, dit is te weinig.
*andere auto, dat wil ik niet en mijn man ook niet :Y)


Andere optie is een grote tweepaards aluminium trailer met grote brede punt. Nu zijn die nieuw niet voor t oprapen, op de sirius s75 na, die is wat langer maar de kar past niet helemaal in de punt waardoor er achter de kar dan 95cm overblijft voor de 2 shetlanders overdwars. Ik moet nog even meten of dat überhaupt past.

Ik zag ook een cheval liberte met voorlader, ik dacht misschien kan ik dan de kar achterin laden en de ponys voorin. Er zou dan voorin bij de punt 1,40m overblijven, de breedte weet ik zo niet maar denk dat t zou passen mits het ook kan met de kogeldruk op deze manier.

Afbeelding


Ik zou de 2 paards aluminium trailer wel laten ombouwen op een veilig manier natuurlijk. Iemand hier nog ervaringen/tips etc?

suffie
Berichten: 5716
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 13:55

Het probleem met iets plaatsen voorin de punt, is dat je kogeldruk ook gaat toenemen. 1500 kg mogen trekken, zal hoogstwaarschijnlijk een kogeldruk van maximaal 75 kg zijn.

welmoedz

Berichten: 1580
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-24 17:38

suffie schreef:
Het probleem met iets plaatsen voorin de punt, is dat je kogeldruk ook gaat toenemen. 1500 kg mogen trekken, zal hoogstwaarschijnlijk een kogeldruk van maximaal 75 kg zijn.


Klopt, al vraag ik me af of 600 kg op een trailer van mtm van 2600 kg (laadgewicht van 1750), echt dat verschil maakt in kogeldruk.

Maaik
Berichten: 5672
Geregistreerd: 05-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 18:06

Ik heb een brenderup met dubbele zadelkamer aangepast naar mentrailer. Is overigens geen aluminium. Ook heb ik de oorspronkelijke stangen en dergelijke zodat ik m ook nog zou kunnen gebruiken als 2 paards.
Probleem voor jouw auto is wel dat je meer kogeldruk moet kunnen hebben dan 75 en idealiter ook meer trekgewicht. Ik denk dat je daar niet onderuit komt.

Rex_Rolfo

Berichten: 5384
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 18:35

welmoedz schreef:
al vraag ik me af of 600 kg op een trailer van mtm van 2600 kg (laadgewicht van 1750), echt dat verschil maakt in kogeldruk.

Ligt er maar net aan waar dat gewicht ligt. Er zijn meerdere video's over, dit is denk ik de bekendste:


Dennis

Berichten: 31481
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Tweepaards trailer, kar en 2 pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 19:43

Mijn trailer zou ideaal zijn voor jou.
Een 2pony's trailer met koetsframe.
Inmiddels in aluminium opnieuw opgebouwd en lichter geworden, maar staat als 680 kilo leeg op kenteken, totaal max massa is 1500.

Mijn C pony past er ook keurig in met het schot er in, heel veel groter/breder zal niet fijn meer passen. Maar het schot kan er ook makkelijk uit, lange stangen er in en je hebt de breedte van een 1,5 paards trailer.

Dus dan word het waarschijnlijk wel kiezen om Haflinger vervoeren, of de shetten. En niet een shet en de haf.

welmoedz

Berichten: 1580
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-24 20:26

Dennis schreef:
Mijn trailer zou ideaal zijn voor jou.
Een 2pony's trailer met koetsframe.
Inmiddels in aluminium opnieuw opgebouwd en lichter geworden, maar staat als 680 kilo leeg op kenteken, totaal max massa is 1500.

Mijn C pony past er ook keurig in met het schot er in, heel veel groter/breder zal niet fijn meer passen. Maar het schot kan er ook makkelijk uit, lange stangen er in en je hebt de breedte van een 1,5 paards trailer.

Dus dan word het waarschijnlijk wel kiezen om Haflinger vervoeren, of de shetten. En niet een shet en de haf.


Ik denk dat je gelijk hebt hoor, ik dacht misschien zijn er toch opties :,). Wat voor trailer heb jij? Ik had een Toeran maar die worden helaas niet meer gemaakt. Hati vind ik nieuw toch ook nog wel erg prijzig en iets te ver buiten budget (aluminium, dubbelasser, schot erin is 10500 euro)

welmoedz

Berichten: 1580
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-24 20:41

Maaik schreef:
Ik heb een brenderup met dubbele zadelkamer aangepast naar mentrailer. Is overigens geen aluminium. Ook heb ik de oorspronkelijke stangen en dergelijke zodat ik m ook nog zou kunnen gebruiken als 2 paards.
Probleem voor jouw auto is wel dat je meer kogeldruk moet kunnen hebben dan 75 en idealiter ook meer trekgewicht. Ik denk dat je daar niet onderuit komt.


Klopt, ik ga de exacte kogeldruk nog even meten!

Fangio

Berichten: 2567
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Re: Tweepaards trailer, kar en 2 pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 22:10

Ik heb de cheval liberte trailer van het plaatje hierboven, mocht je iets nagemeten willen hebben. Ik heb er zelf alleen wel een zadelkamer inzitten vanvoor. Hele fijne trailer iig, ben er erg tevreden over.

welmoedz

Berichten: 1580
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-24 10:46

Fangio schreef:
Ik heb de cheval liberte trailer van het plaatje hierboven, mocht je iets nagemeten willen hebben. Ik heb er zelf alleen wel een zadelkamer inzitten vanvoor. Hele fijne trailer iig, ben er erg tevreden over.


Goed om te horen!! Als je een keer bij je trailer in de buurt bent en je kan de afmetingen van de nok (vanaf waar die schuin afloopt naar voren en de afmeting van de nok zelf) meten dan zou dat fijn zijn :)!

welmoedz

Berichten: 1580
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-24 20:53

Plottwist, zag vandaag m'n vorige week verkochte trailer opeens te koop staan in een heel nieuw jasje. De man heeft hem voor veel minder geld gerepareerd dan wat dealers tegen me zeiden wat t zou kosten. Heb 'm dus meteen geappt dat ik m'n trailer graag terug wilde kopen <3 nu geupgrade met alu bodem en goed onderhoud. Beetje omslachtige manier van je trailer een beurt geven maar hey, boeiend :Y)

Heerlijk ik kan niet wachten tot ie weer hier in de tuin staat na die zoektocht :')

Voor en na;

Afbeelding

SaraViavia

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 07:14

Oeps verkeerd gepost
Laatst bijgewerkt door SaraViavia op 03-05-24 07:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Froukje_J

Berichten: 2220
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Fryslan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 07:28

SaraViavia schreef:
Zul je net zien... Tweede merrie gisteravond uier weer weggetrokken. Normaal geeft ze duidelijke voor-signalen zoals 12-24 uur vantevoren hars of melk en gisteravond nul signalen. Ik dus gewoon bij mijn vriend gaan slapen (paarden staan bij mijn ouders) en vanochtend word ik wakker en denk, oliebol, m'n telefoon is uitgevallen... Zet 'm aan, open direct de camera en gues what... Zie ik ineens m'n vader in de stal staan en een veulen liggen.. Achteraf is merrie waarschijnlijk grotendeels staand en mega snel bevallen want pap had om 05:45u nog op de camera zien staan en om 06:00 ging het birth alarm en stond de merrie nog/weer.. Hij naar de stal en veulen lag er al. Als ik daar had geslapen had ik het dus waarschijnlijk ook gemist maar baalde vooral dat precies nu m'n telefoon was uitgevallen na 3 weken mega oplettendheid.. Veulen update volgt.

Volgens mij zit je in het verkeerde topic :+

SaraViavia

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 07:55

Froukje_J schreef:
SaraViavia schreef:
Zul je net zien... Tweede merrie gisteravond uier weer weggetrokken. Normaal geeft ze duidelijke voor-signalen zoals 12-24 uur vantevoren hars of melk en gisteravond nul signalen. Ik dus gewoon bij mijn vriend gaan slapen (paarden staan bij mijn ouders) en vanochtend word ik wakker en denk, oliebol, m'n telefoon is uitgevallen... Zet 'm aan, open direct de camera en gues what... Zie ik ineens m'n vader in de stal staan en een veulen liggen.. Achteraf is merrie waarschijnlijk grotendeels staand en mega snel bevallen want pap had om 05:45u nog op de camera zien staan en om 06:00 ging het birth alarm en stond de merrie nog/weer.. Hij naar de stal en veulen lag er al. Als ik daar had geslapen had ik het dus waarschijnlijk ook gemist maar baalde vooral dat precies nu m'n telefoon was uitgevallen na 3 weken mega oplettendheid.. Veulen update volgt.

Volgens mij zit je in het verkeerde topic :+


Hahaha ja klopt, ik keek net in het juiste topic en dacht, HUH ik had toch echt iets gepost..