[AR] Dressuur mennen: Do's en Don't

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

[AR] Dressuur mennen: Do's en Don't

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-05 00:12

Do’s en don’t bij dressuur mennen:

Begin zonder haast!
Weet wie je jury is.
Ken zijn of haar voorkeur.
Verken de dressuurbaan.
Alles tip-top in orde hebben, kleding aanpassen aan de soort aanspanning.
Geen hoge hoed op een marathonwagen bijv.
Een marathonwagen is ok, maar dan super schoon!
Tuig perfect schoon!
Paard of pony ingevlochten, maar wel met perfecte knotjes.
Kan je dat niet, doe het dan ook niet. Bij aangespannen rijden hoort het eigenlijk niet.
Fjord, Haflinger, Tinker e.d. geen knotten, hengstenvlechten maar gewoon los.
Paard schoon gewassen.
Inrijden:
Ga met het inrijden niet pielen, maar hou het simpel.
Rijdt rust in je aanspanning zonder hem in het zweet te rijden
Gebruik een sperriem als het paard de mond open heeft bij leidseldruk.
Geen peesbeschermers gebruiken.
Afhankelijk van je niveau (klasse 4), vlak voor het binnenkomen even wakker maken.
Binnenkomen:
Ruim de tijd nemen.
Eerst een ronde rijden met bravoure!
Eerst helemaal stilstaan en dan langzaam(!) groeten.
Vriendelijk groeten!
Rijden:
Braaf scoort, te fris maar ook te moe niet.
Overvloedig zweephulp is goed, maar sla nooit in het zicht van de jury.
Rijdt op de letter, maar maak geen abrupte wendingen.
Geen-gelul-in-de-krul scoort niet, loopt je paard niet aan de teugel, pech, maar ga er niet aan werken. Daar is in de proef geen tijd voor en het geeft een onrustig beeld.
Laat een lichte constante aanleuning zien, ook al heb je honderd kilo in je handen.
Laat een nette leidselvoering zien, Achenbach is niet verplicht en scoort niet; mits je het beheerst.
Praat met je paard, ook tijdens de proef belonen!
Elke wending voorbereiden en in stelling de wending door, dat lukt niet altijd, maar voorkom tegenstelling. Zweephulp bij elke wending!
Overgangen scoren meer dan spectaculaire drafmomenten!
Middendraf is geen racemoment! Een paar passen op de diagonaal is genoeg.
Groom op de kar:
Zachtjes voorlezen, het paard reageert ook op jou. Blijf glimlachen ook al gaat het hartstikke fout, zit rechtop en hou je knieën tegen elkaar.
Na de proef:
Altijd met je protocol in de hand vragen hoe je dit en dat kan verbeteren. Behandel de jury als een expert en laat hem of haar weten dat je erg geholpen bent met het commentaar.
Ga nooit in discussie! Ga zeker geen ruzie maken!

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 00:23

Albert, helemaal mee eens *LOL* Kan er eigenlijk niets op aanvullen, klopt allemaal

Mijn groom mag niet eens hard lezen, pony reageerd er anders op Haha!

confetti

Berichten: 2152
Geregistreerd: 22-08-01
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 09:50

Nou Albert, dat is een hele lijst, waar ik geen toevoeging meer aan heb Haha! . En dat stukje van de jury vind ik wel mooi, maar 9 van de 10 keer zijn ze toch al weg voor de prijsuitreiking (terwijl je officieel moet wachten).

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 10:08

Pfff, da's heel wat. Ik blijf denk ik maar mooi recreatief rijden Was ik toch al van plan hoor, maar als ik dit zo lees denk ik terug aan "vroegah", járen geleden toen ik nog dressuurde onder het zadel. Het was altijd wat met die jury's. Ik heb nu eigenlijk veel meer lol Haha! .

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 12:49

Niets aan toe te voegen, maar met jury's praten helpt inderdaad. Helaas dat de jury's van de d/v vaak zo snel weg zijn dat er geen tijd is voor een praatje. Terwijl je bij het samengesteld de hele zondag nog de tijd hebt om het een en ander te vragen.

laura2spanJarig

Berichten: 2058
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 13:02

wauw bedankt deze is echt handig!! goede tips! ik heb er niets meer aan toe te voegen!

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 18:31

Da's duidelijke taal, daar hebben we wat aan!

Dat wordt onthouden voor de eerstvolgende wedstrijd als Fie weer helemaal is opgeknapt...

Albert, bedankt! OK dan!

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 18:36

Ow ja, en de menner moet natuurlijk ook netjes rechtop zitten Haha!

mriekie

Berichten: 1760
Geregistreerd: 11-09-04
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 18:39

zo dat zijn nog al wat tips Haha!
ook ik heb er niks op aan te vullen Haha!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 19:06

Ik vind trouwens wel dat je haflingers, friesen etc. moet invlechten. Ik vind het er altijd behoorlijk onverzorgt uitzien als het allemaal maar los wappert.

mriekie

Berichten: 1760
Geregistreerd: 11-09-04
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 19:13

Albert schreef:
Alles tip-top in orde hebben, kleding aanpassen aan de soort aanspanning.
Geen hoge hoed op een marathonwagen bijv.


dacht ik net aan onder de douche Verward
we kennen een jong echtpaar dat beide ment en elkaar ook voorleest, ze hebben een marathonwagen. Zij heeft een zwart dressuurhoedje op en hij een hoge zwarte hoed, toch vind ik dat mooi staan en ziet er heel sjiek uit Lachen

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 19:14

Nee die behoor je niet in te vlechten volgens het stamboek

Spetter vlechten wij wel in, maar dat is een kruising shet, geen rasechte Knipoog

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 19:57

Zou heel goed kunnen dat het niet moet, maar ik vind het er niet netjes en verzorgt uit zien. Maarja dat is mijn mening...
Ik zie veel liever een haflinger met een nette (hengsten)vlecht, dan een haflinger met losse manen... Want het stomme is vaak nog dat ze in de dressuur alles los laten hangen en dat ze het voor de marathon wel netjes invlechten.

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-05 20:12

Hoe zouden de knotten bij een Fries of een Tinker er uit zien?
......(even tijd voor de beeldvorming)....
Loslaten al dat haar.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30630
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 20:12

liberty schreef:
Ow ja, en de menner moet natuurlijk ook netjes rechtop zitten Haha!

Haha, menner netjes rechtop. Dat stond op de protocol dat hij netjes rechtop zat. Terwijl met lessen er juist vaak wat van gezegd wordt dat hij voorover gaat ofzo. Haha! Jury zat ook een beetje te slapen met jureren volgens mij.

Maar mooie lijst Albert, klopt wel hoor. *LOL*
Alhoewel, als groom is het soms wel makkelijk dat de pony naar je luistert, wordt hij soms net wat vlotter als ik het over een middendraf heb bijvoorbeeld, haha. Knipoog

Wij vlechten eigenlijk nooit in. Een enkele keer in de zomer als het erg warm is doe ik er een hengstenvlecht, netjes strak bovenop de hals. Maar meestal met losse wapperende manen. En jury's rekenen je er niet op af, denk ook vanwege de lange sokken enzo. Aan de ene kant staat het wel leuk een hengstenvlecht, aan de andere kant vind ik de losse manen ook mooi.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 20:29

Sjonniej schreef:
Zou heel goed kunnen dat het niet moet, maar ik vind het er niet netjes en verzorgt uit zien. Maarja dat is mijn mening...
Ik zie veel liever een haflinger met een nette (hengsten)vlecht, dan een haflinger met losse manen... Want het stomme is vaak nog dat ze in de dressuur alles los laten hangen en dat ze het voor de marathon wel netjes invlechten.



Een clubgenootje van mij vlecht haar haflingers altijd alleen het eerste stukje van de manenkam in, achter de oren zeg maar. Het begin van een hengstenvlecht en de rest hangt mooi los. Zo kan de jury toch de hals/nek zien en ziet het er verzorgd uit, terwijl de rest los hangt zoals het hoort...

De reden dat paarden met dikke lange manen voor een marathon worden ingevlochten is dat ze zo makkelijker hun warmte kwijt kunnen raken (en nergens met hun manen in kunnen blijven hangen)...

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 21:33

Nouvel; Ja ik snap het wel hoor. Maar ik vind het persoonlijk een stom gezicht als alles zo los waait. Maar dat is iets persoonlijks, gelukkig vind niet iedereen hetzelfde leuk...

laura2spanJarig

Berichten: 2058
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 15:15

ik vind het ook altijd onversorgd staan als alles los hangt. hoewel van die mooi wapperende manen ook wel iets heeft. ik heb 1 pony met onwijs punk haar met als gevolg dat een hengstenvlecht er na 5 min uit is. kan ook aan mijn vlecht kunsten liggen natuurlijk. meestal doe ik dan maar gewoon vlechtjes en die laten hangen. gaat dan meer om het idee maar toch...

Percy

Berichten: 12074
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 17:31

Parcival heeft een keer een vlecht gehad omdat ik die dag zowel aangespannen als o.h.z. moest starten.
Als hij aangespannen loopt vind ik het eigenlijk een nogal vreemd gezicht, die vlecht. Ik ga hem dan ook neit invlechten voor aangespannen dressuurwedstrijden.

Dat ik mag, zelfs eigenlijk moet praten tijdens een dressuurproef is iets waar ik nog steeds aan moet wennen Haha!

xx_Rosalie

Berichten: 484
Geregistreerd: 08-10-06

Re: [AR] Dressuur mennen: Do's en Don't

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 13:44

Heeyy ..
ik hebb binnenkort een dresuur prOefje op Gypsy,, ze is een tinker met ongelijke best wel korte manen,, vooraan zijn ze lang en daarna worden ze steeds korter,, Hengstevlecht staat dus niet moOi.. wat vinden jullie dat ik mOet dOen ??
please help mij... Ach gut

xxx mij

ZEJA

Berichten: 3105
Geregistreerd: 05-12-05

Re: [AR] Dressuur mennen: Do's en Don't

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 17:11

Eeerst eens zonder msn-taal schrijven.
Kan iedereen het lezen.

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: [AR] Dressuur mennen: Do's en Don't

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 17:14

En eerst ook eens opletten of je geen oud topic omhoog schopt. Het wordt tenslotte met koeieletters aangegeven! Dan eens kijken of je reactie uberhaupt wel in dat topic thuis hoort, en dán pas eens posten...

Slotje dus.