[AR] zijn er mensen die bitloos mennen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wieteke_
Berichten: 55
Geregistreerd: 16-12-04

[AR] zijn er mensen die bitloos mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 14:22

Over bitloos rijden is best veel informatie te vinden, maar daardoor werd ik nieuwsgierig of er ook mensen zijn die (recreatief) mennen met een bitloos hoofdstel. Ik heb namelijk geen idee of dat wel mogelijk is, omdat je natuurlijk geen gewichtshulpen enzo kan geven als je niet op maar achter je paard zit. Alvast bedankt voor jullie reacties!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [AR] zijn er mensen die bitloos mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 14:25

Hier is al eens een topic over geweest. Maar volgens mij waren er geen bitloze menners. Mennen is toch gevaarlijker dan het rijden ohz en zonder bit heb je toch minder te vertellen dan met bit.

Wieteke_
Berichten: 55
Geregistreerd: 16-12-04

Re: [AR] zijn er mensen die bitloos mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 14:31

Ja inderdaad, dat dacht ik ook al. Bedankt in elk geval!

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: [AR] zijn er mensen die bitloos mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 14:33

Huertecilla hier op Bokt ment bitloos en op andere paardenforums lees ik er ook wel eens over, iemand op www.paardnatuurlijk.nl ment ook bitloos,misschien kan je daar eens een kijkje nemen

Jennifer_S

Berichten: 2688
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: [AR] zijn er mensen die bitloos mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 16:06

Ik ga binnekort hoogstwaarschijnlijk bitloos gaan mennen! Lijkt mij veel fijner en Bink is behoorlijk op commando's gesteld

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Re: [AR] zijn er mensen die bitloos mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 16:07

Ik wil in de toekomst mijn pony ook voor de kar zetten en hij mag geen bit in, dus weinig andere smaken voor mij

Charaz

Berichten: 24294
Geregistreerd: 12-04-02

Re: [AR] zijn er mensen die bitloos mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 16:50

@ Smurf, ment HC dan ook? Heb alleen nog maar rijfoto's van hem gezien.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: [AR] zijn er mensen die bitloos mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 18:51

ja hij ment ook...

Ik heb geprobeerd bitloos boom te slepen, maar ik heb er geen goed halster voor, omdat mijn paard iets te groot is voor mijn lengte, trek ik het halster van z'n hoofd af met de lijnen en boomslepen komt nogal nauw. Omdat ik nooit echt hoef te sturen als ie een bit in heeft, dacht ik dat het wel zou gaan, maar het ging dus niet..... Met bit in sleep ik volledig op de stem, zonder bit in snapt ie ineens niets meer, zelfs links en rechts haalt ie door elkaar echt belachelijk

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Re: [AR] zijn er mensen die bitloos mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 06:55

Houwel we alles bitloos doen (western, dressuur, springen, endurance) krijgt ze voor de kar toch echt een bit in. Bitloos mennen vind ik persoonlijk gewoonweg levensgevaarlijk (tenzij je alleen in het bos komt dan kun je het overwegen), iig op de openbare weg.

Janine_L

Berichten: 944
Geregistreerd: 28-02-05

Re: [AR] zijn er mensen die bitloos mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 12:07

Ik men al jaren met een 2-span shetlanders (met bit)en we gaan later ook met onze tinker "Joe" mennen.
Met mijn tinker wil ik later bitloos gaan rijden (onder het zadel) maar voor de wagen lijkt me (bijna) onmogelijk.
Je kunt namelijk niet aan neckreining doen (voor de wagen dus) ook heb je geen gewichts/been/zit hulp als je paard voor de wagen staat.
Volgens mij zijn alle touwhalsters/bitloze hoofdstellen toch ontworpen om via neckreining en lichaamshouding je doel te bereiken.
Ok je zou op je paard ook nog met je handen kunnen aangeven links en rechts te willen.
Maar hoe zou je dit moeten doen als je paard een stuk voor je loopt.
Ik ben bang dat voor ons menners een bit onontbeerlijk is ook al zou ik anders willen hoor.
Indien iemand toch een oplossing weet hoor ik dit graag.
Ik weet wel dat er een leren bitje is voor dit soort problemen (ontworpen door Emiel Voest geloof ik) maar of dit nou beter of slechter is dan een gewoon trensje?
Hebben jullie hier ervaring mee hoor ik het ook graag hoor.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: [AR] zijn er mensen die bitloos mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 12:36

ik vind een leren bitje voor een paard not done, een paard is immers vegetarisch, die stop je toch geen stuk van een ander beest in z'n mond???

keetie
Berichten: 11
Geregistreerd: 13-06-04
Woonplaats: sint maartensdijk

Re: [AR] zijn er mensen die bitloos mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 12:37

Hoi, de mensen van deze website: http://www.shire.be/ rijden hun shire's bitloos, en ik weet dat ze bezig zijn om een shire van hun bitloos te mennen. Misschien dat je ze een mail kunt sturen over hoe en wat?
Groetjes Keetie.

IvysToeter

Berichten: 11891
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Nieuwegein

Re: [AR] zijn er mensen die bitloos mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 12:50

Quellian schreef:
Ik wil in de toekomst mijn pony ook voor de kar zetten en hij mag geen bit in, dus weinig andere smaken voor mij


Waarom mag hij geen bit in dan?

A10
Berichten: 2870
Geregistreerd: 19-12-04

Re: [AR] zijn er mensen die bitloos mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 16:24

Ik heb ooit gehoord (waar ) dat er iemand mende met een hackamore

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [AR] zijn er mensen die bitloos mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 20:47

Wedstrijden mag trouwens niet met een hackamore of ander bitloos hoofdstel, ook niet in samenwerking met een bit. (zie reglement)

_Cindy

Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-06-05
Woonplaats: Opperdoes

Re: [AR] zijn er mensen die bitloos mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 07:59

Ik ga binnenkort mennen met bitloos hoofdstel.. en ook queengekje hier volgens mij wilde ermee mennen met haar Shetlander.

_Cindy

Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-06-05
Woonplaats: Opperdoes

Re: [AR] zijn er mensen die bitloos mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 08:03

Het lijkt mij juist makkelijker omdat ik toch vind dat je met mennen geen been- en zithulpen kunt geven. Met het bitloze hoofdstel kan ik dan wel apart sturen en inhouden, maar ik ga het eerst maar eens gewoon proberen.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: [AR] zijn er mensen die bitloos mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 09:16

Juist omdat je met mennen geen been en zit hulpen kan geven moet je dus niet zonder bit gaan mennen. Ik verklaar je voor gek als je het wel doet. Je hebt alleen je bit, stem en zweep hulp. Denk maar niet dat een paard in een noodsituatie aandacht heeft voor je stem.
Citaat:
Met het bitloze hoofdstel kan ik dan wel apart sturen en inhouden, maar ik ga het eerst maar eens gewoon proberen

Deze zin snap ik niet, moet je me uitleggen.

berthe
Berichten: 388
Geregistreerd: 16-01-05
Woonplaats: Loon

Re: [AR] zijn er mensen die bitloos mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 09:28

Ik men niet maar heb laatst eens gereden met een bitloos hoofdstel die onder de kaak door kruist. Voor foto van het model dat ik bedoel, zie: http://www.paardenservice.nl/bitloos_hoofdstel.htm

Met de linkerteugel oefen je dus druk uit op de rechterbovenwang. En andersom. Kantelen is zo'n beetje onmogelijk. In de controle merkte ik absoluut geen verschil en ze was veel stiller in de aanleuning. Als je er wedstrijden mee mocht starten wist ik het wel.

Waarom zou dit niet werken bij mennen?

mriekie

Berichten: 1760
Geregistreerd: 11-09-04
Woonplaats: Salland

Re: [AR] zijn er mensen die bitloos mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 13:03

ik heb wel eens een keer iemand zien mennen die in een binnenbak een vaardigheidsproef reed (of probeerde ) die had gewoon een halster om met 2 touwen eraan.

vond het eigenlijk maar een eng idee...

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [AR] zijn er mensen die bitloos mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 16:54

berthe; Het werkt met het mennen hetzelfde. Ik (en Napie bijvoorbeeld ook) vinden het wat onverstandig om zo de pad op te gaan.

tinkert_tje

Berichten: 6604
Geregistreerd: 14-03-04
Woonplaats: texel

Re: [AR] zijn er mensen die bitloos mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 17:16

ik vind het erg link om bitloos te mennen
onverantwoord
je hebt gewoon veel minder te vertellen dan dat je erop zit
nee ik moet er niet aan denken wat er allemaal mis kan gaan

_Cindy

Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-06-05
Woonplaats: Opperdoes

Re: [AR] zijn er mensen die bitloos mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 17:46

@ Tinkert_tje, Sjonniej,

Ik vind het eerder onverantwoord om met een touwhalstertje de weg op te gaan onder het zadel. Wij hebben een omheinde weide waarin we lekker met de ponykar kunnen rijden (zelfs een kleine en een hele grote). Verder ga ik eerst onder het zadel oefenen en daarna aangespannen dubbel rijden (bitloos hoofdstel+bit).

Het hangt natuurlijk ook van het paard af. Milo net B-maat en erg licht te rijden. Nu ik vaker aangespannen rijd word hij daarmee al lichter op de teugels.

Nog even hoe het hoofdstel, en de manier van rijden die ik gebruik werkt:

Het hoofdstel heeft 3 onderdelen.

1. De basis. Dit is een band om de neus en een kopstuk. Dit zorgt ervoor dat het hoofdstel op zijn plaats blijft.
2. Doorlopende band. Deze loopt over de neus (niet rondom, alleen over de bovenkant) en een kopstuk. Hieraan zitten ringetjes om de stoppenteugelsaan te bevestigen. Als je de teugels aanneemt, voelt het paard druk op de neus en achter de oren. Het is dus niet zo dat als je paard op hol slaat en zijn hoofd omhoog houd, hij niets meer voelt van het hoofdstel. Verder heb je smaller en breder band. Het smallere werkt iets scherper.
De doorlopende band zit zo vast aan de basis dat het goed blijft zitten, maar wel nog apart kan bewegen.
3.Kruisbanden. Deze banden lopen kruislings. Ze beginnen bij de plek waar normaal de keelriem aan het hoofdstel is bevestigd. Ze kruisen onder de keel. Ze gaan door een ringetje dat is bevestigd op de plaats waar de bakstukken aan de neusriem zitten. Deze zijn dus ook los beweegbaar. Aan het uiteinde van de kruisriemen zijn stuurteugels bevestigd.

Je kunt dus met dubbele teugels rijden. De teugels worden op een speciale manier vastgehouden. Door de handen opzij te draaien, komt er meer druk op de stoppenteugels te staan. Gevolg: een halve ophouding, verzamelen of een ophouding.

Bij een wending naar rechts kun je de rechterkruisriem gebruiken door de teugels naar links te brengen en de linker teugel aan te nemen. Zo kun je zegmaar de beenhulp die je niet hebt gedeeltelijk vervangen.


Ook hebben we verschillende tests gedaan. Hier kwam uit dat een paard over het algemeen sneller reageert op hulpen die hij instinctief kent dan die hem aangeleerd zijn (bit) Het paard begrijpt druk op de neus en achter de oren al sinds het geboren is. Zelfde met druk tegen de kaak. In een noodgeval (bijv. het paard schrikt) duurt het altijd heel even voordat het paard reageert op de teugelhulpen. Je hebt dan misschien wel minder te vertellen, het paard reageert er meestal wel een seconde sneller op.

Niet dat ik tegen het bit ben, zeker niet. Maar ik hoop dat ik een paar bokkers heb laten zien dat bitloos rijden ook niet perse slecht hoeft te zijn. Ik weet zelf ook dat ik er niet ineens mee over de weg moet gaan, maar heb er echt wel over nagedacht.

@Berthe: Er zijn meer mensen die het eigenlijk onzin vinden dat je niet bitloos mag starten (gewoon onder het zadel) als je het fijner vind rijden, en je paard onder controle hebt. Wie weet wordt dit ooit nog eens actie?

_Cindy

Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-06-05
Woonplaats: Opperdoes

Re: [AR] zijn er mensen die bitloos mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 17:49

Nog even vergeten te zeggen.
Ik rijdt lekker recreatief, ben eigenlijk nog niet van plan te gaan trainen voor dressuur.


Tinkert_tje:
Onverantwoord vind ik een beetje kort door de bocht. Ik vind het pas onverantwoord als je er niet over nagedacht hebt. Ik heb dat wel en misschien moet je zelf ook even denken voordat je zo'n sterke mening vormt. Alles heeft twee kanten.

tinkert_tje

Berichten: 6604
Geregistreerd: 14-03-04
Woonplaats: texel

Re: [AR] zijn er mensen die bitloos mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 17:54

cindysponys schreef : Ik vind het eerder onverantwoord om met een touwhalstertje de weg op te gaan onder het zadel

sluit ik me helemaal bij aan dat vind ik ook onverantwoord
zou ik ook nooit doen
ik ben benieuwd naar de ervaringen van mensen die zonder bit mennen
vind het wel interessant om te horen