[AR] zijn er mensen die bitloos mennen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Huertecilla

Berichten: 26859
Geregistreerd: 19-02-03

Re: [AR] zijn er mensen die bitloos mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 13:48

karuna schreef:
HC ik denk dat je nu een verkeerde voorstelling geeft van wat ik schrijf. Ik rij Connor op basis van goede afspraken. Hij gaat voor me door het vuur. Er is zeker geen sprake van dwang oid.

Alleen als hij in paniek raakt en eigenlijk dol aan de haal wil gaan, kan misschien de druk/pijn die hij in zijn mond voelt misschien net die extra seconde aan je geven om goed in te grijpen.

Ik rij met een bokkenbit met latex in de mildste stan dvan de teugel. hij is super gevoelig in de mond. maar ik weet wel dat als hij er vandoor schiet ik het bit als echte noodrem kan gebruiken.


Dat je het goed bedoélt met jouw paard twijfel ik niet aan.
Lees je eigen mail echter nog eens; je schrijft dat er geen sprake is van dwang én dat je het bit als dwangmiddel gebruikt...

Verder 'als hij er vandoor schiet' er écht vadoor schiet, is een bit zinloos en negatief versterkend. Vraag het aan een willekeurige ruiter die wel eens op een paard of bok gezeten heeft in zo'n situatie. Het besten wat je dán kan doen is géven, nemen, géven, etc. Waarom dan niet gelíjk geven?

Is echter vrij zinloos deze 'discussie' omdat het staat of valt met het hebben van beide ervaringen: een paard dat er écht vandoor gaat en het effect van de 'open deur'.
Tis net als met vallen: er is geen vrees grotere dan de vrees die men vreest. Leer vallen in de zandbak en het is niets meer om je druk over te maken waardoor je zit ineens een wereld beter is geworden.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37290
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: [AR] zijn er mensen die bitloos mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 14:18

Citaat:
Vraag het aan een willekeurige ruiter die wel eens op een paard of bok gezeten heeft in zo'n situatie.
Hoef ik niet te vragen is me zelf al eens overkomen. En het inhebben van een bit heeft ons toen behoed van te pletter rijden tegen een lantaarnpaal. Verder ga ik er geen woorden meer aan vuil maken.

laura2span

Berichten: 2058
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Nijmegen

Re: [AR] zijn er mensen die bitloos mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 17:28

ik geloof er echt niet in dat mijn stronteigenwijze shetten bereid zijn om te stoppen als ze een sprintje willen trekken.

tegen jou wil ik wel eens een marathon oid rijden, kijken wat nou beter stuurt, bit of bitloos.

het ervandoor schieten hebben mijn shetten nog wel eens last van op een mooi zandpad, omdat ze vinden dat ze recht hebben op een sprintje. op dat soort moment zie ik maar 1 manier om de frummels ervan te overtuigen dat daarachter een weg ligt en dat is toch echt de noodrem gebruiken.

*leuke discussie trouwens *

Huertecilla

Berichten: 26859
Geregistreerd: 19-02-03

Re: [AR] zijn er mensen die bitloos mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 18:25

laura2span schreef:
tegen jou wil ik wel eens een marathon oid rijden, kijken wat nou beter stuurt, bit of bitloos.

Je geeft zonder dat te weten hiermee al aan dat je het verschil niet op je netvlies hebt.
Op het bitloze topic leg ik bij de aftrap uit wat het verschil is tussen dwang en dwangloos. Het efféct is nl. ook weerstandsloos.
Met bijvoorbeeld de halsring reageert je paard vederlicht en moet je eerder oppassen dat het niet pró-actief wordt.
Op een bit of andere optoming met 'castigo' rijdend ben je altijd trager dan zonder wat ook. Dwang roept nl. weerstand op en dwangloos beleerd reageert een paard vederlicht snel.
Let wel; je kunt ook dwangloos rijden met een bit in, maar dat is wellicht verwarrend en ook dan blíjft het bit een handicap voor de ruiter omdat die 'de klik' niet hoéft te maken.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [AR] zijn er mensen die bitloos mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 18:33

Ik snap best dat jij overtuigd bent dat bitloos dus ook kan.
Maar nu maak je eigenlijk duidelijk; met bit is dwingen. Dit komt overal in je teksten naar voren. Buiten de laatste 2 geschreven regels om.

Maar waarom is het bit een handicap voor de ruiter? Als een paard geleerd is dat hij bij een lichte, korte druk in de mond naar die kant moet gaan. Dan is dit toch niet trager, wanneer een paard dit heeft geleerd?
Dat stukje begrijp ik niet helemaal

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: [AR] zijn er mensen die bitloos mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 18:33

Dat je de klik niet hoeft te maken met een bit hoeft natuurlijk niet zo te zijn.

Ik denk dat er zat mensen zijn waarbij het paard op een hele lichte actie al reactie geeft. Als ik mijn hand een cm kantel gaat mijn pony al naar die kant toe. Dan moet je naar mijn mening toch redelijk je zaakjes op orde hebben. Ik zie neit in wat er dan dwangmatig aan is.

Dwangmatig zie ik als dat iemand naar rechts wil dat hij dan even een flinke ruk geeft aan de rechter teugel waardoor het paard dus weinig andere mogelijkheden heeft dan naar rechts te gaan. Als je je paard zo licht rijd als wat ik net zij dan komt er dus helemaal geen dwang bij kijken.

Huertecilla

Berichten: 26859
Geregistreerd: 19-02-03

Re: [AR] zijn er mensen die bitloos mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 19:10

De ellende van een bit of andere optoming met 'castigo'is dat je als ruiter niet hoéft te motiveren omdat je altijd die teugels nog aan dat bit hebt zitten.
Stel je eens voor dat je het hele hoofdstel met bit en teugels in de kast laat hangen; hoe ga je nu jouw paard jouw route laten volgen in het tempo dat jij wil. Dát is 'de klik'.

Wat betreft die tragere reactie: actie = reactie in tégengestelde richting. Zo simpel is het.
Komt bij: elke vorm van beperking roept een weerstand op, hoe klein ook. Een bit is daarbij potentieel pijnlijk en geen paard dat dit niet weet.
Verder zit een bit helemaal vooraan in de mond en komt de rest er letterlijk achteraan.

Tot slot
Een paard met een dwangmatige optoming weet dat het toch moét, een paard op bv. een bitlessbridle of een halsring doet wat jij aangeeft omdat het luisteren wíl.

Als ik in galop door de bergen cross moet ik bijvoorbeeld echt verrekte goed opletten met scherpe wendingen omdat Arabella op de halsring zó licht op mijn hulpen is dat ze de hoek al met haar voor- en achterhand om haar centrum gemaakt heeft als ik nog maar áángezet heb met de hulpen.
Ook vanuit stand aangalopperen moet ik rázendgeconcentreerd ZZZzzzzennn-rustig doen, anders spuít ze het grind naar achteren weg.
Bergaf galaopperend laten stoppen moet ik ook exáct doseren, want een beetje bruusk aangeven is ook bruusk stoppen. Ben er al eens voorover overheen gevlogen; komt ze met een stomverbaasde en beteuterde blik neuzelen; 'Wat doe je nú??? Ik stópte toch?!'

Ik leer hier veel van en bouw het met mijn hengst iest anders op zodat hij wat trager reageert.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [AR] zijn er mensen die bitloos mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 20:41

Nu zeg je weer dat een bit dwangmatig is. Waarom móet een paard met een bit luisteren, en wíl hij luisteren zonder bit. Dat jíj bitloos fijner vind, wil niet zeggen dat een paard er ook een stuk beter vanaf is zonder bit.

Wat jij doet met jou paard zonder bit, heb ik met mijn pony met bit. Als ik maar half wat met mijn vinger wiebel, springt hij al de bocht om.

Wat is er dan anders? Het bit. Maar dat wil niet zeggen dat mijn pony móet luisteren en niet wíl luisteren.

laura2span

Berichten: 2058
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Nijmegen

Re: [AR] zijn er mensen die bitloos mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 21:54

ik sluit me aan bij sjonniej.

hoe wil jij de uitdrukking aan de teugel of aan het bit of enige andere vorm van aanleuning trouwens doen zonder bit? met alleen een touwtje om zijn nek of neus?

Huertecilla

Berichten: 26859
Geregistreerd: 19-02-03

Re: [AR] zijn er mensen die bitloos mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 12:36

Vergelijk het met een paard op de Maasvlakte of een paard in een grote paddock of grote weide; de wétenschap dat er een hek staat is een wereld van verschil.
Dat verschil is er al met een halster om of niet; ik merk het duidelijk tussen het bitlessbridle en de halsring.

Je kunt met geen mogelijkheid ontkennen dat je met de teugels een dwangmogelijkheid hebt en met bv. halsring niet. Dat is hier nota bene meermalen als essentieel voordeel van het bit aangevoerd
'De noodrem', 'Dwingen als hij niet wil' etcetera.
Of jij daarvan gebruik maakt of niet maakt voor het paard weinig uit: dat is zich er volledig bewust van. Het is het hek om de weide maar dan als ijzer in de mond.
Het is niet meer of minder dan het verschil tussen het moeten en het willen.
Duidelijker kan ik het helaas niet uitleggen.
Probeer het eens; stap eens op je paard op een veld van 2 of 3 hectare zonder teugels. In de regel kom je er met opstijgen al achter hoezeer je met de teugels aan het bit 'dwingt'.
Vat het trouwens niet als kritiek op: Been there, done that

Huertecilla

Berichten: 26859
Geregistreerd: 19-02-03

Re: [AR] zijn er mensen die bitloos mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 12:50

laura2span schreef:
hoe wil jij de uitdrukking aan de teugel of aan het bit of enige andere vorm van aanleuning trouwens doen zonder bit? met alleen een touwtje om zijn nek of neus?

Maak er 'aan de hulpen' van en je kan ook het touwtje om de nek weglaten. Doe ik ook wel eens

Aan'leuning' is trouwens net zo'n verkeerd woord als 'hulp'-teugel. Een paard hoort niet te leunen en de dwangriemen helpen (en dan nog averechts) alleen de ruiter.
Ernest van Loon doet er twee boeken lang over om uit leggen dat hij het zelf ook niet begrijpt.
Ik heb net een boek uit Van Bjorke Rink 'The Centaur Legacy' en die is lyrisch over de neurologische samenwerking tussen ruiter en paard bij ongedwongen rijden doch over de Numidische cavallerie, de Imazighen-ruiters die op hun Berbers honderden jaren zonder enige optoming de onovertroffen lichte cavalerie waren en een cruciale rol speelden gedurende de hele Punische Oorlogen, schijft hij: '..maar ze zullen beslist één of andere vorm van optoming gehad moeten hebben, want hoe moesten ze anders stoppen?!' Welnu, door een simpel woord en/of gewichtshulp
Ze reden ook regelmatig met twéé paarden, beiden hengsten en die tweede liep gewoon los en op stemhulp en ervaring. Net als een paard met 'cowsense' zelf meedenkt reden zij met een meedenkend paard of paarden.
Ik ben nog láng niet zover, maar onderweg en het is net of je op Pegasus rijdt.

laura2span

Berichten: 2058
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Nijmegen

Re: [AR] zijn er mensen die bitloos mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 14:49

en hoe wil jij het paard dan 'aan de teugel' laten lopen, dus mooi een krul in zijn nek?

_Cindy

Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-06-05
Woonplaats: Opperdoes

Re: [AR] zijn er mensen die bitloos mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 15:19

Ik vind niet dat het bit dwingen is. Ik wil dit hoofdstel juist uitproberen of het ook met mennen lekker rijd, of het sommige hulpen (been zit, want die heb je niet met mennen) voor een gedeelte kan vervangen. Want ik rijd nu sinds kort pas aangespannen. In ieder geval, een beetje dressuur aangespannen. En ben nog op zoek naar wat ik mis met mennen.

Zaterdag ga ik het uitproberen. Bitloos voor de kar, in de wei. Wel nog met een bitje erbij, om te kijken hoe hij reageerd. Foto's en verslag volgt nog.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [AR] zijn er mensen die bitloos mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 16:26

Waarom mag ik een bit niet als noodrem gebruiken?
Ik kan hier, midden in het Westland, niet hopen dat mijn paard wil luisteren. Áls er een vrachtwagen met 80 km/h de bocht om komt zeilen, móet hij luisteren, anders kunnen ze ons beide begraven de week erna.
Maar dat wil niet zeggen dat hij áltijd gedwongen wordt en dat ik niet luister en kijk naar mijn paard! Als ik serieus bezig ben is dat het enige waar ik mee bezig ben; Wat zou mijn paard willen en wat zal ik doen om hem te laten willen wat ik ook wil. Kijken naar je paard is héel belangrijk. Maar dit kan ook mét bit.

betweetertje
Berichten: 55
Geregistreerd: 21-09-05

Re: [AR] zijn er mensen die bitloos mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 19:41

het in nederland rijden op de weg vergelijken met spanje is appels met peren vergelijken
je gaat toch ook niet in een auto zonder remmen rijden.
je kunt in nederland zelfs in boeren gebied niet veilig rijden
je word altijd wel 1 of 2 keer gesneden wees dan blij dat je een bit in hebt en je paard terug kunt nemen
je zult het maar niet kunnen en er lopen bv kinderen.
gebruik allemaal je gezonde verstand.
ieder paard gaat er vandoor als het schrikt.
zelfs spaanse.
als je dat niet kunt accepteren gan dan motor rijden