[AR] hoogteverschil van paarden voor de menwagen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
John_1983
Berichten: 1216
Geregistreerd: 23-02-06
Woonplaats: Budel dorplein

[AR] hoogteverschil van paarden voor de menwagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 02:42

Hallo,

ik heb de vraag hoeveel hoogteverschil tussen paarden mag zitten voor de menwagen. Ik wil namelijk over een jaar, misschien 2 (ligt aan wat de toekomst biedt) een trekpaard kopen en hiermee mennen. Maar voor te beginnen ga ik met het paard van mijn vriendin mennen. Deze heeft al aangespannen gereden. En het mooiste is natuurlijk om straks met een dubbelspan te mennen. Het paard in kwestie (van mijn vriendin) is ongeveer 1.55m.

Groetjes

Onyx88

Berichten: 739
Geregistreerd: 22-01-06
Woonplaats: Woerden

Re: hoogteverschil van paarden voor de menwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 02:59

Beste John,

Ik denk dat die combinatie van een trekpaard en een pony van 1.55 best kan. Ik weet niet hoe het met de hoogteverschillen aan menwagens zit maar een trekpaard is toch ook 1.60 a 1.65 dacht ik? Een belg in ieder geval wel. Zo ontzettend veel verschil vind ik dat niet...

Groeten,

Alicja

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 11:17

Er is geen standaardmaat voor het hoogteverschil. Dit is per persoon verschillend, wat jij handig vind. De ene zit liever vrij laag, zodat hij een beetje tegen het paard aankijkt. De andere zit liever vrij hoog zodat je echt op het paard kijkt. Dit is echt smaak.

Ik weet niet wat voor soort paard je vriendin heeft, maar voor een span rijdt het gewoon een stuk beter als de paarden dezelfde gangen hebben. Een NRPS'ertje naast een Belg is gewoonweg niet lekker rijden omdat de manier van lopen té erg verschilt. Het kán natuurlijk wel.

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 11:36

Het verschil in hoogte in waarschijnlijk niet het grootste probleem.

Verschil in temperament en gangen wel.
Zoals Sjonniej al schreef loopt dat gewoon niet lekker.

Twee paarden naast elkaar zetten betekend nog niet dat je een tweespan hebt

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 11:40

Oh blond, ik las verkeerd... Mijn eerste stukje moet je dus maar even vergeten.

John_1983
Berichten: 1216
Geregistreerd: 23-02-06
Woonplaats: Budel dorplein

Re: hoogteverschil van paarden voor de menwagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 13:16

Ik kom ook net om de hoek kijken en voordat ik kan gaan beginnen hiermee zijn we weer een jaar verder. Tot die tijd kan ik me dan in de stof gaan verdiepen. Mijn vriendin (zit hier ook op het forum) heeft een tinker (venner type geloof ik).

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: hoogteverschil van paarden voor de menwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 13:23

Ik denk dat je inderdaad meer moet kijken of het type paarden redelijk gelijk is, dan dat je moet zoeken naar precies gelijke hoogte...

Als de paarden qua gangen, hoodhouding, e.d. goed bij elkaar passen staat het vaak mooier dan 1 paarden van gelijke hoogte die heel ongelijk bewegen of hun hoofd heel verschillend dragen...

Ik zou toch ook niet voor heel veel hoogteverschil gaan, denk aan een cm of 5 tot 10...

Mirannda

Berichten: 490
Geregistreerd: 02-07-04
Woonplaats: Walcheren

Re: [AR] hoogteverschil van paarden voor de menwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 15:24

het kan best hoor ik rij met dubbel span trekpaarden de ene is 1.59 en de andere is 1.66 dus kan makkelijk hoor wel een leuke combinatie een gewoon paard met een trekpaard laat je me het nog keertje weten hoe het gaat met je trekpaardje (in de toekomst )

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 20:43

Topic is bijna 2 maanden oud, daarom slotje.